Och KP-RC kastar in handduken.
öhh , nej
Jag vänder mig bara mot otroligt barnsliga sätt att "debattera".
Grandet, ögat, bjälken du vet....
RedCloud skrev:
öhh , nej
Jag vänder mig bara mot otroligt barnsliga sätt att "debattera".
Grandet, ögat, bjälken du vet....
RedCloud skrev:
Men detta går bra när det gäller att förnedra, förlöjliga och baktala den svenska kungen?
Extremhögern har problem nu, försvarar Lars Vilks rätt att kränka troende muslimer men fördömer Elisabeth Ohlson Wallin satirbild på Knugen. Men konsekvens är ju inte deras starka sida direkt.
Dao skrev:Vercingetorix skrev:Om det räknas som en kränkning av varje enskild muslim om man häcklar dess symbol, är ju häcklandet av knugen en kränkning av varje enskild rojalist. Eller varför inte en kränkning av varje enskild svensk, eftersom han utgör en symbol för oss svenskar?
Ni får kränka vem ni vill, jag bryr mig inte. Tycker bara det är synd för vårt samhälle - att negativism kommer att dominera vårt liv!
Jag förstår att många känner sig kränkta av kungabilden!
Dao skrev:Vercingetorix skrev:Om det räknas som en kränkning av varje enskild muslim om man häcklar dess symbol, är ju häcklandet av knugen en kränkning av varje enskild rojalist. Eller varför inte en kränkning av varje enskild svensk, eftersom han utgör en symbol för oss svenskar?
Ni får kränka vem ni vill, jag bryr mig inte. Tycker bara det är synd för vårt samhälle - att negativism kommer att dominera vårt liv!
Vercingetorix skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:Om det räknas som en kränkning av varje enskild muslim om man häcklar dess symbol, är ju häcklandet av knugen en kränkning av varje enskild rojalist. Eller varför inte en kränkning av varje enskild svensk, eftersom han utgör en symbol för oss svenskar?
Personligen är jag glad över att människor i Sverige har rätt att säga, tänka och tycka vad de vill, oavsett hur obekvämt yttringen av detta kan tänkas te sig. Alternativet hade däremot varit ett sällan skådat prov på en negativism som hade dominerat våra liv.
Att folk vågar uttrycka sig provokativt är tvärtom ett sundhetstecken på att en av våra mest grundläggande fri- och rättigheter, yttrandefriheten fungerar.
Thetaxpayer skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:Om det räknas som en kränkning av varje enskild muslim om man häcklar dess symbol, är ju häcklandet av knugen en kränkning av varje enskild rojalist. Eller varför inte en kränkning av varje enskild svensk, eftersom han utgör en symbol för oss svenskar?
Vilka andra än de på bilden känner sig kränkta menar du?
Hade man kallat rondellhunden för berra så hade ju ingen reagerat. Ser du verkligen ingen skillnad i det?
Vercingetorix skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:Om det räknas som en kränkning av varje enskild muslim om man häcklar dess symbol, är ju häcklandet av knugen en kränkning av varje enskild rojalist. Eller varför inte en kränkning av varje enskild svensk, eftersom han utgör en symbol för oss svenskar?
Personligen är jag glad över att människor i Sverige har rätt att säga, tänka och tycka vad de vill, oavsett hur obekvämt yttringen av detta kan tänkas te sig. Alternativet hade däremot varit ett sällan skådat prov på en negativism som hade dominerat våra liv.
Att folk vågar uttrycka sig provokativt är tvärtom ett sundhetstecken på att en av våra mest grundläggande fri- och rättigheter, yttrandefriheten fungerar.
Dao skrev:Vercingetorix skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:Om det räknas som en kränkning av varje enskild muslim om man häcklar dess symbol, är ju häcklandet av knugen en kränkning av varje enskild rojalist. Eller varför inte en kränkning av varje enskild svensk, eftersom han utgör en symbol för oss svenskar?
Det är heller ingen som ifrågasätter detta heller!
Utan det handlar om vad man YTTRAR, eller publicerar. Du får tycka att Nisse är fet, men att hävda detta på ett nedvärderande sätt - då är det mobbing - och DET är inte rätt!
Att gömma sig bakom demokratin för att smutskasta densamma är enbart ynkligt!
Provokation är OK, om det har ett konstruktivt syfte. Är provokationen enbart för att reta upp folk, så är det inte OK! Men det handlar inte heller om begränsning av våra demokratiska regler, utan om att ta ansvar.
Ökad frihet kräver också ökat ansvar - ansvar att någons frihet inte skall begränsa eller nedvärdera andras!
Det är fråga om moral, mer än om lagar!
Dao skrev:Thetaxpayer skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:Om det räknas som en kränkning av varje enskild muslim om man häcklar dess symbol, är ju häcklandet av knugen en kränkning av varje enskild rojalist. Eller varför inte en kränkning av varje enskild svensk, eftersom han utgör en symbol för oss svenskar?
Hade man kallat rondellhunden för berra så hade ju ingen reagerat. Ser du verkligen ingen skillnad i det?
Du nämnde själv "rojalisterna"!
https://lagen.nu/begrepp/Kr%C3%A4nkningVercingetorix skrev:Vem som helst kan bli kränkt av vad som helst, och antingen rättar vi oss efter detta och instiftar lagar och skapar oss domstolar enligt shariamodellen, eller så får vi helt enkelt acceptera att människor tycker olika och har all rätt i världen att göra så.
formsvackan skrev:https://lagen.nu/begrepp/Kr%C3%A4nkningVercingetorix skrev:Vem som helst kan bli kränkt av vad som helst, och antingen rättar vi oss efter detta och instiftar lagar och skapar oss domstolar enligt shariamodellen, eller så får vi helt enkelt acceptera att människor tycker olika och har all rätt i världen att göra så.
http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/07/95/76/fa8cf28f.pdf
Sharia ?
Samt att det till viss del redan regleras i vår befintliga lagstiftning.Vercingetorix skrev:formsvackan skrev:https://lagen.nu/begrepp/Kr%C3%A4nkningVercingetorix skrev:Vem som helst kan bli kränkt av vad som helst, och antingen rättar vi oss efter detta och instiftar lagar och skapar oss domstolar enligt shariamodellen, eller så får vi helt enkelt acceptera att människor tycker olika och har all rätt i världen att göra så.
Sharia ?
Dina länkar visar ju bara upp det självklara, nämligen att en kränkning inte alls behöver ha med vad någon yttrat att göra.
formsvackan skrev:Samt att det till viss del redan regleras i vår befintliga lagstiftning.Vercingetorix skrev:formsvackan skrev:https://lagen.nu/begrepp/Kr%C3%A4nkningVercingetorix skrev:Vem som helst kan bli kränkt av vad som helst, och antingen rättar vi oss efter detta och instiftar lagar och skapar oss domstolar enligt shariamodellen, eller så får vi helt enkelt acceptera att människor tycker olika och har all rätt i världen att göra så.
Sharia ?
Dina länkar visar ju bara upp det självklara, nämligen att en kränkning inte alls behöver ha med vad någon yttrat att göra.
Dao skrev:SiP skrev:Ja eller hur, då är det inget problem med rondellhundar eller annat som kan råka kränka dessa stackars muslimer eller???
Och fortfarande fattar du inte att skriver du en fråga så får du svar, du fattade inte vad de två meningarna hängde ihop, det är ditt problenm att du inte kan läsa och förstå skriven text..
Och sen till din "tes" om soldaternas lyda eller inte lyda order, jag har aldrig varit i ett krig och tvingats till den moraliska dilemman, så vem är jag att sätta mig till doms över de soldater som väljer antingen det ena eller andra alternativet, har DU varit i den situationen??
Yttrandefrihet betyder att man måste ta ansvar. Att gömma sig bakom "yttrandefriheten" för att håna, förnedra och smutskasta människor, är att inte ta sitt ansvar.
Man försvarar inte de som mobbar att de har "åsiktsfrihet", eller hur?
Thetaxpayer skrev:Dao skrev:Thetaxpayer skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:Om det räknas som en kränkning av varje enskild muslim om man häcklar dess symbol, är ju häcklandet av knugen en kränkning av varje enskild rojalist. Eller varför inte en kränkning av varje enskild svensk, eftersom han utgör en symbol för oss svenskar?
Du nämnde själv "rojalisterna"!
Var gjorde jag det?
Vercingetorix skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:Om det räknas som en kränkning av varje enskild muslim om man häcklar dess symbol, är ju häcklandet av knugen en kränkning av varje enskild rojalist. Eller varför inte en kränkning av varje enskild svensk, eftersom han utgör en symbol för oss svenskar?
Utan det handlar om vad man YTTRAR, eller publicerar. Du får tycka att Nisse är fet, men att hävda detta på ett nedvärderande sätt - då är det mobbing - och DET är inte rätt!
Provokation är OK, om det har ett konstruktivt syfte. Är provokationen enbart för att reta upp folk, så är det inte OK! Men det handlar inte heller om begränsning av våra demokratiska regler, utan om att ta ansvar.
Ökad frihet kräver också ökat ansvar - ansvar att någons frihet inte skall begränsa eller nedvärdera andras!
Hur man än vrider och vänder på saken har även den mest moraliskt förkastlige rätt att yttra sig. För vem ska avgöra vad som är "ok" eller inte? Vem som helst kan bli kränkt av vad som helst, och antingen rättar vi oss efter detta och instiftar lagar och skapar oss domstolar enligt shariamodellen, eller så får vi helt enkelt acceptera att människor tycker olika och har all rätt i världen att göra så.
Dao skrev:Vercingetorix skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:Om det räknas som en kränkning av varje enskild muslim om man häcklar dess symbol, är ju häcklandet av knugen en kränkning av varje enskild rojalist. Eller varför inte en kränkning av varje enskild svensk, eftersom han utgör en symbol för oss svenskar?
Hur man än vrider och vänder på saken har även den mest moraliskt förkastlige rätt att yttra sig. För vem ska avgöra vad som är "ok" eller inte? Vem som helst kan bli kränkt av vad som helst, och antingen rättar vi oss efter detta och instiftar lagar och skapar oss domstolar enligt shariamodellen, eller så får vi helt enkelt acceptera att människor tycker olika och har all rätt i världen att göra så.
En hygglig uppfostran och vanligt folkvett brukar räcka långt!
Samtidigt kan ett världssamhälle där en form av jämlikhet och rättvisa råder, inte ske några starka reaktioner när stollar som Vilks spyr ut sin skit...
SiP skrev:Tänk om ni dårar fått råda på 1500 talet, då hade säkert Michelangelos – Ytttersta domen i Sixtinska kapellet blivit förstört för några kränkta kräk i kjolar ylat ut sitt hat...
Och da Vinci´s alla religösa verk blivit brända på bål...
Dao skrev:SiP skrev:Tänk om ni dårar fått råda på 1500 talet, då hade säkert Michelangelos – Ytttersta domen i Sixtinska kapellet blivit förstört för några kränkta kräk i kjolar ylat ut sitt hat...
Lite svårigheter med detta om nyanseringar, månne?
SiP skrev:Dao skrev:SiP skrev:Tänk om ni dårar fått råda på 1500 talet, då hade säkert Michelangelos – Ytttersta domen i Sixtinska kapellet blivit förstört för några kränkta kräk i kjolar ylat ut sitt hat...
Hurså, menar du att islam har en förståelse för kristenheten??
Slutet av 1500 talet försökte islam erövra europa men blev då slagna av den kristna flottan, men du väntar bara på revanschen eller hur??
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article15566098.ab
Dao skrev:SiP skrev:Dao skrev:SiP skrev:Tänk om ni dårar fått råda på 1500 talet, då hade säkert Michelangelos – Ytttersta domen i Sixtinska kapellet blivit förstört för några kränkta kräk i kjolar ylat ut sitt hat...
Slutet av 1500 talet försökte islam erövra europa men blev då slagna av den kristna flottan, men du väntar bara på revanschen eller hur??
Islam har inte försökt erövra Europa, men muslimer har - som andra makter - försökt med erövringar och liknande. Men det blev Europa som erövrade den muslimska världen istället.
Ingen "revanch" här inte, men ett erkännande från Europa över den skade de orsakat tredje världen, och ett slut på nykolonialismen skulle inte vara fel!
Läste en historiker som faktisk beklagade att Européerna under medeltiden, Karl Martell och gänget, förhindrade en muslimsk här vid denna tiden - vid slaget vid Poitiers. Med detta så fördröjdes den vetenskapliga revolutionen i Europa med minst två hundra år...
Secrist skrev:Dao skrev:SiP skrev:Dao skrev:SiP skrev:Tänk om ni dårar fått råda på 1500 talet, då hade säkert Michelangelos – Ytttersta domen i Sixtinska kapellet blivit förstört för några kränkta kräk i kjolar ylat ut sitt hat...
Islam har inte försökt erövra Europa, men muslimer har - som andra makter - försökt med erövringar och liknande. Men det blev Europa som erövrade den muslimska världen istället.
Ingen "revanch" här inte, men ett erkännande från Europa över den skade de orsakat tredje världen, och ett slut på nykolonialismen skulle inte vara fel!
Läste en historiker som faktisk beklagade att Européerna under medeltiden, Karl Martell och gänget, förhindrade en muslimsk här vid denna tiden - vid slaget vid Poitiers. Med detta så fördröjdes den vetenskapliga revolutionen i Europa med minst två hundra år...
Rena spekulationer som seriösa historiker brukar akta sig för. "Vad hade hänt om......".
Dao skrev:Secrist skrev:Dao skrev:SiP skrev:Dao skrev:SiP skrev:Tänk om ni dårar fått råda på 1500 talet, då hade säkert Michelangelos – Ytttersta domen i Sixtinska kapellet blivit förstört för några kränkta kräk i kjolar ylat ut sitt hat...
Rena spekulationer som seriösa historiker brukar akta sig för. "Vad hade hänt om......".
Klart det är spekulationer, men baserad på skillnader mellan de båda världarna då!
Andra mer vettlösa spekulationer är den om "eurabia" och "invasionen" av muslimer, etc... De är ju inte ens baserade på faktiska siffror.
Dao skrev:SiP skrev:Dao skrev:SiP skrev:Tänk om ni dårar fått råda på 1500 talet, då hade säkert Michelangelos – Ytttersta domen i Sixtinska kapellet blivit förstört för några kränkta kräk i kjolar ylat ut sitt hat...