ANNA2LINK 2010-02-19, 00:56
[quote="Susz X"]
ANNA2LINK skrev: Susz X skrev:saxat:
"Idag är en stor del av den skattefinansierade välfärden privat. Den drivs av företag som Carema, Attendo Care, Capio och AcadeMedia. De vet hur man undviker höga skatter och gör stora vinster. Det mesta försvinner ut ur Sverige, skriver Kent Werne som har kartlagt riskkapitalbolagen bakom den svenska välfärden. "http://ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar%202010/Kent%20Werne%20Jackpot%20i%20vard_10.aspxRen förbannad stöld ju..vad annat?
Samtidigt finns vanvården..
Och vem ska vi tacka för det ?
Ja detta är sjukt när det är på detta sätt.
[color=white][b]Finns mer oxå- som inte står med i artikeln .Ett intressant inlägg på fb från en person som jobbar som biståndshandläggare:
citat:
[i]" Mycket intressant! En del av min vardag! Det som glömts är alla assistansbolag som också driver en verksamhet som ger stora vinster. Det dyker upp nya bolag hela tiden och detta syns tydligast på "leva-fungera mässan" där dessa tar en oproportioneligt stor plats. Det som är speciellt med assistansbolagen är att ett assistansbeslut alltid innebär en valfrihet för den enskilde så den offentliga sektorn har ingenting att säga till om när det gäller val av assistansbolag. Alla andra privata vårdföretag är istället upphandlade och därmed finns en viss kvalitetssäkring. Assistansbolag har ofta jurister anställda som enbart arbetar med att driva frågor mot kommun och försäkringskassa, ibland med rätta, men i vissa fall med helt orimliga krav.
Nu införs LOV i allt fler kommuner, dvs lagen om valfrihet. Då kan en enskild välja vårdgivare på egen hand och då kommer allt fler företag med vinstintresse att etablera sig. Och mer skattemedel kommer att rinna ut i fickorna på företagen.
Det som kan förekomma med dessa privata vårdföretag är att de inte på något sätt har ett intresse av att "lätta" ärenden faktiskt rehabiliteras och kan flytta ut i egen lägenhet för "lätta" ärenden genererar de allra största intäkterna till företaget.
Ja jag har aldrig trott på att privatisera vården mer och mer. Det mesta av vården ska vara inom kommuner eller landsting. Säljs det mesta ut privat så tror jag att vi tappar kontrollen över vården och dess pengar... Att pengar hamnar utomlands för Sverige är inte bra. Hoppas att våra politiker kan hantera det här bra så vårdappaten fungerar.