Infra skrev:Sovjet och Sovjet. Imbilla dig inte för en sekund att Sovjet
skulle gå ut och berätta vad de visste om den här bluffen.
Varför skulle Sovjet inte gjort det, det skulle ju inneburit en enorm propagandaseger för dem, eller var kanske fd sovjetunionen hemlighet strakt lierat med USA?
Sedan kan jag inte fatta att någon kan tro att månlandaren
sände på en polisradiofrekvens. Skämtar du?
Vad är en polisradiofrekvens? kör hela världens poliser på samma områden?
nej, de har över världen funnits på en uppsjö av olika frekvenser ända från kortvåg upp till ultrakortvåg.
Dessutom: på en ordinär polisscanner är sändarfunktionen
elliminerad för att ingen ska kunna gå in och störa ordinarie
polisradiotrafik, vilket gör att du inte kan skicka signaler
varken till månen eller annanstans.
en polisradioscanner har INTE på något sätt en sändarfunktion, denna del finns inte inbyggd i dem, du får lära dig skilja på mottagare och sändare.
Vi pratar här om 400-kanalsscanners av bearcattyp, med twin turbo
med variabel steglängd, minnesbackup, signaldämpning,
frekvensöverföring och scanninghastigehet med 100 kanaler /secund.
Gärna en 3000 XLT-scanner. Vad sägs om ett frekvensområde på 25.0000-
-549.9500 + 760.000-1300.0000 och Turbo på 300 kanaler/sekund?
skräp......
den är enbart användbar för lite nyfikenhet, och tar inget av dagens polissändningar som numera är krypterade.
EN RIKTIG MOTTAGARE TÄCKER OMRÅDEN 120khZ UPP TILL Minst 1296 MHz, steglöst i upplösning av 1Hz utan luckor, den ska kunna ta emot am, ssb, fm, fsk och psk.
och nej, det var inte polisscanners som användes att lyssna på månlandaren eller våra rymdstationers trafik, där används tranceivers som är byggda för de olika speciella områdena ex 400-500 MHZ, 900-1300 MHz 6-12 GHz, och då tillsammans med antenner byggda för de frekvenserna
här har man kommersiella sådana som Icom, Yeasu och ett otal anda sorter, plus hembyggen som är i klass med de allra dyraste kommersiella apparaterna
Du är inte den enda radioamatören här på sajten.
det ställer jag mig inte frågande för, men att du skulle vara det förefaller väldigt otroligt enär du inte ens verkar ha de mest basala kunskaperna som licensierade sådana har.
Frågar du mig skulle jag säga att du stött på en birdie.
och vad är en birdie? något inom golfen?