DirtyDog 2014-03-13, 02:58
Infra skrev: Infra skrev:Jag är inte säker på att du förstår vilka skador som beivras. Här handlar det om ersättning för irreparabla skador på nationellt och individuellt plan. Borde betyda att konsekvenser av dessa skador ger verkningar fram i vår tid."
Det sagda innebär inga slutsatser. Det är för tidigt att dra slutsatser. Processen har ännu inte sett sin början.
Jag håller med om att det är för tidigt att dra slutsatser. Dock verkar det inte för tidigt för att kräva svenska staten på pengar?
Slaveri har existerat igenom hela historien i alla delar av världen och det finns få folkgrupper som inte har sådant på sitt samvete. Dessbättre har vi ett bättre samhälle idag (åtminstone i majoriteten av världens länder) och hur långt tillbaka är det rimligt att gå för att kräva skadestånd?
Vad menar du förresten med "Skador på nationellt plan" när det gäller St Barthélemy som knappast var en nation utan en ö utan invånare (och vatten) som endast användes som en omlastningsplats för lastfartyg.
Det är en pytteliten ö (21 kvadrat-km) som är mindre än Visingsö i Vättern(25 kvadrat-km) och utgör knappt 2/3 av Lidingö.
Visingsö
St Barthélemy
När Sverige tog över äganderätten till ön så ingick befolkningen som bodde där (och som handlade med slavar).
Det är alltså inte rimligt att påstå att Svenska staten fick inkomster från denna handel. Dock så kunde man ha stoppat handeln, och det gjorde man.
De slavar som blev kvar och slapp leva som slavar lever dock i en miljö som många svenskar skulle mörda för att bo i. Att de 4 - 5 generationer senare har några psykiska eller ekonomiska problem pga av Sverige är svårt att tänka sig, men för all det. Kom med en kalkyl och kolla ifall dagens svenska medborgare är villiga att betala. Jag tror att de istället är avundsjuka på dessa fd. slavar som bor såhär:
Infra skrev: DD skrev:Eller så har din brist på kunskap om ironi precis bevisat motsatsen.
Din "ironi" är inte tillräckligt inlindad för att kunna kallas ironi. När du säger idiot
så menar du idiot. Det har alla härinne lärt sig.
Förvisso, men denna gång så kallade jag dig inte för idiot.
När du skrev
"det är alltså inte jag som ställer krav på f d kolonialstater" så kunde jag förvisso svarat "
- Vem fan har påstått det?" men det hade ju inte varit lika roligt så därför var jag IRONISK.
Infra skrev: DD skrev:Påstod jag att han kom från en karibisk ö?
Tyvärr inte. Men du borde ha gjort det för att få sammanhanget att stämma. Du drog in honom i debatten om Karibiens skadeståndsanspråk. Nu får du också reda ut de missförstånd som har uppstått till följd av detta tilltag.
Nej, jag drog INTE in honom i debatten om
"skadeståndsanspråk" utan i debatten om det trauma som drabbar de som har förfäder som var slavar (vilket rimligtvis innebär merparten av alla svarta i Syd- resp. Nord-amerika) och nu snackar vi om fler än 100 miljoner människor. Bara i USA finns drygt 37 miljoner och minst dubbelt så många bara i Brasilien. Där har 38% av befolkningen en blandning av raser.