Vercingetorix skrev:ANNA2LINK skrev:Vercingetorix skrev:ANNA2LINK skrev:Ja jag tycker i alla fall att det finns mycket allvar i hur kvinnor behandlas utomlands i en del länder. Många lever under förtryck. Jag tycker att det behövs fler som kämpar för kvinnornas rättigheter i världen idag. Kvinnor har det många gånger inte lätt. Ni män förtrycks ofta inte i alla fall! Vi kvinnor har blivit förtryckta här i Sverige med för inte så länge sen och än finns de sviterna kvar med att vi ex inte är jämställda, våld mot kvinnor i hemmet,våldtäkter mm mm... Detta är mycket viktigt att jobba bort i hela världen och måste tas på allvar.
Det är rätt att män är de som mest utsätter andra för våld, men vet du vilka som utsätts för mest våld?
(trumvirvel)
Män!
Med detta sagt förringar jag inte våld gentemot kvinnor på något sätt, men bara för att förövaren oftast är man, innebär detta inte att kvinnor utsätts mest.
(Nu blev genusperspektivet plötsligt inte lika enkelt längre...)
Kvinnor som blir påhoppade av män har sällan något att sättas emot och hur vanligt är det med väldtäkter män mot män eller kvinnor mot män? Det är en annan typ av våld, förnedrande våld som män för mot kvinnor, ofta i länder som för krig.
Våldtäkter gentemot män är betydligt vanligare än vad man tidigare trott. Pga skam eller andra orsaker beräknas mörkertalet vara enormt.
T ex vid kriget i Rwanda beräknas ca 40% av våldtäktsoffren vara just män enligt en ny undersökning.
De siffrorna borde överraska de flesta som lever i villfarelsen att bara kvinnor kan bli våldtagna.
Varför måste du försvara dig när du vet att det är kvinnan som är svagast när de blir utsatta?