Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+9
redalert
ANNA2LINK
formsvackan
Secrist
DMustaine
Infra
lazy
RedMentalCase
Vercingetorix
13 posters

Sedärja...

ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Sedärja... - Sida 2 Empty Sv: Sedärja...

Inlägg  ANNA2LINK 2011-11-23, 14:39

26 januari 2011 kl 02:00, uppdaterad: 1 februari 2011 kl 11:53

Under alliansregeringens första fyra år ökade antalet unga förtidspensionerade med nära 50 procent. ”En politisk katastrof”, medger socialförsäkringsministern Ulf Kristersson – som nu lovar att minska gruppen med en tredjedel redan under 2011.

Ulf Kristersson jobbar just nu intensivt med att utvärdera de nya sjukförsäkringsregler som regeringen införde förra året. Förändringarna blev en av stridsfrågorna i valrörelsens slutskede. Många upprördes över att tusentals sjuka tvingades söka arbete.

Socialförsäkringsministerns utvärdering ska resultera i konkreta förslag om ett par månader. Han utgår från att det kommer att krävas ”vissa förändringar”.

–Den som vill riva upp reformen blir besviken, medan den som ser komplikationer och som tycker att vi är på rätt väg blir nog ganska nöjd
    Källa: Svd
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2011-11-23, 14:45

Kraftig ökning av unga med förtidspension
    Uppd– Det här visar att det är en bortglömd del av arbetslinjen. Den här gruppen har man inte alls fokuserat på när man har gjort förändringar i socialförsäkringarna. Man har bara tillåtit den här utvecklingen att pågå under lång tid, trots att det är en dramatisk utveckling, säger LO-ekonomen Irene Wennemo som är utredningens huvudsekreterare.

– Det här är unga människor som riskerar att helt hamna utanför arbetsmarknaden, säger Irene Wennemo.

Unga som beviljats aktivitetsersättning, tidigare kallat förtidspension, har från 2003 till mars i år, ökat med 80 procent.

2003 hade 7 658 personer mellan 20 till 24 år aktivitetsersättning.

I mars i år har den siffran stigit till 13 926 personer.

Det visar siffror som Dagens Nyheter har fått ta del av.

– Det är väldigt oroväckande. Det här innebär att man kommer mycket längre bort från arbetsmarknaden än om man är i utbildning eller arbetsmarknadspolitiska åtgärder, säger Irene Wennemo.

– Många av de här kommer att fastna i det här systemet ända tills de är 30 år om det inte händer något. Då har man oftast försatt sin möjlighet att ta sig in på arbetsmarkanden. Det är mycket svårare vid 30, jämfört med om man är 20 år gammal, säger Irene Wennemo.

John Östh som är forskare i kulturgeografi vid Uppsala Universitet har varit med och skrivit rapporten. Han menar att det finns bakomliggande förklaringar till varför vissa unga riskerar att hamna utanför arbetsmarknaden.

– Det är framförallt de med låg utbildningsnivå och som har haft tidigare erfarenheter av arbetslöshet. Det handlar om föräldrar eller familjer med låg utbildning som i större hand riskerar att falla utanför än andra grupper, säger John Östh.

Från 1970-talet till 1990-talet var det tillåtet att förtidspensionera människor på grund av arbetslöshet.

Men sedan togs den möjligheten bort. Nu verkar fenomenet blivit vanligare igen.

– Det känns som en tickande bomb i socialförsäkringssystemet just nu. Överallt i Europa så ser man unga människor som trycks bort från arbetsmarknaden. Det handlar om unga människor som inte har klarat av skolan, säger hon.
    Karin Wettre

Källa: SR.se

"Det går bra för Sverige" tycker borgarna...
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2011-11-23, 15:55

Det går dåligt för Sverige tycker sossarna men så sitter de inte regeringsställning heller!

Juholt och Waidelich sicket radarpar toppa med Östros och Marita Ulvskog och saken är biff ALDRIG mer! Laughing
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Sedärja... - Sida 2 Empty Bra?

Inlägg  Secrist 2011-11-23, 18:31

Undrar om Anna ens läst det hon lägger in eller det är bara ett klippande och klistrande.

Eller tycker hon det gamla systemet är lysande? scratch

Ett exempel:

Från 1970-talet till 1990-talet var det tillåtet att förtidspensionera människor på grund av arbetslöshet.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2011-11-23, 18:42

Det glöms gärna bort att 200.000 fler människor är i arbete jämfört med 2006...
    SiP
    SiP

Antal inlägg : 4427

Inlägg  SiP 2011-11-23, 19:34

Vercingetorix skrev:Det glöms gärna bort att 200.000 fler människor är i arbete jämfört med 2006...

Men nu får du tänka på att vissa här anser att "arbete" är ett fult ord och att de minsann har rätt att gå hemma och dra benen efter sig bara för man hade lite ont i huvudet sist man försökte..
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2011-11-23, 19:44

SiP skrev:
    Vercingetorix skrev:Det glöms gärna bort att 200.000 fler människor är i arbete jämfört med 2006...

Men nu får du tänka på att vissa här anser att "arbete" är ett fult ord och att de minsann har rätt att gå hemma och dra benen efter sig bara för man hade lite ont i huvudet sist man försökte..

Betyder ordet 'arbete' som anställning eller som fas tre?
    SiP
    SiP

Inlägg  SiP 2011-11-23, 19:51

Regndrottning skrev:
    SiP skrev:

Har man gått hemma x antal år så kanske man får hoppa på ett fas 3 jobb för att få in en fot eller att få kontakter, men det är ju i vissas ögon fult att jobba..
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-11-23, 19:56

SiP skrev:
    Regndrottning skrev:
    SiP skrev:

Har man gått hemma x antal år så kanske man får hoppa på ett fas 3 jobb för att få in en fot eller att få kontakter, men det är ju i vissas ögon fult att jobba..

I vems ögon är det fult att jobba? Jag har aldrig hört någon påstå detta...

Men, det var iaf inte svar på min fråga....
    SiP
    SiP

Inlägg  SiP 2011-11-23, 20:02

Regndrottning skrev:
    SiP skrev:
    Regndrottning skrev:
    SiP skrev:

Var det inte, du menar att om någon gått hemma i 15 år så kan den personen räkna med en fast anstälning direkt??

Och att det är fult att arbeta tycker väl de här som lyckats att lura läkare och FK i många år och nu fått en blåslampa i häcken och gnäller över detta..
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2011-11-23, 20:08

SiP skrev:
    Regndrottning skrev:
    SiP skrev:
    Regndrottning skrev:
    SiP skrev:

Var det inte, du menar att om någon gått hemma i 15 år så kan den personen räkna med en fast anstälning direkt??

Och att det är fult att arbeta tycker väl de här som lyckats att lura läkare och FK i många år och nu fått en blåslampa i häcken och gnäller över detta..

även om denne inte lurats om sin sjukdom, så torde det inte se bra ut i dennes CV att ha varit sjuk de sista femton åren, och inga färska meriter att komma med, de flesta arbetsgivare ser då troligen hellre att anställa någon med bättre meriter och mindre risktagande, därför kanske det kan behövas ex detta fas tre som kan ge ett gott omdöme från arbetsgivaren där denne varit placerad
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-11-23, 21:27

Sniperace skrev:
    SiP skrev:
    Regndrottning skrev:
    SiP skrev:
    Regndrottning skrev:
    SiP skrev:

även om denne inte lurats om sin sjukdom, så torde det inte se bra ut i dennes CV att ha varit sjuk de sista femton åren, och inga färska meriter att komma med, de flesta arbetsgivare ser då troligen hellre att anställa någon med bättre meriter och mindre risktagande, därför kanske det kan behövas ex detta fas tre som kan ge ett gott omdöme från arbetsgivaren där denne varit placerad

Hur kan det ge det? Fas tre räknas inte som riktig arbete, enligt Sniper...
    Secrist
    Secrist

Sedärja... - Sida 2 Empty FAS 3

Inlägg  Secrist 2011-11-23, 23:36

Nu är ju antalet upptagna i FAS 3 inte gigantiskt många så att det påverkar statistiken i någon större omfattning.

Den 10 maj 2011 finns ca 26 000 personer i fas 3
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-11-24, 08:21

Secrist skrev:Nu är ju antalet upptagna i FAS 3 inte gigantiskt många så att det påverkar statistiken i någon större omfattning.

Det är fler nu.

Men, iaf, räknas dessa 26 000 personer i de 200 000 som har fått jobb? Fas treare räknas inte som arbetslösa....
    Secrist
    Secrist

Sedärja... - Sida 2 Empty Arbeit

Inlägg  Secrist 2011-11-24, 08:40

Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:Nu är ju antalet upptagna i FAS 3 inte gigantiskt många så att det påverkar statistiken i någon större omfattning.

Det är fler nu.

Men, iaf, räknas dessa 26 000 personer i de 200 000 som har fått jobb? Fas treare räknas inte som arbetslösa....

Fler nu? Inga jätteförändringar kan man ju anta. Hursomhelst, jag kan inte säga säkert men jag tror inte att de ska vara medräknade. Alliansen har ju ändrat systemet med hur man räknar på arbetslöshet för att inte använda sossarnas kända system med att frisera siffrorna i valtider.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-11-24, 09:14

Secrist skrev:
    Regndrottning skrev:

Det är fler nu.

Fler nu? Inga jätteförändringar kan man ju anta. Hursomhelst, jag kan inte säga säkert men jag tror inte att de ska vara medräknade. Alliansen har ju ändrat systemet med hur man räknar på arbetslöshet för att inte använda sossarnas kända system med att frisera siffrorna i valtider.

Ja, alliansen har ändrat hur man frisserar siffrorna så att de kan räkna som de vill.

För övrigt har jag hört att det är ca 50 000 i fas tre just nu. Men, jag har inte belägg för detta.

Det är därför jag frågar.... Jag VET att fas treare INTE räknas som arbetslösa. Men, jag undrar om de räknas som arbetande?
    Secrist
    Secrist

Sedärja... - Sida 2 Empty Statistik

Inlägg  Secrist 2011-11-24, 10:03

Ja, alliansen har ändrat hur man frisserar siffrorna så att de kan räkna som de vill.

Inte ens oppositionen påstår detta. Hade det varit sant så hade de slängt sig över det.

För övrigt har jag hört att det är ca 50 000 i fas tre just nu. Men, jag har inte belägg för detta.

Med största sannolikhet fel. Här är siffran för september-11.

Snabbast växer fas 3 som hade 27 500 deltagare i september – 5 000 fler än för ett år sedan.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-11-24, 10:11

Secrist skrev:Ja, alliansen har ändrat hur man frisserar siffrorna så att de kan räkna som de vill.

Inte ens oppositionen påstår detta. Hade det varit sant så hade de slängt sig över det.

Med största sannolikhet fel. Här är siffran för september-11.

Snabbast växer fas 3 som hade 27 500 deltagare i september – 5 000 fler än för ett år sedan.

Okej. Men det var inte svar på min fråga.
    Secrist
    Secrist

Sedärja... - Sida 2 Empty Svar

Inlägg  Secrist 2011-11-24, 14:17

Okej. Men det var inte svar på min fråga.

Nä, men jag har inget annat svar än att jag inte tror att de räknas in i den statistiken. För övrigt så är det intressant att du slänger ur dig en siffra som är dubbelt så stor som verkligheten för "du har hört att det är så".
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-11-24, 17:34

Secrist skrev:Okej. Men det var inte svar på min fråga.

Nä, men jag har inget annat svar än att jag inte tror att de räknas in i den statistiken. För övrigt så är det intressant att du slänger ur dig en siffra som är dubbelt så stor som verkligheten för "du har hört att det är så".

Förvisso... men jag sade ärligt ifrån att jag inte hade belägg för siffran. Så, vad är problemet?
    DMustaine
    DMustaine

Antal inlägg : 3914

Inlägg  DMustaine 2011-11-24, 19:04

Problemet torde väl vara att du försöker argumentera med påhittade siffror i syfte att svartmåla regeringen..
    Secrist
    Secrist

Sedärja... - Sida 2 Empty Statistik

Inlägg  Secrist 2011-11-25, 01:13

Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:Okej. Men det var inte svar på min fråga.

Förvisso... men jag sade ärligt ifrån att jag inte hade belägg för siffran. Så, vad är problemet?

Därför att det finns folk som genast tar det som fakta, oavsett eventuella brasklappar och de verkliga siffrorna var inte speciellt svåra att hitta om du hade försökt.
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2011-11-25, 02:05

Regndrottning skrev:Betyder ordet 'arbete' som anställning eller som fas tre?
    Är inte skillnaden mellan FAS 3 och vanlig A-kassa den att man tvingas arbeta för sin ersättning (i likhet med majoriteten i landet)? Wink
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2011-11-25, 02:11

Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2011-11-25, 02:24

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 23:13