Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
GustavAnder
marxisten
lazy
råttan.
MartinLindgren
Regndrottning
Redvictory
Sossar-e-lata
12 posters

Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

GustavAnder
    GustavAnder

Antal inlägg : 2835

Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! - Sida 2 Empty ö`?

Inlägg  GustavAnder 2009-10-06, 01:21

marxisten skrev:
    GustavAnder skrev:
    marxisten skrev:
    råttan. skrev: Föräldrarns inkomst ser jag som irrelevant i sammanhanget..

Jo i allra högsta grad! Om det är en "pappa betalar" unge som gör någon skit och föräldern bötfälls till 8 papp är ju det inget straff. Om en son till en socialbidragstagare begår samma brott och bötfälls till 8 papp är det en gigantisk summa. Därför är den relevant. Om det ska dömas till ekonomisk kompensation som straff för skadegörelsen, utdöm DAGSBÖTER, det mest rättvisa och som garanterar alla kan betala.

Det lär bli svårt att utdöma dagsböter för ett brott någon annan begått...
    Men du försökte tänka, marx.Smile

Ni sa föräldrarna har ansvar och ska betala här. Om de ska betala och har ansvar för barn inte gör brottet, så är det väl deras ansvar också att det begås enligt er logik. Jag gillar inte ert förslag men om nu föräldrarna ska betala ska det kosta lika mycket för alla föräldrar, rik som fattig och då är faktiskt dagsböter bästa lösningen. Och du, jag försökte inte tänka, jag tänkte, mer än vad Ask gjorde. Det är ju ert förslag att nån annan ska betala för att barnet gör något dumt!

Vad svammlar du om, kostar en sönderslagen ruta olika mycket beroende på hur mycket föräldrarna tjänar ???
    Jag upprepar, ett bra försök till tanke marx, inte mer.Smile
    marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! - Sida 2 Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

Inlägg  marxisten 2009-10-06, 01:25

GustavAnder skrev:
    marxisten skrev:
    GustavAnder skrev:
    marxisten skrev:
    råttan. skrev: Föräldrarns inkomst ser jag som irrelevant i sammanhanget..

Jo i allra högsta grad! Om det är en "pappa betalar" unge som gör någon skit och föräldern bötfälls till 8 papp är ju det inget straff. Om en son till en socialbidragstagare begår samma brott och bötfälls till 8 papp är det en gigantisk summa. Därför är den relevant. Om det ska dömas till ekonomisk kompensation som straff för skadegörelsen, utdöm DAGSBÖTER, det mest rättvisa och som garanterar alla kan betala.

Det lär bli svårt att utdöma dagsböter för ett brott någon annan begått...
    Men du försökte tänka, marx.Smile

Ni sa föräldrarna har ansvar och ska betala här. Om de ska betala och har ansvar för barn inte gör brottet, så är det väl deras ansvar också att det begås enligt er logik. Jag gillar inte ert förslag men om nu föräldrarna ska betala ska det kosta lika mycket för alla föräldrar, rik som fattig och då är faktiskt dagsböter bästa lösningen. Och du, jag försökte inte tänka, jag tänkte, mer än vad Ask gjorde. Det är ju ert förslag att nån annan ska betala för att barnet gör något dumt!

Vad svammlar du om, kostar en sönderslagen ruta olika mycket beroende på hur mycket föräldrarna tjänar ???
    Jag upprepar, ett bra försök till tanke marx, inte mer.Smile

Svamlar? Jag menar allvar. En sönderslagen ruta för nån bonusdirektör är inget, för en ensamstående med barn och inget jobb en halv förmögenhet. Ska föräldrarna straffas ska det ske på lika villkor! Ingen kan ta hand om sin son/dotter 24/7 365, det är omöjligt. Därför anser jag hela förslaget är en omöjlighet och det inte är uppenbart att vårdnadshavaren misskött sin skyldigheter som vårdnadshavare.
    GustavAnder
    GustavAnder

Antal inlägg : 2835

Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! - Sida 2 Empty marx-trams

Inlägg  GustavAnder 2009-10-06, 01:41

F-n vad korkad du är marx, man försöker resonera med dig, du bara kör ditt positiv....skaffa dig ett jobb så du får grepp om verkligheten.

Dagsböter utdöms för brott,föräldrar döms inte för sina barns brott, detta förslag handlar inte om det heller.
    Här handlar det om ersättning vid skadegörelse.

Jerzy Sarnecki, vår mest erkände professor i kriminologi anser att detta förslag är bra.
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata

Antal inlägg : 1357

Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! - Sida 2 Empty Villkor!!!

Inlägg  Sossar-e-lata 2009-10-06, 01:55

ta hand om dina ungjävlar och se till att de inte slår sönder saker!!! jävla vänstermuppar som alltid skall skydda asen!!!
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn! - Sida 2 Empty Sv: Vad oväntat att vänstersidan inte anser att man skall ta hand om sina egna barn!

Inlägg  Redvictory 2009-10-06, 07:20

Sossar-e-lata skrev:ta hand om dina ungjävlar och se till att de inte slår sönder saker!!! jävla vänstermuppar som alltid skall skydda asen!!!

Jaha nu har S-E-L fyllnat till igen på en tisdag dessutom! inte är det konstigt att du blev avhängd inte! du bör inte få vara i närheten av barn ens!
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-10-06, 09:15

Men kanske kan det vara så att många barn kanske låter bli att förstöra OM de VET att detta får dennes föräldrar betala, hur många barn vill att föräldrarna ska drabbas ekonomiskt?

Det är ju ändå så att VET de att föräldrarna får betala den sönderslagna rutan så är det inte längre så skoj som när de vet att detta inte drabbar den egna familjen.....
    råttan.

Antal inlägg : 4318

Inlägg  råttan. 2009-10-06, 20:06

Håller helt med dig där sniper.

Vidare tycker jag beloppet ska vara i relation till skadans kostnad och inte till ev. inkomst.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-10-06, 20:09

Men nackdelen är att det finns barn som totalt skiter i vad de orsakar för sina föräldrar, som topprider dem och bär sig allmänt illa åt.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2009-10-06, 20:46

Sniperace skrev:Men nackdelen är att det finns barn som totalt skiter i vad de orsakar för sina föräldrar, som topprider dem och bär sig allmänt illa åt.

Exakt det jag också kom fram till Sniper! Min första spontana tanke
    var: Jättebra, låt de betala, sedan tänkte jag ett varv till o kom
    på vilka som antagligen skulle få betala o att de som gjort fel
    antagligen skulle tycka att det var ganska bekvämt att komma undan
    det också.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-10-06, 20:51

lazy skrev:
    Sniperace skrev:Men nackdelen är att det finns barn som totalt skiter i vad de orsakar för sina föräldrar, som topprider dem och bär sig allmänt illa åt.

det också.

Men något måste göras åt dessa som inte bryr sig om vad föräldrarna säger....
    Jag vet en sådan som från det han var litet barn gjort precis som han vill, och inte brytt sig om vad de sagt, och soc på orten har inte gjort ett smack mer än stjälpt, idag är föräldrarna rädda för honom och vill inte ens se honom, och han åker in och ut från fängelsestraff
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2009-10-06, 20:58

Men något måste göras åt dessa som inte bryr sig om vad föräldrarna säger.

hmm, vad sägs om svensk lag ?
    råttan.

Antal inlägg : 4318

Inlägg  råttan. 2009-10-06, 21:00

lazy skrev:

det också.

Har man ett barn som totalt skiter i allt man säger och gör så är risken att man har betydligt större problem än den minimala sannolikheten att åka på 8000 Kr i böter. Jag föreslår att dessa föräldrar ska kunna anmäla sin situation och ha rätt till nån slags proffesionell hjälp. Har man sökt denna hjälp bör man också slippa böterna.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-10-06, 21:02

RedCloud skrev:
    Men något måste göras åt dessa som inte bryr sig om vad föräldrarna säger.

hmm, vad sägs om svensk lag ?

vad gör svensk lag åt ungdomar som inte är straffmyndiga och vägrar lyda föräldrarna?
    har du något lagrum att åberopa?

har du exempel på vad som GÖRS?

det finns ju ett otal exempel på att det inte görs något i många fall!
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2009-10-06, 21:06

En familj med sina rötter "någon annanstans" som jag känner mycket
    väl låste helt sonika in sin trilskande tonårspojke 2 månader, han
    fick skjuts till skolan o tillbaka varje dag tills föräldrarna
    såg att han "kunde sköta sej" MEN det är INTE tillåtet enligt
    svensk lag.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-10-06, 21:10

lazy skrev:En familj med sina rötter "någon annanstans" som jag känner mycket
    väl låste helt sonika in sin trilskande tonårspojke 2 månader, han
    fick skjuts till skolan o tillbaka varje dag tills föräldrarna
    såg att han "kunde sköta sej" MEN det är INTE tillåtet enligt
    svensk lag.

Nej, och det blir barn snabbt upplysta om..... och hotar att gör du så eller så, så sätter jag polisen på dig osv....

det finns tyvärr ett fåtal sådana!
    marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Inlägg  marxisten 2009-10-06, 21:14

Sossar-e-lata skrev:ta hand om dina ungjävlar och se till att de inte slår sönder saker!!!

Försök hålla kolla på en hormonstint tonåring 24/7 365, får vi se hur mycket du klarar det. De ska ta sitt ansvar, men det är omöjligt att begära föräldrar ska ta hand om de konstant. Om de gör sitt bästa och anstränger sig och det inte funkar så måste man göra annat än att låta föräldrarna betala, man måste hjälpa ungen. Handla inte om att skydda någon, men man ska inte heller begära det omöjliga.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-10-06, 21:21

marxisten skrev:
    Sossar-e-lata skrev:ta hand om dina ungjävlar och se till att de inte slår sönder saker!!!

Försök hålla kolla på en hormonstint tonåring 24/7 365, får vi se hur mycket du klarar det. De ska ta sitt ansvar, men det är omöjligt att begära föräldrar ska ta hand om de konstant. Om de gör sitt bästa och anstränger sig och det inte funkar så måste man göra annat än att låta föräldrarna betala, man måste hjälpa ungen. Handla inte om att skydda någon, men man ska inte heller begära det omöjliga.

Du menar att låta sociala myndigheter ta över, att ta barnet från den vårdnadshavare som inte klarar av att se till sitt barn?
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2009-10-06, 21:23

[quote]Sniperace Today at 8:10 pm
    Nej, och det blir barn snabbt upplysta om..... och hotar att gör du så eller så, så sätter jag polisen på dig osv....

det finns tyvärr ett fåtal sådana![./quote]

Många vill inte tro att dessa barn finns ö.h.t DET är ett stort
    misstag.
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

Inlägg  theward 2009-10-07, 09:02

Regndrottning skrev:
    lazy skrev:Jag är, trots att jag är höger, lite ambilavent till det här förslaget
    för vem kan vakta sina tonårsbarn 24/7 ? Nu kommer säkert ngn v-vän
    skriva att om mina barn gjorde ngt skit så ville jag slippa undan men
    så är det inte, jag bara undrar om det här verkligen gynnar ngn?
    Om s.k "rikas" barn får betala i form av deras föräldrar om de har gjort
    ngt skit så är det säkert bra men om ngn "fattig" förälder i ngn förort
    ska betala vad barnet har förstört, vem ska egentligen betala det?

Den fattiga föräldern skall betala, så klart. Men en avbetalningsplan skall kunna göras.

queen

jag tycker att barnen ska betala, genom samhällstjänst.
    Då lär de sig verkligen någonting.
    Att lägga skulden på föräldrarna är inte rätt, för ingen förälder kan passa sina barn jämnt och trots att man gett dom en bra uppfostring så kan ungarna begå sattyg ändå.........

Att låta någon annan betala, är ju ett väldigt hård straff scratch
    Nää som sagt låt ungarna jobba ihop sina böter, då kanske de inte slår sönder mer grejor i fortsättningen
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-10-07, 09:13

theward skrev:
    Regndrottning skrev:
    lazy skrev:Jag är, trots att jag är höger, lite ambilavent till det här förslaget
    för vem kan vakta sina tonårsbarn 24/7 ? Nu kommer säkert ngn v-vän
    skriva att om mina barn gjorde ngt skit så ville jag slippa undan men
    så är det inte, jag bara undrar om det här verkligen gynnar ngn?
    Om s.k "rikas" barn får betala i form av deras föräldrar om de har gjort
    ngt skit så är det säkert bra men om ngn "fattig" förälder i ngn förort
    ska betala vad barnet har förstört, vem ska egentligen betala det?

Den fattiga föräldern skall betala, så klart. Men en avbetalningsplan skall kunna göras.

queen

jag tycker att barnen ska betala, genom samhällstjänst.
    Då lär de sig verkligen någonting.
    Att lägga skulden på föräldrarna är inte rätt, för ingen förälder kan passa sina barn jämnt och trots att man gett dom en bra uppfostring så kan ungarna begå sattyg ändå.........

Att låta någon annan betala, är ju ett väldigt hård straff scratch
    Nää som sagt låt ungarna jobba ihop sina böter, då kanske de inte slår sönder mer grejor i fortsättningen

Men det går ju inte enligt de lagar vi har idag, man kan ju inte åtala en 14-åring eller tvinga denne att arbeta (barnarbete)
    Är de över 15 så kan de åtalas och dömas till samhällstjänst, men som sagt inte när de är under 15....
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-10-07, 10:34

Detta kan ses på ett antal olika sätt. Här är ett av dem.

http://www.dalademokraten.se/Templates/pages/news.aspx?id=90113&epslanguage=sv

Beatrice Ask stiftar en klasslag!
    2009-10-06 05:50
    Jo, jag hoppade till när jag i går morse hörde om den borgerliga regeringens nya förslag: Att föräldrar till barn som orsakat till exempel skadegörelse måste vara med och betala för det.

Uppåt 8 000 kronor kan föräldrar åka på om deras tolvåring varit med och slagit sönder ett skyltfönster eller något liknande.

Men är inte det bra? Kommer inte det att göra att föräldrar blir mer vaksamma kring vad deras barn egentligen sysslar med?

Den konservativa våg som gått genom samhällena i många, många år nu har lett till hårdare tag på fängelserna och hårdare kontroll av medborgarna från till exempel Försäkringskassans sida. Men det är just en konservativ våg, som slår blint över befolkningen.

För det första: Att betala 8 000 kronor för ett välbeställt föräldrapar är ingen större katastrof, medan det för en ensamstående, lågavlönad förälder kan orsaka ekonomisk och social ruin. En sådan ekonomisk smäll kan lätt drabba till exempel ett oskyldigt syskon.

För det andra är risken alltid litet större att det just är barn från fattiga familjer som hamnar i sociala problem. På fängelserna är arbetarklassens söner och döttrar överrepresenterade, vilket beror på att de sociala villkoren är hårdare för dessa grupper och ingenting annat. Varenda tänkande människa inser att det är så.
    Att justitieminister Beatrice Ask kommer med det här förslaget vittnar om hur blind hon är för de klass-klyftor som finns. Det säger också något om vilka väljare hon bryr sig om. Hon är på väg att stifta en klass-lag.

GÖRAN GREIDER
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2009-10-07, 15:07

Sniperace Today at 8:13 am
    Men det går ju inte enligt de lagar vi har idag, man kan ju inte åtala en 14-åring eller tvinga denne att arbeta (barnarbete)
    Är de över 15 så kan de åtalas och dömas till samhällstjänst, men som sagt inte när de är under 15....

Vilket gör att vi hamnar här igen.

http://www.gt.se/nyheter/1.895335/sank-aldern-for-straff-till-12-ar

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-21, 22:20