Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


5 posters

    Rättvisemärkt

    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Rättvisemärkt Empty Rättvisemärkt

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-01, 18:04

    Detta med rättvisemärkta varor blir mer och mer poppulärt i samhället. Många av dom som jobbar med just rättvisa varor jobbar frivilligt,idiellt med detta. Tänk vad viktigt det är att dessa varor finns. Dessa varor tror jag kommer att sprida sig till många av våra vanliga butiker och butikskedjor. Vad bra det skulle vara om så många som möjligt skulle upptäcka dessa varor. Visserligen är dom dyrare än "vanliga" varor men om man tänker på vart dessa pengar går till så förstår man varför varorna är just dyrare.

    Handlar vi mer av rättvisa varor så borde dessa varor sjunka i pris och tänk vilken insatts vi rika länder gör för fattigdomen och för att barnarbete i världen ska minska. Fattigdomen som inte sjunker så speciellt snabbt och vi har ju faktiskt år 2009 nu.
    Vi människor sägs vara det "smartaste" av djuren men ja frågan är om det stämmer igentligen i dag??? Det finns mycket som vi människor behöver vara bättre på och detta med en bra jord för ALLA att leva på är vad jag anser den viktigaste frågan av alla...


    Senast ändrad av ANNA2LINK den 2009-04-01, 18:10, ändrad totalt 1 gång
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata


    Antal inlägg : 1357
    Join date : 09-03-15
    Ort : Djursholm

    Rättvisemärkt Empty På tal om att köpa varor

    Inlägg  Sossar-e-lata 2009-04-01, 18:10

    jag kan ge mig fan på att alla gnällande sossar här, som skriker om att man med facken i spetsen skall värna om jobben för sverige och svenskarna, handlar all sin mat på lågpriskedjor typ äckel Lidl, där inte en vara är svensk, för där är det billigt!! då passar det minsan, nej ut nu små sossetroll och handla svenskt på ICA, stöd Sverige!!
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Rättvisemärkt Empty Sossar är la

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-01, 18:12

    Vem är det som säger att vi inte kan köpa både svenskt och utländsk...
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Rättvisemärkt Empty Hur vore?

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-01, 18:15

    Hur vore det om vi i dom rika länderna hjälpte dom fattiga länderna mer??? Det måste ju gagna hela världen att alla får det bättre och inte bara dom i dom rika länderna.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Rättvisemärkt Empty Sv: Rättvisemärkt

    Inlägg  Susz X 2009-04-01, 19:57

    "Det finns mycket som vi människor behöver vara
    bättre på och detta med en bra jord för ALLA att leva på är vad jag
    anser den viktigaste frågan av alla..."
    Anna2Link

    Ett vackert önskemål Anna. Och klokt. Det är mitt ansvar och plikt att värna om detta oxå- så gott jag kan. Bra att du tar upp detta med rättvisemärkning- man hör inte så många som diskuterar det..Så på med strålkastarna!
    Hur drar man då mot målet- kan jag säga mänskliga rättigheter- på bästa sätt när vi handlar?
    Tips?
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Rättvisemärkt Empty Ja visst

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-01, 22:22

    Ja visst är detta viktigt. Det är jätte viktigt att vi rika länder inte underbetalar dom fattiga länderna, det är jätteviktigt att barnarbete stoppas... Genom att vi handlar dessa varor så kan vi hjälpa till. Självklart så ska vi handla våra egna varor också men som Sossar är lata skriver det tänker är farligt för oss att ha... Tur att inte alla tänker lika...
    smilet
    smilet


    Antal inlägg : 53
    Join date : 09-02-23

    Rättvisemärkt Empty Sv: Rättvisemärkt

    Inlägg  smilet 2009-04-01, 22:31

    Sossar-e-lata skrev:jag kan ge mig fan på att alla gnällande sossar här, som skriker om att man med facken i spetsen skall värna om jobben för sverige och svenskarna, handlar all sin mat på lågpriskedjor typ äckel Lidl, där inte en vara är svensk, för där är det billigt!! då passar det minsan, nej ut nu små sossetroll och handla svenskt på ICA, stöd Sverige!!

    Handla Svenskt på ICA.De flesta av ICA:s egna produkter är ju producerade i länder utanför Sverige.Att få tag på närproducerade varor är nästan stört omöjligt.
    De flesta färskvarorna är ju åksjuka.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Rättvisemärkt Empty Visst

    Inlägg  theward 2009-04-01, 22:33

    Sossar-e-lata skrev:jag kan ge mig fan på att alla gnällande sossar här, som skriker om att man med facken i spetsen skall värna om jobben för sverige och svenskarna, handlar all sin mat på lågpriskedjor typ äckel Lidl, där inte en vara är svensk, för där är det billigt!! då passar det minsan, nej ut nu små sossetroll och handla svenskt på ICA, stöd Sverige!!

    Men har man dåligt med pengar, får man handla det billigaste skiten man kan hitta. helst saker med utgående datum

    ps det finns svenska varor på lidl... men jag handlar inte på lidl, mer än 2 ggr om året högst.
    Ica däremot handlar jag på var vecka, men då blir euroshopperprodukter ganska ofta och saker med kort datum.

    Skulle vilja ha möjligt het att köpa kravmärkta, rättvisemärkta produkter.
    Men det går inte.

    Är man bara van att plocka i saker i korgen eller vagnen sen gladeligen bteala, är det inte konstigt om man tycker att man ska köpa rättvismärkt osv.

    har man istället typ 150 kr att handla för och man adderar ihop det man köper med miniräknare. jämför så man får mesta möjliga mat för dessa pengar.
    Då kan man inte ta produkter som är dyra, man väljer billigast möjliga
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Rättvisemärkt Empty Nej

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-01, 22:37

    Nej sant Theward jag menar inte att alla kan göra det utan tänka på det när man har råd till det...
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Rättvisemärkt Empty Sv: Rättvisemärkt

    Inlägg  Susz X 2009-04-01, 22:49

    Det är synd att de ska vara så dyra- och att utbudet inte alltid är det bästa..å andra sidan kan man som kund ställa krav oxå. Jag är inte jättebra på att alltid tänka på krav / rättvisemärkt ..Men har märkt att city har de lägsta priserna på dem. Dock kan jag tycka att kravmärkning ger lite dubbla budskap då de oftast är förpackade i plast...
    hur rimmar det då?
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Rättvisemärkt Empty Tokigt

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-01, 22:57

    Ja det rimmar ju lite tokigt...
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Rättvisemärkt Empty Sv: Rättvisemärkt

    Inlägg  Susz X 2010-03-14, 02:24

    ANNA2LINK skrev:Detta med rättvisemärkta varor blir mer och mer poppulärt i samhället. Många av dom som jobbar med just rättvisa varor jobbar frivilligt,idiellt med detta. Tänk vad viktigt det är att dessa varor finns. Dessa varor tror jag kommer att sprida sig till många av våra vanliga butiker och butikskedjor. Vad bra det skulle vara om så många som möjligt skulle upptäcka dessa varor. Visserligen är dom dyrare än "vanliga" varor men om man tänker på vart dessa pengar går till så förstår man varför varorna är just dyrare.

    Handlar vi mer av rättvisa varor så borde dessa varor sjunka i pris och tänk vilken insatts vi rika länder gör för fattigdomen och för att barnarbete i världen ska minska. Fattigdomen som inte sjunker så speciellt snabbt och vi har ju faktiskt år 2009 nu.
    Vi människor sägs vara det "smartaste" av djuren men ja frågan är om det stämmer igentligen i dag??? Det finns mycket som vi människor behöver vara bättre på och detta med en bra jord för ALLA att leva på är vad jag anser den viktigaste frågan av alla...

    Superviktit- oxå kravmårkta. Att handla svenskt och närproducerat är fint det oxå.Bra varor får man då.

    Sponsored content


    Rättvisemärkt Empty Sv: Rättvisemärkt

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-07-04, 20:17