Sniperace 2011-05-22, 20:34
formsvackan skrev: Sniperace skrev: formsvackan skrev: Sniperace skrev:inte för at jag på något sätt srtöder denne galning.
Jag avsåg ingen speciell "galning" utan menade ALLA "galningar", något jag trodde framgick.
Javisst, men hur många religiösa galningar inom kristenheten samlar människor och uppmanar dessa till terrordåd mot "otrogna", det är en väldigt liten i stort sett obefintlig del, men tyvärr en ganska stor del när det gäller islamister, och då menar jag inte den vanlige vardagsmuslimen.
Det fanns en tid då kristna slaktade muslimer för den rätta trons skull. Samhällen utvecklas i olika takt.
To every thing there is a season, and a time to every purpose under the heaven:Predikaren, 3 Kapitlet
1. Allting har sin tid, och vart företag under himmelen har sin
stund.
2. Födas har sin tid, och dö har sin tid. Plantera har sin tid, och
rycka upp det planterade har sin tid.
3. Dräpa har sin tid, och läka har sin tid. Bryta ned har sin tid,
och bygga upp har sin tid.
4. Gråta har sin tid, och le har sin tid. Klaga har sin tid, och
dansa har sin tid.
5. Kasta undan stenar har sin tid, och samla ihop stenar har sin
tid. Taga i famn har sin tid, och avhålla sig från famntag har
sin tid.
6. Söka upp har sin tid, och tappa bort har sin tid. Förvara har
sin tid, och kasta bort har sin tid.
7. Riva sönder har sin tid, och sy ihop har sin tid. Tiga har sin
tid, och tala har sin tid.
8. Älska har sin tid, och hata har sin tid. Krig har sin tid, och
fred har sin tid.
9. Vad förmån av sin möda har då den som arbetar?Punkt 9 kanske arbetslinjens företrädare kan ge ett svar på
Sniperace skrev:Jag tar för givet att du inte anser den som bara säger att gud ser det som synd att vara homosexuell, och att gud vid yttersta dagen kommer straffa denne är lika galen som den som säger samma sak, men som tar sig rätten att utföra guds straffdom genom att mörda dessa?
Hänsynslösheten är lika stor inom t.ex. trosrörelsen som den är inom islamistiska kretsar. Att denna hänsynslöshet tar sig andra uttryck förringar inte densamma. Det finns tillfällen i livet då man hellre valt döden. Det är inte ovanligt att sådana situationer uppkommer pga "kristna" förkunnare. Jag har personligen mycket lätt att förstå och samtidigt mycket svårt att glömma den man som i direktsändning grät ut sin förtvivlan över sina barn som brann inne i Waco, Texas.
Islamister har aldrig gjort mig det minsta illa, kristna "galningar" har dock förorsakat mig livslång smärta och förtvivlan. Om du förväntar dig att jag då ska fördöma enbart islamister får du vänta tills helvetet fryser till is.
Så skillnaden är att jag klarar av att fördöma de kristna som mördare andra och så även när muslimer idag gör detta, visst för flera hundra år sedan hade vi korstågen, men då hade ju även islam mördat för sin tro, skillnaden idag är väl att nu är det bara Islamister som dödar och mördar "otrogna"
eller har du dagsfärska bevis för att kristenheten gör detta i någon omdfattning kjämförbar med vad som sker i islams namn?
Att sådant skedde i kristendomens namn för några hundra år sedan torde inte spela någon större roll, såvida du inte menar att Islams folk är efterblivna?
Och som jag sa självfallet ska ALLA religiösa extremister bekämpas, men ser ändå en stor skillnadf mellan den som i predikstolen enbart säger att ex synd är fel och att gd kommer straffa genbom att man inte kommer till himlen, och den fanatiker somm tar påp sig guds roll och själv mördar, eller säger till andra att göra detta, men det ser du kanske som likvärdigt?
är det du upplevt lika illa som kvinnor som stenats för att ha haft sex före eller utom äktenskapet, lika illa som att de hänger en homsexuell pga att det är synd?
sedr du likadant på brottssidan att en stöld av en knappnål är lika illa som ett rånmord?
hatar du kristendom så fruktansvärt mycket?
vadhar du utsatts för som kan vara jämförbartr med de brott som begås i islams namn med terror och mord?