Sniperace 2009-11-23, 14:01
Redvictory skrev: Sniperace skrev: blueheaven skrev: Sniperace skrev: blueheaven skrev: Sniperace skrev:
som jag skrev innan, det är egentligen noll skillnad mellan arbetslöshetsförsäkring och sjukförsäkring, antingen borde BÅDA vara obligatoriska, eller också båda vara frivilliga, men det senare skulle jag se som en katastrof, just för att det finns de som skulle välja att INTE vara med, enbart för att få några kronor extra i börsen
Utan att gå in på vad som är rätt eller fel för envar, varför skulle man inte kunna få välja om man vill få några fler kronor i börsen, måste det vara ett fel val under alla omständigheter?
Ok, tycker du att det ska vara frivilligt med bilförsäkring?
tycker du socialförsäkringen ska vara frivillig, och att då de som inte betalt denna nekas sjukvård eller socialunderstöd?
fakta är ju att har man inte arbetslöshetsförsäkring så får ju SOC istället pynta ut, och då har man ju på ett sätt valt att parasitera.....
Har man valt att avstå försäkringen för att få mer pengar över så får man ju också anta att man löser den försörjningsfrågan på annat sätt eller?
Varför skulle inte individen klara av detta?
Alla myndiga klarar ju av att rösta så varför skulle de inte kunna sköta detta?
Men nu är ju allt inte så enkelt, dessa blir det SOC som får ha hand om, rätt? fel?
De som väljer detta räknar med att de INTE ska hamna i en sådan situation, att de ska tjäna på detta....
så med andra ord ser du det som helt ok att strunta i bilförsäkringen, och när olyckan händer så kan denne INTE ersätta de skador som orsakats på andra....
Många hamnar ju hos soc ändå pga så in i h-e långa handläggningstider! vem skall betala deras förseningsavg och vem skall stå för att de åkt på betalningsanm i 3 år framåt? jag kan ju förstå dem som går ur a-kassan när de hamnat där! de ger upp helt enkelt! en sån gång skulle myndigheterna få ta sitt ansvar dvs sudda bet anm och stå för förseningsavg m,m
Visst, men UTAN både socialförsäkring och arbetslöshetsförsäkring skulle ju inte ens soc ge pengar, de tillhör ju socialförsäkringen...
just därför BORDE arbetslöshetsförsäkringen ingå i SOCIALFÖRSÄKRINGEN som dras på lönen som SKATT.
Vi vet ju alla att många väljer bort, för att sedan drabbas, och det ser jag inte som något bra.
Att det sedan är långa handläggningstider är helt åt helvete, här skulle AKASSORNA tvingas stå för sådana extrakosnade och att se till att sådana anmärkningar inte ens uppkommer, men då blir det ju som sagt FACKEN som åker dit, det är ju DE som sköter akassorna.
nej, förstatliga detta som ett tillägg till socailförsäkringarna, OBLIGATORISKA, då bör också kostnaderna sjunka eftersom det blir FLER som delar på detta