Kan det vara av intresse?
Kyrkovalet är nästan bortglömd. Trots ca 5,5 miljoner röstberättigade i valet så är det bara ett relativt fåtal som väljer att rösta.
Fyller kyrkovalet någon funktion? Om så, varför?
Är medlemskap i Svenska kyrkan ett kriterium för att rösta?Regndrottning skrev:
Kyrkovalet är nästan bortglömd. Trots ca 5,5 miljoner röstberättigade i valet så är det bara ett relativt fåtal som väljer att rösta.
ingen aning och jag vet inte ens om jag röstat tidigare...fick hem röstsedeln för någon dag sedan....vars skall jag lämna min röst? Oavsett så blir den borgerlig.........förmodligen KD, hur mkt mer kyrkligt och familliärt kan det bli?R.O.F.L skrev:Är medlemskap i Svenska kyrkan ett kriterium för att rösta?Regndrottning skrev:
inte många som kommer att rösta då...R.O.F.L skrev:Är medlemskap i Svenska kyrkan ett kriterium för att rösta?Regndrottning skrev:
Har inte fått någon röstsedel då är det nog ett kriterium, gick ur Svenska kyrkan ett par år sedan då jhag inte vill betala till två kristna samfund. Men KD hade det garanterat blivit.DMustaine skrev:ingen aning och jag vet inte ens om jag röstat tidigare...fick hem röstsedeln för någon dag sedan....vars skall jag lämna min röst? Oavsett så blir den borgerlig.........förmodligen KD, hur mkt mer kyrkligt och familliärt kan det bli?R.O.F.L skrev:Är medlemskap i Svenska kyrkan ett kriterium för att rösta?Regndrottning skrev:
Ja, det är det. Ca 5,5 miljoner människor.R.O.F.L skrev:Är medlemskap i Svenska kyrkan ett kriterium för att rösta?Regndrottning skrev:
JAg har gått ur, mina barn gifter sig borgerligt, kyrkan ÄR öppen för sådana besök även för ickemedlemmar även muslimer osv osv.F.I.S.T skrev:Jag stannar medvetet kvar i Svenska kyrkan pga allt gott dom gör. Sen finns det gott om dom som inte vill lägga pengar som kommer till hjälp för andra naturligtvis...
Hoppas väl lite att ni som avsagt er detta gifter er borgerligt, inte går på skolavslutningar i kyrkan, och gräver en egen grop som ni kan trilla ner i när ni dött
Helt rätt politiken ska hållas utanför kyrkan, där är det religionen inte partipolitik som ska gällaredalert skrev:Håll politikerna borta från kyrkan, varför i jösse namn skall de in och styra och ställa i kyrkofullmäktige?
Det är redan för mycket med religion och politik var för sig och vad det då blir sammanblandade skall vi bara inte tala om!
Nej ut med politikerna de har alldeles för stora befogenheter redan som det är förutom kyrkan!
Det finns andra samfund man kan vara med i.F.I.S.T skrev:Jag stannar medvetet kvar i Svenska kyrkan pga allt gott dom gör. Sen finns det gott om dom som inte vill lägga pengar som kommer till hjälp för andra naturligtvis...
Hoppas väl lite att ni som avsagt er detta gifter er borgerligt, inte går på skolavslutningar i kyrkan, och gräver en egen grop som ni kan trilla ner i när ni dött
Det kan väl fortfarande vara val dock inga politiska val utan man får rösta på kyrkans representanter!Regndrottning skrev:
Varför skall politiken hålla sig ifrån kyrkan?
Politik är att bestämma hur vi vill ha det i samhället. Kyrkan är en del av samhället. Därför tycker jag att det är bra att lekmän som vi kan vara delaktiga i hur kyrkan skall utformas och agera.
Och hur skulle det bli om vi medlemmar INTE skulle bry oss om kyrkan? Vem skulle gör det då? Om vi inte hade val vem skulle då styra kyrkan? Frågorna är allvarligt menade.
Vad jag vet finns det inga andra föreningar där valen läggs på politiska partier, det läggs istället på personer, och jag står för uppfattningen att svenska kyrkan borde vara politiskt obunden, det blir den INTE när man röstar in politiska partier.redalert skrev:Det kan väl fortfarande vara val dock inga politiska val utan man får rösta på kyrkans representanter!Regndrottning skrev:
Politik är att bestämma hur vi vill ha det i samhället. Kyrkan är en del av samhället. Därför tycker jag att det är bra att lekmän som vi kan vara delaktiga i hur kyrkan skall utformas och agera.
Och hur skulle det bli om vi medlemmar INTE skulle bry oss om kyrkan? Vem skulle gör det då? Om vi inte hade val vem skulle då styra kyrkan? Frågorna är allvarligt menade.
Politisera religionen vad gott kommer ut ur detta tror du?
Precis...vad finns mer att tillägga?Sniperace skrev:Vad jag vet finns det inga andra föreningar där valen läggs på politiska partier, det läggs istället på personer, och jag står för uppfattningen att svenska kyrkan borde vara politiskt obunden, det blir den INTE när man röstar in politiska partier.redalert skrev:Det kan väl fortfarande vara val dock inga politiska val utan man får rösta på kyrkans representanter!Regndrottning skrev:
En religiös rörelse bör vara politiskt obunden där sakrala frågor behandlas, inte en politisk rörelse där världsliga saker ska ha betydelsen,
KYRKA OCH STAT SKA VARA SKILDA ÅT.
Valen i kyrka ska finna, men det ska INTE röstas på politiska partier, utan istället människor som verkligen är kyrkliga och har en TRO på religionen
Här har du ett poäng. självklart skall kyrkovalen bestå av religiöst aktiva personer. Vilket dock inte hindrar att personerna även har en politisk åskådning. (Såtillvida de inte är Jehovas vittnen).Sniperace skrev:Vad jag vet finns det inga andra föreningar där valen läggs på politiska partier, det läggs istället på personer, och jag står för uppfattningen att svenska kyrkan borde vara politiskt obunden, det blir den INTE när man röstar in politiska partier.redalert skrev:Det kan väl fortfarande vara val dock inga politiska val utan man får rösta på kyrkans representanter!Regndrottning skrev:
En religiös rörelse bör vara politiskt obunden där sakrala frågor behandlas, inte en politisk rörelse där världsliga saker ska ha betydelsen,
KYRKA OCH STAT SKA VARA SKILDA ÅT.
Valen i kyrka ska finna, men det ska INTE röstas på politiska partier, utan istället människor som verkligen är kyrkliga och har en TRO på religionen
Som jag skrev innan, kyrkvalet bör inte vara ett partival, utan istället PERSONVAL, helt utran några partipolitiska förtecken.RedCloud skrev:Det rasistiska partiet SD storsatsar på kyrkvalet, så det är mer en demokratisk plikt att mota bort slöddret från kyrkan.Kan det vara av intresse?
Så självklart går man och röstar bort fascisterna.
De kör med dravlet "Ta tillbaka fädernas kyrka".....
Bevare oss väl för "fädernas kyrka". Minns vilka som eldade med kärringar i vårt land.RedCloud skrev:Det rasistiska partiet SD storsatsar på kyrkvalet, så det är mer en demokratisk plikt att mota bort slöddret från kyrkan.Kan det vara av intresse?
Så självklart går man och röstar bort fascisterna.
De kör med dravlet "Ta tillbaka fädernas kyrka".....
Sniperace skrev:förresten är det höjden av hyckleri att vara med i kyrkan om man INTE tror på gud, jesus och hans död och uppståndelse, gör du det eller hycklar du?
Behöver ingenh tablett för jag tugar ändå inte fradga, jag har bara roligt åt dig os.F.I.S.T skrev:Sniperace skrev:förresten är det höjden av hyckleri att vara med i kyrkan om man INTE tror på gud, jesus och hans död och uppståndelse, gör du det eller hycklar du?
Jag tror på Gud, tror att Jesus fanns, men läser inte bibeln ordagrant, så du kan ta en tablett nu mot att du börjat tugga fradga över nånting som uppstod i din fantasigenerator
Att det är gratis att besöka kyrkan för de som inte betalar kyrkoskatt är jag medveten om, däremot tycker jag det är lika omoraliskt ..och hur var det du uttryckte det nu igen ? ..."hycklande" att utnyttja detta om man aktivt väljer att gå ur kyrkan.
Likaväl som jag tycker Alliansen och borgarna hycklar när de predikar "var man för sig själv" och har fått ta del av alla förmåner skatteintäkter gett dem, och gjort att de fått förutsättningar att "lyckas" rent försörjningsmässigt, och DESSUTOM tigga bidrag som rut och rot, fallskärmar, skattebefrielse etc etc
Dina lässvårigheter och brist på läsförståelse bara förvärras ser jagSniperace skrev:
så du tror på en levande gud som sitter i himnlen och råder över människor och at de som är frälsta kommer dit närt de dör?
tror du på Jesu uppståndelse med, kan du utan att tveka instämma och läsa den kristna trosbekännelsen som kyrkan baseras på utan att INTE mena det du då läser?
Nixc inte ett dugg, du skrev att du tror på gud men inte läst bibeln ordagrant, klarade du inte av att besvara frågan?F.I.S.T skrev:Dina lässvårigheter och brist på läsförståelse bara förvärras ser jagSniperace skrev:
så du tror på en levande gud som sitter i himnlen och råder över människor och at de som är frälsta kommer dit närt de dör?
tror du på Jesu uppståndelse med, kan du utan att tveka instämma och läsa den kristna trosbekännelsen som kyrkan baseras på utan att INTE mena det du då läser?
Sniperace skrev:Nixc inte ett dugg, du skrev att du tror på gud men inte läst bibeln ordagrant, klarade du inte av att besvara frågan?F.I.S.T skrev:Dina lässvårigheter och brist på läsförståelse bara förvärras ser jagSniperace skrev: