Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

4 posters

Nu kräver Bartélemeus Sverige på skadestånd.

Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Nu kräver Bartélemeus Sverige på skadestånd. Empty Nu kräver Bartélemeus Sverige på skadestånd.

Inlägg  Infra 2014-03-10, 19:31

De karibiska staterna ska tillsammans driva process mot f d kolonialmakter.
    Bland dessa makter finns Sverige som emottog Bartélemeus av Ludvig den
    14:e. Som kompensation fick Ludde handelsrättigheter i Göteborg.

Oscar den 2:e skänkte så småningom ön tillbaks till Fransoserna. Därför har
    Bartélemeus än i dag tre kronor i sitt vapen tillsammans med malteserkorset
    och de tre, franska liljorna.

Karibien kommer att driva sina krav vid domstolen i Haag dit också brottsingar
    som fortfarande (till äventyrs) fortfarande är i livet, är tänkta att skickas för att
    avtjänas respektive straff.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Nu kräver Bartélemeus Sverige på skadestånd. Empty Sv: Nu kräver Bartélemeus Sverige på skadestånd.

Inlägg  Sniperace 2014-03-10, 22:54

Infra skrev:De karibiska staterna ska tillsammans driva process mot f d kolonialmakter.

som fortfarande (till äventyrs) fortfarande är i livet, är tänkta att skickas för att
    Och vilka av dessa som var med då lever idag? Smile
    Infra
    Infra

Nu kräver Bartélemeus Sverige på skadestånd. Empty Sv: Nu kräver Bartélemeus Sverige på skadestånd.

Inlägg  Infra 2014-03-11, 00:07

Sniperace skrev:
    Infra skrev:De karibiska staterna ska tillsammans driva process mot f d kolonialmakter.

Och vilka av dessa som var med då lever idag? Smile

Frågan är fel ställd. En del brott har pågått in i modern tid
    och där kan det ha överlevt en och annan. Med slavar eller
    slavättlingar  som gör skitgörat sliter man inte ut sig i första
    taget.  

DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2014-03-11, 03:24

Bartélemeus?

Menar han Saint-Barthélemy?   Laughing 

Slavhandel började avskaffas inom Sveriges utomeuropeiska besittningar från år 1813. Därefter följde successiva lagskärpningar mot slavhandel och slaveri tills de sista återstående slavarna friköptes den 9 oktober 1847

Jo, de där ansvariga måste ha varit VÄLDIGT unga och levt ett väldigt slappt liv om de ännu är i livet.   affraid affraid affraid
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2014-03-11, 07:08

Du tänker nog rätt men du säger fel.

Jag är inte säker på att du förstår vilka skador som beivras. Här handlar det
    om ersättning för irreparabla skador på nationellt och individuellt plan. Borde
    betyda att konsekvenser av dessa skador ger verkningar fram i vår tid.

Jag har inga detaljer om rubriceringar. Det får det inhyrda amerikanska
    advokatteamet formulera. Men det sägs klart ut i de första nyhetsrapporterna
    att det handlar om personella och nationella skador av betydande art.

Advokaten Martin Daj talar ansvaret för "det fruktansvärda arv som
    slavhandeln förde med sig". Denna formulering torde inbegripa den handel
    med människor från den afrikanska kontinenten som kolonisterna tyckte att
    de hade rätt bedriva.

14 karibiska smånationer ska hålla konferens om detta i Libyen om detta
    inom kort.

Källa SR-ekot 10/3 2014.

DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2014-03-11, 09:09

Infra skrev:Du tänker nog rätt men du säger fel.

Vad svamlar du om? Varför skulle det betyda det?

St Barthélemy koloniserades av Frankrike 1648 men 1784 undertecknade Gustav III i Paris en traktat med Frankrike vilket gjorde att Sverige fick St Barthélemy mot att Frankrike tullfritt skulle få lagra varor i Göteborg. Glädjen var i början stor över den nya ön. Dock visade det sig snart att ön var en av de minsta i Västindien (den är mindre än Visingsö i Vättern) och dessutom klippig, utan odlingsbar mark och helt utan färskvatten. Däremot sades det att ön vara utrustad med en bra hamn vilket gjorde att Gustav beslöt sig för att satsa på handel.

När de första svenskarna kom till ön i början av 1785 var det svårt att ta sig fram eftersom vägar saknades. Befolkningen på ön sägs ha uppgått till cirka 700 och av dessa var 300 slavar. Invånarna fick sin försörjning genom att utvinna salt ur så kallade ”saliner”, odla bomull och föda upp och sälja får, getter och fjäderfä.

Idag har befolkningen ökat till 7 000 eller nåt. Tänk, bara på Kungsholmen bor det 58 000.  Laughing 

Frågan är ifall statarna på Kungsholmen levde ett så mycket rikare liv än slavarna på St Barthélemy?
    Deras anhöriga kanske borde kontakta de där amerikanska advokaterna som drömmer om gigantiska arvoden?
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2014-03-11, 14:46

DirtyDog skrev:
    Infra skrev:Du tänker nog rätt men du säger fel.

Vad svamlar du om?  Varför skulle det betyda det?

St Barthélemy koloniserades av Frankrike 1648 men 1784 undertecknade Gustav III i Paris en traktat med Frankrike vilket gjorde att Sverige fick St Barthélemy mot att Frankrike tullfritt skulle få lagra varor i Göteborg. Glädjen var i början stor över den nya ön. Dock visade det sig snart att ön var en av de minsta i Västindien (den är mindre än Visingsö i Vättern) och dessutom klippig, utan odlingsbar mark och helt utan färskvatten. Däremot sades det att ön vara utrustad med en bra hamn vilket gjorde att Gustav beslöt sig för att satsa på handel.

När de första svenskarna kom till ön i början av 1785 var det svårt att ta sig fram eftersom vägar saknades. Befolkningen på ön sägs ha uppgått till cirka 700 och av dessa var 300 slavar. Invånarna fick sin försörjning genom att utvinna salt ur så kallade ”saliner”, odla bomull och föda upp och sälja får, getter och fjäderfä.

Idag har befolkningen ökat till 7 000 eller nåt.  Tänk, bara på Kungsholmen bor det 58 000.   Laughing 

Frågan är ifall statarna på Kungsholmen levde ett så mycket rikare liv än slavarna på St Barthélemy?
    Deras anhöriga kanske borde kontakta de där amerikanska advokaterna som drömmer om gigantiska arvoden?
    DD skrev:Vad svamlar du om? Varför skulle det betyda det?

Nu skjuter du budbäraren igen. Det jag återger är uttalat av andra. Jag svamlar
    inte.

Det må vara hur det vill med öns historia men det är alltså inte jag som ställer
    krav på f d kolonialstater.

Är du säker på att de slavättlingar som p g a begången slavhandel lever på
    "fel" kontinenter i dag inte längtar tillbaks till sin egen kontinent. Människo-
    handel beivras i dag också, om den än har ändrat karaktär.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2014-03-12, 01:33

Infra skrev:
    DD skrev:Vad svamlar du om? Varför skulle det betyda det?

Nu skjuter du budbäraren igen. Det jag återger är uttalat av andra. Jag svamlar inte.
    Oj, en Dao-reträtt!  Laughing 
    Men nej, jag skjuter inte någon bara ifrågasätter slutsatserna.
    Infra skrev:Det må vara hur det vill med öns historia men det är alltså inte jag som ställer krav på f d kolonialstater.
    Åfan, och vi som alla trodde att det var du som satt och postade stämningar?  affraid 
    Infra skrev:Är du säker på att de slavättlingar som p g a begången slavhandel lever på "fel" kontinenter i dag inte längtar tillbaks till sin egen kontinent.
    Vad hindrar Obama från att åka tillbaka till sin fars Kenya om han anser att det "känns" bättre för honom?
    Förvisso så härstammar hans mor från John Punch ("the first documented African enslaved for life in American history")
    Infra skrev:Människohandel beivras i dag också, om den än har ändrat karaktär.
    Också?
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2014-03-12, 11:00

DD skrev:Men nej, jag skjuter inte någon bara ifrågasätter slutsatserna.
    Mysko? scratch Jag har inte dragit några slutsatser.

DD skrev:Åfan, och vi som alla trodde att det var du som satt och postade stämningar?
    Därmed har du också bevisat vem som är idioten i denna diskussion.

DD skrev:Vad hindrar Obama från att åka tillbaka till sin fars Kenya om han anser att det "känns" bättre för honom?
    Var kom Obama in i diskutionen. Stämningarna handlar om långsiktigt bestående
    skador. Har Obama råkat ut för såna tycker du. Och BTW: vilken karibisk ö kommer Obama ifrån, sa du?

DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2014-03-12, 12:16

Infra skrev:
    DD skrev:Men nej, jag skjuter inte någon bara ifrågasätter slutsatserna.
    Mysko? scratch Jag har inte dragit några slutsatser.
    Inte?  Så det var inte DU som skrev "Du tänker nog rätt men du säger fel.

Jag är inte säker på att du förstår vilka skador som beivras. Här handlar det om ersättning för irreparabla skador på nationellt och individuellt plan. Borde betyda att konsekvenser av dessa skador ger verkningar fram i vår tid."

Vem var isåfall idioten vars text jag citerade och besvarade?  
    Infra skrev:
    DD skrev:Åfan, och vi som alla trodde att det var du som satt och postade stämningar?
    Därmed har du också bevisat vem som är idioten i denna diskussion.  
    Eller så har din brist på kunskap om ironi precis bevisat motsatsen.   Twisted Evil 
    Infra skrev:
    DD skrev:Vad hindrar Obama från att åka tillbaka till sin fars Kenya om han anser att det "känns" bättre för honom?
    Var kom Obama in i diskutionen. Stämningarna handlar om långsiktigt bestående skador. Har Obama råkat ut för såna tycker du.  
    Tja, som härstammande från USA's första kända slav så borde väl någon "irreparabel" skada drabbat honom, eller hur?   Laughing  Laughing  Laughing 
    Infra skrev:Och BTW: vilken karibisk ö kommer Obama ifrån, sa du?  
    Påstod jag att han kom från en karibisk ö?  Shocked 
    Det var ju märkligt eftersom INGEN slav i historien väl har kommit FRÅN nån karibisk ö utan främst TILL sådana från AFRIKA.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2014-03-12, 21:40

Infra skrev:Jag är inte säker på att du förstår vilka skador som beivras. Här handlar det om ersättning för irreparabla skador på nationellt och individuellt plan. Borde betyda att konsekvenser av dessa skador ger verkningar fram i vår tid."
    Det sagda innebär inga slutsatser. Det är för tidigt att dra slutsatser. Processen har ännu inte sett sin början.

DD skrev:Eller så har din brist på kunskap om ironi precis bevisat motsatsen.
    Din "ironi" är inte tillräckligt inlindad för att kunna kallas ironi. När du säger idiot
    så menar du idiot. Det har alla härinne lärt sig.

DD skrev:Påstod jag att han kom från en karibisk ö?
    Tyvärr inte. Men du borde ha gjort det för att få sammanhanget att stämma. Du drog in honom i debatten om Karibiens skadeståndsanspråk. Nu får du också reda ut de missförstånd som har uppstått till följd av detta tilltag.

DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2014-03-13, 02:58

Infra skrev:
    Infra skrev:Jag är inte säker på att du förstår vilka skador som beivras. Här handlar det om ersättning för irreparabla skador på nationellt och individuellt plan. Borde betyda att konsekvenser av dessa skador ger verkningar fram i vår tid."
    Det sagda innebär inga slutsatser. Det är för tidigt att dra slutsatser. Processen har ännu inte sett sin början.      
    Jag håller med om att det är för tidigt att dra slutsatser. Dock verkar det inte för tidigt för att kräva svenska staten på pengar?  
    Slaveri har existerat igenom hela historien i alla delar av världen och det finns få folkgrupper som inte har sådant på sitt samvete.  Dessbättre har vi ett bättre samhälle idag (åtminstone i majoriteten av världens länder) och hur långt tillbaka är det rimligt att gå för att kräva skadestånd?

Vad menar du förresten med "Skador på nationellt plan" när det gäller St Barthélemy som knappast var en nation utan en ö utan invånare (och vatten) som endast användes som en omlastningsplats för lastfartyg.
    Det är en pytteliten ö (21 kvadrat-km) som är mindre än Visingsö i Vättern(25 kvadrat-km) och utgör knappt 2/3 av Lidingö.
    Visingsö
    Nu kräver Bartélemeus Sverige på skadestånd. JFF-vykort-1_0007_Layer%201
    St Barthélemy
    Nu kräver Bartélemeus Sverige på skadestånd. 1
    När Sverige tog över äganderätten till ön så ingick befolkningen som bodde där (och som handlade med slavar).
    Det är alltså inte rimligt att påstå att Svenska staten fick inkomster från denna handel.  Dock så kunde man ha stoppat handeln, och det gjorde man.
    De slavar som blev kvar och slapp leva som slavar lever dock i en miljö som många svenskar skulle mörda för att bo i. Att de 4 - 5 generationer senare har några psykiska eller ekonomiska problem pga av Sverige är svårt att tänka sig, men för all det. Kom med en kalkyl och kolla ifall dagens svenska medborgare är villiga att betala. Jag tror att de istället är avundsjuka på dessa fd. slavar som bor såhär:
    Nu kräver Bartélemeus Sverige på skadestånd. Corossol-Beach-St-Barts
    Infra skrev:
    DD skrev:Eller så har din brist på kunskap om ironi precis bevisat motsatsen.
    Din "ironi" är inte tillräckligt inlindad för att kunna kallas ironi. När du säger idiot
    så menar du idiot. Det har alla härinne lärt sig.
    Förvisso, men denna gång så kallade jag dig inte för idiot.
    När du skrev  "det är alltså inte jag som ställer krav på f d kolonialstater" så kunde jag förvisso svarat "- Vem fan har påstått det?" men det hade ju inte varit lika roligt så därför var jag IRONISK.
    Infra skrev:
    DD skrev:Påstod jag att han kom från en karibisk ö?
    Tyvärr inte. Men du borde ha gjort det för att få sammanhanget att stämma. Du drog in honom i debatten om Karibiens skadeståndsanspråk. Nu får du också reda ut de missförstånd som har uppstått till följd av detta tilltag.
    Nej, jag drog INTE in honom i debatten om "skadeståndsanspråk" utan i debatten om det trauma som drabbar de som har förfäder som var slavar (vilket rimligtvis innebär merparten av alla svarta i Syd- resp. Nord-amerika) och nu snackar vi om fler än 100 miljoner människor. Bara i USA finns drygt 37 miljoner och minst dubbelt så många bara i Brasilien. Där har 38% av befolkningen en blandning av raser.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2014-03-15, 17:35

DD skrev:Bartélemeus?

Menar han Saint-Barthélemy?

Sankta mej hit och sankta mej dit! Du kallar säkert Staffan stalledräng för S:t
    Staffan. Men själv är jag tillräckligt obildad och ogudaktig att jag kallar honom
    Staffan stalledräng än i dag.
     Laughing 
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2014-03-16, 20:59

Infra skrev:

Staffan. Men själv är jag tillräckligt obildad och ogudaktig att jag kallar honom
     Laughing 
    Du jämför äpplen och päron för du menar väl inte att Staffan HETTE stalledräng i efternamn?   cyclops cyclops cyclops 

http://www.historiska.se/historia/manadensforemal/2009/Staffan-var-en-stalledrang/

Där kan du förkovra dig.

Men kan du förklara varför en icke existerande nation skall få ersättning för att slavar passerade ön på väg till syd- och nord-amerika?

Borde inte pengarna gå till de hundratals miljoner svarta som har dessa slavar i sitt släktträd?  T.ex Eddie Murphy eller Obama?
    Kanske rimligare ifall pengarna gick till fattiga afrika som blev bestulna på så många välbyggda medborgare?
    Att pengar skall skickas till välmående semesteröar vars ursprungsbefolkning aldrig blev slavar är som ett dåligt skämt!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2014-03-16, 21:03

DirtyDog skrev:
    Infra skrev:

Laughing 
    Du jämför äpplen och päron för du menar väl inte att Staffan HETTE stalledräng i efternamn?   cyclops cyclops cyclops 

http://www.historiska.se/historia/manadensforemal/2009/Staffan-var-en-stalledrang/

Där kan du förkovra dig.

Men kan du förklara varför en icke existerande nation skall få ersättning för att slavar passerade ön på väg till syd- och nord-amerika?

Borde inte pengarna gå till de hundratals miljoner svarta som har dessa slavar i sitt släktträd?  T.ex Eddie Murphy eller Obama?
    Kanske rimligare ifall pengarna gick till fattiga afrika som blev bestulna på så många välbyggda medborgare?
    Att pengar skall skickas till välmående semesteröar vars ursprungsbefolkning aldrig blev slavar är som ett dåligt skämt!
    och när ska då andra kräva av arabländerna för DERAS slavhansel och ättlibgarctill dessa där slavhandeln pågick väkdigt låbgt efter att det avslurats i övriga världen.....
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Inlägg  Secrist 2014-03-16, 21:18

DirtyDog skrev:
    Infra skrev:

Laughing 

Där kan du förkovra dig.

Framtida utseende efter att ha inkasserat skadeståndet.

Nu kräver Bartélemeus Sverige på skadestånd. Magic-rich-guy
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2014-03-16, 22:50

SDSecrist: "Du jämför äpplen och päron för du menar väl inte att Staffan HETTE stalledräng i efternamn?"

Nä. Däremot hette hann Sankta i förnamn presis som Lucia.  Very Happy 

lol!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2014-03-16, 22:56

Infra skrev:SDSecrist: "Du jämför äpplen och päron för du menar väl inte att Staffan HETTE stalledräng i efternamn?"

Nä. Däremot hette hann Sankta i förnamn presis som Lucia.     Very Happy 

lol!
    Lucia fick inte detta sankta förrän hon kanoniserades, dvs utnämndes till helgon, och då var hon sedan mycket längesedan död.
    Sankta är dessutom inte ett namn, utan mer en titel, dvs att hon är helgonförklarad.

vad gäller staffan stalledrän hete han eg Stefan, och detta sankt betyder där också att han var kanoniserad dvs helgonförklarad.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2014-03-16, 23:14

Träl kunde man bli på flera sätt, antingen genom krig eller som straff. Men dessutom blev barn till trälar automatiskt trälar. Men allt eftersom, framstod trälsystemet som föråldrat och omänskligt . Inte kunde man väl behandla kristna undersåtar på detta sätt? Därför förbjöds träldomen under 1300-talet. Samtidigt fick tvångsarbete för krigsfångar allt större betydelse. Denna form av slaveri var allmänt sett mer accepterad eftersom det inte drabbade det egna folket.
    Men, det kom givetvis tillbaka, under 1600-talet då Sverige och Danmark var stormakter så ansåg man att om man ville behålla sin position som ledande länder i Europa så behövde man ge sig in på slavhandeln.

År 1877 så blev Sverige äntligen av med Saint Barth som hade blivit en dålig affär för oss, den hade kostat oss 25 000 kronor om året och inte gett oss särdeles mycket tillbaka.

Borde vi inte istället kräva slavarna på pengar då vi inte blev rikare på handeln utan istället gick med förlust?  Twisted Evil 

Påståendet om att slavhandel gjorde Sverige rikt torde därför vara motbevisat. Wink

Varför började inte slavhandeln tidigare?

Araberna hade ju länge handlat med slavar, även vi hade ju länge haft trälar vi hade till och med hunnit förstå hur omänskligt det var med slavar. Men, varför började inte handeln komma tidigare? Förklaringen är inte så svår som man kanske skulle kunna tro. Det var Araberna som behärskade Nordafrika. Så det var inte direkt att bara promenera in och ta lite slavar, de var tvungna att komma förbi Araberna sjövägen, vilket inte var det lättaste. Inte fören på 1400-talet så byggde man skepp som klarade av att segla mot den nordliga vinden. Före 1430-talet så hade man väldigt svårt att segla motvinds men nu lyckades man. Så nu hade man möjligheten att skaffa fram slavar längre ner på den Afrikanska kusten.

Då den islamiska rätten förbjöd att den som var född muslim gjordes till slav, togs slavarna från icke-islamiska områden. Slavar togs dels söderifrån från Afrika, dels norrifrån från Europa. Arabiska slavpirater opererade från kusterna mot Atlanten och Medelhavet, från hamnar som Tunis, Salé och Tripoli. Kustnära byar och städer i Italien, Spanien, Portugal och Frankrike drabbades hårdast. En av de mest kända européer som togs som slav av araberna var författaren Miguel Cervantes som blev fri mot lösesumma. Men slavräder gjordes även så långt norrut som Storbritannien, Irland och Island (Turkräden på Island 1627). I juni 1631 angreps kustbyn Baltimore på Irlands sydkust och 130 män, kvinnor och barn fördes bort för att säljas i Alger. År 1640 satt omkring 3 000 britter förslavade enbart i den staden. Även amerikanska sjömän föll offer för arabiska slavskepp. Mellan 1785 och 1793 togs 130 amerikanska sjömän som slavar av algerierna. Historikern Robert Davis anger att totalt mellan 1 och 1,25 miljoner europeiska slavar togs mellan 1530 och 1780.[16] Ytterligare samtida forskning stödjer att över en miljon slavar togs från Europa till muslimska länder.[17]

Islamiska härskare i Orienten använde till stor del slavar i sina arméer. De slavsoldater som kallades mamluker, hämtades främst från områden som Sydryssland och Kaukasus. Själva handeln sköttes nästan uteslutande av venetianska köpmän, och så småningom på 1300-talet av genuesarna, vilkas koloni Kaffa på Krim kom att bli en av de största slavmarknaderna i hela Orienten.[källa behövs] Slavinnor av europeiskt ursprung var också populära som konkubiner i de rika männens harem.

De flesta slavarna användes som tjänare eller arbetskraft, kvinnor ofta som sexslavar.

Slaveriet på den Arabiska halvön bestod fram till andra hälften av 1900-talet. I Bahrain tycks dock slaveriet ha försvunnit något tidigare och förbjöds där 1937.[18] I Qatar där den ofria befolkningen uppgick till omkring 3 000 av ett totalt invånarantal på 20 000 avskaffades slaveriet år 1952.[19] Det följdes av Saudiarabien i juni 1962 där mellan 15 000 och 30 000 människor, varav 60 procent kvinnor, frigavs.[20][21][22][23] Jemen avskaffade slaveriet 1962, Förenade Arabemiraten 1963 och Oman 1970.[23]

I flera muslimska länder är det dock fortfarande vanligt med slavar. Ett exempel på detta är Mauretanien där det ännu är möjligt att födas in i slaveri. Det muslimska Mauretanien var det sista landet att olagligförklara slaveri.[24] Mauretaniens slaveri motiveras med fundamentalistisk islam. De förslavade konverterades till islam och uppfostrades till att tro att det var deras religiösa plikt att tjäna sina herrar. Slavarna lärdes att de på grund av sin "orena" svarta hy var förbjudna att röra vid Koranen.

DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2014-03-16, 23:15

Infra skrev:SDSecrist: "Du jämför äpplen och päron för du menar väl inte att Staffan HETTE stalledräng i efternamn?"

Nä. Däremot hette hann Sankta i förnamn presis som Lucia.     Very Happy 

lol!
    Du citerar märkligt?  Shocked 
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2014-03-16, 23:16

Sniperace skrev:vad gäller staffan stalledrän hete han eg Stefan
    Stefanus  Wink 
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2014-03-16, 23:40

sdSnipern skrev:Lucia fick inte detta sankta förrän hon kanoniserades

Säger du det? Och du tror inte att Staffan Stalledräng genomgick samma kanonisering?
    Det är möjligt att nån av dom eller bägge levde i fel århundrade. Men det förändrar ingenting.  

Very Happy

Senast ändrad av Infra den 2014-03-16, 23:42, ändrad totalt 1 gång
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2014-03-16, 23:41

DirtyDog skrev:
    Stefanus  Wink 

Här i Säffle säger vi Staffan.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2014-03-17, 09:04

Infra skrev:
    sdSnipern skrev:Lucia fick inte detta sankta förrän hon kanoniserades

Säger du det? Och du tror inte att Staffan Stalledräng genomgick samma kanonisering?
    Det är möjligt att nån av dom eller bägge levde i fel århundrade. Men det förändrar ingenting.  

Very Happy
    jo Stefan (Stefanus) blev också kanoniserad, därav detta sankt som titel Inte namn.

Eller du vill påstå att Sir är ett förnamn, det används ju på samma sätt av den engelska adeln. När dessa adlas får de tilläggrt Sir före sitt förnamn på damma sätt som ett helgon fich sankt före sitt. Så sankt är inte ett förnamn det är en titel
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2014-03-17, 09:07

Infra skrev:
    DirtyDog skrev:
    Stefanus  Wink 

Här i Säffle säger vi Staffan.
    Tja. Kanske när ni talar om den gamla julsångrn som är mycket yngre än vad st stefan.... Smile

Kanhänds är det så att säfflebor ger historiska och religiösa personer namnet från sånger och dikter istället. Smile

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 06:59