Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
Secrist
F.I.S.T
6 posters

    Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker Empty Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker

    Inlägg  F.I.S.T 2013-06-04, 18:35

    http://www.expressen.se/nyheter/sjostedt-vi-vill-ga-till-val-som-ett-eget-parti/

    onas Sjöstedt är övertygad om att ett vinstförbud i välfärden är en röstmagnet för Vänsterpartiet.
    Hans ultimatum till S-ledaren Stefan Löfven är tydligt.

    – Vi kan inte sitta i en regering som fortsätter med dagens privatiseringspolitik, säger han.
    I Expressens stora partiledarutfrågning öppnar V-ledaren också för att överge kravet på att slopa rotavdraget redan nästa år.
    Mejla

    Jonas Sjöstedt tar cykeln från riksdagen till intervjun på Expressens redaktion denna soliga tisdagseftermiddag. När han valdes till partiledare för snart ett och ett halvt år sedan kallades han frälsare av sina partikamrater. Men någon "Sjöstedt-effekt" har det ännu inte blivit.



    Du brukar säga att ert blygsamma väljarstöd beror på att väljarna visserligen gillar era idéer men inte tror att ni kan genomföra dem. Med det i åtanke - hur viktigt är det för er att redan före valet ingår i en rödgrön allians?


    - Jag vill inte ha en upprepning på valrörelsen 2010 då det var massor med överenskommelser in i minsta detalj mellan tre partier. Vi vill gå till val som ett eget, självständigt parti, men vi kommer också att vara väldigt tydliga med vilken regering vi vill ha. De som är politiskt möjliga regeringspartners för oss är Miljöpartiet och Socialdemokraterna. Vi kommer inte att öppna bakdörren och släppa in några borgerliga partier.



    Du sätter din politiska trovärdighet i pant på att inte sätta dig i en regering som tillåter privata vinstuttag i välfärdssektorn. Hur ska du försvara en eventuell ministerpost i en rödgrön regering som tillåter vinstuttag?


    - Vårt mål är väldigt tydligt, det är att få bort de privata vinsterna i skolan, äldreomsorgen, förskolan och sjukvården. Och nej, vi kan inte sitta i en regering som fortsätter med dagens privatiseringspolitik.



    Så utan vinstförbud sitter du inte i en regering?


    - Nej, vårt mål är att få bort de privata vinsterna.



    Bedömer du det som realistiskt att Socialdemokraterna, efter sin kongress där de beslutade att inte införa ett vinstförbud, kommer gå med på ett sådant?


    - De tog ett steg åt vårt håll och det folkliga stödet för vår politik är massivt. En majoritet av Moderaternas väljare tycker som Vänsterpartiet. Till och med Expressens ledarsida tycker som vi i skolfrågan. Det går vår väg. Men vi har en speciell uppgift: att se till att det här blir verklighet. Vi är det enda partiet som är så tydliga att vi faktiskt kan driva igenom det.



    Men hur ska ni kunna sitta i samma regering om du har det här kravet?


    - Varje parti i en regering får ju räkna med att få igenom några frågor som är särkskilt viktiga för dem, det här är den fråga som är särskilt viktig för oss.



    Efter valet ska riksdagen för första gången rösta om vem som ska bli statsminister. Det innebär att även om ni rödgröna partier blir större än alliansen kan de regera vidare, förutsatt att inte SD aktivt röstar emot Fredrik Reinfeldt. Hur tänker du agera i en sådan situation?


    - Om alliansen blir mindre än de rödgröna, bör Fredrik Reinfeldt avgå. Och lämna bollen till Stefan Löven. Om han inte gör det då säger han indirekt att han är beredd att regera på Sverigedemokraternas nåder. Och det vore en väldigt olycklig utveckling.



    Stefan Löfven vill att Sverige ska ha lägst arbetslöshet i EU 2020. Det ska bland annat uppnås genom fler arbetade timmar. Vad tycker du om det som vill lagstifta om sex timmars arbetsdag?


    - Målet måste vara att en större del av befolkningen arbetar. Det finns också två andra mål som skulle öka antalet arbetade timmar. Dels är det många som inte orkar arbeta tills pensionen på grund av dålig arbetsmiljö. Dels är det många kvinnor som arbetar ofrivillig deltid som skulle behöva gå upp till heltid. Skulle man lösa de här problemen, då skulle vi få en kraftig ökning av arbetsutbudet i Sverige.



    Vill du ha fler arbetade timmar i samhället?


    - Nej, jag ser inte det som något mål i sig.



    Ni vill som sagt ha 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön. Roger Mörtvik, samhällspolitisk expert på TCO kallar det för "rena stolligheterna". Han menar att det leder till minskad tillväxt, lägre löner, högre arbetslöshet, urholkad välfärd och ett mer pressat arbetstempo. "Vi skulle helt enkelt bli ett betydligt fattigare folk", slår han fast. Hur ser du på den kritiken?


    - Vi har kortat arbetstiden många gånger i Sverige och det har alltid låtit så här. Att det blir armod och barkbröd. Men det har aldrig blivit så. Sedan inser jag också att det här ska ske stegvis. Sex timmars arbetsdag ligger en bit in i framtiden men det är vårt mål.



    Ni har ju sagt att ni ska utreda frågan hur ni ska införa detta. Hur långt har ni kommit?


    - Vi har en grupp som har arbetat ganska länge och förhoppningsvis kommer de med ett förslag före valet. Men det viktiga är att det blir ett bra och genomförbart förslag.



    Konjunkturinstitutet har redan räknat på de samhällsekonomiska effekterna och menar att med fem timmar kortare arbetstid minskar produktionen med nio procent. Det skulle leda till en omfördelning "till nackdel för pensionärer, arbetslösa och studerande". Är det värt det?


    - En arbetstidsförkortning har både kostnader och intäkter. Till intäkterna hör att vi skulle ha fler som arbetar och kan försörja sig. Till fördelarna hör också att vi sannolikt får en bättre folkhälsa, lägre sjuktal, fler som kan arbeta till pension och att många, framför allt kvinnor som arbetar deltid, kan gå upp på heltid. Man ska veta att det finns företag och arbetsplatser som redan gör det här.



    Du vill avskaffa rotavdraget från nästa år. Men både fack och arbetsgivare vill ha det kvar eftersom de menar att det gör svarta jobb vita. En rapport från Byggbranschen i samverkan och Företagarna från 2011 visar att endast tre procent av företagen uppger att det är vanligt att kunderna i dag frågar om att få arbete utfört utan kvitto. Motsvarande andel före rotavdragets införande var 45 procent. Hur ser du på den effekten av rot?


    - Jag tror att det kan finnas en sådan effekt. Det här är en fråga där vi håller på och funderar just nu. Jag menar att det här är en konjunkturåtgärd, inte en permanent åtgärd. Därför är det inte är säkert att vi kommer att föreslå en sådan snabb avtrappning av rotavdraget.



    Du har sagt att det ska avskaffas nästa år, men det vill du inte längre?


    - Vi återkommer i höstbudgeten med besked. Vi ser ju också att det finns en massa arbetslösa byggjobbare. Det vi vill göra är att få fart på bostadsbyggandet, för det stora problemet i dag är bristen på hyreslägenheter. Därför väljer vi att styra om subventionen, från rotavdrag, till bostadsbyggande och renovering av miljonprogrammen.



    Inför valet 2010 föreslog du att bensinpriset ska vara en krona lägre i Norrlands inland än i övriga Sverige. Rabatten skulle betalas av bilister i andra delar av landet. Står du fast vi det?


    - Vi tittar på olika lösningar och har valt att gå fram med lägre fordonsskatt i flera kommuner för att kompensera de som saknar alternativ till bilen. Vi har inte som parti lagt något förslag om differentierad bensinskatt.



    Vad tycker du själv, är det en rättvis princip att bilister i andra delar av landet ska bekosta en rabatt i Norrlands inland?


    - Nu är jag partiordförande och jag företräder Vänsterpartiets politik och vi har inte lagt det förslaget. Men jag tror att man måste se att i vissa delar av Sverige behöver man bilen, i andra delar av Sverige så finns det alternativ. Det gör att vi behöver olika politik för bilen i glesbygds-Sverige och i centrala storstäder. Det är en riktig princip.



    Ni vill ju vara ett landsbygdsparti som värnar småföretagares intressen. Samtidigt vill ni slopa deras möjlighet att undanta två personer från turordningsreglerna, vilket de själva pekar ut som en mycket viktig reform. Enligt en rapport från Institutet för näringslivsforskning har undantaget inneburit att sjukfrånvaron minskat, fler invandrare och personer med en sjukdomshistorik blivit anställda. Om du nu vill vara småföretagens försvarare, varför lyssnar du inte på deras krav?


    - Det är ett väldigt politiskt krav för att försvaga fackföreningarnas förhandlingssituation. Det här är inte ett stort praktiskt problem. Man löser det i förhandlingar mellan fackföreningar och arbetsgivare utan större bekymmer i dag. Men det ruckar maktbalansen i ett läge när löntagarna redan är kraftigt försvagade och företagen kan göra mer som de vill. Vi föreslår sådant som vi tror har mycket större reell betydelse och det är att ta bort ansvaret för sjuklöneperioden.

    - Det är ett verkligt hinder för att anställa fler personer för mindre företagare.



    Nu till några kortfrågor. När tog du en kaffe med Stefan Löfven på tu man hand senast och vad pratade ni om?


    - I vintras och vi pratade om det politiska läget januari/februari någon gång, sedan pratade vi på telefon efter det.



    Vilken ministerpost vill du helst ha om du inte får bli statsminister eller finansminister?


    - Det är som att sälja skinnet innan björnen är skjuten. Jag passar.



    Hur stora ska Vänsterpartiet vara 2018?


    - På längre sikt finns potential för ett parti som vårt mellan 10-15 procent. Det tror jag är ett rimligt mål.



    Vem av partiledaren är den skickligaste debattören?


    - Det är nog Björklund. Han är offensiv, ger och tar med samma goda humör.



    Vad är det bästa med Fredrik Reinfeldt?


    - Det är mänskligt att han intresserar sig för fotboll och andra saker, att det inte bara är politik. Det är nyttigt.



    Vad är det sämsta med Stefan Löfven?


    - Svårt att säga. Han är en genuin sympatisk person. När jag träffar honom känner jag att det är en kille man kan lita på.



    Vad är motorn i svensk ekonomi - en stor offentlig sektor eller fler och växande företag?


    - Det finns ett ömsesidigt beroende men vi behöver ett starkt näringsliv. Vi behöver produktion. Mycket av tjänstesektorn är beroende av industriell produktion. Tror man att industrins tid är förbi har man missuppfattat det hela.



    Tycker du att Socialdemokraterna har gått högerut med Stefan Löfven?


    - Möjligen i retoriken men inte i praktisk politik.



    Simon Fors som är kommun- och landstingspolitiker i Pajala har twittrat att ledarskribenter på Svenska Dagbladet borde avrättas och "moderater förtjänar inget annat än bly". Christoffer Hurtig, ordförande för Ung vänster i Luleå twittrade att han ville skjuta migrationsminister Tobias Billström, och Markus Allard, fritidspolitiker i Örebro jämförde Stefan Löfven med Hitler. Vad är det för stämning i ditt parti som leder till sådana här övertramp?


    - Detta är väldigt otypiskt för Vänsterpartiet. Det är något jag ogillar djupt. Det är fullständigt omdömeslöst.



    Jämfört med andra partier, bortsett från Sverigedemokraterna, är sådana felsteg inte så vanliga?


    - Jag tror att alla partier har sina omdömeslösa personer. Det här med Christoffer Hurtig, han var borta från sitt förtroendeuppdrag ett par timmar efter att jag fick reda på det. Det är inte okej att göra så som Vänsterpartist.



    Du vill höja inkomstskatten för alla som tjänar från 30 000 kronor. Din politik ger därmed människor som har medelgoda inkomster mindre i plånboken. Totalt vill ni höja skatterna med 90 miljarder. Hur stor acceptans finns det hos väljarna för det tror du?


    - De flesta inkomsttagare får ingen inkomstskattehöjning alls med vår politik. För de som tjänar 31 000 kronor handlar det om 90 kronor i månaden. Det är de summorna vi pratar om för en medelinkomsttagare.



    - Jag menar att vi är det enda parti som har en politik som skulle skapa ett mer jämlikt samhälle. Vi är det enda partiet som vågar föreslå en omfördelning som skulle göra Sverige mer jämställt och jag tycker att det är bra.



    Vi avslutar med en fråga om Fagersta, eftersom Vänsterpartiet har över 50 procent av rösterna där och egen majoritet. Kommunalrådet Stig Henriksson drog inte jämnt med din företrädare Lars Ohly. Men du har en helt annan relation med honom och Fagersta?


    - Fagersta är viktigt för oss. Kommunen har fått pris som en av de med mest välskött ekonomi. De är duktiga på skola, integration, många andra områden. För mig är det viktigt att visa att Vänsterpartiet kan styra. När vi har makten då är det ordning och reda i kassakistan och vi använder skattebetalarnas pengar ansvarsfullt. En sådan vänster vill jag se, som har idéerna men som också är duktig på att styra.



    Kommer Fagersta att vara ett skyltfönster för dig i valrörelsen 2014?


    - Ja. När jag blev vald till ordföranden åkte jag först till Umeå, som är min hemstad. Nästa besök var i Fagersta. Det fanns en tanke med det.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker Empty Sv: Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker

    Inlägg  F.I.S.T 2013-06-04, 19:06

    Dom gör nog sitt bästa för att sätta Jonas på pottan, intervjuarna men .....
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker Empty Sv: Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker

    Inlägg  Secrist 2013-06-04, 19:10

    F.I.S.T skrev:Dom gör nog sitt bästa för att sätta Jonas på pottan, intervjuarna men .....

    Är en helt vanlig intervju. Varken mer eller mindre. Men jag har alltid tyckt att Jonas verkar vara en sympatisk kille. Även om jag inte röstar på honom.
    Gandalf
    Gandalf


    Antal inlägg : 473
    Join date : 11-04-08

    Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker Empty Jonas

    Inlägg  Gandalf 2013-06-04, 21:46

    Jonas en mycket lugn o saklig partiledare, han har bara tyvärr hamnat lite fel i politiken.

    Från hans blogg

    Igår kom LO med en mycket bra och saklig rapport om arbetskraftsinvandringen till Sverige från länder utanför EU/EES. Rapporten visar, återigen, hur fattiga människor luras till Sverige och utnyttjas med dåliga arbetsvillkor, låga löner och totalt beroende av oseriösa arbetsgivare. Handeln med arbetserbjudanden är mycket utbredd och många har betalat mer än 100 000 kronor för att få komma hit och arbeta.
    http://jonassjostedt.se/

    LO, ett särintresse? Värnar naturligtvis om sina betalande medlemmars anställningstrygghet. Noll intresse för de arbetslösas villkor. Är detta solidarisk vänsterpolitik?
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker Empty Sv: Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker

    Inlägg  R.O.F.L 2013-06-04, 22:11

    En del bra förslag som dock går i raka motsats till mp politik.
    I långa loppet räcker inte utgiftstaken tätt.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker Empty Sv: Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker

    Inlägg  F.I.S.T 2013-06-04, 22:55

    Gandalf skrev:Jonas en mycket lugn o saklig partiledare, han har bara tyvärr hamnat lite fel i politiken.

    Från hans blogg

    Igår kom LO med en mycket bra och saklig rapport om arbetskraftsinvandringen till Sverige från länder utanför EU/EES. Rapporten visar, återigen, hur fattiga människor luras till Sverige och utnyttjas med dåliga arbetsvillkor, låga löner och totalt beroende av oseriösa arbetsgivare. Handeln med arbetserbjudanden är mycket utbredd och många har betalat mer än 100 000 kronor för att få komma hit och arbeta.
    http://jonassjostedt.se/

    LO, ett särintresse? Värnar naturligtvis om sina betalande medlemmars anställningstrygghet. Noll intresse för de arbetslösas villkor. Är detta solidarisk vänsterpolitik?

    Nu förstår jag inte hur du menar ? .... Vad i Jonas uttalande om utnyttjandet av arbetskraft håller du inte med om ?
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker Empty Sv: Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker

    Inlägg  RedMentalCase 2013-06-05, 19:07

    Fisten hyllar sin ledare, luktar Nordkorea om den arbetsskygge parasiten FIST , tycker ni inte?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker Empty Sv: Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker

    Inlägg  redalert 2013-06-05, 21:21

    RedMentalCase skrev:Fisten hyllar sin ledare, luktar Nordkorea om den arbetsskygge parasiten FIST , tycker ni inte?

    Fisten ännu en av de nyttiga idioterna! Laughing

    Sponsored content


    Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker Empty Sv: Jonas Sjöstedt - trygg klok politiker

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 22:02