En av ledarna för det kriminella gänget Black Guerilla Family (BGF), Tavon White, 36, har under tiden i amerikanskt fängelse blivit pappa till fem barn med fyra olika fångvaktare, smörjt kråset och tjänat över 100 000 kronor i månaden.
13 kvinnliga kriminalvårdare åtalas nu för att ha lämnat över kontrollen över Marylandfängelset till BGF och blivit gängets lydiga redskap.
– Fångarna tog över ”dårhuset” och fängelset blev en fristad för BGF, säger Stephen Vogt, utredare vid FBI, till Washington Post.
Två av kvinnorna som råkat i omständigheter tatuerade in ”Tavon”, pappans namn, på sina kroppar – den ena på handleden, den andra i nacken.
Kriminalvårdarna ska ha hjälpt ligaledarna att sköta sina kriminella förehavanden. De smugglade bland annat in mobiltelefoner och receptbelagda tabletter som de stoppat i trosorna, enligt åtalet. En av de intagna köpte lyxbilar från fängelset, däribland en Mercedes-Benz och en BMW, som han lät en av fångvaktarna använda.
Utredningen kretsar kring 36-årige Tavon White som 2009 dömdes till fängelse för mordförsök. Han har under sin tid i fängelset gjort fyra av fångvaktarna gravida och blivit pappa till totalt fem barn.
I ett avlyssnat telefonsamtal säger han: ”Det här är mitt fängelse, förstår du det? Jag skämtar inte – det är jag som har sista ordet i det här fängelset.” Han skröt också om hur han tjänade minst 100 000 kronor i månaden.
De fyra nyblivna mammorna ingår i den grupp om totalt 25 personer som åtalats för utpressning och narkotikabrott. 20 åtalades även för penningtvätt.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/fyra-fangvaktare-fick-barn-med-ligaboss