ericTheDog 2012-08-26, 18:53
Dao skrev: ericTheDog skrev:Nämn ett land som har större andel offentlig sektor, där det också fungerar bättre äni Sverige.
Det finns ungefär hälften så många jobb som det finns invånare. Ökar man antalet invånare så ökar antalet jobb. Enkelt. Arbetsmarknadspolitik har minimal inverkan. Skattepolitik har lite större inverkan. Minskar man den offentliga sektorn så ökar den privata och tvärtom. Detta är enkla samband.
Du verkar inte vara en speciellt kunnig i matte, heller - märker jag!
Lite fantasi från din sida. En fungerande offentlig sektor har i stort sett enbart positiv verkan på ekonomin. En fungerande skola skapar nya unga med stora kunskaper och självförtroende att ta på sig nya arbetsuppgifter. En fungerande sjukvård gör att folk som är sjuka eller skadade kommer tillbaka till arbetet snabbare. Bra infrastruktur betyder att leveranser och frakter fungerar bättre, etc, etc...
Asgarv, jag är fullständigt övertygad om att mina matematikkunskaper slår dina med hästlängder.
Hehe, "en fungerande offentlig sektor"...du kanske borde fundera över vad som eg. krävs för att skapa en sådan. 502 myndigheter?