theward 2009-12-02, 11:17
råttan. skrev: Dao skrev:Vi som jobbar med människor har varnat för denna utvecklingen i många år! Vare sig alliansen eller GP:s regering visade några som helst intressen för människor i utanförskap.
Neddragningarna i skolan leder till ökade utgifter för resten av samhället, inte baa scialens utgifter - utan även polisens och fängelserna!
Vill man komma åt problemet långsiktigt, skall man åter se till att skolans verksamhet får de pengar de hade fram till slutet av 80-talet!
Då kommer mindre antalet människor framöver att hamna i utanförskap!!!
För de som NU är i utanförskap, måste vi först ha en regering som ser människor som värdefulla oavsett hur mycet pengar de har, och som inte ser ffren som fuskare!
Alltså - bort med alliansen!!!
Gärna idag - innan de hinner göra mer skada!!!
Är skeptisk till detta. (oväntat?)
Baserat på mina egna och mina barns erfarenheter påstår jag att skolan idag är oerhört mycket bättre än den var i slutet på 80-talet, speciellt då vad avser "problembarnen". De allra flesta lär sig grunderna mycket snabbt. Det som är sämre är matemetiken och Engelskan där vi ligger klart efter.
Idag är problemet snarare att alla barn tvingas anpassa sig till de sämsta tio procenten. Det är därför vi ligger efter i alla internationella jämföreleser.
Att ösa pengar över en verksamhet löser inte ett enda problem.
Rödgrön röra kan göra hur mycket skada som helst. Rösta bort dem en gång till.
Mer pengar, mer lärarresurser.....
både för de som ligger efter och de saom ligger längre bak...
Mer pengar, mindre klasser, vilket gynnar alla barn
sträcker dina erfarenheter inte längre än du beskriver..bör du lyssna på de som är närmare problemen...
Dvs de som jobbar i skolan...eller lyssna på ett större antal elever på flera skolor
Slutet på 80-talet var skolan bra , iaf här, den är ju inte direkt dålig här nu heller men...
Antalet som inte klarar av slutbetyg eller hamnar i bråk är större nu....
Vandalismen är också större och snatterierna ..........
Allt hänger ihop...större klasser...stojigare elever, sämre matvanor, sämre städning...
Allt detta leder till en sämre miljö att faktiskt både lära ut och lära sig saker....
Visst har pengar en stor del i detta, eller rättare sagt bristen på pengar..
många skolor har inte ens råd med det skolmaterial som de skulle behöva, klart att det märks