marxisten 2009-10-16, 00:29
GustavAnder skrev: marxisten skrev: GustavAnder skrev:Om alltfler, hundratusentals fler, vill använda försäkringen, vad händer med premien ?
Du kan vara lugn. För att få tillgång till den krävs mer än ett samtal med försäkringskassan. Hundratusentals kan inte få den, snarare är det för få som får den, istället för för många.
Aktivitetsersättning är en ersättning för dig som är mellan 19 och 29 år och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning.
Sjukersättning är en ersättning för dig mellan 30 och 64 år och som troligen aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning.
Om aktivitetsersättningOm sjukersättning
lol
Du svarar inte på frågorna , var de inte med på sektmötets dagordning ?
Vad händer med premien om alla vill unyttja försäkringen ?
Vd händer om amn försöker mjölka ut mer ur alltfärre som arbetar ?
Inser du inte alls vad som hände i valet 2006?, hur urbota korkade kan kommunisr bli ?
Vadå utnyttja premien, ingen vill väl det. Ingen som jag känner vill vara sjuk eller arbetslös, arbetare vill arbeta. Det är så, även om du inte tror det. Jag är arbetslös för tillfället, jag hatar det! Jag lider av en sådan tristess så jag vet inte vad jag ska ta vägen.
Strukturen i livet försvinner när man inte har någon fast grund stå på och handla efter. Människan vill ha en grund att gå efter och aktivera sig med, det har alltid varit så. Vi har alltid velat trygga vår överlevnad och arbeta, som arbetslös gör man inget produktivt. Ligga och se på tv, eller ut och gå, det är på ett ungefär det man gör. Kanske fixa något i sin bostad. Man mår inte bra av detta, varken fysiskt eller psykiskt. Man vill aktivera sig. Att inte ha ett jobb eller vara sjuk är tortyr. Så det är inga problem att folk skulle vilja utnyttja försäkringen.
Om det sker det som du säger blir det stora problem, då minskar vår produktivitet, vårt BNP, ekonomin går i sank osv. Detta förnekar jag inte, men jag kan ändå meddela det inte är något problem. För ingen vill vara hemma. Vi vill arbeta och göra något om dagen.
Du tror det är kul av att vara arbetslös eller sjuk, det är det inte Ander, snarare tvärtom. Man känner sig som en skit, man känner sig som oproduktiv. Man mår helt enkelt dåligt psykiskt av att veta att man inte kan hjälpa till i samhället pga. antingen sjukdom eller pga. jobbrist, om man är sjuk så han man värk från det dessutom. Man känner sig som man inte är engagerad i samhället och rent av isolerad. Eftersom man inte jobbar träffar man inga kamrater i samma mån på dagarna och mår därför dåligt rent socialt också. Man mår dessutom dåligt av alla misstankar som riktas mot en om man är arbetslös eller sjuk, som man vore någon sorts fuskare. Ingen vill utsättas för detta Ander! Så jag kan garantera att det du säger, det kommer aldrig ske! Fler vill inte utnyttja den, snarare färre, betydligt färre, då ingen vill vara sjuk, det säger sig självt!. Detsamma gäller akassa, ingen vill utnyttja den och vara oproduktiv, snarare tvärtom. Dock kanske fler blir tvungna till det pga. sjukdom, och det påverkar samhället negativt och är inte bra. Men säg inte någon vill utnyttja sjukförsäkringen!
Senast ändrad av marxisten den 2009-10-16, 00:34, ändrad totalt 3 gånger