Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


4 posters

    Regimen i Iran

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Regimen i Iran Empty Regimen i Iran

    Inlägg  Dao 2010-01-29, 16:22

    ...visar sitt rätta ansikte igen:

    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article6502814.ab

    Och motsvarande regim i väst visar SITT rätta ansikte:

    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article6508834.ab

    Tortyr, våld och sanktioner är uppenbarligen det enda som gäller idag!
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Regimen i Iran Empty Sv: Regimen i Iran

    Inlägg  R.O.F.L 2010-01-29, 17:12

    "Trots sina stora oljefyndigheter har Iran inte egen kapacitet att framställa drivmedel, "


    En välkänd höjdare som får mig att le varje gång jag läser det. Kan någon upplysa mig om varför detta mellanösterns raketforskarsläkte inte klarar av att bygga raffinaderier så dom slipper sälja olja för att sedan importera bensin? Undrar var dom ska handla bensin om det skulle bli krig?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Regimen i Iran Empty Sv: Regimen i Iran

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-29, 17:43

    R.O.F.L skrev:"Trots sina stora oljefyndigheter har Iran inte egen kapacitet att framställa drivmedel, "


    En välkänd höjdare som får mig att le varje gång jag läser det. Kan någon upplysa mig om varför detta mellanösterns raketforskarsläkte inte klarar av att bygga raffinaderier så dom slipper sälja olja för att sedan importera bensin? Undrar var dom ska handla bensin om det skulle bli krig?

    Ja det är mycket sådana funderingar man kan ha .. som tex vilka ska arbeta åt de rika ??... när de cancersjuka inte längre gör det
    eller hur ska Sverige klara sig utan Sel ? ....
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Regimen i Iran Empty Sv: Regimen i Iran

    Inlägg  Dao 2010-01-29, 18:07

    R.O.F.L skrev:"Trots sina stora oljefyndigheter har Iran inte egen kapacitet att framställa drivmedel, "


    En välkänd höjdare som får mig att le varje gång jag läser det. Kan någon upplysa mig om varför detta mellanösterns raketforskarsläkte inte klarar av att bygga raffinaderier så dom slipper sälja olja för att sedan importera bensin? Undrar var dom ska handla bensin om det skulle bli krig?

    Det är ganska enkelt att förklara. Det är samma fenomen som finns i Tredje världen: Råvarorna finns i landet, men raffinaderierna finns i väst! De blir råvaruexportörer medan västmakterna kammar hem vinsterna.

    I Irans fall var det först British Petrolium, BP, som byggdfe upp hela sin existens på iransk olja - som de i praktiken snodde från Iran. När Mossadegh på 50-talet försökte rätta till det hela, gjorde CIA sin första lyckade statskupp, och tillsatte den förra shahs son til makten - mot att USA nu fick kontrollen på oljan!

    När väl Iran försökt bygga upp rafinaderier, såväl som andra avancerade fabriker, får de hjälp av företag från väst - som ser till att de nya företagen hamnar i beroende av de västerländska bolagen/staterna!

    I nuläget för Iran, har de enorma olagliga sanktioner på dig, så det är riktigt svårt att själva bestämma sin export och import!

    Detta är mycket vanligt i Tredje världen, när västmakterna ger "bistånd"!
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Regimen i Iran Empty Sv: Regimen i Iran

    Inlägg  R.O.F.L 2010-01-29, 18:56

    Jag tror att rädslan för utländska aktörer och utländsk inflytande ses som ett hot mot den islamska staten. Detta är vad de religösa ledarna är rädda för.(privatisering)
    Den offentliga (offantliga) sektorn har en alltför dominerande och tungrodd roll.

    Flertalet företag inom industri, jordbruk, och servicesektor är statsägda eller ägs av de mäktiga religiösa stiftelserna vars chefer tillsätts av "Ledaren".
    Ahmadinejad har inte någon som helst kunskap om ekonomi, allt går ut på att behålla makten.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Regimen i Iran Empty Sv: Regimen i Iran

    Inlägg  Dao 2010-01-29, 19:19

    R.O.F.L skrev:Jag tror att rädslan för utländska aktörer och utländsk inflytande ses som ett hot mot den islamska staten. Detta är vad de religösa ledarna är rädda för.(privatisering)
    Den offentliga (offantliga) sektorn har en alltför dominerande och tungrodd roll.

    Flertalet företag inom industri, jordbruk, och servicesektor är statsägda eller ägs av de mäktiga religiösa stiftelserna vars chefer tillsätts av "Ledaren".
    Ahmadinejad har inte någon som helst kunskap om ekonomi, allt går ut på att behålla makten.

    Njae... Det tror jag inte stämmer...

    Det är en diktatur. Utländska företag och aktörer har länge varit ett reellt hot mot Iran, liksom det har varit länge för många länder i tredje världen. Det är alltså inget som några islamister hittat på!

    Sedan är Iran inte mer eller mindre emot priavat initiativ än de flesta andra länder...

    Ditt resonemang låter lite väl ideologiskt tillrättalagt...

    Diktatur är diktatur är diktatur - vare sig den är "privat" eller inte!
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Regimen i Iran Empty Sv: Regimen i Iran

    Inlägg  R.O.F.L 2010-01-30, 00:16

    Dao skrev:
    R.O.F.L skrev:Jag tror att rädslan för utländska aktörer och utländsk inflytande ses som ett hot mot den islamska staten. Detta är vad de religösa ledarna är rädda för.(privatisering)
    Den offentliga (offantliga) sektorn har en alltför dominerande och tungrodd roll.

    Flertalet företag inom industri, jordbruk, och servicesektor är statsägda eller ägs av de mäktiga religiösa stiftelserna vars chefer tillsätts av "Ledaren".
    Ahmadinejad har inte någon som helst kunskap om ekonomi, allt går ut på att behålla makten.

    Njae... Det tror jag inte stämmer...

    Det är en diktatur. Utländska företag och aktörer har länge varit ett reellt hot mot Iran, liksom det har varit länge för många länder i tredje världen. Det är alltså inget som några islamister hittat på!

    Sedan är Iran inte mer eller mindre emot priavat initiativ än de flesta andra länder...

    Ditt resonemang låter lite väl ideologiskt tillrättalagt...

    Diktatur är diktatur är diktatur - vare sig den är "privat" eller inte!

    Varför är Iran en diktatur enligt Dao?

    Är Ahmadinejad en modig bekämpare av USA och Israel och kapitalismen?
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    Regimen i Iran Empty Sv: Regimen i Iran

    Inlägg  DMustaine 2010-01-30, 01:57

    Dao skrev:...visar sitt rätta ansikte igen:

    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article6502814.ab

    Och motsvarande regim i väst visar SITT rätta ansikte:

    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article6508834.ab

    Tortyr, våld och sanktioner är uppenbarligen det enda som gäller idag!

    Sanktioner låter som en kopp te i jämförelse!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Regimen i Iran Empty Sv: Regimen i Iran

    Inlägg  Dao 2010-01-30, 09:14

    R.O.F.L skrev:
    Dao skrev:
    R.O.F.L skrev:Jag tror att rädslan för utländska aktörer och utländsk inflytande ses som ett hot mot den islamska staten. Detta är vad de religösa ledarna är rädda för.(privatisering)
    Den offentliga (offantliga) sektorn har en alltför dominerande och tungrodd roll.

    Flertalet företag inom industri, jordbruk, och servicesektor är statsägda eller ägs av de mäktiga religiösa stiftelserna vars chefer tillsätts av "Ledaren".
    Ahmadinejad har inte någon som helst kunskap om ekonomi, allt går ut på att behålla makten.

    Njae... Det tror jag inte stämmer...

    Det är en diktatur. Utländska företag och aktörer har länge varit ett reellt hot mot Iran, liksom det har varit länge för många länder i tredje världen. Det är alltså inget som några islamister hittat på!

    Sedan är Iran inte mer eller mindre emot priavat initiativ än de flesta andra länder...

    Ditt resonemang låter lite väl ideologiskt tillrättalagt...

    Diktatur är diktatur är diktatur - vare sig den är "privat" eller inte!

    Varför är Iran en diktatur enligt Dao?

    Är Ahmadinejad en modig bekämpare av USA och Israel och kapitalismen?

    Anledningen till att Iran fortfarande är en diktatur är många! Den största orsaken är att befolkningen hindrats av olika krafter att bilda en demomkrati. I Irans alla revolutioner har det varit demokrati som folket strävat efter. Makten - både inre och yttre krafter - har lyckats hålla den utvecklingen stången. Inte sällan med grovt våld!

    Ahmadinejad är en skicklig politiker som står för korkade åsikter. Han agerar på ett sätt som möjliggör den nuvarande maktens struktur i Iran kan bibehållas. Då är det bra med en gemensam fiende. Där spelar Israel och USA in.

    Mycket av hans kritik gentemot Israel och USA är korrekta, dock inte allt!

    Hetsen från de båda andra länderna är betydligt grövre och allvarligare, dock!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Regimen i Iran Empty Sv: Regimen i Iran

    Inlägg  Dao 2010-01-30, 09:15

    DMustaine skrev:
    Dao skrev:...visar sitt rätta ansikte igen:

    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article6502814.ab

    Och motsvarande regim i väst visar SITT rätta ansikte:

    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article6508834.ab

    Tortyr, våld och sanktioner är uppenbarligen det enda som gäller idag!

    Sanktioner låter som en kopp te i jämförelse!

    Sanktioner ÄR ingen "kopp te", utan en av krafterna som gör diktaturen i Iran praktiskt möjlig att bibehålla!

    Sponsored content


    Regimen i Iran Empty Sv: Regimen i Iran

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-14, 05:03