Millennium trilogin av Stieg Larsson behöver jag inte nämna va? Om ni inte läst dem, så gör det. Gör det gärna innan ni ser filmerna.
Men dagens tipps måste bli Fienden Inom oss skriven av Jan Guillou. I denna bok möter vi några av rollfigurerna från Jans bok Tjuvarnas marknad. Med all främlingsfientlighet som nu rasar över vårt land samt statens försök att begränsa vårt kommunikations redskap Internet, så passar denna boken väldigt bra i tid och rum. För dom som inte läst Tjuvarnas marknad så rekommenderar jag även denna boken av Jan.
Kort om handlingen.
Klockan tre på morgonen gör säkerhetspolisen och terroristpolisen tillslag mot ett antal familjer i en Stockholmsförort. Ett femtiotal personer grips och transporteras bort. De gripna får ingen vetskap om vad de är misstänkta för. Men nästa dag exploderar nyheten att "al-Qaida i Sverige" har oskadliggjorts och att landet räddats från den största katastrofen någonsin. Nio personer häktas som terrorister och därefter utbryter den stora tystnaden. Ingen vet vad som sker i polisutredningen. Polisintendent Eva Johnsén-Tanguy, som är förhörsexpert på Ekobrottsmyndigheten, får till sin förvåning ett helt nytt jobb, att leda förhören med de misstänkta terroristerna. Därmed förändras hennes liv, bland annat innebär det att vänskapen med journalisten Erik Ponti utsätts för svåra slitningar. I kriget mot terrorismen hamnar Eva Johnsén-Tanguy och Erik Ponti på helt olika sidor.
Jan Guillou gör i romanen Fienden inom oss upp med de lagar som sägs vara avsedda att skydda demokratin men som skadar den betydligt mer än terrorismen gör.