De där halsbrytande parallellerna hängde nog ingen med på.Sniperace skrev:Infra skrev:Renlav är deras huvudsakliga föda. Deras Vom, Bladmage och Lövmage är anpassadeSniperace skrev:Jag har aldrig sagt att JAG vill ha renar.....Infra skrev:Sniperace skrev:vaf fan skulle man i lapphelvetet o görs?Infra skrev:Ja. Helt rätt - sedvanerätt!.Sniperace skrev:Helt fel ingen utom samer får ha yrkesmässig renavel och rendrift.Infra skrev:Sniperace skrev:varför skulle man upp till lapphelvetet när man trivs i sydsverige?Infra skrev:SDSnipern skrev:"renhållning"
Ja. Köra renhållningssopmaskin skulle du möjligen orka med, din bluff.
Men hur i herrans namn skull du orka åka skidor mellan Jokkmokk och
Mo i Rana utan att ta livet av dig, du som knappt kan åka kälke
i nedförsbacke?
Du får nog flyga i såna fall. Glöm inte sopmaskinen.
Visst skulle man kunna ha renar även här om man ville, men det får man ju inte, det är bara samer som fpr ha dessa som inkomstkälla.
Skaffa ett par renar vettja så får du se vad det ger ekonomisk. Du kanske kan bli självförsörjande
på renmjölk. Visst får du ha renar. Men säg som det är: du vill inte för då måste du plantera renlav.
Du är för lat helt enkelt. Ren missunsamhet från din sida alltså.
Anser du det vara rätt?
Hur i hela friden förresten, skulle du orka åka skidor till Mo i Rana från Stekenjokk eller Sápmi två
gånger om året? Du som inte ens lärde dig åka skridskor 60 m utan att slå på arslet.?
Inte kan du nåt om reskötsel, inte, din pajas. Men en j-a massa renhorn skulle det bli över.
skulle väl vara för o skjuta sig en ren, den stora sorten därupoe
Det är nog snudd på sedvana det med asg
Jamen, titta! Du måste ju ha renlav till djuren. Vintertid då de
inte kommer åt sin lav under tjäle och is så måste du byta ort
om djuren ska överleva. Du säger själv att du aldrig skulle åka
till Renarnas biotoper i norr. Du skulle aldrig klara det hårda
slitet på nordens snövidder. Nä. Nån nomadiserande göing blir
det aldrig av dej.
det jag sagt är att alla bör få ha det, att detta inte ska vara förbehållet en grupp. Trorr du att renlaven är ddt enda dessa äter?
Knappast.
Det kan äta mkt annat
till denna huvudföda. Därför kan man inte hålla renar i Göinge.
http://www.aftonbladet.se/incoming/article18321187.ab
Du deltar i Åkessons orättfärdiga hatkampanj mot vår egen naturbefolknuing och du gör
det av fascistiska orsaker. Men välkommen att bli Same, bara. Alla samer är inte renskötare.
Eftersom du tycks ha sånt stort engagemang i deras kultur tycker jag att du ska införa
sameslöjden till Göinge. Skaffa en samekniv med utsirat handtag i renhorn och sitt då
och tjura i Göinge täljandes s k lappkost. Stäng av datorn först, bara. Lär dig att jojka.
Glöm inte att skaffa kolt. Sedan ringer du upp Bert och ber om ett engagemang. Då kanske
vi får se dig på tv, ihärdigt jojkande följande låt:
och ändå finns dessa i djurparker.....
jag avundasminte dem, men anser det ska vara lika rätt för alla.
förresten detta med sedvanerätten, detta är ju tusen år gammalt med muslimer, då bör de väl ha rätten att ha flera fruar, och eftersom deras skatt mot dhimmies är tusen år gammal bör de väl ha rätten att bellägga samhället med denna skatt?
och sedan har vi den skånska spettkakan, den borde förbjudas bakas någon annanstans än i skåne, liksom den smålädsska äggakakan.
skånoingar borde då vara de enda som får föda upp gäss enligt sedvanerätt osv osv...
I fortsättningen betackar jag mig för dylika "lappkast".