Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

5 posters

Inte förvånat

pompoo

Antal inlägg : 13

Inte förvånat Empty Inte förvånat

Inlägg  pompoo 2011-12-26, 21:30

Jag har jobbat inom Carema länge, som timanställt. i somras blev jag av med massa pass och timmar pga LAS- har överskridit både två-och treårsregel, jobbat minst heltid. Jag visste att det här skulle komma,eftersom det är många före mig och fler kommer efter som blir av med timanställningar när LAS hinner i kapp. Carema är privat,vinstdrivande företag som har bara ett ambition : Minst fördubbla vinsten. Synd att dom granskar bara äldrevården. Caremas missbruk-och psykiatri ser likadan ut. Outbildat personal, helst ungdomar utan erfarenhet och utbildning jobbar dygnet runt på olika korttidsboenden och härbergan runt i stockholm. Och gruppboenden för dubbel-och trippeldiagnosboenden. Minimalt med fast personal-och helvetes massa vikarier.
    Jag började jobba där några år sedan när det efterlystes kompetens. Jag har den högsta utbildningen,och längst erfarenhet att arbeta med både missbruk-och psyk. Men trots lediga tjänster- blir det aldrig anställningar. Det är ett sätt att minska kostnader, slippa anställa. Dom gångerna folk har frågat "Hur länge går man här som timmis innan man få fast", har svaret blivit en nyrekrytering av vikarier.
    Cheferna saknar på en del ställen helt utbildning och kompetens.Som enhetschefen sa på en av Caremas enhet "Vi är inte intresserade av utbildat personal"
    Jag förstår honom- kompetens kostar,och upplevs ofta som hot,eftersom tom ledningen saknar både den formella och informella utbildningen och kompetensen.
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inte förvånat Empty Sv: Inte förvånat

Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-27, 03:22

pompoo skrev:Jag har jobbat inom Carema länge, som timanställt. i somras blev jag av med massa pass och timmar pga LAS- har överskridit både två-och treårsregel, jobbat minst heltid. Jag visste att det här skulle komma,eftersom det är många före mig och fler kommer efter som blir av med timanställningar när LAS hinner i kapp. Carema är privat,vinstdrivande företag som har bara ett ambition : Minst fördubbla vinsten. Synd att dom granskar bara äldrevården. Caremas missbruk-och psykiatri ser likadan ut. Outbildat personal, helst ungdomar utan erfarenhet och utbildning jobbar dygnet runt på olika korttidsboenden och härbergan runt i stockholm. Och gruppboenden för dubbel-och trippeldiagnosboenden. Minimalt med fast personal-och helvetes massa vikarier.
    Jag började jobba där några år sedan när det efterlystes kompetens. Jag har den högsta utbildningen,och längst erfarenhet att arbeta med både missbruk-och psyk. Men trots lediga tjänster- blir det aldrig anställningar. Det är ett sätt att minska kostnader, slippa anställa. Dom gångerna folk har frågat "Hur länge går man här som timmis innan man få fast", har svaret blivit en nyrekrytering av vikarier.
    Cheferna saknar på en del ställen helt utbildning och kompetens.Som enhetschefen sa på en av Caremas enhet "Vi är inte intresserade av utbildat personal"
    Jag förstår honom- kompetens kostar,och upplevs ofta som hot,eftersom tom ledningen saknar både den formella och informella utbildningen och kompetensen.

Ja det här med att Carema ska ha hand om vård hoppas man snart är ett minne blått. Om det fungerar så som du beskriver så är det ju rent av för jävligt. Vi vet ju hur en del av Caremas äldrevård funkar om det är så inom andra områden med så är det också skandal!!!
    DMustaine
    DMustaine

Antal inlägg : 3914

Inlägg  DMustaine 2011-12-27, 04:34

Det är bra när kritik riktar sig mot ett företag som uppenbarligen har en del att lära om inställning till svensk åldringsvård! Alla här är vi kritiska mot Caremas sätt att sköta den här biten! Vilken tur då att marknaden kan ta bort denna cancersvulst när den inte lever upp till de krav vi ställer! För hade det varit en kommun som stått bakom dessa missförhållanden, vilket ofta är fallet, så hade ingen kunnat utesluta dem!
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2011-12-27, 07:15

DMustaine skrev:Det är bra när kritik riktar sig mot ett företag som uppenbarligen har en del att lära om inställning till svensk åldringsvård! Alla här är vi kritiska mot Caremas sätt att sköta den här biten! Vilken tur då att marknaden kan ta bort denna cancersvulst när den inte lever upp till de krav vi ställer! För hade det varit en kommun som stått bakom dessa missförhållanden, vilket ofta är fallet, så hade ingen kunnat utesluta dem!
    Exakt min inställning!

Caremas uppdragsgivare har ansvaret för att se till att Carema levererar den tjänst som de betalar för och Carema har ansvaret för att FÖLJA dessa anvisningar och att följa de på arbetsmarknaden gällande lagarna gällande sin personal.

Ifall de missbrukar reglerna för anställda så skall man ställa dem till svars för detta och om reglerna för att hantera personalen medger missbruk så skall arbetsmarknadens parter och politikerna se till att reglerna förändras så att folk inte blir utnyttjade oavsett om de sysslar med äldrevård eller säljer hamburgare.

Det finns INGEN anledning att beskriva problemet som en konflikt mellan privat eller kommunalt ägande. Detta skall i praktiken sakna betydelse eftersom de skall agera utifrån SAMMA regelverk.

Om en aktör kan bedriva en verksamhet med höga vinster så borde det finnas utrymme för andra företag att ta över uppdragen genom att räkna på en lägre vinst. Så hanterar fria marknader prissättning och detta brukar i slutändan alltid att gynna både uppdragsgivare (skattebetalarna) och kunderna (vårdtagarna).
    Finns det bara en aktör som har monopol så gynnas varken uppdragsgivare eller kunder. Framgångsrika privata företag präglas knappast av att ha en utnyttjad och missnöjd personal och knappast heller av att ha missnöjda kunder. De blir framgångsrika genom att nöjda kunder vilket oftas även kräver en MOTIVERAD personal. Misslyckas man med något av detta så blir man troligtvis inte långvarig på marknaden.
    DMustaine
    DMustaine

Inlägg  DMustaine 2011-12-27, 14:58

Jag gör en anna: så är det!
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-27, 15:17

DMustaine skrev:Jag gör en anna: så är det!

Härligt då är vi överens här! Very Happy
    DMustaine
    DMustaine

Inlägg  DMustaine 2011-12-27, 15:36

I den meningen att privata aktörer är ett måste för att lösa framtidens utmaningar inom vård och omsorg så ja, vi är överrens!
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-27, 15:50

DMustaine skrev:I den meningen att privata aktörer är ett måste för att lösa framtidens utmaningar inom vård och omsorg så ja, vi är överrens!

Inte om de aggerar som Carema!
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2011-12-27, 22:35

Detta kanske kan läsas för att balansera upp debatten en smula?

http://extra.expressen.se/pdf/111227carema1.pdf
    http://extra.expressen.se/pdf/111227carema2.pdf
    DMustaine
    DMustaine

Inlägg  DMustaine 2011-12-27, 23:17

Jo jag läste det där men jag tror inte rabiata rödingar kan ta till sig det!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 01:36