Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+4
RedMentalCase
Dao
Regndrottning
Sossar ee lata
8 posters

    Varför anser vissa här att jag som förälder inte ska få välja skola?

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Varför anser vissa här att jag som förälder inte ska få välja skola? - Sida 2 Empty Sv: Varför anser vissa här att jag som förälder inte ska få välja skola?

    Inlägg  formsvackan 2013-05-03, 16:17

    Vercingetorix skrev:Elevpengen i den kommunala skolan blir inte mindre bara för att det startat en friskola i andra änden av byn...
    Om antalet elever minskar innebär det att fasta kostnader blir svårare att bära. Detta har i alla fall skolchefen i "min" hemkommun beklagat sig rejält över.
    Vercingetorix skrev:I andra länder kostar detta sannolikt multum, ja. Elevpengssystemet är ju faktiskt ganska bra, eller hur? Detta gör ju att t o m de mest luspanka av föräldrar kan sätta sina barn i en friskola enligt samma förutsättningar som en stormrik familj. :-)
    Om kostnaden i vissa länder uppgår till närmare 300.000:- per år vill det till att arbetsgivaren ställer upp.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Varför anser vissa här att jag som förälder inte ska få välja skola? - Sida 2 Empty Sv: Varför anser vissa här att jag som förälder inte ska få välja skola?

    Inlägg  Vercingetorix 2013-05-03, 18:00

    formsvackan skrev:
    Vercingetorix skrev:Elevpengen i den kommunala skolan blir inte mindre bara för att det startat en friskola i andra änden av byn...
    Om antalet elever minskar innebär det att fasta kostnader blir svårare att bära. Detta har i alla fall skolchefen i "min" hemkommun beklagat sig rejält över.
    Vercingetorix skrev:I andra länder kostar detta sannolikt multum, ja. Elevpengssystemet är ju faktiskt ganska bra, eller hur? Detta gör ju att t o m de mest luspanka av föräldrar kan sätta sina barn i en friskola enligt samma förutsättningar som en stormrik familj. :-)
    Om kostnaden i vissa länder uppgår till närmare 300.000:- per år vill det till att arbetsgivaren ställer upp.

    Sant, vissa overheadkostnader är konstanta oavsett elevantal. På skolan jag arbetar på har vi löst det genom att inte betala lika mycket i lokalkostnader då delar av lokalerna är outnyttjade och kan användas för t ex föreningsverksamhet istället. Samtidigt ska man ha i minnet att högstadieskolorna dras med ett naturligt elevtapp pga förhållandevis små årskullar.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Varför anser vissa här att jag som förälder inte ska få välja skola? - Sida 2 Empty Sv: Varför anser vissa här att jag som förälder inte ska få välja skola?

    Inlägg  ericTheDog 2013-05-03, 18:49

    Regndrottning skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Regndrottning skrev:
    Varför finns det vissa här som inte vill att alla skolor skall vara jämgoda?

    Varför finns det 'folk' som har behov att sätta sig över andra genom 'jag har minsann gått i skola XX'?

    Varför finns det vissa som inte anser att alla är berättigade till en god utbildning?

    Det handlar inte om att skolor inte ska vara jämngoda, utan det kan mycket väl röra sig om andra skäl till att man väljer annan skola än den närmaste kommunala. Det kan röra sig om pedagogik, profilering, placering etc etc som gör att föräldrar anser att en viss skola lämpar sig bättre.

    Om alla skolar hade dessa krav på sig och uppfyllde kraven skulle det inte behövas.

    Du utgår ifrån att alla skolor är ojämlika. Jag vill få alla skolor till jämlika
    .


    Alla barn är olika. Valfrihet är jättebra.

    Sponsored content


    Varför anser vissa här att jag som förälder inte ska få välja skola? - Sida 2 Empty Sv: Varför anser vissa här att jag som förälder inte ska få välja skola?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-21, 23:30