Sniperace 2012-05-21, 16:48
formsvackan skrev: Sniperace skrev: formsvackan skrev: RedMentalCase skrev:sniper verkar ha förstått en liten del.
Då kanske någon av er kan informera oss om i vilken valuta som grekerna ska återbetala befintliga eurolån? Jag betvivlar att banker, grekiska, tyska, franska m.fl. i detta fall accepterar en värdelös drachma som betalningsmedel.
att de tar betalt i dollar eller ex euro för all sin export och betalar skulden me4d dessa, precisa som fd sovjetunionen gjorde med sin handel, MEN eftersom det i vårt valutasystem finns någotsom kallas kurs, så kommer en drachyma betinga ett visst värde, precis som svenska kronan betoingar ett värde, varför skulle då en drachma vara annorlunda?
Vilket då innebär att de helt enkelt återgått till sin egen valuta, punkt. Ska de använda 2 valutor som ett visst begåvat nick förordade kan de inhemska leksakspengarna egentligen inte vara konvertibla. Farbror staten måste alltså kontrollera växlingen på samma sätt som i de forna kommunistdiktaturerna. I och för sig gick det på 80-talet att göra fantastiska affärer i Kina pga deras tvåvalutasystem, en yuan för kineser och en annan för utlänningar.
på de fleta ställena i Danmark går det bra att handla för euro, i sverige går det bra på många ställen, i England är det sällan problem om man inte råkar ha pund men euro....
det du säger behövs inte, det finns alltid en växlingskurs som gäller, och är det så att det finns en sådan för drachma så är det aldrig några problem, dessa uppstår ju som bekant om det är en peng som inte får föras ut eller går at växla till annan valuta, så jag förstår inte riktigt problemet med en helt fri valuta.
senast i lördags handlade jag för euor i Helsingör, i ett vanligt gatukök, det går som sagt även på de olika stormarknaderna, nema problema.... det går även där bvra att handla för svenska kronor i sort sett i alla affärer:)