Men, hur förhåller ni er till detta?
http://www.e24.se/business/bank-och-finans/rakna-med-ett-kontantlost-samhalle_3272519.e24#xtor=AD-500-[e24]-[3272519]-[box]-[aftonbladet]-[]-[]
Jag är övertygad att det kommer. Frågan är bara när....
Och jag är lika övertygad om motsatsen. Naturligtvis kan bankerna driva detta längre, men det helt kontantlösa samhället kommer aldrig att uppnås, inte ens om vi alla tvingas ha kontonumret intatuerat i pannan.Regndrottning skrev:Jag är övertygad att det kommer. Frågan är bara när....
Sniperace skrev:jag tror att det blir mindre och mindre kontanthantering, det är ett sätt at stoppa ex svartjobb häleri och ex knarkförsäljning, finns det inga kontanter att betala med blir det genast spårbart om man betalar via överföringar.
tänk på fördelen, skattesmitning och svartjobb försvåras.
att det sedn medför att ungar inte längre kan sälja aftonbladet eller kvällsposten/expressen, att de inte kan ut o sälja lotter osv är en bieffekt...
tråkigt JA
men jag trodde att vänstern skulle gilla att det inte skulle gå att betala svart och handskas med svarta pengar osv...
inga restauranger skulle kunna ha svartkassa osv osv... så allt skulle ju då skattas
redalert skrev:Sniperace skrev:jag tror att det blir mindre och mindre kontanthantering, det är ett sätt at stoppa ex svartjobb häleri och ex knarkförsäljning, finns det inga kontanter att betala med blir det genast spårbart om man betalar via överföringar.
att det sedn medför att ungar inte längre kan sälja aftonbladet eller kvällsposten/expressen, att de inte kan ut o sälja lotter osv är en bieffekt...
tråkigt JA
men jag trodde att vänstern skulle gilla att det inte skulle gå att betala svart och handskas med svarta pengar osv...
inga restauranger skulle kunna ha svartkassa osv osv... så allt skulle ju då skattas
De vill nog gärna tjäna lite extra slantar svart om inte annat för att kunna behålla bidragen intakta!
Sniperace skrev:redalert skrev:Sniperace skrev:jag tror att det blir mindre och mindre kontanthantering, det är ett sätt at stoppa ex svartjobb häleri och ex knarkförsäljning, finns det inga kontanter att betala med blir det genast spårbart om man betalar via överföringar.
tråkigt JA
De vill nog gärna tjäna lite extra slantar svart om inte annat för att kunna behålla bidragen intakta!
men........ kan de vara sådana?
Regndrottning skrev:Sniperace skrev:redalert skrev:Sniperace skrev:jag tror att det blir mindre och mindre kontanthantering, det är ett sätt at stoppa ex svartjobb häleri och ex knarkförsäljning, finns det inga kontanter att betala med blir det genast spårbart om man betalar via överföringar.
tråkigt JA
Har någon på vänstersida sagt något om svartjobb och bidrag? Nej....
Det är alltså fantasier och fördomar som kommer fram igen. Allt för att avleda från ämnet.
Jag blandar inte politik i detta ämne. Men, jag märker att högern vill gärna basunera ut sina fördomar. Hur vore det om vi kunde hålla oss till ämnet?
Kontanter eller inte? Skall vi ha avgift för att ta ut våra pengar?
R.O.F.L skrev:Helt ok med kontantlöst, men slopa alla jävla avgifter för bankort, visakort, internetbank, affärspaket etc
Och du drar alla över samma kam genom att säga högern, vilket gör dig till en en hycklare. Men tillbaka till ämnet så naturligtvis skall vi inte ha någon avgift för att at ut våra pengar.
Thetaxpayer skrev:Regndrottning skrev:Sniperace skrev:redalert skrev:Sniperace skrev:jag tror att det blir mindre och mindre kontanthantering, det är ett sätt at stoppa ex svartjobb häleri och ex knarkförsäljning, finns det inga kontanter att betala med blir det genast spårbart om man betalar via överföringar.
tråkigt JA
Har någon på vänstersida sagt något om svartjobb och bidrag? Nej....
Det är alltså fantasier och fördomar som kommer fram igen. Allt för att avleda från ämnet.
Jag blandar inte politik i detta ämne. Men, jag märker att högern vill gärna basunera ut sina fördomar. Hur vore det om vi kunde hålla oss till ämnet?
Kontanter eller inte? Skall vi ha avgift för att ta ut våra pengar?
Och du drar alla över samma kam genom att säga högern, vilket gör dig till en en hycklare. Men tillbaka till ämnet så naturligtvis skall vi inte ha någon avgift för att at ut våra pengar.
Övervakningen av oss alla blir då total. Vi vi verkligen det ?R.O.F.L skrev:Helt ok med kontantlöst
Vem ska betala för vilka tjänster och på vilket sätt ?R.O.F.L skrev: slopa alla jävla avgifter för bankort, visakort, internetbank, affärspaket etc
För att inte prata om vilket elände det blir vid pokerbordet på lördag kvällRegndrottning skrev:
Och om man slopar kontanter... Hur blir det då om man behöver låna en hundring från en kompis? Det blir slut med det för det är ingen som vill dela ut sitt kontonummer till alla....
formsvackan skrev:För att inte prata om vilket elände det blir vid pokerbordet på lördag kvällRegndrottning skrev:
Och om man slopar kontanter... Hur blir det då om man behöver låna en hundring från en kompis? Det blir slut med det för det är ingen som vill dela ut sitt kontonummer till alla....
formsvackan skrev:Övervakningen av oss alla blir då total. Vi vi verkligen det ?R.O.F.L skrev:Helt ok med kontantlöstVem ska betala för vilka tjänster och på vilket sätt ?R.O.F.L skrev: slopa alla jävla avgifter för bankort, visakort, internetbank, affärspaket etc
Övervakningen av oss alla blir då total. Vi vi verkligen det ?
Vem ska betala för vilka tjänster och på vilket sätt ?
formsvackan skrev:För att inte prata om vilket elände det blir vid pokerbordet på lördag kvällRegndrottning skrev:
Behöver man verkligen oroa sig för att bli kartlagd när man köper en kasse mariestad på bolaget eller en 1000 rader v75:a? Var finns sårbarhetsfaktorn?
ROTFL!formsvackan skrev:Övervakningen av oss alla blir då total. Vi vi verkligen det ?R.O.F.L skrev:Helt ok med kontantlöstVem ska betala för vilka tjänster och på vilket sätt ?R.O.F.L skrev: slopa alla jävla avgifter för bankort, visakort, internetbank, affärspaket etc