Blåfront skrev:Flyttar jag till ett land så lär jag mig det jävla språket!
Verkligen? Tror det tror inte jag...
Gällande lära sig nytt språk kan jag säga som så att jag t.ex. har haft engelska i skolan trots att jag sedan tredje klass som 9 åring har läst det och gjorde så t.o.m 2:an på gymnasiet. Jag har fortfarande vissa problem med det trots sammanlagt 8 skolår med engelska. Under dessa år har jag haft en trygg uppväxt utan några större problem hemma, ändå har jag haft ganska svårt att lära mig engelska som dessutom är nära besläktat med Svenska. Tänk dig då en flyktings situation.
Vi säger det är en 39 årig man från mellanöstern, han har flytt från krig och är kanske rent av krigsskadad, han vet ej om han får uppehållstillstånd i det land han nyligen ankom till. Ett helt okänt land för honom, med okänt språk och okända människor, arabiska som är hans modermål är inte ens likt det nya landets tungomål. Hur lätt har han då att lära sig ett nytt språk? Att lära sig ett nytt språk är inte särskilt enkelt i vanliga fall, efter denna stress är det väl nästan omöjligt. Tror du att om du var flykting under sådan press skulle kunna lära dig "det jävla språket"? Tror du verkligen det, jag tvivlar djupt att du skulle kunna göra detta!