Sniperace 2013-03-01, 17:32
berralarzon skrev: Sniperace skrev: berralarzon skrev: Sniperace skrev: F.I.S.T skrev:"Skäl att flytta utomlands" http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16305387.abPå flykt – i paradiset
Svenska brottslingar åker till Thailand för att gömma sig – men fler och fler grips
Första TV-bilderna på "bärkungen" efter gripandet
På flykt från den svenska rättvisan försöker de smälta in bland turisterna i Thailand.
Landet beskrivs som en fristad för tunga brottslingar – men de senaste åren har flera internationellt efterlysta svenskar gripits i landet.
Sist i raden var den misstänkte bärsvindlaren Ari Hallikainen.
”Avtalet kommer underlätta utbytet”
Beatrice Ask om utökade polissamarbetet med Thailand
Ari Hallikainen, 59, greps av thailändsk polis i närheten av badorten Pattaya i östra Thailand. Han har varit på flykt sedan 2010. Ari Hallikainen, 59, greps av thailändsk polis i närheten av badorten Pattaya i östra Thailand. Han har varit på flykt sedan 2010.
Soliga stränder, vänliga människor och billiga drinkar.
För de hundratusentals svenskar som varje år åker på solsemester till Thailand är områden som Phuket, Khao Lak och Pattaya paradiset på jorden efter tunga vintermånader i Sverige. Men landet är inte bara en fristad för stressade småbarnfamiljer på jakt efter lugn – även tungt kriminella ser Thailand som en oas på flykt undan rättvisan.
– Thailand är ett underbart land dit massvis av svenskar åker. Många av de här personerna har kompisar som byggt upp ett liv där vilket gör det enklare att försvinna, säger Krister Salomonson, chef för Rikskriminalens sambandspoliser i internationell tjänst.
Sedan 2010 har åtta efterlysta svenskar gripits i Thailand – men flera är fortande på fri fot. Den bedrägerimisstänka före detta värmländska landstingspolitikern Annétthe Zettergren befinner sig enligt uppgift i turistparadiset Pattaya, knappt åtta mil från huset där den misstänkte bärsvindlaren Ari Hallikainen greps i torsdags efter tips till den lokala turistpolisen. Han sitter nu i immigrationshäktet i Bangkok i väntan på att föras tillbaka till Sverige.
Utökat samarbete
Enligt uppgift till Aftonbladet jagas dessutom ett tiotal andra skandinaver i landet, misstänkta för ekonomisk brottslighet.
– Thailand verkar vara ett land som många gömmer sig i. Anledningen till det vet jag faktiskt inte, men det är ju ett semesterparadis för oss svenskar, något som dessa individer kanske känner av, säger Johan Sone, chef för Rikskriminalens internationella sektion.
Sedan 1977 har Sverige haft en sambandsman i Thailand – som kontinuerligt förser den thailändska polisen med information om efterlysta svenskar. Arbetet har utökats det senaste året och på Rikskriminalpolisen finns numera en permanent arbetsgrupp som söker efter svenskar på flykt.
Kan köpa sig loss
Samtidigt beskrivs den thailändska polisen som korrumperad, dåligt utbildad och med få möjligheter att samarbeta mellan de olika provinserna – vilket försvårar arbetet. Enligt Aftonbladets källor är det inga problem att köpa sig loss från ett gripande och kriminella på flykt investerar ofta svarta pengar i fastigheter – för att sedan leva billigt på insmugglade pengar och bidrag från Sverige.
– De har med sig stora summor pengar som de kommit över olagligt i hemländerna och investerar dem i Thailand, har en poliskälla tidigare sagt till Aftonbladet.
I flera fall där efterlysta svenskar gripits de senaste åren har de bildat familj och skaffat barn i Thailand. Bland turisthaven i Thailand smälter svenskar på flykt lätt in, och i många fall försöker den svenska polisen försvåra för eftersökta personer genom att dra in deras pass.
Får en snabbfil
Den thailändska immigrationspolisen kan då gripa svenskarna för illegal vistelse i landet och svenska myndigheter får en snabbfil runt krånglig byråkrati.
– Det är det snabbaste förfarandet, annars kan det ta hur lång tid som helst. Men när de suttit någon vecka i thailändskt häkte är det nog så att de vill hem, säger Krister Salomonson.
Ingen av dessa kan leva på svensk pension på detta sätt, här är det istället folk som flyr lagen, men som då inte får en enda svensk krona skickad från svenska myndigheter.
Det är vad istort sett alla pensionärer får, OM de flyttar till et EU-land, flyttar de utanför blir det knappt något, om ens det
Jaha..! jasså kolla upp det lite bättre Sniper.. det är helt lika inom EU fast du har mycket av en räddningsplanka kvar om du bor utom EU! så lite skillnad är det men inte mycket.
Jag vet men JAG vill att du ska ta reda på det för att du ska slippa svamla runt i vanlig ordning och få skämmas likt dom felanvända bilderna DU la in på forumet.
//Niklas
Ok, då kan du kanske förklara för mig varför den 90-åriga damen inte fick sin pension till Thailand, och till slut tvingades tillbaka hit?
Skillnaden är väsentlig......
Men vilka pengar får de i det som citerades, skicka svenska staten pengar till brottslingar som flýtt till thailand?
så den som ska sluta svamla är nog du berra
Jaja jag slutar svamla jag har facit! han bor där får sin pension DÄR minus ca 25% som gäller sjukdelen. Men du svamlar säkert till att det är fel och han måste vara brottsling, förstår du hur du uppfattas som en besserwisser men en tydligt grinig attityd.
Dvs:något som den vänstra skriver är alltid fel! du är bara en bitter gammal grindstople sniper tråkigt att behöva delge dig det.
Vad som är fel för 90-åriga damen kan bara skvallerpressen uppförstora till din förmån!
//Niklas
Du kan ju själv kolla med FK då, jag har kollat och pensionen skulle krympa BETYDLIGT, så det är absolut inget för en garantipensionär, har man döäremot pensionsförsäkringar osv så ser det annorlunda ut.
JAg har nämligen kollat upp detta själv, och enda möjligheten att klara detta med låg pension är att bosätta sig INOM EU, annars försvinner alldeles för mycket