Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


2 posters

    En dikt av vikt

    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    En dikt av vikt Empty En dikt av vikt

    Inlägg  cleopatra 2009-04-01, 15:40

    Vill gärna dela med mig av den här dikten som jag har på min hemsida. Jag älskar den och får tuppskinn och tårar i ögonen varje gång jag läser den.


    En dikt av vikt Dikt


    Har även denna lilla visdomsruta där



    En dikt av vikt Uppmarksam


    För att förstå denna bör man veta vad uppmärksamhetsstörning är. Det är alltså INTE (som min yngste son trodde) någon som vill ha uppmärksamhet och stå i centrum hela tiden utan är svårighet att koncentrera sig på något som inte är självvalt som tex en tråkig lektion i skolan, städning eller att försöka läsa en text som man inte är ett dugg intresserad av. Detta är mycket vanligt bland människor med diagnosen ADHD som båda mina söner har, och de har också mycket riktigt svåra uppmärksamhetsstörningar.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    En dikt av vikt Empty Sv: En dikt av vikt

    Inlägg  Susz X 2009-04-02, 02:33

    Ja- tårarna kommer- och andra ord är överflödiga.Samtidigt vackert. Mycket vackert.

    Det du skriver om uppmärksamhetsstörning- ibland kan jag undra varför inte barns egna intressen
    uppmuntras lite mer i skolan...och " ansa-leka- lära
    " som pedagogik.
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    En dikt av vikt Empty Sv: En dikt av vikt

    Inlägg  cleopatra 2009-04-02, 11:52

    Susz X skrev:Ja- tårarna kommer- och andra ord är överflödiga.Samtidigt vackert. Mycket vackert.

    Det du skriver om uppmärksamhetsstörning- ibland kan jag undra varför inte barns egna intressen
    uppmuntras lite mer i skolan...och " ansa-leka- lära
    " som pedagogik.



    I "vanliga" skolor finns tyvärr inte det utrymmet Susz. Med klasser på mellan 20-30 elever finns det inte en chans att läraren ska hinna se individen i gruppen.

    Min äldste son hade en personlig assistent hela låg- och mellanstadiet och min yngre son har gått i terapiskola under samma period. Terapiskolor har ju en helt annan förutsättning, i min sons nuvarande terapiskola går 12 elever på 8 lärare, i hans förra skola fanns 6 elever på 6 pedagoger, DET kallar jag lärartätt! Under våren har vi börjat vänja in honom i hans hemskola som är en vanlig skola med normalstora klasser (i hans nya klass är de 20 elever) och det verkar gå utmärkt. Allt tyder på att han kommer att kunna börja sjuan där till hösten och fungera bra. Äldste sonen går nu i åttan och klarar sig utmärkt utan resurs. Jag var på utvecklingssamtal i måndags och hans mentor hade bara gott att säga om honom och så även de andra lärarna sunny Det värmde gott i mitt arma modershjärta eftersom alla utvecklingssamtal ända sedan dagis vittnat om stora problem både socialt och undervisningsmässigt.

    Ingen av pojkarna har några inlärningssvårigheter som tur är, de har bara behövt en annan pedagogik för att kunna tillgodogöra sig undervisningen. Den hjälpen har de ju fått, och de ligger kunskapsmässigt helt i fas med sina klasskompisar trots sina svåra handikapp. Eller fått och fått förresten, jag har fått kämpa livet ur mig under åren för att skolan skulle hosta upp pengarna för resursen och terapiskolan, båda skulle nämligen omförhandlas inför varje läsår Rolling Eyes Dock har jag haft nytta av min egen ADHD-envishet och skolan försod på ett tidigt stadium att jag hellre plockade ner skolan sten för sten än gav upp så till slut var förhandlingarna mest en formalia Twisted Evil


    En dikt av vikt Flower

    Sponsored content


    En dikt av vikt Empty Sv: En dikt av vikt

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-06, 16:36