Jag har jobbat inom Carema länge, som timanställt. i somras blev jag av med massa pass och timmar pga LAS- har överskridit både två-och treårsregel, jobbat minst heltid. Jag visste att det här skulle komma,eftersom det är många före mig och fler kommer efter som blir av med timanställningar när LAS hinner i kapp. Carema är privat,vinstdrivande företag som har bara ett ambition : Minst fördubbla vinsten. Synd att dom granskar bara äldrevården. Caremas missbruk-och psykiatri ser likadan ut. Outbildat personal, helst ungdomar utan erfarenhet och utbildning jobbar dygnet runt på olika korttidsboenden och härbergan runt i stockholm. Och gruppboenden för dubbel-och trippeldiagnosboenden. Minimalt med fast personal-och helvetes massa vikarier.
Jag började jobba där några år sedan när det efterlystes kompetens. Jag har den högsta utbildningen,och längst erfarenhet att arbeta med både missbruk-och psyk. Men trots lediga tjänster- blir det aldrig anställningar. Det är ett sätt att minska kostnader, slippa anställa. Dom gångerna folk har frågat "Hur länge går man här som timmis innan man få fast", har svaret blivit en nyrekrytering av vikarier.
Cheferna saknar på en del ställen helt utbildning och kompetens.Som enhetschefen sa på en av Caremas enhet "Vi är inte intresserade av utbildat personal"
Jag förstår honom- kompetens kostar,och upplevs ofta som hot,eftersom tom ledningen saknar både den formella och informella utbildningen och kompetensen.
Jag började jobba där några år sedan när det efterlystes kompetens. Jag har den högsta utbildningen,och längst erfarenhet att arbeta med både missbruk-och psyk. Men trots lediga tjänster- blir det aldrig anställningar. Det är ett sätt att minska kostnader, slippa anställa. Dom gångerna folk har frågat "Hur länge går man här som timmis innan man få fast", har svaret blivit en nyrekrytering av vikarier.
Cheferna saknar på en del ställen helt utbildning och kompetens.Som enhetschefen sa på en av Caremas enhet "Vi är inte intresserade av utbildat personal"
Jag förstår honom- kompetens kostar,och upplevs ofta som hot,eftersom tom ledningen saknar både den formella och informella utbildningen och kompetensen.