Jag funderar lite på om det finns en fara för att landet islamiseras i skuggan av revolutionen och om den ev efterföljande demokratin, om Mubarak avsätts, klarar av att hålla islamisterna stången? Ska ärligt säga att jag är dåligt påläst om den nordafrikanska situationen.
+4
Secrist
PE Dal
Kakmonstret
DMustaine
8 posters
Oroligheterna i Egypten..
Kakmonstret- Antal inlägg : 4120
- Inlägg 2
Sv: Oroligheterna i Egypten..
Ja, man vet ju inte riktigt vad som kommer efter, blir det bättre eller sämre?
När kommuniststaterna i Östeuropa föll var det närmast självklart att de sulle övergå till demokratiskt styrda länder. Arabvärlden är lite mer komplicerad och invecklad.
När kommuniststaterna i Östeuropa föll var det närmast självklart att de sulle övergå till demokratiskt styrda länder. Arabvärlden är lite mer komplicerad och invecklad.
PE Dal- Antal inlägg : 1127
- Inlägg 3
Egypten
Ja vad händer? Islamisterna försöker med hjälp av våld, att försöka skapa sitt ultimata drömsamhälle, baserat på textrader, där en mycket föråldrad världsbild fortfarande anses fungera året 2011.
Den Sekulariserade statsbildningen är fortfarande den mest humana.
Den Sekulariserade statsbildningen är fortfarande den mest humana.
DMustaine- Antal inlägg : 3914
- Inlägg 4
Min poäng är att diktatur är 'far more better' än islamism! Demokrati dock att föredra om de kan hantera islamismen...
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 5
Efter
Kan det bero på att kristendomen inte föder fundamentalism på samma sätt som islam?
PE Dal- Antal inlägg : 1127
- Inlägg 6
Kasta första stenen
"""Kan det bero på att kristendomen inte föder fundamentalism på samma sätt som islam?"""
Ja Jo,och nej... Västvärldens brott mot mänsklighetens suveränitet borde isåfall även kunna betecknas som Kristen fundamentalistisk terror.
Ja Jo,och nej... Västvärldens brott mot mänsklighetens suveränitet borde isåfall även kunna betecknas som Kristen fundamentalistisk terror.
RedMentalCase- Antal inlägg : 12415
- Inlägg 7
DMustaine skrev:Jag funderar lite på om det finns en fara för att landet islamiseras i skuggan av revolutionen och om den ev efterföljande demokratin, om Mubarak avsätts, klarar av att hålla islamisterna stången? Ska ärligt säga att jag är dåligt påläst om den nordafrikanska situationen.
Absolut finns där en stor fara i det du säger, redan har det Muslimska Brödraskapet, en samling religiösa nazister typ, börjat synas.
- Inlägg 8
Ahh hörde på radion att Islamistiska brödraskapet börjar försöka bli något av en maktfaktor.....
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 9
*suck*DMustaine skrev:Ahh hörde på radion att Islamistiska brödraskapet börjar försöka bli något av en maktfaktor.....
men vi får hoppas att FOLKET i Egypten säger sitt och inte går från en diktatur till en värre...
Infra- Antal inlägg : 29644
- Inlägg 10
el Baradey har inte gripits som några trodde. Nu ställer han sig i spetsen för den egyptiska opositionen. Bakom honom sluter islamisterna upp, det Muslimska brödraskapet.
Deras mål är alltid frihet för folket och inte att införa en shariastat som rasahatare av Sniperns typ alltid hävdar. El Baraday blir en bra företrädare för en övergångsministär som baxar landet fram till nästa demokratiska presidentval.
Det skamliga USA har blir nu den siste att kräva Mubaraks avgång. Skammens skugga faller långt och tungt på USA som har gamla traditioner att hålla diktaturer under armarna. Diktator Mubarak ska väck med örona före! 30 år räcker! Bäst han sticker nu så han inte går samma öde till mötes som Schauchetsko.
Grattis Egypten!
Deras mål är alltid frihet för folket och inte att införa en shariastat som rasahatare av Sniperns typ alltid hävdar. El Baraday blir en bra företrädare för en övergångsministär som baxar landet fram till nästa demokratiska presidentval.
Det skamliga USA har blir nu den siste att kräva Mubaraks avgång. Skammens skugga faller långt och tungt på USA som har gamla traditioner att hålla diktaturer under armarna. Diktator Mubarak ska väck med örona före! 30 år räcker! Bäst han sticker nu så han inte går samma öde till mötes som Schauchetsko.
Grattis Egypten!
- Inlägg 11
Fritt
Deras mål är alltid frihet för folket
Mmm..islamisterna är ju kända för att älska fred, frihet och demokrati.
- Inlägg 12
Secrist skrev:Deras mål är alltid frihet för folket
Läs på munnen och lägg på minnet: vi får väl se.
- Inlägg 13
Se
Läs på munnen och lägg på minnet: vi får väl se.
Jag, det lär vi göra.
Jag, det lär vi göra.
- Inlägg 14
Det gör mig inget om staten Egypten blir en muslimsk stat så länge den inte när extremism och radikala islamister! Men i kaos och oordning trivs islamisterna och frodas som bäst där de kan sprida sin sjuka religiösa ideologi!
lazy- Antal inlägg : 12772
- Inlägg 15
Det som gör mig lite hoppfull här är att det är inte som i Irans fall-79
en uttalat islamsk revolution, de flesta som ca:30 år efter har tillgång
till internet m.m vill inte ha en Islamisk republik och det är väl där skon
klämmer för de flesta arabiska ledare som försöker stänga ned all info, vad
det kommer att leda till återstår att se.
en uttalat islamsk revolution, de flesta som ca:30 år efter har tillgång
till internet m.m vill inte ha en Islamisk republik och det är väl där skon
klämmer för de flesta arabiska ledare som försöker stänga ned all info, vad
det kommer att leda till återstår att se.
- Inlägg 16
Infra skrev: Bakom honom sluter islamisterna upp, det Muslimska brödraskapet.
Muslimska Brödraskapets motto som Infra oreserverat ställer sig bakom:
Allah is our objective. The Prophet is our leader. Qur’an is our law. Jihad is our way.
F.Ö så var det Muslimska Brödraskapet som låg bakom mordet på Anwar Sadat
men jag misstänker att Infra applåderar det också.
- Inlägg 17
lazy skrev:Infra skrev: Bakom honom sluter islamisterna upp, det Muslimska brödraskapet.
Muslimska Brödraskapets motto som Infra oreserverat ställer sig bakom:
Allah is our objective. The Prophet is our leader. Qur’an is our law. Jihad is our way.
F.Ö så var det Muslimska Brödraskapet som låg bakom mordet på Anwar Sadat
men jag misstänker att Infra applåderar det också.
Jag applåderar inga mord även om det då och då är nödvändigt att vattna friheten med tyrannernas blod. Sörjer du Sadat? Tjänade han dina zionistiska syften? Var han en garant för fortsatt israeliskt förtryck av palestinas ursprungasbefolkning, precis som Mubarak.
Terrorns era börjar närma sig sitt slut och Lazy likt resten av sveriges zionister goes crazy. Jag hoppas att de får äta upp sin apartheid, sina massmord och sitt förtryck i torra bitar likt mr Smuts i Sydafrika, en gång.
Från -79 har israel i lugn och ro agerat herrefolk som skaffat sig lebensraum på palestiniernas bekostnad. Nog nu! Fortsätt du att demonisera Muslimska Brödraskapet. Verkligheten kommer snart att punktera alla era zionistiska lögner.
- Inlägg 18
Lögn?
Fortsätt du att demonisera Muslimska Brödraskapet. Verkligheten kommer snart att punktera alla era zionistiska lögner.
Det är så Infra uppfattar en avvikande åsikt.
Det är så Infra uppfattar en avvikande åsikt.
- Inlägg 19
Secrist - som vanligt aningslös. Förväxla aldrig åsikter med propagandalögner.
- Inlägg 20
"Förväxla aldrig åsikter med propagandalögner."
En sådan mening kan bara komma från ngn som inte har den blekaste aning
om vad The Muslim Brotherhood står för och vad de har varit inblandade
i, alternativt så stöder personen dem till 100% av lättförståeliga skäl.
En sådan mening kan bara komma från ngn som inte har den blekaste aning
om vad The Muslim Brotherhood står för och vad de har varit inblandade
i, alternativt så stöder personen dem till 100% av lättförståeliga skäl.