ericTheDog 2014-02-17, 23:28
Infra skrev: ericTheDog skrev:Mina uppgifter handlar om rena vittnesuppgifter som sett honom "krama" med en kniv runt halsen. Självfallet finns inte dessa uppgifter på internet.
Vad gäller polisens agerande så är jag beredd att till stor del hålla med om att deras agerande som så ofta annars var förkastligt.
Men att polisen gjorde ett och annat fel är tamigfan ingen orsak att beskriva knivmannen som nåt slags lamm.
Jag har inte beskrivit någon som lamm i den här tråden. Mot dina
"vittnesuppgifter" står gruppchefen för Västerortsspanarna, Patric Zanders vittnesmål.
Han stod på samma P-däck som insatsledaren, pm koppelman - mitt emot familjens balkong.
Vi just detta tillfälle var Lenine ute med sin fru på balkongen och där la han armen beskyddande
om sin fru. Båda två var paranoida och rädda. De trodde att polisen var där för att döda dom.
Halvt om halvt fick de rätt.
Lilleric skrev:Självfallet finns inte dessa uppgifter på internet.
"Självfallet?" Vadå självfallet.
Det mesta står ju annars på nätet. Det är i varje fall inte polisen som har skäl att sticka den uppgiften
under stol. Jag misstror dig därför helt. Det är ett sånt där påhitt som du tar till när du står svarslös. Zanders rapporterade in sin iaktagelse till platschefen som säger sig aldrig ha fått det
meddelandet. När Zanders beskriver samma situation som du beskriver så ser han i stället
ett strävsamt gammalt par som kärleksfullt håller om varann. Ingenstans i utredningen
står att Lenine hotade sin fru - varken vid detta tillfälle eller något annat tillfälle under
insatsen.
Som sagt, det finns olika uppgifter kring detta. Jag var inte där och kan därför inte garantera hur det gick till.
Det vi vet med säkerhet är att den stackars kvinnan numera slipper sin plågoande. Alltid nåt.
Jag vill också vidhålla att det var klantigt av polisen att skjuta mannen. Något misstag måste de ha gjort eftersom det slutade så illa. Vidare tycker jag det är patetiskt av polisen att inte kunna presentera ett trovärdigt händelseförlopp.
I det stora hela så är det väldigt få som dör i samband med polisingripanden. Polisen har ingen lätt uppgift och ibland blir det fel. Då bör man stå för sina misstag.