Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
theward
lazy
x-medborgare
Regndrottning
MartinLindgren
Sniperace
RedCloud
Susz X
12 posters

Avrättas i vita minibussar/ organen plockas ut och säljs...

Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

Avrättas i vita minibussar/ organen plockas ut och säljs... Empty Avrättas i vita minibussar/ organen plockas ut och säljs...

Inlägg  Susz X 2009-03-29, 13:12

I de vita minibussarna...

"Där handbojas fången till en säng och får dödsinjektioner. Allt övervakas av läkare som enligt flera människorättsorganisationer står beredda att ta hand om organen"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4766307.ab
    http://net19.amnesty.se/2009/03/23/dodsstraffet_i_varlden_2008/

Vilka "brott" som begåtts för att avrättas på detta sätt i Kina
    beskriver AB- men om det stämmer helt med verkligheten vet jag inte.
    Däremot förstår jag att det förefaller
    en risk i denna makt- att i tysthet ge människor dödsinjektioner
    och få sälja organen vidare....

Vi minns ambulanspersonal i Polen som "tog extra lång tid på sig vid ex infarkter- i ett enda syfte: att tjäna pengar på organ i samarbete med begravningsentrepenörer.

Hur är det egentligen? Finns dessa "vita bussar " på andra håll än Kina? Och- varifrån kommer egentligen västlandets organdonationer? Har inte kunnat hitta etiska riktlinjer ang donation- finns det?
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Avrättas i vita minibussar/ organen plockas ut och säljs... Empty Sv: Avrättas i vita minibussar/ organen plockas ut och säljs...

Inlägg  RedCloud 2009-03-29, 15:12

Detta är ett av skälen till att jag är tveksam emot transplantationsteknologin/organdonationer.

Har du pengar kan du köpa en njure.
    Varifrån den kommer spelar mindre roll.....ett gatubarn i sydamerika, en dödsdömd fånge i Kina....
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Avrättas i vita minibussar/ organen plockas ut och säljs... Empty men

Inlägg  Sniperace 2009-03-29, 15:22

RedCloud skrev:Detta är ett av skälen till att jag är tveksam emot transplantationsteknologin/organdonationer.

Varifrån den kommer spelar mindre roll.....ett gatubarn i sydamerika, en dödsdömd fånge i Kina....

Med en väl utbyggd organDONATION där människor frivilligt donerar sina organ vid dödsfall gör denna fruktansvärda hantering till någon som inte längre möts av ett behov.

OM alla var villiga att donera sina organ efter döden skulle tillgången närma sig efterfrågan (eller åtminstone närmat sig)

Och SJÄLVKLART bör inte PENGAR eller maktposition köpa organ...
    dvs en politiker skulle INTE ha någon förtur, den snorrike skulle inte kunna köpa sig förtur osv.

Senast ändrad av Sniperace den 2009-03-29, 15:41, ändrad totalt 1 gång
    Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

Avrättas i vita minibussar/ organen plockas ut och säljs... Empty Sv: Avrättas i vita minibussar/ organen plockas ut och säljs...

Inlägg  Susz X 2009-03-29, 15:28

RedCloud skrev:Detta är ett av skälen till att jag är tveksam emot transplantationsteknologin/organdonationer.

En "försvunnen flykting"/ en "försvunnen utsatt för trafficking"??
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2009-03-29, 15:28

"där människor frivilligt dinerar sina organ vid dödsfall "

döda som äter sina organ ?

levergryta på nytt sätt ?

Skämt åsido.
    Jag har en kompis, som levt ett verkligen hårt liv, med mycket droger, tunga droger.
    Han fick ett av sina inre organ utslaget pga av detta.
    Detta efter att ha varit drogfri en lång tid (år).
    Han fick ingen transplantation pga av sin tidigare livsföring.
    Han dömdes därför till ett liv med livslång ohygglig plåga.

Så jag är ytterst tveksam till detta.
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-29, 15:42

En sak vet jag iallafall, att mitt ex som jag berättat om tidigare, skulle inte överlevt julen om hon inte fick sin levertransplantation,
    Hon är garanterat tacksam för sitt nya liv, visserligen ett liv med mediciner, men hon kanske får se våra barnbarn växa upp iallafall,
    Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Hennes liv räddades i allra sista minuten, genom en annan persons olycka, en bilolycka någonstans ute i Europa är allt hon får veta,
    Med tanke på hur dålig hon var, och hur både njurar och lungor slogs ut, har hon fram till idag efter operationen i november återhämtat sig på ett sätt som jag inte visste var möjligt?
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-03-29, 15:48

Jag är tveksam...

OM en avrättning av en dömd kriminell måste ske så är tvångsdonation ett sätt för den döde att ge någoting tillbaka till samhället. Och det vore synd att slösa bort denna resurs.

Men skulle det gå så långt att fångar avrättas efter en beställningslista har det gått för långt.

queen
    Sniperace
    Sniperace

Avrättas i vita minibussar/ organen plockas ut och säljs... Empty

Inlägg  Sniperace 2009-03-29, 15:52

Regndrottning skrev:Jag är tveksam...

OM en avrättning av en dömd kriminell måste ske så är tvångsdonation ett sätt för den döde att ge någoting tillbaka till samhället. Och det vore synd att slösa bort denna resurs.

Men skulle det gå så långt att fångar avrättas efter en beställningslista har det gått för långt.

queen

Att ta organen från den som avrättats för homosexualitet i Iran vore BRA?
    eller den som avrättas för att vara regimkritiker i diktaturland?

Att ta organ från AVRÄTTADE människor väcker AVSMAK hos mig, först beröva dem LIVET, sedan deras organ?

och risken att den avrättade är OSKYLDIG....
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-03-29, 16:03

Sniper...

Jag vill inte någon skall tro att jag är pro avrättningar. Det är jag INTE!!!

Men, jag inser att folk avrättas oavsett och då vore det slöseri att inte ta vara på organen. Fast inte om de avrättas genom gift.

Vad jag säger är att det får inte bli till någon marknadsfilosofi attt vi håller dödsdömda i väntan på avrättning tills det kommer in en efterfrågan på just deras organ.

DET vore i högsta grad osmakligt. (För att uttrycka det milt).

queen
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-29, 16:04

Skrämmande tanke faktiskt, men verkligheten är trots allt, att sjukdomar drabbar alla, att ha mycket pengar som många runt om i världen har är inga garantier?
    Ärligt talat går nog allt köpa för pengar, säger inte att det går till så, men vem kan garantera att inte det förekommer?
    Kan ju finnas ett hur stort mörkertal som helst, eller inget tal alls, ingen som vet, Like a Star @ heaven
    Förutom då ett fåtal eventuellt inblandade, knappast troligt att någon krösus går ut på löpsedlarna och berättar att man frisknat till p.g.a organköp på någon öppen marknad,
    Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    För jag vet att det råder stor organbrist i donationsregistret, både här hemma och internationellt, mitt ex väntade i transplantationskön över ett år, innan det dök upp i allra sista stund, inte ens hennes läkare trodde att hon skulle överleva operationen, men det gjorde hon,
    Sen har jag förstått att transplatationskön inte går så att säga i tur ordning, man går efter behovet! Like a Star @ heaven
    Sniperace
    Sniperace

Avrättas i vita minibussar/ organen plockas ut och säljs... Empty OM

Inlägg  Sniperace 2009-03-29, 16:08

Regndrottning skrev:Sniper...

Jag vill inte någon skall tro att jag är pro avrättningar. Det är jag INTE!!!

Men, jag inser att folk avrättas oavsett och då vore det slöseri att inte ta vara på organen. Fast inte om de avrättas genom gift.

Vad jag säger är att det får inte bli till någon marknadsfilosofi attt vi håller dödsdömda i väntan på avrättning tills det kommer in en efterfrågan på just deras organ.

DET vore i högsta grad osmakligt. (För att uttrycka det milt).

queen

Man skulle tillåta att avrättades organ tas och transplanterars kommer det per automatik bli något de kommer se till att planera avrättningar till när organen behövs, och att slösa?

nej, jag ser ändå just detta att ta livet, OCH organen gör att det sammanfaller till något väldigt osmakligt. Det bäddar för ännu större risker för avrättning a oskyldiga för att tillgodose ett behov...
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-03-29, 16:14

Man skulle tillåta att avrättades organ tas och transplanterars kommer det per automatik bli något de kommer se till att planera avrättningar till när organen behövs, och att slösa?

nej, jag ser ändå just detta att ta livet, OCH organen gör att det sammanfaller till något väldigt osmakligt. Det bäddar för ännu större risker för avrättning a oskyldiga för att tillgodose ett behov...

Absolut har du rätt i detta.

Särskild då i Kina, skulle jag tro. jag har fått den uppfattningen att liv inte är heligt där. Vare sig det gäller djur eller människor. Utan allt är en förbrukningsvara....

Och denna tanke kombinerat med marknadskrafterna...privatiseringar och girighet kan det mycket väl gå till på detta vis när skupellösa människor kommer till makten.

Inte nog med det... Dessa människor skulle hyllas av sina gelikar isamhället för en kostnadseffektiv förvaring av fångar.
    Mad

queen
    Sniperace
    Sniperace

Avrättas i vita minibussar/ organen plockas ut och säljs... Empty usch

Inlägg  Sniperace 2009-03-29, 16:19

Regndrottning skrev:

Absolut har du rätt i detta.

Särskild då i Kina, skulle jag tro. jag har fått den uppfattningen att liv inte är heligt där. Vare sig det gäller djur eller människor. Utan allt är en förbrukningsvara....

Och denna tanke kombinerat med marknadskrafterna...privatiseringar och girighet kan det mycket väl gå till på detta vis när skupellösa människor kommer till makten.

Inte nog med det... Dessa människor skulle hyllas av sina gelikar isamhället för en kostnadseffektiv förvaring av fångar.
    Mad

queen

Tack... jag ser det som en farlig väg nämligen, att det börjas med dödsstraff för olika saker, just i avsikt at fixa organ, och at det sedan blir legio att se till att få bra exemplar dömda osv...

en film jag av en händelse såg en gång väckte avsmak och hemska känslor...
    The island

Där klonas och snabbuppföds människor för att användas som reservdelar till rika människor osv....
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-30, 09:48

Det måste nog tusan vara det värsta man kan råka ut för, att bli dömd till döden, och avrättas om man är oskyldig, No
    Vilket har hänt mer än en gång och kommer hända igen?
    Men om man nu råkar ut för det ofattbara, kanske man vill att så mycket som möjligt av en får leva vidare trots allt? Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven

Sen undrar ju jag om det går att använda organ från någon som dött av gift?
    Någon som vet?

Då man använder giftinjektioner på många dödsdömda idag!
    Sniperace
    Sniperace

Avrättas i vita minibussar/ organen plockas ut och säljs... Empty den stat

Inlägg  Sniperace 2009-03-30, 16:19

martin7lindgren skrev:Det måste nog tusan vara det värsta man kan råka ut för, att bli dömd till döden, och avrättas om man är oskyldig, No
    Vilket har hänt mer än en gång och kommer hända igen?
    Men om man nu råkar ut för det ofattbara, kanske man vill att så mycket som möjligt av en får leva vidare trots allt? Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven

Sen undrar ju jag om det går att använda organ från någon som dött av gift?
    Någon som vet?

Då man använder giftinjektioner på många dödsdömda idag!

Jag tror nog att den stat som vill göra så tar NOGA reda på vad de kan använda utan att förstöra organen...

Ex så är kineserna nog inte direkt korkade, så organen blir med all säkerhet användbara
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-30, 17:34

Men nu hänger man dödsdömda i Kina, men i USA är det giftspruta som gäller, så min undran är fortfarande, kan `man använda något efter den som dött av förgiftning?

Så frågan är ju, kan kineserna exportera organ, oavsett vilken metod som används?
    Behöver man inte reservdelarna internt?
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Inlägg  x-medborgare 2009-03-30, 18:24

Nja förgiftade "offer" deras organ går ej att använda Är osäker på hängning bryts nacken går det ju fort men vid långsam strypning skadas organen.
    Inhemsk marknad är troligen inte lika intressant som utlänsk där är det nog kosingen som styr.. Tror jag
    Hu villket ämne..
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-30, 19:22

Ja visst, är det hemskt, t.o.m så hemskt att om man blir avrättad oskyldigt eller ej kommer i andra hand? No
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Inlägg  x-medborgare 2009-03-30, 19:39

Exakt därför är jag emot dödstraff för du kan aldrig rätta till ett misstag
    Sniperace
    Sniperace

Avrättas i vita minibussar/ organen plockas ut och säljs... Empty i KINA

Inlägg  Sniperace 2009-03-30, 20:41

martin7lindgren skrev:Men nu hänger man dödsdömda i Kina, men i USA är det giftspruta som gäller, så min undran är fortfarande, kan `man använda något efter den som dött av förgiftning?

Så frågan är ju, kan kineserna exportera organ, oavsett vilken metod som används?
    Behöver man inte reservdelarna internt?

Kinesernas avrättningsmetod är NACKSKOTT, och de anhöriga fick/får BETALA skottet!

Med "rätt" gift fonns nog inge större problem, ex en överdos av narkosmedel, eller helt enkelt en större kaliumdos som stoppar hjärtat, sedan genomsköljning med natriumlösning så är organen ok för transplantation, sådant löser de som vill utnyttja denna hänsynslösa hantering utan större problem.

"Reservdelarna" söljer de säkert hellre till rika väster eller österlänningarlänningar som har råd att betala multum för detta isället för att låta någon "fattig" kines få dem...
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2009-03-30, 20:54

x

Senast ändrad av lazy den 2010-01-16, 18:49, ändrad totalt 1 gång
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-30, 21:01

Jag har precis frågat mitt ex om hon visste hurvida man kan ta organ från avrättade personer!
    Hon sa nej, finns klara regler på att här i Europa iallafall, får bara organ tas från personer som givit sitt medgivande i livet, och som hjärtat fortfarande slår på, hjärndöd alltså,
    Organ tas också bara från dom som omkommit genom olyckor!
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

Avrättas i vita minibussar/ organen plockas ut och säljs... Empty klart man ska använda

Inlägg  theward 2009-03-30, 21:07

Fungerande organ..
    Har man gjort sig förtjänt att få dödsstraff, då är det väl inte mer än rätt att man betalar av sin skuld till samhället.
    Genom att rädda någon eller några andras liv.....

Fast jag vet ju vad de säger om en "mördares hjärta" Wink
    Det vill man ju kanske inte ha............
    Sniperace
    Sniperace

Avrättas i vita minibussar/ organen plockas ut och säljs... Empty Matin

Inlägg  Sniperace 2009-03-30, 21:10

martin7lindgren skrev:Jag har precis frågat mitt ex om hon visste hurvida man kan ta organ från avrättade personer!
    Hon sa nej, finns klara regler på att här i Europa iallafall, får bara organ tas från personer som givit sitt medgivande i livet, och som hjärtat fortfarande slår på, hjärndöd alltså,
    Organ tas också bara från dom som omkommit genom olyckor!

Nu talade vi om KINA, och diktaturer som högaktningsfullt skiter i sådant, fö finns det väl INGET Europeiskt land som har dödsstraff kvar?
    De är välkänt att det i ganska många år gått att KÖPA transplatation i Kina, med organ från avrättade personer
    Sniperace
    Sniperace

Avrättas i vita minibussar/ organen plockas ut och säljs... Empty men

Inlägg  Sniperace 2009-03-30, 21:12

theward skrev:Fungerande organ..
    Har man gjort sig förtjänt att få dödsstraff, då är det väl inte mer än rätt att man betalar av sin skuld till samhället.
    Genom att rädda någon eller några andras liv.....

Fast jag vet ju vad de säger om en "mördares hjärta" Wink
    Det vill man ju kanske inte ha............

har exempelvis den som avrättas för homosexualitet i Iran förtjänat dödsstraff?
    HAR DEN SOM ÄR OPOSSITIONELL I kINA FÖRTJÄNAT DÖDSSTRAFF?

OSV... jag ser dödstraffet som barbariskt, att avrätta en oskyldig går ADRIG at göra ogjort, och detta SKER oftare än vad vi tror

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-26, 13:02