http://axess.se/magasin/default.aspx?article=202
+8
Sniperace
RedclownIII
RedMentalCase
RedCloud
Thetaxpayer
Infra
Dao
DMustaine
12 posters
Fenomenet USA hat..
DMustaine- Antal inlägg : 3914
- Inlägg 1
Fenomenet USA hat..
Från vänstern målas USA upp till anledningen för all global problematik vi ser idag! Vare sig det är ekonomi, konflikt eller till och med sjukdomar! Konspirationerna från vänsterhåll finns överallt! Jag vet inte hur många här inne som ifrågasätter månlandingen 1969..men jag gissar att det finns nån! Förmodligen finns det någon som även menar att det inte var terrorister som fick de två tornen vid 9/11 att rasa. Men i grunden har jag svårt att förstå varför man försöker attackera USA på det sätt man gör. Landet i sin begynnelse hade slaveri men dess immunförsvar avskaffade detta..om än rasismen efter det fortsatte och finns även idag. USA som nation har aldrig varit en kolonialmakt jämfört med många euoropeiska länder...med andra ord, dess påverkan i mellanöstern fram till 2a världskriget har varit...ska vi säga försumbart? Man ville ens inte engagera sig i världskrig nr2 förräns Pearl Harbor. Japanernas fega attack, under fredsförhandlingar, drog USA in i kriget. USA som världsmakt kom efter 2a världskriget, inte utan uppoffringar. Vänstern anklagar USA för atombomberna, rycker det ur sitt sammanhang, och menar att det var en barbarisk aktion. Konsekvensen hade varit en full invasion med förmodligen ett mkt större antal döda liv. Något de aldrig nämner är att Japan anföll USA. Det ansvar efter 2a världskrigets slut som USA sen fick bära, och den i allra högsta grad motiverade kampen mot kommunismen har uppenbarligen påverkat våran vänster till vad den är idag. De är i retorik snabba med att säga att USA skapar sina fiender..likt dem själva som håller just USA som sin fiende. Daoren och några till spelar ju isåfall USA i händerna. USA kan säkert kritiseras för mkt även om man synar ur vilka sammanhang de agerat! Jag tycker att kriget mot IRAK inte hade behövt ske...man hade kunnat avsätta Saddam på ett smidigare sätt. Afghanistan är en annan femma...nära 50 stater är inblandade i den konflikten sanktionerad av FN och ISAF. Det går inte ens med humanitära skäl försöka snacka bort den insatsen. Alla vet vad som kommer hända med befolkningen där när och om talibanerna får kontrollen. Det finns dessutom bevisat i referenser från talibanernas tidigare styre. Men kontentan i min lilla text är...eftersom USA aldrig varit en kolonialmakt med skuld av århundraden av förtryck mot länder i ex mellanöstern. Varför hatar ni USA så mkt? Är den enkla anledningen till erat hat att USA fick den kommunistiska rörelsen och sovjetunionen på fall..? Jag har glömt bort Israel här...kan stödet till Israel ligga bakom allt hat?
Dao- Antal inlägg : 26567
- Inlägg 2
Sv: Fenomenet USA hat..
DMustaine skrev:Från vänstern målas USA upp till anledningen för all global problematik vi ser idag! Vare sig det är ekonomi, konflikt eller till och med sjukdomar! Konspirationerna från vänsterhåll finns överallt! Jag vet inte hur många här inne som ifrågasätter månlandingen 1969..men jag gissar att det finns nån! Förmodligen finns det någon som även menar att det inte var terrorister som fick de två tornen vid 9/11 att rasa. Men i grunden har jag svårt att förstå varför man försöker attackera USA på det sätt man gör. Landet i sin begynnelse hade slaveri men dess immunförsvar avskaffade detta..om än rasismen efter det fortsatte och finns även idag. USA som nation har aldrig varit en kolonialmakt jämfört med många euoropeiska länder...med andra ord, dess påverkan i mellanöstern fram till 2a världskriget har varit...ska vi säga försumbart? Man ville ens inte engagera sig i världskrig nr2 förräns Pearl Harbor. Japanernas fega attack, under fredsförhandlingar, drog USA in i kriget. USA som världsmakt kom efter 2a världskriget, inte utan uppoffringar. Vänstern anklagar USA för atombomberna, rycker det ur sitt sammanhang, och menar att det var en barbarisk aktion. Konsekvensen hade varit en full invasion med förmodligen ett mkt större antal döda liv. Något de aldrig nämner är att Japan anföll USA. Det ansvar efter 2a världskrigets slut som USA sen fick bära, och den i allra högsta grad motiverade kampen mot kommunismen har uppenbarligen påverkat våran vänster till vad den är idag. De är i retorik snabba med att säga att USA skapar sina fiender..likt dem själva som håller just USA som sin fiende. Daoren och några till spelar ju isåfall USA i händerna. USA kan säkert kritiseras för mkt även om man synar ur vilka sammanhang de agerat! Jag tycker att kriget mot IRAK inte hade behövt ske...man hade kunnat avsätta Saddam på ett smidigare sätt. Afghanistan är en annan femma...nära 50 stater är inblandade i den konflikten sanktionerad av FN och ISAF. Det går inte ens med humanitära skäl försöka snacka bort den insatsen. Alla vet vad som kommer hända med befolkningen där när och om talibanerna får kontrollen. Det finns dessutom bevisat i referenser från talibanernas tidigare styre. Men kontentan i min lilla text är...eftersom USA aldrig varit en kolonialmakt med skuld av århundraden av förtryck mot länder i ex mellanöstern. Varför hatar ni USA så mkt? Är den enkla anledningen till erat hat att USA fick den kommunistiska rörelsen och sovjetunionen på fall..? Jag har glömt bort Israel här...kan stödet till Israel ligga bakom allt hat?
När får man kritisera USA, då?
- Inlägg 3
Det går alldeles utmärkt att kritisera USA. Men i ditt fall handlar det ju mer om hat mot USA. Om jag citerar dig själv "USA lurade Sovjet att anfalla Afghanistan" så är det mkt enkelt att se vilken sida du tar. Att säga att USA "lurade" Sovjet att gå in i afghanistan är naturligtvis inget annat än inkompetens från Sovjets sida! Man kan lika gärna säga att Sovjet 'lurade' USA att gå in i Vietnam! Det är alltid ensidigt från dig daoren...du saknar kunskap lr låter medvetet historiska sammanhang lämnas utanför i ditt hat mot USA.
Infra- Antal inlägg : 29644
- Inlägg 4
Jag räcker upp handen. jag anser att det var bluff!Jag vet inte hur många här inne som ifrågasätter månlandingen 1969..men jag gissar att det finns nån!
Sist av alla stater.Landet i sin begynnelse hade slaveri men dess immunförsvar avskaffade detta.
Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha .......USA som nation har aldrig varit en kolonialmakt jämfört med många euoropeiska länder.
Det var väl en jävla modig attack. Du skulle inte ha nerver nog att styra ett flygplan som exploderade mot ett farygsdäck så varför kallar du det fegt?Japanernas fega attack, under fredsförhandlingar, drog USA in i kriget
Det var den mest barbariska, militära attack som har genomförts. Till råga på allt som ett fullskaleexperiment.Vänstern anklagar USA för atombomberna
Så du tyckte det var en nyttig läxa då?Något de aldrig nämner är att Japan anföll USA.
Du glömmer alla civila som blivit kanonmat i Latinamerika där skurkimperiet haft fingrarna i varenda syltburk.kampen mot kommunismen
Man kanske hade kunnat undvika att stötta honom från början - det hade räckt. Så också i fallet bin Laden.man hade kunnat avsätta Saddam på ett smidigare sätt
Bäst de ockuperar för evigt då, om de törs. Alla visste vad som skulle hända i Irak också när mördarimperiet drog sig tillbaka. Det som återstår har USA skapat. Tycker du det blev bra??? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15533939.abAlla vet vad som kommer hända med befolkningen där när och om talibanerna får kontrollen
Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha .....Men kontentan i min lilla text är...eftersom USA aldrig varit en kolonialmakt
Så här är det: USA hotar och mutar sig fram över Världen på ett sätt som gör att de inte behöver kolonier. Det ärVarför hatar ni USA så mkt?
dyrt och besvärligt administrativt att styra kolonier. Bekvämare då att muta några generaler och förse dom med
vapen att använda mot sina folk, som USA gjort i t ex Latinamerika under hela kalla kriget.
Senast ändrad av Infra den 2012-10-01, 17:15, ändrad totalt 7 gånger
- Inlägg 5
Infra skrev:
Jag räcker upp handen. jag anser att det var bluff!Jag vet inte hur många här inne som ifrågasätter månlandingen 1969..men jag gissar att det finns nån!
Sist av alla stater.Landet i sin begynnelse hade slaveri men dess immunförsvar avskaffade detta.
Sist av alla stater?, kanske eftersom de var de yngsta av alla stater? Jösses hur fostrades du din nolla!! Det viktiga var ju att de genomled ett blodigt inbördeskrig för att befria slavarna. Något gott att säga om det, kommunistäckel?
Thetaxpayer- Antal inlägg : 7997
- Inlägg 6
Uhum??
I flera muslimska länder är det dock fortfarande vanligt med slavar. Ett exempel på detta är Mauretanien där det ännu är möjligt att födas in i slaveri. Det muslimska Mauretanien var det sista landet att olagligförklara slaveri.[24] Mauretaniens slaveri motiveras med fundamentalistisk islam. De förslavade konverterades till islam och uppfostrades till att tro att det var deras religiösa plikt att tjäna sina herrar. Slavarna lärdes att de på grund av sin "orena" svarta hy var förbjudna att röra vid Koranen.[25]
- Inlägg 7
DMustaine skrev:Det går alldeles utmärkt att kritisera USA. Men i ditt fall handlar det ju mer om hat mot USA. Om jag citerar dig själv "USA lurade Sovjet att anfalla Afghanistan" så är det mkt enkelt att se vilken sida du tar. Att säga att USA "lurade" Sovjet att gå in i afghanistan är naturligtvis inget annat än inkompetens från Sovjets sida! Man kan lika gärna säga att Sovjet 'lurade' USA att gå in i Vietnam! Det är alltid ensidigt från dig daoren...du saknar kunskap lr låter medvetet historiska sammanhang lämnas utanför i ditt hat mot USA.
Problemet med resonemanget är att det blir "USA-hat" så snart ni inte håller med i kritiken! Det är samma sak som när någon skriker "rasism" så snart någon kritiserar invandringen! Hur kan det ena vara rätt och det andra fel?
Jag har aldrig och kommer aldrig att hata USA! Har rest dit en gång och ser fram emot att resa dit fler gånger. De amerikaner jag träffat har ofta varit heltrevliga, och flera amerikanska egenheter är riktigt mysiga, även om jag aldrig helt kommer att förstå tjusningen med Amerikansk Fotboll eller Baseball.
Men jag kommer ALDRIG, ALDRIG att tvingas till tystnad i min kriutik över USA:s dokumenterade illdåd ute i världen, bara för att vara rädd för att betraktas som "USA-hatare". Antagligen lika lite som somliga andra inte kommer att sluta kritisera invandringen av rädsla av att bli kallad "rasist"!
I sakfrågan kan jag bara upplysa om att jag i detta faktikt bara upprepade det som den amerikanska presidentrådgivaren till dåvarande presidenten Carter, Brzinzky, den som ansvarade för USA agerande i Afghanistan då, som hävdade att de "lurat in Sovjet i Afghanistan". Detta för att få Sovjet att själva få uppleva ett eget "vietnamkrig"!
Så uppenbarligen borde då, med ditt resonemang, USA:s främste patriot alla tider vara en "USA-hatare"!
- Inlägg 8
Ja, det vore intressant att gå in på sakfrågorna som TS tar upp:
Vad har ifrågasättandet av månlandningen med "USA-hat" att göra? I ett fritt land får alla ifrågasätta vad man vill, men uppenbarligen inte sådant USA gjort...
Självklart var det terrorister som angrep tornen den 11 september. Men även här måste folk ha rätt att ifrågasätta den minst sagt bristfälliga hanteringen av bevis efteråt, och den urusla utredningen. Det ÄR många frågetecken till omständigheterna kring attacken, och folk har RÄTT att ifrågasätta den officiella förklaringen. Många amerikaner gör detta.
Slaveriet i en form avskaffades. I en annan form är den kvar idag. Och USA ÄR trots allt ledande i den globala ekonomiska ensidigheten, som tvingar folk att slita ihjäl sig för skitlöner.
USA koloniserade både Filipinerna och Kuba mycket tidigt, och erövrade bland annat Texas med koloniala metoder. Utöver detta så styr och kontrollerar USA över länder över hela jordklotet idag. Detta brukar betraktas som "nykolonialism", och märks bland annat av de 700+ amerikanska militärbaser placerade utanför USA.
Redan före andra världskriget hade USA invaderat och tillsatt regenter på många håll i världen, främst då i Latinamerika - som en del av Monroedoktrinen. Efter andra världskriget var USA den enda starka ekonomiska och militära makten, och började du, som en del av Trumandoktrinen göra samma sak i resten av världen. Självklart skall detta kritiseras.
Ja, Japans attack var korkat, men knappast oväntat. Men oja, regimen i USA ville engagera sig tidigt i båda världskrigen, men då folket i grunden är pascifistiska, och landet en demokrati, så kunde de inte. Under första världskriget löste makten detta med en reklamkampanj, där man spädde på patriotismen med bland annat "Uncle Sam"! Det var så lyckat att man fortsatte med detta...
Var det inte USA som fällde atombomberna? Vilka var det annars???
Militärledningen i USA själva, vid tiden för planeringen av atombomberna, ansåg att de inte behövdes för att besegra Japan. Japan hade redan några månader tidigare velat kapitulera. USA ville dock att det skulle ske villkorslöst, och Japan hade ett enda villkor - att kejsarens gudomlighet skulle vara orörd. På grund av denna fråga fälldes bomberna. Och givetvis för att visa upp dem i praktiken för den dåtida egentliga fienden - Sovjet!
Så det är nog mer NI som tar agerandet ur sitt sammanhang. Den förklaringen som DU skriver - är en tanke som först dök upp i politiska "think tanks" flera år efter kriget!
Jo, det är ganska tydligt att USA många gånger skapar sina fiender. Landet är en militärstat, och måste ha krig för att fungera ekonomiskt. Hela deras ekonomi är baserad på detta. Detta är heller inget "vänstertänk", utan det finns flera liberaler som lyfter upp detta faktum. Sovjet hade inte behövt vara en fiende, inte heller Östeuropa, Kuba eller Kina. Det var USA som valde fientligheten där. Och med en mindre aggressiv reaktion, hade troligen dessa länder kunnat utvecklats mycket lugnare och fredligare.
Detsamma gäller dagens "terrorism". Det är ganska väldokuemnterat att USA själva är den värsta terroristen, och deras ageranden föder nya terrorister i världen.
Vad gäller Saddam, så hade det varit ÄNNU BÄTTRE om USA inte hade satt honom vid makten!
Afghanistan är ett krig först och skapat av USA. FN är bara en marionett här, i vanlig ordning. De stater som "hakat på" är de som antingen är i beroende av USA, eller vill smöra för dem! Även där är det mest synd att USA agerar på ett sätt som möjliggör för talibanernas allt ökande popularitet. Både nu och i början på 90-talet.
Som sagt - jag hatar inte USA, men jag anser mig ha rätt att kritisera dem, när de gör felaktigheter. Det är inte mitt fel att de ofta gör detta. Men att som du, vilja skriva om vår historia, och ignorera dagens fakta, bara för att "skydda USA" är inte bara naivt och korkat. Det gör dig dessutom till en av medlöparna till större delen av de problem som världen idag brottas med!
Vad har ifrågasättandet av månlandningen med "USA-hat" att göra? I ett fritt land får alla ifrågasätta vad man vill, men uppenbarligen inte sådant USA gjort...
Självklart var det terrorister som angrep tornen den 11 september. Men även här måste folk ha rätt att ifrågasätta den minst sagt bristfälliga hanteringen av bevis efteråt, och den urusla utredningen. Det ÄR många frågetecken till omständigheterna kring attacken, och folk har RÄTT att ifrågasätta den officiella förklaringen. Många amerikaner gör detta.
Slaveriet i en form avskaffades. I en annan form är den kvar idag. Och USA ÄR trots allt ledande i den globala ekonomiska ensidigheten, som tvingar folk att slita ihjäl sig för skitlöner.
USA koloniserade både Filipinerna och Kuba mycket tidigt, och erövrade bland annat Texas med koloniala metoder. Utöver detta så styr och kontrollerar USA över länder över hela jordklotet idag. Detta brukar betraktas som "nykolonialism", och märks bland annat av de 700+ amerikanska militärbaser placerade utanför USA.
Redan före andra världskriget hade USA invaderat och tillsatt regenter på många håll i världen, främst då i Latinamerika - som en del av Monroedoktrinen. Efter andra världskriget var USA den enda starka ekonomiska och militära makten, och började du, som en del av Trumandoktrinen göra samma sak i resten av världen. Självklart skall detta kritiseras.
Ja, Japans attack var korkat, men knappast oväntat. Men oja, regimen i USA ville engagera sig tidigt i båda världskrigen, men då folket i grunden är pascifistiska, och landet en demokrati, så kunde de inte. Under första världskriget löste makten detta med en reklamkampanj, där man spädde på patriotismen med bland annat "Uncle Sam"! Det var så lyckat att man fortsatte med detta...
Var det inte USA som fällde atombomberna? Vilka var det annars???
Militärledningen i USA själva, vid tiden för planeringen av atombomberna, ansåg att de inte behövdes för att besegra Japan. Japan hade redan några månader tidigare velat kapitulera. USA ville dock att det skulle ske villkorslöst, och Japan hade ett enda villkor - att kejsarens gudomlighet skulle vara orörd. På grund av denna fråga fälldes bomberna. Och givetvis för att visa upp dem i praktiken för den dåtida egentliga fienden - Sovjet!
Så det är nog mer NI som tar agerandet ur sitt sammanhang. Den förklaringen som DU skriver - är en tanke som först dök upp i politiska "think tanks" flera år efter kriget!
Jo, det är ganska tydligt att USA många gånger skapar sina fiender. Landet är en militärstat, och måste ha krig för att fungera ekonomiskt. Hela deras ekonomi är baserad på detta. Detta är heller inget "vänstertänk", utan det finns flera liberaler som lyfter upp detta faktum. Sovjet hade inte behövt vara en fiende, inte heller Östeuropa, Kuba eller Kina. Det var USA som valde fientligheten där. Och med en mindre aggressiv reaktion, hade troligen dessa länder kunnat utvecklats mycket lugnare och fredligare.
Detsamma gäller dagens "terrorism". Det är ganska väldokuemnterat att USA själva är den värsta terroristen, och deras ageranden föder nya terrorister i världen.
Vad gäller Saddam, så hade det varit ÄNNU BÄTTRE om USA inte hade satt honom vid makten!
Afghanistan är ett krig först och skapat av USA. FN är bara en marionett här, i vanlig ordning. De stater som "hakat på" är de som antingen är i beroende av USA, eller vill smöra för dem! Även där är det mest synd att USA agerar på ett sätt som möjliggör för talibanernas allt ökande popularitet. Både nu och i början på 90-talet.
Som sagt - jag hatar inte USA, men jag anser mig ha rätt att kritisera dem, när de gör felaktigheter. Det är inte mitt fel att de ofta gör detta. Men att som du, vilja skriva om vår historia, och ignorera dagens fakta, bara för att "skydda USA" är inte bara naivt och korkat. Det gör dig dessutom till en av medlöparna till större delen av de problem som världen idag brottas med!
- Inlägg 9
Thetaxpayer skrev:
Uhum??
I flera muslimska länder är det dock fortfarande vanligt med slavar. Ett exempel på detta är Mauretanien där det ännu är möjligt att födas in i slaveri. Det muslimska Mauretanien var det sista landet att olagligförklara slaveri.[24] Mauretaniens slaveri motiveras med fundamentalistisk islam. De förslavade konverterades till islam och uppfostrades till att tro att det var deras religiösa plikt att tjäna sina herrar. Slavarna lärdes att de på grund av sin "orena" svarta hy var förbjudna att röra vid Koranen.[25]
Koranen, och Muhammed, hade samma inställning om slavar på 600-talet, som USA när de skrev oavhängighetsförklaringen 1772. Att sedan slaveriet hängde kvar, och även blev "muslimskt" respektive en del av "the American Way", är av helt andra orsaker!
Och slaveriet är kvar än idag i väst. Att vi inte har lagar som påbjuder detta spelar ingen roll. Vi har inte lagar tillräckligt för att få bort företeelsen...
RedCloud- Antal inlägg : 23039
- Inlägg 10
Något de aldrig nämner är att Japan anföll USA.
Skulle det rättfärdiga utplånandet av 250 000 civila i Hiroshima, i ett läge då faktiskt Japan hade skickat fredstrevare ?
Det går inte ens med humanitära skäl försöka snacka bort den insatsen. (om afghanistan)
Ett krig man aldrig kommer att vinna....
RedMentalCase- Antal inlägg : 12415
- Inlägg 11
Slaveri finns i praktiken också i många arabiska länder typ Saudi där gästarbetare är totalt rättslösa,
de kan till och med dödas av sina arbetsgivare utan risk för straffpåföljd , med stöd i islamsk lag.
de kan till och med dödas av sina arbetsgivare utan risk för straffpåföljd , med stöd i islamsk lag.
- Inlägg 12
RedMentalCase skrev:Slaveri finns i praktiken också i många arabiska länder typ Saudi där gästarbetare är totalt rättslösa,
Och det kan ju naturligtvis mentalfallet stödja med en källa ?
Inte ?
- Inlägg 13
Du vrickde Rolf J, du har ju blivit överbevisad 100 tals ggr på detta forum, tror du nån bryr sig om ditt liv med huvet i sanden?
Du kan ju läsa det här din nedknarkade sopa, och sen kan du hålla tyst i ett år.
http://www.hrw.org/reports/2008/07/07/if-i-am-not-human
Du kan ju läsa det här din nedknarkade sopa, och sen kan du hålla tyst i ett år.
Senast ändrad av RedMentalCase den 2012-09-30, 12:46, ändrad totalt 1 gång
- Inlägg 14
RedMentalCase skrev:Du vrickde Rolf J, du har ju blivit överbevisad 100 tals ggr på detta forum, tror du nån bryr sig om ditt liv med huvet i sanden?
med andra ord ytterliggare ett "faktum" som Dani inte kan styrka.....vilken gång i ordningen ?
100 ? 1000 ?
RedclownIII- Antal inlägg : 2772
- Inlägg 15
RedCloud skrev:RedMentalCase skrev:Du vrickde Rolf J, du har ju blivit överbevisad 100 tals ggr på detta forum, tror du nån bryr sig om ditt liv med huvet i sanden?
med andra ord ytterliggare ett "faktum" som Dani inte kan styrka.....vilken gång i ordningen ?
100 ? 1000 ?
Asshole läste du länken eller du kan inte läsa?
puke
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 16
sist?Thetaxpayer skrev:
Uhum??
snarare bland de tidigare, och arabstaerna ligger SIST
Mexiko: 1824 (16 september 1810 med själständihetsdeklarationen utropas frihet från slaveri)
Storbritannien: 1772 (England) och 1833 (Brittiska Imperiet i sin helhet)
Portugal: 1773
Sverige: Träldomen avskaffad 1337, slaveriet (på den svenska kolonin Saint-Barthélemy) avskaffat 1847
Danmark: 1848
Frankrike: 4 februari 1794 under franska revolutionen
Rumänien: 1856[27] (formell frigörelse av romer i Valakiet) och 1864[28] (verkställighet)
USA: 1866
Guldkusten (Ghana): 1874 efter brittisk erövring
Kuba: 1886
Brasilien: 1888
Sudan: 1899 efter brittisk erövring
Qatar: 1952
Saudiarabien: 1962[20][21][22] (kung Faisals beslut 1962) och 1978[29] (konventionsratificering 1978)
Jemen: 1962
Mauretanien: 1981 och 2007
- Inlägg 17
Sniperace skrev:sist?Thetaxpayer skrev:
Uhum??
Mexiko: 1824 (16 september 1810 med själständihetsdeklarationen utropas frihet från slaveri)
Sverige: Träldomen avskaffad 1337, slaveriet (på den svenska kolonin Saint-Barthélemy) avskaffat 1847
Rumänien: 1856[27] (formell frigörelse av romer i Valakiet) och 1864[28] (verkställighet)
Saudiarabien: 1962[20][21][22] (kung Faisals beslut 1962) och 1978[29] (konventionsratificering 1978)
Ändå är det USA som leder den ekonomiska globala utvecklingen som de facto gör allt fler till slavar! Och ja - det finns andra makter som är med i detta sjuka spel, men USA är troits allt de som är ledande i detta!
Därför alla demonstrationer och reaktioner mot detta, typ "ockupant Wall Street" och "Not In Our Names" i USA!
- Inlägg 18
Slaveriet ÄR INTE avskaffat i många arabländer.
Inte mycket om detta hörs i svensk media.
berralarzon- Antal inlägg : 6964
- Inlägg 19
RedMentalCase skrev:Slaveriet ÄR INTE avskaffat i många arabländer.
Och du är lika redarted som du varit dom sista sex åren härinne!
gustavander*10 andra nick "tjyven" skattetjuven rmc ni vet.
Fast högertrollens överseende mot skattetjuvar slikt ander rmc verkar vara förlåtande i deras eget hyckleri, pst sip nu kan du raljera på som den reservsosse du utger dig vara.
lånar lite också "fniss" "asg" "gfya" som vuxna högertroll använder härinne.
//Niklas
- Inlägg 20
Dao skrev:Sniperace skrev:sist?Thetaxpayer skrev:
Uhum??
Ändå är det USA som leder den ekonomiska globala utvecklingen som de facto gör allt fler till slavar! Och ja - det finns andra makter som är med i detta sjuka spel, men USA är troits allt de som är ledande i detta!
Därför alla demonstrationer och reaktioner mot detta, typ "ockupant Wall Street" och "Not In Our Names" i USA!
Men vad anser du om det FAKTISKA slaveri som tyvärr fortfarande existerar i arabstater där människor säljs för pengar som livegna, där de dödas om de inte lyder osv osv....
och på vilket sätt medverkar USA till människohandel i statlig regi?
- Inlägg 21
Sniperace skrev:Men vad anser du om det FAKTISKA slaveri som tyvärr fortfarande existerar i arabstater där människor säljs för pengar som livegna, där de dödas om de inte lyder osv osv....
Jag ogillar ALLT slaveri! Till skillnad från vissa...
STATEN USA medverkar i at driva en globaliserad ekonomisk enkelriktad politik där de tvingar fattiga till slavliknande förhållanden, allt för att ge amerikanarna tillgång till billiga konsumtionsvaror.
Även i USA finns det mer eller mindre accepterade "sweetshops", som givetvis är "olagligt", men som man inte aktivt försöker motverka. Ekonomer har lyft fram hur stor betydelsen den olagliga och därmed rättslösa arbetskraften i USA faktiskt betyder. Det är inte lite, visade det sig.
Sedan har vi fängelsesystemet - där fångar tvingas jobba utan lön för företagen som äger fängelserna och där ägarna själva tar vinsterna.
Det finns så mycket, såååå mycket...
Infra- Antal inlägg : 29644
- Inlägg 22
Vill du vara snäll och lägga en länk som visar att det du sägerSniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:sist?Thetaxpayer skrev:
Uhum??
Men vad anser du om det FAKTISKA slaveri som tyvärr fortfarande existerar i arabstater där människor säljs för pengar som livegna, där de dödas om de inte lyder osv osv....
rör faktiska förhållanden och inte är ditt vanliga `hittepå`?
- Inlägg 23
Infra skrev:Vill du vara snäll och lägga en länk som visar att det du sägerSniperace skrev:Men vad anser du om det FAKTISKA slaveri som tyvärr fortfarande existerar i arabstater där människor säljs för pengar som livegna, där de dödas om de inte lyder osv osv....
rör faktiska förhållanden och inte är ditt vanliga `hittepå`?
Det finns faktiskt slaveri i arabvärlden, som i andra delar av världen. Grejen är att det även finns här, hos oss! Det är DET som är problemet här. Högernb vill begränsa sin "avsky" till STATLIGT styrd slaveri...
- Inlägg 24
Dao skrev:Sniperace skrev:Men vad anser du om det FAKTISKA slaveri som tyvärr fortfarande existerar i arabstater där människor säljs för pengar som livegna, där de dödas om de inte lyder osv osv....
Jag ogillar ALLT slaveri! Till skillnad från vissa...
STATEN USA medverkar i at driva en globaliserad ekonomisk enkelriktad politik där de tvingar fattiga till slavliknande förhållanden, allt för att ge amerikanarna tillgång till billiga konsumtionsvaror.
Även i USA finns det mer eller mindre accepterade "sweetshops", som givetvis är "olagligt", men som man inte aktivt försöker motverka. Ekonomer har lyft fram hur stor betydelsen den olagliga och därmed rättslösa arbetskraften i USA faktiskt betyder. Det är inte lite, visade det sig.
Sedan har vi fängelsesystemet - där fångar tvingas jobba utan lön för företagen som äger fängelserna och där ägarna själva tar vinsterna.
Det finns så mycket, såååå mycket...
Ahaaa, så du menar att internerna SKA ha samma lön soim arbetare i samhället, och samtidigt fri kost och logi, fri tvätt, tand och sjukvård när alla andra får betala för detta?
eller skulle detta dars på deras lön, inklusive de kostnader deras övervakning har?
vilka fängelser är privatägda?
- Inlägg 25
vilka fängelser är privatägda?
http://www.fria.nu/artikel/19013
(USA är "bäst" i världen att låsa in sina medborgare, det kanske hänger ihop)