Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+4
lazy
theward
MartinLindgren
RedCloud
8 posters

i det nya arbetarpartiets Sverige.....

RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

i det nya arbetarpartiets Sverige..... Empty i det nya arbetarpartiets Sverige.....

Inlägg  RedCloud 2009-11-27, 09:34

Deltidssjukskrivna som utförsäkras från sjukförsäkringen nästa år uppmanas nu att gå till Arbetsförmedlingen trots att de har ett jobb. Den som inte deltar i arbetsförmedlingens introduktionsprogram riskerar att bli utan ersättning. Sådana är reglerna, säger Försäkringskassans nationella samordnare Cecilia Udin till Ekot.

Enligt Försäkringskassan är en fjärdedel av dem som utförsäkras nästa år sjukskrivna på deltid. För att få aktivitetsstöd krävs att den deltidssjukskrivne skriver in sig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen trots att han eller hon har ett jobb. Personen måste dessutom begära tjänstledigt på deltid från arbetsgivaren. Deltidssjukskrivningen övergår med andra ord i en deltidsarbetslöshet.

- Det visar att regelsystemet är fullständigt galet, säger Dan Holke, chefsjurist vid LO:s rättsskydd till Ekot.

Arbetsgivaren är inte heller skyldig att bevilja någon tjänstledighet på grund av att personen är sjuk.

http://www.dt.se/nyheter/article526917.ece

Tänka att sjuka människor kan bli friska med politiska beslut, är det inte fantastiskt ?
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

i det nya arbetarpartiets Sverige..... Empty Sv: i det nya arbetarpartiets Sverige.....

Inlägg  MartinLindgren 2009-11-27, 13:17

Är det sant, kan alliansen ta något politiskt beslut som gör mig återställd igen, då undrar ju jag varför det tar sån tid?
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

i det nya arbetarpartiets Sverige..... Empty Sv: i det nya arbetarpartiets Sverige.....

Inlägg  theward 2009-11-27, 13:32

RedCloud skrev:Deltidssjukskrivna som utförsäkras från sjukförsäkringen nästa år uppmanas nu att gå till Arbetsförmedlingen trots att de har ett jobb. Den som inte deltar i arbetsförmedlingens introduktionsprogram riskerar att bli utan ersättning. Sådana är reglerna, säger Försäkringskassans nationella samordnare Cecilia Udin till Ekot.

Enligt Försäkringskassan är en fjärdedel av dem som utförsäkras nästa år sjukskrivna på deltid. För att få aktivitetsstöd krävs att den deltidssjukskrivne skriver in sig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen trots att han eller hon har ett jobb. Personen måste dessutom begära tjänstledigt på deltid från arbetsgivaren. Deltidssjukskrivningen övergår med andra ord i en deltidsarbetslöshet.

- Det visar att regelsystemet är fullständigt galet, säger Dan Holke, chefsjurist vid LO:s rättsskydd till Ekot.

Arbetsgivaren är inte heller skyldig att bevilja någon tjänstledighet på grund av att personen är sjuk.

http://www.dt.se/nyheter/article526917.ece

Tänka att sjuka människor kan bli friska med politiska beslut, är det inte fantastiskt ?

tyvär ingen nyhet direkt Shocked

Detta har vi sjuka vetat om ett bra tag nu...
    själv är det drygt ett år sedan vi fick information från FK...när vi började smärthanteringskursen

Jättebra sätt att börja en kurs, som ska leda till bättr fysisk o mental hälsa med att ge information som stressar upp en till den så milda grad att man knappt kunde sova på flera veckor

jag har redan bestämt mig för att om jag inte får någon ersättning från FK, ger jag dem fingret och fortsätter jobba mina 75%, samt stämplar upp 25% i 75 dagar...

Sen om sjuksystemet ser lika illa ut i framtiden så får jag helt enkelt leva på 75%...livet ut, om jag nu orkar ens det. För man blir ju inte yngre...

har man en piggare period får man väl jobba lite extra om man kan Rolling Eyes

för jag har redan ett "skyddat arbete" de kan ju inte tro att det skulle göra någonb skillnad vart jag har det...och att 100% är möjligt(egentligen tror inte min handläggare o mina läkare det, men det är ju tyvärr av sekundär betydelse)
    För jag har det perfekta arbetet för mina besvär och mkt folk får jag träffa och det gör mig glad
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2009-11-27, 13:47

theward on fre nov 27, 2009 11:32 am
    jag har redan bestämt mig för att om jag inte får någon ersättning från FK, ger jag dem fingret och fortsätter jobba mina 75%, samt stämplar upp 25% i 75 dagar...

Tråkigt nog så hamnar du ändå i samma sits tw, vet eftersom jag själv tänkte
    göra det när jag inte hade full tid när jag började jobba igen. Jag ändrade
    mej ganska snabbt när jag fick klart för mej att jag skulle gå på olika
    "jobbsökarkurser" hos AF trots att jag hade en fast anställning, risken fanns
    också att jag hade blivit tvungen att säga upp mej för att ta ett annat jobb.
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2009-11-27, 14:20

Kan de bota cancer med sina politiska beslut också?
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2009-11-27, 20:13

Kan de bota cancer med sina politiska beslut också?[quote]

Inga problem, fast skynda, det gäller bara till sep 2010
    PE Dal
    PE Dal

Antal inlägg : 1127

i det nya arbetarpartiets Sverige..... Empty Kvacksalveri

Inlägg  PE Dal 2009-11-27, 23:41

Kan de bota cancer med sina politiska beslut också?

Nej, lika lite som Socialdemokrater och vänsterpartister kan,,,eller har dessa utopier lurat befolkningen att tro på kvacksalveri,,,pga partibeteckning.
    Blåfront

Antal inlägg : 5440

Inlägg  Blåfront 2009-11-28, 02:23

Vad gäller för personer som har varit sjukskrivna partiellt?

En person som arbetar DELTID BÖR KUNNA delta i introduktions programmet under ÖVRIG TID
    captaincodd
    captaincodd

Antal inlägg : 904

i det nya arbetarpartiets Sverige..... Empty Frågan är

Inlägg  captaincodd 2009-11-28, 08:52

:vad ska dessa personer leva av under tiden dom blir friska???För räkningarna ska betalas med halverad inkomst och det behöver man inte va raketforskare för att fatta konsekvensen av,,,,,
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

Inlägg  theward 2009-11-28, 09:04

lazy skrev:
    theward on fre nov 27, 2009 11:32 am

Tråkigt nog så hamnar du ändå i samma sits tw, vet eftersom jag själv tänkte
    göra det när jag inte hade full tid när jag började jobba igen. Jag ändrade
    mej ganska snabbt när jag fick klart för mej att jag skulle gå på olika
    "jobbsökarkurser" hos AF trots att jag hade en fast anställning, risken fanns
    också att jag hade blivit tvungen att säga upp mej för att ta ett annat jobb.

beror givetvis på vad du har för arbetsförmedling att göra med...

min arbetsförmedling är iaf resonabel och jag är bombsäker på att jag slipper några ytterligare krav på mig undetr den perioden iaf...

om de nu inte blir granskade allt hårdare förståss och då vet vi ju isåfall av vem Wink

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 19:48