Regndrottning skrev:Jag jobbar numera inom handikappservice. Jobbet innebär att jag får ett antal vårdtagare tilldelat mig som jag skall umgås med och vara social. När vädret tillåter är det meningen att jag skall ta ut dessa gamla på promenad.
Dessa små enkla ting, som att ut och gå med gamla, prata med dem, är något den ordinarie personalen inte hinner med.
På vårdavdelningarna där de bor 15 dementa gamla finns bara två personal. Dessa två skall ta upp, duscha, klä på de gamla, servera frukost, städa av och diska efter frukost, lunch och middag, städa de gamlas rum, tvätta de vårdtagarns kläder och sortera in dem......etc.
Personalen har inte tid att ta hand om de gamla människorna! Det persoalen får göra är att sköta marktjänsten!!
Så, vi på handikappservice gör ett viktigt jobb. Men, skall det vara på detta viset? Skall inte våra gamla få behandlas som människor i sina sista dagar? Jag klandrar inte vårdpersonalen på något sätt, de gör mycket gott med de få resurserna de har. Men, deras resurser räcker inte till för att ge de gamla ett värdigt liv!
Tänk dig själv.... på högsommaren är handikappservice stängd i tre veckor! Tre veckor då de gamla inte får komma ut! Jo, på balkongen, möjligtvis....
Jag kan fortsätta orera om detta men jag tror ni fattar galoppen...
Tyvärr så är inte detta nytt inom äldrevården. Det har länge varit så att personalen inte hinner att gå ut med dom gamla, det är mer vanligt än ovanligt. Nej våra gamla skulle behandlas mycket bättre. Det låter som at du har ett bra jobb nu RD, men ni borde också få jobba under sommaren. Tänk er varma somrar när inte dom gamla får komma ut så ofta... Så borde det inte vara. Mer resurser till äldrevården och bra planering av politiker och chefer inom vården skulle verkligen inte skada.