Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+4
berralarzon
Redvictory
RedCloud
Blåfront
8 posters

S: Intensivutbildning i svenska för invandrade akademiker

marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

S: Intensivutbildning i svenska för invandrade akademiker - Sida 2 Empty Sv: S: Intensivutbildning i svenska för invandrade akademiker

Inlägg  marxisten 2009-10-21, 22:10

Blåfront skrev:Flyttar jag till ett land så lär jag mig det jävla språket!

Verkligen? Tror det tror inte jag...

Gällande lära sig nytt språk kan jag säga som så att jag t.ex. har haft engelska i skolan trots att jag sedan tredje klass som 9 åring har läst det och gjorde så t.o.m 2:an på gymnasiet. Jag har fortfarande vissa problem med det trots sammanlagt 8 skolår med engelska. Under dessa år har jag haft en trygg uppväxt utan några större problem hemma, ändå har jag haft ganska svårt att lära mig engelska som dessutom är nära besläktat med Svenska. Tänk dig då en flyktings situation.

Vi säger det är en 39 årig man från mellanöstern, han har flytt från krig och är kanske rent av krigsskadad, han vet ej om han får uppehållstillstånd i det land han nyligen ankom till. Ett helt okänt land för honom, med okänt språk och okända människor, arabiska som är hans modermål är inte ens likt det nya landets tungomål. Hur lätt har han då att lära sig ett nytt språk? Att lära sig ett nytt språk är inte särskilt enkelt i vanliga fall, efter denna stress är det väl nästan omöjligt. Tror du att om du var flykting under sådan press skulle kunna lära dig "det jävla språket"? Tror du verkligen det, jag tvivlar djupt att du skulle kunna göra detta!
    marxisten
    marxisten

S: Intensivutbildning i svenska för invandrade akademiker - Sida 2 Empty Sv: S: Intensivutbildning i svenska för invandrade akademiker

Inlägg  marxisten 2009-10-21, 22:12

Blåfront skrev:
    marxisten skrev:

Du har ju inte ens lärt dig Svenska ännu verkar det som...

ÅHHHHHH MEN DU FÖRSTOD TYDLIGEN DEN MENINGEN IDIOTFITTAN

Ja, faktiskt gjorde jag det. För ovanlighetens skull var meningen du skrev begriplig.

Förresten, hur gammal är du? 10 12 år tydligen, med tanke på ditt språk. Ordet "fitta" använder ingen normal person som är över 10 12 år mot någon. Speciellt inte i en debatt.

Med tanke på det ordvalet tror jag du skulle behöva gå en intensivkurs i retorik. Har ni inga retorikövningar i dina 18/88 klubbar?
    Blåfront

Antal inlägg : 5440

Inlägg  Blåfront 2009-10-21, 22:28

marxisten skrev:

Verkligen? Tror det tror inte jag...

Gällande lära sig nytt språk kan jag säga som så att jag t.ex. har haft engelska i skolan trots att jag sedan tredje klass som 9 åring har läst det och gjorde så t.o.m 2:an på gymnasiet. Jag har fortfarande vissa problem med det trots sammanlagt 8 skolår med engelska. Under dessa år har jag haft en trygg uppväxt utan några större problem hemma, ändå har jag haft ganska svårt att lära mig engelska som dessutom är nära besläktat med Svenska. Tänk dig då en flyktings situation.

Vi säger det är en 39 årig man från mellanöstern, han har flytt från krig och är kanske rent av krigsskadad, han vet ej om han får uppehållstillstånd i det land han nyligen ankom till. Ett helt okänt land för honom, med okänt språk och okända människor, arabiska som är hans modermål är inte ens likt det nya landets tungomål. Hur lätt har han då att lära sig ett nytt språk? Att lära sig ett nytt språk är inte särskilt enkelt i vanliga fall, efter denna stress är det väl nästan omöjligt. Tror du att om du var flykting under sådan press skulle kunna lära dig "det jävla språket"? Tror du verkligen det, jag tvivlar djupt att du skulle kunna göra detta!

Jag pluggade Tyska nåt år i skolan, jag förstår grunden

Jag förstår delar av tyskan när jag ser på tysk tv osv

Men bor man här i 10-20 år och inte lär sig språket är det fan jävligt illa

Skulle jag flytta till Dubai utan att lära mig lite grund i arabiska?
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2009-10-21, 22:44

Jag pluggade Tyska nåt år i skolan, jag förstår grunden

Det enda som fastnade var! Heil Hitler Very Happy
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-10-22, 16:08

Blåfront skrev:
    Men bor man här i 10-20 år och inte lär sig språket är det fan jävligt illa

Skulle jag flytta till Dubai utan att lära mig lite grund i arabiska?

Beror på mycket. Nu skulle du säkert, men du får räkna in att det inte är under normala förhållanden du flyr. Psykisk påfrestning kan påverka en person på många sätt. Sedan anser jag med att det finns de som bör ha kunnat lära sig betydligt mer på de år de har varit här, men det är oftast politikers fel och vår sk. integration som faktiskt ska jag erkänna fungerar dåligt. Men svaret på detta är inte att sluta ta emot flyktingar Blåfront, och svaret är inte heller att skylla alla problem på flyktingarna.

Problemet är att man skeppar ihop utlandsfödda på ett litet område som rosengård, många kommer från just arabspråkliga länder, då är det inte konstigt om de inte lär sig Svenska. Man behöver ju inte kunna det, alla talar ju ens modersmål iaf. Integrationen i samhället är dålig idag och den skulle behöva bedrivas på ett helt annat sätt, man skulle behöva blanda svenskfödda utlandsfödda utlandsfödda på olika orter, istället för att skeppa ihop alla utlandsfödda på samma ställe och sedan låta andra områden vara bebott av bara Svenskar. Först när detta görs så vi lär oss av varandras kulturer får vi ett bra mångkulturellt samhälle. Dessutom så "tvingas" man lära sig det Svenska språket.

Dock är det inte alltid politikernas fel, se bara på Drottning Silvia och hennes "svenska". Smile

Men vad jag inte förstå är att nu klagar du på deras språkkunnighet, nyss klagar du på att sossarna vill satsa mer på SFI. Hur ska du ha det?

Senast ändrad av marxisten den 2009-10-22, 16:09, ändrad totalt 1 gång
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-10-22, 16:09

Redvictory skrev:Jag pluggade Tyska nåt år i skolan, jag förstår grunden

HAHA! Bra sagt!
    Ezzlirsk
    Ezzlirsk

Antal inlägg : 847

Inlägg  Ezzlirsk 2009-10-22, 16:50

Fast jag finner inget större problem med att intensivundervisa invandrare, oavsett merit i bagaget. Du skall inte haka upp dig på fel områden, Blåfront. Om det bidrar samhället positivt och ger individerna detta till gagn är det ju helt reko.
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-10-22, 18:14

Ezzlirsk skrev:Fast jag finner inget större problem med att intensivundervisa invandrare, oavsett merit i bagaget. Du skall inte haka upp dig på fel områden, Blåfront. Om det bidrar samhället positivt och ger individerna detta till gagn är det ju helt reko.

Det intressanta här är att han sagt två saker. Det är fel att intensivundervisa folk i Svenska, det är fel att invandrare inte kan svenska.

Hur ska han ha det?
    Blåfront

Inlägg  Blåfront 2009-10-22, 18:43

Redvictory skrev:Jag pluggade Tyska nåt år i skolan, jag förstår grunden

Du bist ein shize dumkopf
    Blåfront

Inlägg  Blåfront 2009-10-22, 18:44

marxisten skrev:
    Ezzlirsk skrev:Fast jag finner inget större problem med att intensivundervisa invandrare, oavsett merit i bagaget. Du skall inte haka upp dig på fel områden, Blåfront. Om det bidrar samhället positivt och ger individerna detta till gagn är det ju helt reko.

Det intressanta här är att han sagt två saker. Det är fel att intensivundervisa folk i Svenska, det är fel att invandrare inte kan svenska.

Hur ska han ha det?

Du tycker det är välutbildade akademiker man ska satsa på i första hand?

Du tycker det är fel att ställa krav på svenska när man inte vill lära sig språket och bott här i 20 år?
    patriot
    patriot

Antal inlägg : 340

Inlägg  patriot 2009-10-22, 19:20

Blåfront skrev:
    marxisten skrev:

Hur ska han ha det?

Du tycker det är fel att ställa krav på svenska när man inte vill lära sig språket och bott här i 20 år?
    Det är bättre att satsa pengarna till att utbilda svenskar istället.
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2009-10-22, 19:29

patriot skrev:
    Blåfront skrev:
    marxisten skrev:

Hur ska han ha det?

Det är bättre att satsa pengarna till att utbilda svenskar istället.

Ja framförallt skulle ni högeranhängare behöva förbättra era historiekunskaper samt lära er skriva och uttrycka er på Svenska Very Happy
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-10-22, 19:50

Blåfront skrev:

Både ja och nej. Jag håller med dig om att det är dåligt att man inte lärt sig språket och att man nästan kan se det som ett krav att man ska ha gjort det. På den punkten är vi helt överens. Men jag är ändå emot språktest och jag ska förklara nedan varför. Som jag ser det ska inte problemet ens kunna uppstå om integrationen i landet varit på ett bra, uppmuntrande och som på ett effektivt sätt hade gynnat den svenska mångkulturella utvecklingen och därmed både utlandsfödda och svenskar. Att folk inte lärt sig det svenska språket är samhällets fel enligt mig, inte invandrarnas. Bakom dåligt språkkunskap kan det föreligga mängder av saker och omständigheter.

En av de är att omständigheterna kring att man inte lärt sig språket kan vara att man är väldigt gamla när man kommer hit, "man kan inte lära en gammal hund att sitta" som man säger, och det stämmer. Ju äldre man är,ju svårare har man med att ta till sig och utvidga lärandet, och att lära sig ett nytt språk är en stor utvidgning av lärandet. Det kan vara så att man t.ex. har ett handikapp som försvårar lärandet av ett nytt språk. Det är mycket saker som kan påverka. Som jag ser det kan man inte ställe krav på hur fort man ska lära sig ett helt nytt språk, vissa kanske inte ens kan lära sig. Det kan föreligga omständigheter som gör det praktiskt taget omöjligt. Jag tror inte språktest och krav är rätta vägen, det kan nog snarare stjälpa än hjälpa, att lära under press funkar aldrig. Tänk själv, du har svårt med att lära dig ett språk och då hör du från myndigheterna "Om x lång tid ska du kunna detta annars utvisning", tror du att du skulle lära sig lättare då eller bara bli nervös? Jag är säker på att du inte skulle lära dig lättare under den pressen.

Om man verkligen vill ordna problemet med att vissa har stora problem med att lära sig svenska så behöver man göra helt andra åtgärder. En enkel sak som gynnar både invandrares språkkunnighet och svensk mångkultur är att "sprida ut" utlandsfödda, dvs. integrera invandrare över hela landet tillsammans med svenskar och inte göra som nu, skapa förortsgetton där vi trycker in alla invandrare, som det har blivit i exempelvis Rosengård och Rinkeby. Att de inte lär sig svenska språket där är helt logiskt då de inte behöver, flertalet är ju från arabspråkliga länder så varför lära sig svenska, man kan ju ändå kommunicera med alla utan problem... Det är där man ska göra förändringen, då skulle aldrig problemet med bristande språkkunnighet uppstå, och hela diskussionen skulle vara omintetgjord.

Jag är emot att det finns de som inte lyckats lära sig svenska på åratal, och jag kan tycka det är riktigt jävla dåligt, men språktest är knappast rätt väg enligt mig.. Dels pga. att lärandet av språk är komplicerat och att vissa kanske aldrig kan lära sig det pga. handikapp eller liknande. Men främst är jag emot det eftersom enligt mig är det samhällets fel när det sker. Om invandringspolitiken hade vara en bra integreringspolitik hade det aldrig skett. Då skulle de automatiskt lärt sig svenska, eftersom om svenskar och invandrare bodde tillsammans och lärde av varandras kulturer. Det funkar, det är jag säker på. I Nybro där jag kommer ifrån bor det väl typ 14 000 i stan, ett hundratal är av utländsk påbrå, samtliga jag har talat med kan utmärkt svenska, möjligen med brytning men de kan språket. Hos de finns knappast behov av språktest, varför? De har blivit tvungna att lära sig. Som det är nu med "invandrargetton" blir det inte så och de invandrare som bor i ex. Rosengård behöver inte kunna svenska då de klarar sig på arabiska.

Det är där problemet är, inte viljan hos invandrarna. Viljan kommer efter behov, och när du inte känner ett behov av något så stimuleras inte precis hjärnan att lära sig mer om det. Om du bor är invandrare i en stad där du i princip är den enda som kan arabiska så stimuleras du automatiskt att vilja lära dig språket som alla andra talar, dvs. svenska. Om du däremot bor i en förort där alla i princip snackar arabiska så har du ingen stimulans för nytt lärande. Jag tror inte problemet är om man vill lära sig eller inte. För alla vill det, om man behöver det. Alla vill kunna kommunicera med de runt omkring, men när alla kan ditt modersmål i ett område, var kommer då stimulansen att lära sig ett nytt språk från? Du tjänar inget på det, du kan ju ändå kommunicera med de i ditt område.

Språktestets problem är att det är för enkelt tänkt, precis som all annan högerextrem politik. Som vanligt går det ut på att skuldbelägga en specifik folkgrupp och ställa krav på en viss grupp individer, och inte samhället som är det största problem här. För det är ju enklare att skuldbelägga gruppen och individerna än att ändra på samhället, eller hur? Och denna gång låter det ju t.o.m. bra, kanske rent av logiskt för den oinsatte... Om man inte vet vad det handlar om, var problemets kärna är, kunde man ju kanske t.o.m tro att det ger en morot till lärande, men det är inte så som sagt. Problemet är betydligt mer invecklat än så...
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-10-22, 20:14

Blåfront skrev:Du tycker det är välutbildade akademiker man ska satsa på i första hand?

Inget emot det, speciellt om det handlar om akademikergrupper vi har behov att att få fler av.
    Blåfront

Inlägg  Blåfront 2009-10-22, 20:17

marxisten skrev:
    Blåfront skrev:Du tycker det är välutbildade akademiker man ska satsa på i första hand?

Inget emot det, speciellt om det handlar om akademikergrupper vi har behov att att få fler av.

Sluta ljug nu... arbetslösheten har varit hög bland akademiker

Knappast vi är i behov av fler!
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2009-10-22, 20:27

Blåfront skrev:
    marxisten skrev:

Psykiatriker är vi i stort behov av i Sverige! eller hur Blåpsyko?
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-10-22, 21:28

Ljuga, jag? Var har jag sagt emot att vi har en stigande arbetslöshet bland akademiker?

Okej? Så du menar på allvar att vi inte har behov av fler akademiker i Sverige hos någon yrkesgrupp, att vi istället har för många? Då har vi tillräckligt med t.ex. läkare och gymnasielärare i Sverige? Det förklarar ju varför vi har många utländska läkare som jobbar i Sverige, eller att många gymnasielärare saknar yrkesutbildning för just gymnasiet. Vi har utbildat för många akademiker. Det hade jag aldrig gissat, trodde snarare förklaringen var brist på akademiker inom dessa två yrkesgrupper exempelvis.

Ärlig talat. Sluta ljug själv.
    Thors

Antal inlägg : 2065

Inlägg  Thors 2010-03-22, 13:59

Oj

Här kunde man debattera innan kommunistsvinäckelnazisten redcloud förstörde!!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 07:02