Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+6
F.I.S.T
redalert
lazy
DMustaine
R.O.F.L
Regndrottning
10 posters

Kyrkovalet

Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Kyrkovalet Empty Kyrkovalet

Inlägg  Regndrottning 2013-08-30, 00:01

Kan det vara av intresse?

Kyrkovalet är nästan bortglömd. Trots ca 5,5 miljoner röstberättigade i valet så är det bara ett relativt fåtal som väljer att rösta.

Fyller kyrkovalet någon funktion? Om så, varför?
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Antal inlägg : 8085

Kyrkovalet Empty Sv: Kyrkovalet

Inlägg  R.O.F.L 2013-08-30, 00:23

Regndrottning skrev:

Kyrkovalet är nästan bortglömd. Trots ca 5,5 miljoner röstberättigade i valet så är det bara ett relativt fåtal som väljer att rösta.

Är medlemskap i Svenska kyrkan ett kriterium för att rösta? Question 
    DMustaine
    DMustaine

Antal inlägg : 3914

Inlägg  DMustaine 2013-08-30, 00:55

R.O.F.L skrev:
    Regndrottning skrev:

ingen aning och jag vet inte ens om jag röstat tidigare...fick hem röstsedeln för någon dag sedan....vars skall jag lämna min röst? Oavsett så blir den borgerlig.........förmodligen KD, hur mkt mer kyrkligt och familliärt kan det bli?
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2013-08-30, 00:58

R.O.F.L skrev:
    Regndrottning skrev:

Embarassed  inte många som kommer att rösta då...
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Inlägg  R.O.F.L 2013-08-30, 00:59

DMustaine skrev:
    R.O.F.L skrev:
    Regndrottning skrev:

ingen aning och jag vet inte ens om jag röstat tidigare...fick hem röstsedeln för någon dag sedan....vars skall jag lämna min röst? Oavsett så blir den borgerlig.........förmodligen KD, hur mkt mer kyrkligt och familliärt kan det bli?
    Har inte fått någon röstsedel då är det nog ett kriterium, gick ur Svenska kyrkan ett par år sedan då jhag inte vill betala till två kristna samfund. Men KD hade det garanterat blivit.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2013-08-30, 01:00

R.O.F.L skrev:
    Regndrottning skrev:

Ja, det är det. Ca 5,5 miljoner människor.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2013-08-30, 09:11

Håll politikerna borta från kyrkan, varför i jösse namn skall de in och styra och ställa i kyrkofullmäktige?

Det är redan för mycket med religion och politik var för sig och vad det då blir sammanblandade skall vi bara inte tala om!

Nej ut med politikerna de har alldeles för stora befogenheter redan som det är förutom kyrkan! affraid 
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2013-08-30, 10:13

Jag stannar medvetet kvar i Svenska kyrkan pga allt gott dom gör. Sen finns det gott om dom som inte vill lägga pengar som kommer till hjälp för andra naturligtvis...

Hoppas väl lite att ni som avsagt er detta gifter er borgerligt, inte går på skolavslutningar i kyrkan, och gräver en egen grop som ni kan trilla ner i när ni dött Cool 
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2013-08-30, 10:55

F.I.S.T skrev:Jag stannar medvetet kvar i Svenska kyrkan pga allt gott dom gör. Sen finns det gott om dom som inte vill lägga pengar som kommer till hjälp för andra naturligtvis...

Hoppas väl lite att ni som avsagt er detta gifter er borgerligt, inte går på skolavslutningar i kyrkan, och gräver en egen grop som ni kan trilla ner i när ni dött Cool 
    JAg har gått ur, mina barn gifter sig borgerligt, kyrkan ÄR öppen för sådana besök även för ickemedlemmar även muslimer osv osv.

VAd gäller begravning så dras skatt av alla medborgare för detta, tycker du vi som gått ur kyrkan ska slippa denna skatt då, och sedan själva stå för begravningsplats?

Den genomsnittliga begravningsavgiften är 0,22% så under ex 40 skatteår blir det ganska mycket pengar att spara för de som inte är medlemmar i kyrkan, de räcker med all sannolikhet till kremeringen och utsläpp av aska i havet, plus ett antal tusenlappar över till dödsboet om dessa pengar sparats Smile

å, nej, du hade här fel i allt.

förresten är det höjden av hyckleri att vara med i kyrkan om man INTE tror på gud, jesus och hans död och uppståndelse, gör du det eller hycklar du?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2013-08-30, 10:55

redalert skrev:Håll politikerna borta från kyrkan, varför i jösse namn skall de in och styra och ställa i kyrkofullmäktige?

Det är redan för mycket med religion och politik var för sig och vad det då blir sammanblandade skall vi bara inte tala om!

Nej ut med politikerna de har alldeles för stora befogenheter redan som det är förutom kyrkan! affraid 
    Helt rätt politiken ska hållas utanför kyrkan, där är det religionen inte partipolitik som ska gälla
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2013-08-30, 11:14

Varför skall politiken hålla sig ifrån kyrkan?

Politik är att bestämma hur vi vill ha det i samhället. Kyrkan är en del av samhället. Därför tycker jag att det är bra att lekmän som vi kan vara delaktiga i hur kyrkan skall utformas och agera.

Och hur skulle det bli om vi medlemmar INTE skulle bry oss om kyrkan? Vem skulle gör det då? Om vi inte hade val vem skulle då styra kyrkan? Frågorna är allvarligt menade.
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Inlägg  R.O.F.L 2013-08-30, 11:31

F.I.S.T skrev:Jag stannar medvetet kvar i Svenska kyrkan pga allt gott dom gör. Sen finns det gott om dom som inte vill lägga pengar som kommer till hjälp för andra naturligtvis...

Det finns andra samfund man kan vara med i.
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2013-08-30, 12:32

Regndrottning skrev:

Politik är att bestämma hur vi vill ha det i samhället. Kyrkan är en del av samhället. Därför tycker jag att det är bra att lekmän som vi kan vara delaktiga i hur kyrkan skall utformas och agera.

Och hur skulle det bli om vi medlemmar INTE skulle bry oss om kyrkan? Vem skulle gör det då? Om vi inte hade val vem skulle då styra kyrkan?  Frågorna är allvarligt menade.
    Det kan väl fortfarande vara val dock inga politiska val utan man får rösta på kyrkans representanter!

Politisera religionen vad gott kommer ut ur detta tror du? affraid 
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2013-08-30, 12:42

redalert skrev:
    Regndrottning skrev:

Och hur skulle det bli om vi medlemmar INTE skulle bry oss om kyrkan? Vem skulle gör det då? Om vi inte hade val vem skulle då styra kyrkan?  Frågorna är allvarligt menade.
    Det kan väl fortfarande vara val dock inga politiska val utan man får rösta på kyrkans representanter!

Vad jag vet finns det inga andra föreningar där valen läggs på politiska partier, det läggs istället på personer, och jag står för uppfattningen att svenska kyrkan borde vara politiskt obunden, det blir den INTE när man röstar in politiska partier.

En religiös rörelse bör vara politiskt obunden där sakrala frågor behandlas, inte en politisk rörelse där världsliga saker ska ha betydelsen,

KYRKA OCH STAT SKA VARA SKILDA ÅT.

Valen i kyrka ska finna, men det ska INTE röstas på politiska partier, utan istället människor som verkligen är kyrkliga och har en TRO på religionen
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2013-08-30, 13:10

Sniperace skrev:
    redalert skrev:
    Regndrottning skrev:

Vad jag vet finns det inga andra föreningar där valen läggs på politiska partier, det läggs istället på personer, och jag står för uppfattningen att svenska kyrkan borde vara politiskt obunden, det blir den INTE när man röstar in politiska partier.

En religiös rörelse bör vara politiskt obunden där sakrala frågor behandlas, inte en politisk rörelse där världsliga saker ska ha betydelsen,

Valen i kyrka ska finna, men det ska INTE röstas på politiska partier, utan istället människor som verkligen är kyrkliga och har en TRO på religionen
    Precis...vad finns mer att tillägga? cheers 
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2013-08-30, 15:03

Sniperace skrev:
    redalert skrev:
    Regndrottning skrev:

Här har du ett poäng. självklart skall kyrkovalen bestå av religiöst aktiva personer. Vilket dock inte hindrar att personerna även har en politisk åskådning. (Såtillvida de inte är Jehovas vittnen).

Oavsett om grupperingarna är politiska eller av annan beskaffenhet så blir det ändå olika faktioner. Och dessa olika faktionerna kommer givitvis ha en agenda för den sortens verksamhet de vill bedriva. Vad är det om inte politik?
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2013-08-30, 16:06

Det rasistiska partiet SD storsatsar på kyrkvalet, så det är mer en demokratisk plikt att mota bort slöddret från kyrkan.
    Så självklart går man och röstar bort fascisterna.

De kör med dravlet "Ta tillbaka fädernas kyrka".....
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2013-08-30, 16:15

RedCloud skrev:
    Det rasistiska partiet SD storsatsar på kyrkvalet, så det är mer en demokratisk plikt att mota bort slöddret från kyrkan.

Som jag skrev innan, kyrkvalet bör inte vara ett partival, utan istället PERSONVAL, helt utran några partipolitiska förtecken.

så på det sättet bör det inte vara varken en grupp eller ett parti, utan en ren lista där man väljer in det antal personer som ska väljas in.

det är så märkte jag på den tid jag var med i kyrkan att de personer JAG ville rösta på fanns på olika partiers listor, så chansen blev obefintlig att rösta in dem man ville ha där, utan fick nöja sig med kanske en eller två lämpliga och resten på listan var sådana man INTE ville ha där.

IDAG vet jag att kyrkan i min by till största delen nu är opolitiska, men ändå i flera grupperingar som kallar sig olika saker, de ENDA som ställer upp partipolitiskt är Socialdemokraterna.

Men som sagt, den rätta vägen vore att det är en massa kandidater som fiunns på EN lista där varje röstare kryssar för dem denne vill ha invalda, så är det ex 10 som ska sitta invalda kryssar man för tio namn...

Och då helt utan partipolitiska hänsyn utan istället på personer man anser passar
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2013-08-30, 18:33

RedCloud skrev:

Bevare oss väl för "fädernas kyrka". Minns vilka som eldade med kärringar i vårt land.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2013-08-30, 18:51

Sniperace skrev:förresten är det höjden av hyckleri att vara med i kyrkan om man INTE tror på gud, jesus och hans död och uppståndelse, gör du det eller hycklar du?

Jag tror på Gud, tror att Jesus fanns, men läser inte bibeln ordagrant, så du kan ta en tablett nu mot att du börjat tugga fradga över nånting som uppstod i din fantasigenerator Very Happy 

Att det är gratis att besöka kyrkan för de som inte betalar kyrkoskatt är jag medveten om, däremot tycker jag det är lika omoraliskt ..och hur var det du uttryckte det nu igen ? ..."hycklande" att utnyttja detta om man aktivt väljer att gå ur kyrkan.

Likaväl som jag tycker Alliansen och borgarna hycklar när de predikar "var man för sig själv" och har fått ta del av alla förmåner skatteintäkter gett dem, och gjort att de fått förutsättningar att "lyckas" rent försörjningsmässigt, och DESSUTOM tigga bidrag som rut och rot, fallskärmar, skattebefrielse etc etc
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2013-08-30, 18:53

Dessutom är det inte hyckleri att stödja något ekonomiskt, som man tycker gör nytta ... ens om man skulle vara ateist.... tror Sniper har fått ordet hyckleri om bakfoten Laughing 
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2013-08-30, 20:06

F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:förresten är det höjden av hyckleri att vara med i kyrkan om man INTE tror på gud, jesus och hans död och uppståndelse, gör du det eller hycklar du?

Jag tror på Gud, tror att Jesus fanns, men läser inte bibeln ordagrant, så du kan ta en tablett nu mot att du börjat tugga fradga över nånting som uppstod i din fantasigenerator Very Happy 

Att det är gratis att besöka kyrkan för de som inte betalar kyrkoskatt är jag medveten om, däremot tycker jag det är lika omoraliskt ..och hur var det du uttryckte det nu igen ? ..."hycklande" att utnyttja detta om man aktivt väljer att gå ur kyrkan.

Likaväl som jag tycker Alliansen och borgarna hycklar när de predikar "var man för sig själv" och har fått ta del av alla förmåner skatteintäkter gett dem, och gjort att de fått förutsättningar att "lyckas" rent försörjningsmässigt, och DESSUTOM tigga bidrag som rut och rot, fallskärmar, skattebefrielse etc etc
    Behöver ingenh tablett för jag tugar ändå inte fradga, jag har bara roligt åt dig os.

vad gäller kyrkan är det skilnad på att SJÄLV använda denna för att bevista något, och att gå dit för att en släkting som är medlem
    gifter sig där, då utnyttjar jag inte kyrkans tjänst utan är där som gäst till den som gör det.

Jag bevistar annars ALDRIG kyrkan, och har faktiskt inte varit inne i någon sedan jag gick ur.

så du tror på en levande gud som sitter i himnlen och råder över människor och at de som är frälsta kommer dit närt de dör?
    tror du på Jesu uppståndelse med, kan du utan att tveka instämma och läsa den kristna trosbekännelsen som kyrkan baseras på utan att INTE mena det du då läser?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2013-08-30, 22:39

Sniperace skrev:

så du tror på en levande gud som sitter i himnlen och råder över människor och at de som är frälsta kommer dit närt de dör?
    tror du på Jesu uppståndelse med, kan du utan att tveka instämma och läsa den kristna trosbekännelsen som kyrkan baseras på utan att INTE mena det du då läser?
    Dina lässvårigheter och brist på läsförståelse bara förvärras ser jag Crying or Very sad 
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2013-08-30, 22:42

F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:

Dina lässvårigheter och brist på läsförståelse bara förvärras ser jag Crying or Very sad 
    Nixc inte ett dugg, du skrev att du tror på gud men inte läst bibeln ordagrant, klarade du inte av att besvara frågan?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2013-08-30, 22:47

Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:

Nixc inte ett dugg, du skrev att du tror på gud men inte läst bibeln ordagrant, klarade du inte av att besvara frågan?

Men snälla idiot, du måste sakna minst halva hjärnan verkar det som. Jag skrev att jag inte LÄSER bibeln ordagrant. Med det menas att jag inte tar allt som står, och att jag ifrågasätter allt skrivet. Men din syn är i vanlig ordning totalt extremistisk. I din värld finns det antingen eller. Jag tror på Gud ... men tror följer inte bibeln slaviskt, hur svårt ska det vara att fatta ?
    Jag följer INGA texter eller läror slaviskt, jag litar till Tage Danielssons ord: "den som inte tvivlar, är inte riktigt klok"

Fortfarande svårt att fatta ? affraid 

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 22:20