Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
Regndrottning
Sniperace
blueheaven
Dao
MartinLindgren
R.O.F.L
råttan.
Infra
12 posters

    Denna förbannade valfrihet

    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Denna förbannade valfrihet Empty Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  Infra 2009-11-27, 01:21

    Tidigt på morgonen. Du är trött och djävlig. Stressad - bussen går snart. Din tur att köpas bröd till eftermiddagsfikat.

    Du slinker in på bageriet. Finns ingen tid för diskutioner.

    -En vetelängd, tack.

    -Jaha - skall det vara pistage, mandel eller kardemumma?

    Du stönar förtvivlat. Skall du behöva bestämma dig också? Så här tidigt på morgonen? Du missade just bussen. Du tänker, muttrande för dig själv mellan ihoppressade tänder: "denna förbannade valfrihet".
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  råttan. 2009-11-27, 01:25

    Även jag kan tycka valfriheten går till överfrift ibland.

    Kolla bara in en taco-hylla i en större mataffär...
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  Infra 2009-11-27, 01:28

    råttan. skrev:Även jag kan tycka valfriheten går till överfrift ibland.

    Kolla bara in en taco-hylla i en större mataffär...

    Precis det jag menar. Eller tandkrämshyllan. Någonstans tyckert man att det borde finnas en tandkräm som är bra.
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Denna förbannade valfrihet Empty hmm

    Inlägg  R.O.F.L 2009-11-27, 01:31

    Älskling går du och hämtar flingor?

    Denna förbannade valfrihet Cereal-at-walmart
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  MartinLindgren 2009-11-27, 02:12

    Varför inte göra som jag grabbar, sätt inte foten i någon affär om ni inte vet precis vad ni ska ha, finns det snabbt ut igen!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  Dao 2009-11-27, 02:13

    Värst är det nog med alla "servicealternativ". För en oteknisk person som jag är det ett rent helvete att köpa en mobil, till exempel... Eller alla dessa "valmöjligheter" vad gäller el, värme, telefon, TV och Gud vet vad...

    Jag vill slippa de där valen stup i kvarten!!! Jag vill räkna på att det finns en leverantör, och den skall vara av bästa kvalitén, bästa priset och ledande vad gället miljötänkandet i deras område!

    Varför fler "valmöjligheter", när detta leder till sämre kvalitét, högre priser och sämre insyn???

    Jag vill ha ett enkelt smidigt och människovänligt samhälle, och trött på att sälja ut min själ på entrepenad!!!
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  blueheaven 2009-11-27, 02:16

    Dao skrev:Värst är det nog med alla "servicealternativ". För en oteknisk person som jag är det ett rent helvete att köpa en mobil, till exempel... Eller alla dessa "valmöjligheter" vad gäller el, värme, telefon, TV och Gud vet vad...

    Jag vill slippa de där valen stup i kvarten!!! Jag vill räkna på att det finns en leverantör, och den skall vara av bästa kvalitén, bästa priset och ledande vad gället miljötänkandet i deras område!

    Varför fler "valmöjligheter", när detta leder till sämre kvalitét, högre priser och sämre insyn???

    Jag vill ha ett enkelt smidigt och människovänligt samhälle, och trött på att sälja ut min själ på entrepenad!!!

    Man riktigt ömkar för att staten skall ta hand om Dao så han inte behöver bekymmra sig om det verkligen stämmer att kvaliten blir sämre och priset blir högre med ökad valfrihet! affraid
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  Dao 2009-11-27, 02:26

    blueheaven skrev:
    Dao skrev:Värst är det nog med alla "servicealternativ". För en oteknisk person som jag är det ett rent helvete att köpa en mobil, till exempel... Eller alla dessa "valmöjligheter" vad gäller el, värme, telefon, TV och Gud vet vad...

    Jag vill slippa de där valen stup i kvarten!!! Jag vill räkna på att det finns en leverantör, och den skall vara av bästa kvalitén, bästa priset och ledande vad gället miljötänkandet i deras område!

    Varför fler "valmöjligheter", när detta leder till sämre kvalitét, högre priser och sämre insyn???

    Jag vill ha ett enkelt smidigt och människovänligt samhälle, och trött på att sälja ut min själ på entrepenad!!!

    Man riktigt ömkar för att staten skall ta hand om Dao så han inte behöver bekymmra sig om det verkligen stämmer att kvaliten blir sämre och priset blir högre med ökad valfrihet! affraid

    Där ser man vilken typ av samhällstyp du föredrar, BH!!! Very Happy
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  blueheaven 2009-11-27, 02:30

    Dao skrev:
    blueheaven skrev:
    Dao skrev:Värst är det nog med alla "servicealternativ". För en oteknisk person som jag är det ett rent helvete att köpa en mobil, till exempel... Eller alla dessa "valmöjligheter" vad gäller el, värme, telefon, TV och Gud vet vad...

    Jag vill slippa de där valen stup i kvarten!!! Jag vill räkna på att det finns en leverantör, och den skall vara av bästa kvalitén, bästa priset och ledande vad gället miljötänkandet i deras område!

    Varför fler "valmöjligheter", när detta leder till sämre kvalitét, högre priser och sämre insyn???

    Jag vill ha ett enkelt smidigt och människovänligt samhälle, och trött på att sälja ut min själ på entrepenad!!!

    Man riktigt ömkar för att staten skall ta hand om Dao så han inte behöver bekymmra sig om det verkligen stämmer att kvaliten blir sämre och priset blir högre med ökad valfrihet! affraid

    Där ser man vilken typ av samhällstyp du föredrar, BH!!! Very Happy

    Ja jag föredrar mångfald och valfrihet absolut det är inget man behöver hyckla med!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  Dao 2009-11-27, 02:48

    Mångfald och valfrihet kräver frihet! Den form av "valfrihet" vi har dag - då man får välja mellan pest eller kolera - är inte frihet!

    Om du vill ha ett samhälle där staten stänger in folk med obekväma åsikter, är det knappast frhet du eftersträvar, BH!

    Frihet handlar om att sådana som du inte skall få bestämma hur vi andra skall leva!!!Dags att begripa det, en gång för alla!!!
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  Infra 2009-11-27, 09:37

    PPM-systemet törs man väl inte nämna i de här sammanhangen. Sedan politikerna bestämde sig för
    att spela Hasard med våra pensionspengar har åtskilliga av oss haft huvudbry när det gäller "rätt"
    placering. Vilka fonder valde du?

    Själv valde jag att avstå från att välja.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  blueheaven 2009-11-27, 10:20

    Dao skrev:Mångfald och valfrihet kräver frihet! Den form av "valfrihet" vi har dag - då man får välja mellan pest eller kolera - är inte frihet!

    Om du vill ha ett samhälle där staten stänger in folk med obekväma åsikter, är det knappast frhet du eftersträvar, BH!

    Frihet handlar om att sådana som du inte skall få bestämma hur vi andra skall leva!!!Dags att begripa det, en gång för alla!!!

    Jösses du tycks ha fått det mesta om bakfoten, hur är det egentligen Dao är pannan överhettad?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  Dao 2009-11-27, 12:26

    blueheaven skrev:
    Dao skrev:Mångfald och valfrihet kräver frihet! Den form av "valfrihet" vi har dag - då man får välja mellan pest eller kolera - är inte frihet!

    Om du vill ha ett samhälle där staten stänger in folk med obekväma åsikter, är det knappast frhet du eftersträvar, BH!

    Frihet handlar om att sådana som du inte skall få bestämma hur vi andra skall leva!!!Dags att begripa det, en gång för alla!!!

    Jösses du tycks ha fått det mesta om bakfoten, hur är det egentligen Dao är pannan överhettad?

    Bry dig inte om mig, men tack för omtanken! Försök istället förklara varför du anser att ofrihet är frihet!

    För det ÄR svårt att förstå...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  Sniperace 2009-11-27, 13:15

    Dao skrev:Värst är det nog med alla "servicealternativ". För en oteknisk person som jag är det ett rent helvete att köpa en mobil, till exempel... Eller alla dessa "valmöjligheter" vad gäller el, värme, telefon, TV och Gud vet vad...

    Jag vill slippa de där valen stup i kvarten!!! Jag vill räkna på att det finns en leverantör, och den skall vara av bästa kvalitén, bästa priset och ledande vad gället miljötänkandet i deras område!

    Varför fler "valmöjligheter", när detta leder till sämre kvalitét, högre priser och sämre insyn???

    Jag vill ha ett enkelt smidigt och människovänligt samhälle, och trött på att sälja ut min själ på entrepenad!!!

    Bara en enkel fråga, gäller detta då att det ska bara finnas en sorts mjölk från en leverantör, ett sorts bröd från en leverantör, en sorts radio/tv från en tillverkare, en sorts kläder från en tillverkare?

    då blir det ju så att man slipper välja och att staten då väljer vad du vill ha....


    Visst, detta att välja mobil mellan en massa modeller en massa olika abbonemang och telebolag är en snårig djungel, en sådan försäljare undrade vad jag ville kunna göra med telefonen, mitt svar blev RINGA och TA EMOT SAMTAL....


    men annars är frågan, vore det bättre om det bara fanns en sorts godis i lösgodisdisken så man slapp välja? Very Happy
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  Regndrottning 2009-11-27, 13:29

    Valfrihet skall finnas efter konsumenternas behov, inte att kunden skall behöva välja utifrån vad producenterna önskar tillverka/producera.

    Jättebra med alla mobiltelefoner såm är minidatorer.... men, vem är det som efterfrågar alla finesser på mobilen? Inte jag, iaf....

    Samt så tänker jag på elmarknaden. Valfrihet skulle leda till lägre priser i den fria konkurrensens namn. I verkligheten har elpriserna stigit med 84% för privatkunder, på 10 år.


    Och som valfrihet på el... Vilken valfrihet? El är el.... jag kan inte välja färg, modell eller något som helst på elen. Jag kan inte ens välja om jag vill ha 'ren' el eller inte... strömmen kommer som den produceras. Jag kan dock, välja att betala för ren el....


    queen
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  Dao 2009-11-27, 17:30

    Bra skriver RD!

    Idag vet vi att den "mångfald" högern, och tyvärr sossarna, vill ha har visat sig leda till det motsatta. Många val av samma sak, är inte egentlig valfrihet!

    Valfriheten måste vara djupt förankrat i samhället, inte enbart handla om ytliga skitsaker!!!

    Valfriheten skall också handla om att man skall få välja att INTE behöva bete sig som man vore ett eget företag bara för att kunna leva i samhället!!!
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  DMustaine 2009-11-27, 18:35

    Infra skrev:PPM-systemet törs man väl inte nämna i de här sammanhangen. Sedan politikerna bestämde sig för
    att spela Hasard med våra pensionspengar har åtskilliga av oss haft huvudbry när det gäller "rätt"
    placering. Vilka fonder valde du?

    Själv valde jag att avstå från att välja.

    Använd dig av PPM doktorns gratistjänst: http://www.ppmdoktorn.se/cms/index.php
    Jättebra tjänst där jag vänt ett 20% tapp till i snitt +4% per år. Bara i år har dom gått 69% fram.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  Infra 2009-11-28, 07:17

    Denna sida kände jag inte till. har lokaliserat den. Skall kika närmare när jag har tid. Men det verkar som om intresse för egenvård är en förutsättning även hos denne doktor.
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Denna förbannade valfrihet Empty lol

    Inlägg  GustavAnder 2009-11-29, 13:06

    Jättebra med alla mobiltelefoner såm är minidatorer.... men, vem är det som efterfrågar alla finesser på mobilen? Inte jag, iaf....


    IQ -vänstern avfärdar valfrihet,
    JAG vill inte ha det eller det, då ska ingen annan ha det heller......
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  Infra 2009-11-29, 20:53

    Regndrottning skrev:Valfrihet skall finnas efter konsumenternas behov, inte att kunden skall behöva välja utifrån vad producenterna önskar tillverka/producera.

    Jättebra med alla mobiltelefoner såm är minidatorer.... men, vem är det som efterfrågar alla finesser på mobilen? Inte jag, iaf....

    Samt så tänker jag på elmarknaden. Valfrihet skulle leda till lägre priser i den fria konkurrensens namn. I verkligheten har elpriserna stigit med 84% för privatkunder, på 10 år.


    Och som valfrihet på el... Vilken valfrihet? El är el.... jag kan inte välja färg, modell eller något som helst på elen. Jag kan inte ens välja om jag vill ha 'ren' el eller inte... strömmen kommer som den produceras. Jag kan dock, välja att betala för ren el....


    queen

    Jag valde Telge efter mycket om och men. Är väldigt nöjd. betalar ungefär 180:-/månaden i elkostnad för en 50 kvm 2-rrummare. En otrolig lättnad att slippa Fortum som äger ledningarna och även var min gamla leverantör. Har äntligen fått grepp om elkostnaderna med vidhängande räkning. Fortums räkningar är ett helvete och har varit i alla tider. De får du läsa baklänges om du skall begripa dem, och ändå så begriper du inget.

    Fortfarande betalar du ledningsavgift och distrubutionsavgift till Fortum men de räkningarna är mycket enklare och svårare för Fortum att manipulera.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  Infra 2009-11-29, 20:55

    Dao skrev:Bra skriver RD!

    Idag vet vi att den "mångfald" högern, och tyvärr sossarna, vill ha har visat sig leda till det motsatta. Många val av samma sak, är inte egentlig valfrihet!

    Valfriheten måste vara djupt förankrat i samhället, inte enbart handla om ytliga skitsaker!!!

    Valfriheten skall också handla om att man skall få välja att INTE behöva bete sig som man vore ett eget företag bara för att kunna leva i samhället!!!

    Det var inte RD, Dao. Det var jag, Infra. (tror jag) Basketball
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  Redvictory 2009-11-29, 21:07

    Jag kan dock, välja att betala för ren el....

    Där kan jag tyvärr säga att du/vi blivit grundlurade RD!
    http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.239812/aktivt-elval-spelar-liten-roll
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Denna förbannade valfrihet Empty Valfrihet

    Inlägg  Secrist 2009-11-30, 09:14

    Jag vill slippa de där valen stup i kvarten!!! Jag vill räkna på att det finns en leverantör, och den skall vara av bästa kvalitén, bästa priset och ledande vad gället miljötänkandet i deras område!

    Fast tyvärr är det tvärtom. Ju sämre konkurrens, ju sämre priser, service kavalitet etc. Du vill ha det bästa av två världar. Fast det blir nog närmast omöjligt.

    Sponsored content


    Denna förbannade valfrihet Empty Sv: Denna förbannade valfrihet

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-06, 15:41