marxisten skrev:GustavAnder skrev:marxisten skrev:råttan. skrev: Föräldrarns inkomst ser jag som irrelevant i sammanhanget..
Jo i allra högsta grad! Om det är en "pappa betalar" unge som gör någon skit och föräldern bötfälls till 8 papp är ju det inget straff. Om en son till en socialbidragstagare begår samma brott och bötfälls till 8 papp är det en gigantisk summa. Därför är den relevant. Om det ska dömas till ekonomisk kompensation som straff för skadegörelsen, utdöm DAGSBÖTER, det mest rättvisa och som garanterar alla kan betala.
Det lär bli svårt att utdöma dagsböter för ett brott någon annan begått...
Men du försökte tänka, marx.
Ni sa föräldrarna har ansvar och ska betala här. Om de ska betala och har ansvar för barn inte gör brottet, så är det väl deras ansvar också att det begås enligt er logik. Jag gillar inte ert förslag men om nu föräldrarna ska betala ska det kosta lika mycket för alla föräldrar, rik som fattig och då är faktiskt dagsböter bästa lösningen. Och du, jag försökte inte tänka, jag tänkte, mer än vad Ask gjorde. Det är ju ert förslag att nån annan ska betala för att barnet gör något dumt!
Vad svammlar du om, kostar en sönderslagen ruta olika mycket beroende på hur mycket föräldrarna tjänar ???
Jag upprepar, ett bra försök till tanke marx, inte mer.