Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+16
theward
Redvictory
Ezzlirsk
blueheaven
patriot
SiP
GustavAnder
berralarzon
RedCloud
Sniperace
Dao
foliesvackan
Thetaxpayer
Regndrottning
MartinLindgren
råttan.
20 posters

Dags för arbete

råttan.

Antal inlägg : 4318

Dags för arbete - Sida 5 Empty Sv: Dags för arbete

Inlägg  råttan. 2009-11-11, 20:32

En del har lockats till arbete. Andra har gått i spinn av ren avundsjuka. Vi har fortfarande i stort sett världens högsta skatter på arbete.

Sen har det ju alltid varit så att sysselsättningsgraden varierar med konunkturen. Allians för Sverige är når samma resultat i kristider som sosseriet gjorde i superhögkonjunktur.
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-11-11, 20:46

råttan. skrev:En del har lockats till arbete. Andra har gått i spinn av ren avundsjuka. Vi har fortfarande i stort sett världens högsta skatter på arbete.

Sen har det ju alltid varit så att sysselsättningsgraden varierar med konunkturen. Allians för Sverige är når samma resultat i kristider som sosseriet gjorde i superhögkonjunktur.

Nåja, du överdriver något... Inte hade vi ca10% arbetslöshet på Perssons tid...

Och innan EU-tiden hade vi ca 2% arbetslöshet!

queen
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Dags för arbete - Sida 5 Empty 2 %

Inlägg  Secrist 2009-11-11, 21:54

Och innan EU-tiden hade vi ca 2% arbetslöshet!

Nja, en sanning med modifikation. Visserligen hade vi väldigt låg arbetslöshet men vi levde på lånad tid. Ekonomin var inte sund (kraftigt överhettad), dessutom är det samhällsekonomiskt destruktivt att ha så låga siffror. De som var med på 70-talets tvåsiffriga löneökningar som åts upp av tvåsiffrig inflation lär hålla med. Som bekant kraschade ekonomin i början på 90-talet. Bubblan sprack.
    blueheaven

Antal inlägg : 5228

Inlägg  blueheaven 2009-11-11, 21:56

Secrist skrev:Och innan EU-tiden hade vi ca 2% arbetslöshet!

Nja, en sanning med modifikation. Visserligen hade vi väldigt låg arbetslöshet men vi levde på lånad tid. Ekonomin var inte sund (kraftigt överhettad), dessutom är det samhällsekonomiskt destruktivt att ha så låga siffror. De som var med på 70-talets tvåsiffriga löneökningar som åts upp av tvåsiffrig inflation lär hålla med. Som bekant kraschade ekonomin i början på 90-talet. Bubblan sprack.

Men så kan du väl inte säga?

Hela regnclownens världsbild raseras ju som ett korthus! Laughing
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2009-11-11, 21:59

N0llK0llBlue skrev:Hela regnclownens världsbild raseras ju som ett korthus!
    N0llK0llBlue skrev:
    Kan inte alla ni pajasar som aldrig är intresserade av att debattera utan bara är här för att kasta skit och förstöra, sluta upp med detta omedelbart?
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2009-11-11, 22:16

Sniperace skrev:

där är största orsaken att skatterna inte räcker till, det går åt otroligt mycket pengar till pärmbärare, konsulter, utredninger och pappersvändare som har jobb bara för jobbet skull osv, en byråkrati som föder byråkrater.....

de sjuka är en väldgt liten del av detta och säkerligen inget som skulle vara något problem om resten fungerade effektivt

Jag är konsult numera, på uppdrag hos ett företag som till 100 % ägs av staten. Minst 25 % av personalen på detta företag sysslar enbart med interndebitering mellan bolagen.....Byråkratin är obeskrivlig. Vårt ärendehanteringssystem fungerar inte som det ska, det har krånglat rejält nu i flera veckor. Något som skapar problem för oss, men även för våra användare, som måste sitta i telefonkö för att vi inte kan jobba ordentligt. Detta problem har man inte lyckats lösa ännu. Har inte ens någon som helst tidsram för när det eventuellt kan vara löst. Hade något liknande hänt när jag jobbade på Dell, så hade man kommit upp med en plan B inom 24 timmar efter att problemet började.... Här lägger vi ut ett störningsmeddelande på telefonsvararen, det är plan B.....
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2009-11-11, 23:23

Känner igen problemet, 1/11 bytte vi internnummer (telefon) tror
    ngn att det funkar? Svar: NEJ!
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-11-12, 10:26

Corven skrev:
    Sniperace skrev:

där är största orsaken att skatterna inte räcker till, det går åt otroligt mycket pengar till pärmbärare, konsulter, utredninger och pappersvändare som har jobb bara för jobbet skull osv, en byråkrati som föder byråkrater.....

de sjuka är en väldgt liten del av detta och säkerligen inget som skulle vara något problem om resten fungerade effektivt

Jag är konsult numera, på uppdrag hos ett företag som till 100 % ägs av staten. Minst 25 % av personalen på detta företag sysslar enbart med interndebitering mellan bolagen.....Byråkratin är obeskrivlig. Vårt ärendehanteringssystem fungerar inte som det ska, det har krånglat rejält nu i flera veckor. Något som skapar problem för oss, men även för våra användare, som måste sitta i telefonkö för att vi inte kan jobba ordentligt. Detta problem har man inte lyckats lösa ännu. Har inte ens någon som helst tidsram för när det eventuellt kan vara löst. Hade något liknande hänt när jag jobbade på Dell, så hade man kommit upp med en plan B inom 24 timmar efter att problemet började.... Här lägger vi ut ett störningsmeddelande på telefonsvararen, det är plan B.....

Tack Corven, med andra ord hade jag HELT rätt?

att sålla och gallra rejält, samt se till att alla har riktiga arbetsuppgifter som verkligen behövs, se till att allt onödigt försvinner, visst, människor blir arbetslösa, men det går inte att lösa arbetslöshet genom att ex sätta x antal till att klippa papper istället för att köra dem genom en papperskvarn

Very Happy
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2009-11-12, 10:45

Jag har jobbat på både kommunala och privata skolor, och tycker inte alls att det finns en skillnad i effektivitet alls.

De skillnader som fanns var mer baserat på andra faktorer än att de var kommunala respekrive privata.

Är du säker, Corven, att den ineffektivitet du beskriver är för att det är staten som äger företaget???

Har hört liknande historier från bl.a. ABB, tex...

Jag har fått intrycket att småskaligheten i sig skapar en form av human effektivitet, inte vem som är ägaren!
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-11-12, 11:46

Dao skrev:Jag har jobbat på både kommunala och privata skolor, och tycker inte alls att det finns en skillnad i effektivitet alls.

De skillnader som fanns var mer baserat på andra faktorer än att de var kommunala respekrive privata.

Är du säker, Corven, att den ineffektivitet du beskriver är för att det är staten som äger företaget???

Jag har fått intrycket att småskaligheten i sig skapar en form av human effektivitet, inte vem som är ägaren!

Det som skapar problem är när det inte finns konkurrens, vem som är ägare spelar mindre roll!
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-11-12, 11:48

blueheaven skrev:
    Dao skrev:Jag har jobbat på både kommunala och privata skolor, och tycker inte alls att det finns en skillnad i effektivitet alls.

Det som skapar problem är när det inte finns konkurrens, vem som är ägare spelar mindre roll!

det tror inte jag stämmer riktigt, för det blir inom den offentliga sektorn som byråkratin finns, och alltid kommer finnas, problemet är väl att begränsa detta och inte låta den svälla
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-11-12, 12:02

Sniperace skrev:
    blueheaven skrev:

det tror inte jag stämmer riktigt, för det blir inom den offentliga sektorn som byråkratin finns, och alltid kommer finnas, problemet är väl att begränsa detta och inte låta den svälla

Varför är då byråkratin så utbredd inom det offentliga, beror det inte på avsaknaden av konkurrens och på grund av att man hanterar andras pengar, man behöver ju varken ta hänsyn till den verkliga efterfrågan eller bry sig om nöjda kunder, de enda som skall tillfredställas är ju de politiker som basar över verksamheten och ger dem pengar? Rolling Eyes
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2009-11-12, 12:43

Byråkratin här är definitivt ett problem relaterat till ägaren. Inte så att staten styr och kräver denna byråkrati, men det är en kvarleva från den tid då staten gjorde det.

Dell, som är ett betydligt större företag, med fler anställda har knappt någon byråkrati alls. Ingenstans är det mer än 7 steg från den anställde längst ner på stegen och upp till Michael Dell.

Här, där jag är nu, så existerar ingen som helst direktkommunikation uppåt, det är oöverstigliga murar mellan bolagen, och som sagt, minst 25 % av alla anställda sysslar bara med kontroll av kostnader mellan bolagen.

Hela organisationen är så ineffektiv att det är otroligt att dom faktiskt går med vinst.

Det går nog inte att jämför med skillnaderna mellan privata och kommunala skolor.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 10:39