Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+3
Blåfront
Dao
Regndrottning
7 posters

Folkpartiets politik

Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Folkpartiets politik Empty Folkpartiets politik

Inlägg  Regndrottning 2009-11-22, 20:23

Fakta: Uppmärksammade beslut
    Några av de beslut som fattades under Folkpartiets landsmöte:

Två undantag från turordningsreglerna ska gälla alla företag.

Lag om fyra undantag från turordningsreglerna om inte kollektivavtalen görs mer flexibla.

Det finns undantag från turordningsregeln redan. De räcker.

Parboendegaranti för äldre i äldreboende.

Borde vara en självklarhet... man kan undra hur politiker tänker när de inte tillåter detta?

Nej till fler pappamånader än dagens två.

Nej till att slopa livstidsstraffet.

Jag är mer för tidsbestämda straff. Livstid skall vara livstid....

Nej till obligatorisk kurs för medborgarskap.

Detta tycker jag är synd. En kurs, eller vissa kunskaper visar att invandraren har intresse av Sverige och har tagit reda på vad det innebär. Medborgarskap skall inte vara helt 'gratis'. Inte heller skall Folkpartiet vara rädd för att vara kontroversiella. Det är också bra om Fp uppmärksammar SD politiken och tar en bit ifrån dem.

Gratis akutvård till papperslösa.

Inget tak för antalet kärnkraftsreaktorer.

Helt fel, i mitt tycke!

Obligatoriskt med engelska från första klass.

Engelska är bra men barnen skall först kunna läsa och skriva på svenska. Ett barn måste kunna hur den svenska språket fungerar innan de kan lära sig skillnaderna till engelskan.

Förstatliga skolan.

Hur är detta?!!! En alliansare som vill förstatliga skolan?! Hur blir det då med privatskolorna? Men, en statlig skola kan garantera att samma krav och kunskaper lärs ut i samtliga skolor. Det ligger något i detta även om vettiga argument finns för det omvända.

Ja till gårdsvinsförsäljning efter att EU prövat Finlands system. (TT)

Trevligt och smidigt när man är på semester i Sverige. Att inte behöva ta omvägen om bolaget för en eller två flaskor. Billigare blir det inte då alkoholskatten skall ändå betalas!

Detta är något av folkpartiets politik... En del tycker jag är bra. Vilket jag har kommenterat.

Mer finns att läsa på http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6167371.ab

queen
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Folkpartiets politik Empty Sv: Folkpartiets politik

Inlägg  Dao 2009-11-22, 20:33

Bra att de tagit bort kravet på invandrare de tidigare haft! Det var helt orimlig...

Krav finns redan idag, och invandrarna själva vill ha en effektivare svenskundervisning och samhällskunskapsundervisning när de kommer, så de snabbare kan klara sig själva och göra rätt för sig! Tillmötesgå dem istället för att ställa "krav" är helt klart bättre!!!

Lite chockad blev jag att de vill förstatliga skolan!!! Stämmer det att de klubbade igenom detta??? Undra om det gäller alla friskolor också, då skulle jag gilla detta...

Dessutom anser jag att det inte finns en humanistisk grund för livstid...
    Blåfront

Antal inlägg : 5440

Inlägg  Blåfront 2009-11-22, 20:36

Usch vad främlingsfientlig du är kärrinfjant... nu kopplas du direkt till SD

flower
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2009-11-22, 21:08

Blåfront skrev:Usch vad främlingsfientlig du är kärrinfjant... nu kopplas du direkt till SD

flower

Du ska veta att jag har monterat ner min flaggstång för att inte bli kopplad till den främlingsfientliga äckelsekten SD! Nöjd så?
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Folkpartiets politik Empty Förstatligande

Inlägg  Secrist 2009-11-22, 22:12

Hur är detta?!!! En alliansare som vill förstatliga skolan?! Hur blir det då med privatskolorna? Men, en statlig skola kan garantera att samma krav och kunskaper lärs ut i samtliga skolor. Det ligger något i detta även om vettiga argument finns för det omvända.

Nja, nu missförstår du det. Det måste ju rimligen betyda att det inte är kommunerna utan staten som ska bestämma över dagens kommunala skolor. Friskolorna ska självfallet få fortsätta på sitt håll.
    Secrist
    Secrist

Folkpartiets politik Empty Undervisning

Inlägg  Secrist 2009-11-22, 22:16

Krav finns redan idag, och invandrarna själva vill ha en effektivare svenskundervisning och samhällskunskapsundervisning när de kommer, så de snabbare kan klara sig själva och göra rätt för sig! Tillmötesgå dem istället för att ställa "krav" är helt klart bättre!!!

En kompis till mig har gift sig med en ryska som flyttade hit förra hösten. SFI drog hon av under en hösttermin (idag läser hon på universitetet) och när hon ifrågasatte det rimliga i att det fanns människor i hennes klass som gått på SFI i 5 (!) år fick hon höra att hon hade "fel attityd". Det är väl svensk integrationspolitik i ett nötskal. Inga avvikande åsikter eller ifrågasättande accepteras.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-23, 00:02

Secrist skrev:Hur är detta?!!! En alliansare som vill förstatliga skolan?! Hur blir det då med privatskolorna? Men, en statlig skola kan garantera att samma krav och kunskaper lärs ut i samtliga skolor. Det ligger något i detta även om vettiga argument finns för det omvända.

Nja, nu missförstår du det. Det måste ju rimligen betyda att det inte är kommunerna utan staten som ska bestämma över dagens kommunala skolor. Friskolorna ska självfallet få fortsätta på sitt håll.

Det var ju ett liiitet steg i rätt riktning i varje fall... Man får väl bli glad över det som de ibland kan åstadkomma av sunt förnuft...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-23, 00:07

Secrist skrev:Krav finns redan idag, och invandrarna själva vill ha en effektivare svenskundervisning och samhällskunskapsundervisning när de kommer, så de snabbare kan klara sig själva och göra rätt för sig! Tillmötesgå dem istället för att ställa "krav" är helt klart bättre!!!

En kompis till mig har gift sig med en ryska som flyttade hit förra hösten. SFI drog hon av under en hösttermin (idag läser hon på universitetet) och när hon ifrågasatte det rimliga i att det fanns människor i hennes klass som gått på SFI i 5 (!) år fick hon höra att hon hade "fel attityd". Det är väl svensk integrationspolitik i ett nötskal. Inga avvikande åsikter eller ifrågasättande accepteras.

Låter mer som invandringskritiken i ett nötskal - att använda egna erfarenheter som bevis för en större struktur. Sådant går givetvis inte att ifrågasätta, då ingen annan känner denna ryska här inne - och det inte framgår i berättelsen vilken attityd hon hade...

Men det finns många invandrare som kritiserat SFI och hela den strukturen, och fått reda på att de skall minsann nte tro att de är något... Sedan kommer Lejonborg med samma kritik som invandrarna själva, fast han ger DEM skulden!!!

DET säger en hel del om hur "invandringskritiken" fungerar!

Allt är alltid "andras fel", eller invandrarnas...
    Secrist
    Secrist

Folkpartiets politik Empty Kritik

Inlägg  Secrist 2009-11-23, 00:20

Men det finns många invandrare som kritiserat SFI och hela den strukturen, och fått reda på att de skall minsann nte tro att de är något... Sedan kommer Lejonborg med samma kritik som invandrarna själva, fast han ger DEM skulden!!!

Josefsson hade ett debattprogram angående problemen med folk som gick i åratal på SFI. Han kunde visa hur vissa människor satte i system att inte klara sina prov med enda anledningen att kunna gå kvar. Ofta i åratal. Känner en tjej från Polen som gick SFI. Hon hade i princip samma erferenhet som ryskan. Folk verkade komma och gå lite som de ville. En bekant träffade en Thailändska som flyttade hit och hon reagerade på det som hon uppfattade som kravlöshet och missbruk av SFI. Listan kan göras lång.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-23, 00:46

Secrist skrev:Men det finns många invandrare som kritiserat SFI och hela den strukturen, och fått reda på att de skall minsann nte tro att de är något... Sedan kommer Lejonborg med samma kritik som invandrarna själva, fast han ger DEM skulden!!!

Josefsson hade ett debattprogram angående problemen med folk som gick i åratal på SFI. Han kunde visa hur vissa människor satte i system att inte klara sina prov med enda anledningen att kunna gå kvar. Ofta i åratal. Känner en tjej från Polen som gick SFI. Hon hade i princip samma erferenhet som ryskan. Folk verkade komma och gå lite som de ville. En bekant träffade en Thailändska som flyttade hit och hon reagerade på det som hon uppfattade som kravlöshet och missbruk av SFI. Listan kan göras lång.

Tycker det är ganska intressant hur högern ser på Josefsson. För en tid sedan skällde högern otroligt mycket på honom, inte minst för valstugeavslöjandet - och en del annat. Helt plötsligt kommer han upp med något som högern gillar, och då öär han helt plötsligt rumsren igen!!!

Visst finns det de som missköter det hela. Ingen säger emot dig där. Men varför utgå från att alla, eller de flesta gör det? Har hört en del invandrare också lyfta fram just den mentaliteten i det bemötatnde de får i Sverige, varpå många kommer in i detta själva... För att inte tala om de som blir tilrättavisade för att de VILL ha mer SFI... etc, etc... Att invandrarna i många fall TVINGAS till passivitet och bidragsberoende är heller ingen nyhet, och som undersökningar lyft fram!

Listan kan göras lång även här!!!

Det JAG skulle vilja se, är en effektivare SFI under den första perioden, kombinerat med mycket samhällsmkunskap, studiebesök, kontaktfamiljer och givetvis ett krav - främst på de som jobbar med SFI och mottagandet!

I övrigt skall invandrarna behandlas som alla andra medborgare i samhället!
    Secrist
    Secrist

Folkpartiets politik Empty Josefsson

Inlägg  Secrist 2009-11-23, 00:59

Tycker det är ganska intressant hur högern ser på Josefsson. För en tid sedan skällde högern otroligt mycket på honom, inte minst för valstugeavslöjandet - och en del annat. Helt plötsligt kommer han upp med något som högern gillar, och då öär han helt plötsligt rumsren igen!!!

Valstugereportaget var under all kritik. Framförallt för att han gav sig på småfolket. De politiska gräsrötterna som kan kastas ut av moderpartiet utan en blinkning. Det han sysslade med var ingen annat än en ren brottsprovokation som är förbjudet i svensk lag för polisen att arbeta med.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-23, 01:12

Secrist skrev:Tycker det är ganska intressant hur högern ser på Josefsson. För en tid sedan skällde högern otroligt mycket på honom, inte minst för valstugeavslöjandet - och en del annat. Helt plötsligt kommer han upp med något som högern gillar, och då öär han helt plötsligt rumsren igen!!!

Valstugereportaget var under all kritik. Framförallt för att han gav sig på småfolket. De politiska gräsrötterna som kan kastas ut av moderpartiet utan en blinkning. Det han sysslade med var ingen annat än en ren brottsprovokation som är förbjudet i svensk lag för polisen att arbeta med.

Valstugereportaget var helt underbart, och klockren höger på moderaterna!!! Givetvis protesterade högern!!! Very Happy

Den reportageformen han använde sig av är både laglig och bra, för då kommer man innanför de innehållslösa plattityderna...
    blueheaven

Antal inlägg : 5228

Inlägg  blueheaven 2009-11-23, 01:28

Dao skrev:
    Det JAG skulle vilja se, är en effektivare SFI under den första perioden, kombinerat med mycket samhällsmkunskap, studiebesök, kontaktfamiljer och givetvis ett krav - främst på de som jobbar med SFI och mottagandet!

I övrigt skall invandrarna behandlas som alla andra medborgare i samhället![/color]

Nej det du skulle vilja se skulle jag för allt smör i småland INTE vilja se! Laughing
    Secrist
    Secrist

Folkpartiets politik Empty Valstuga

Inlägg  Secrist 2009-11-23, 01:42

Valstugereportaget var helt underbart, och klockren höger på moderaterna!!! Givetvis protesterade högern!!!

Det var ju en kille som fick hela sitt politiska liv sönderslaget och var till och med fast i självmordstankar. Allt på grund av ett framprovocerat korkat uttalande. Så jag har svårt att hylla det som "klockrent". Jag önskar inte livet ur mina politiska motståndare.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-23, 01:46

Secrist skrev:Valstugereportaget var helt underbart, och klockren höger på moderaterna!!! Givetvis protesterade högern!!!

Det var ju en kille som fick hela sitt politiska liv sönderslaget och var till och med fast i självmordstankar. Allt på grund av ett framprovocerat korkat uttalande. Så jag har svårt att hylla det som "klockrent". Jag önskar inte livet ur mina politiska motståndare.

Framprovocerat var det då RAKT inte!!! Ingen tvingade fram deras ståndpunkter...
    Secrist
    Secrist

Folkpartiets politik Empty Valstugan

Inlägg  Secrist 2009-11-23, 02:23

Framprovocerat var det då RAKT inte!!! Ingen tvingade fram deras ståndpunkter...

Nä, men man kan locka fram åsikter som man kanske inte riktigt står för. Varför tror du polisen inte får syssla med brottsprovokation? Dessutom märker jag att att du verkar fullständigt likgilitig för de problem detta orsakade för de inblandade.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-23, 02:43

Secrist skrev:Framprovocerat var det då RAKT inte!!! Ingen tvingade fram deras ståndpunkter...

Nä, men man kan locka fram åsikter som man kanske inte riktigt står för. Varför tror du polisen inte får syssla med brottsprovokation? Dessutom märker jag att att du verkar fullständigt likgilitig för de problem detta orsakade för de inblandade.

De var politiker aktiva i en valstuga!!! De borde veta bättre än att uttala åsikter de inte har, eller hur??

För det första: Polisen FÅR använda sig av brottsprovokation idag!

För det andra: Undersökningen var INTE brottsprookation, hur mycket du än hävdar detta!

Jag är inte likritig för konsekvenserna, man jag anser inte att det är undersökningen som orsakade dessa...
    Secrist
    Secrist

Folkpartiets politik Empty Brott

Inlägg  Secrist 2009-11-23, 04:56

Brottsprovokation är en metod för polis att eftersöka och avslöja brott eller brottsling genom att agera som concursus necessarius eller genom att medverka till till brottet.

I Sverige är polisens möjligheter att använda sig av brottsprovokation inte lagreglerade, men det är ändå klart att det inte är tillåtet. Polisen i flera andra rättsordningar har rätt att använda sig av metoden i vissa fall.
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-11-23, 09:19

Det är väl bara att konstatera att Dao i inlägg efter inlägg befäster vilken vidrig kommunist han i grund och botten är, han rättfärdigar ju bövelen precis allt bara det är rätt ideologi som utför ordern! Evil or Very Mad
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-23, 09:22

blueheaven skrev:Det är väl bara att konstatera att Dao i inlägg efter inlägg befäster vilken vidrig kommunist han i grund och botten är, han rättfärdigar ju bövelen precis allt bara det är rätt ideologi som utför ordern! Evil or Very Mad

Nu debatterar du dig själv igen...

När hjärnsellerna tar slut, fungerar uppenbarligen vilka lögner som helst för dig...
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2009-11-23, 09:23

blueheaven skrev:Det är väl bara att konstatera att Dao i inlägg efter inlägg befäster vilken vidrig kommunist han i grund och botten är, han rättfärdigar ju bövelen precis allt bara det är rätt ideologi som utför ordern! Evil or Very Mad

Precis detsamma kan jag säga om er Alliansregimare som inte har egna åsikter utan först måste kolla på Moderaternas hemsida vad ni skall tycka då ni är osäkra! jag blir mer och mer övertygad om att högern är en SEKT!om inte...bevisa motsatsen!
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-11-23, 11:00

Dao skrev:

Nu debatterar du dig själv igen...

När hjärnsellerna tar slut, fungerar uppenbarligen vilka lögner som helst för dig...

Nej Dao det är här som den stora skillnaden mellan oss går du baserar hela ditt liv på lögner, det är lögnen som är ditt livselexir, utan lögnerna skulle din värld rasa ihop som ett korthus eller som Berlinmuren! Laughing
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-11-23, 11:30

Vi ser hur det är ställt med enigheten i en del frågor inom FP?
    Vi ser också hur eniga FP och Moderaterna är?
    Secrist
    Secrist

Folkpartiets politik Empty Enigt

Inlägg  Secrist 2009-11-24, 01:02

Vi ser hur det är ställt med enigheten i en del frågor inom FP?

Betydligt mer enigt än Mp och Vänsterpartiet.
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-11-24, 11:18

martin7lindgren skrev:Vi ser hur det är ställt med enigheten i en del frågor inom FP?

Förskjut fokus och greppa halmstråt kamrater! Laughing

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 13:40