x-medborgare 2009-09-29, 18:59
Jag höll på att skriva Visst är hon en hycklare. Men Bodström kanske inte är rätt person att kritisera henne..
Tills jag läste detta..
Jag står gärna för att jag som justitieminister tog initiativ till överenskommelsen om datalagring i EU. Vi gjorde det för att vi vet hur oerhört värdefulla de uppgifter som kommer fram är för att klara upp mord, sexualbrott och narkotikabrott. Men jag försöker inte lura i någon att vi gjorde det för att stärka integriteten, förutom för dem som slipper att råka ut för brott i framtiden. Det är klart att det inte stärker kriminella personers integritet att deras kontakter med andra kartläggs, avslöjas och offentliggörs i förundersökningar. Andra människor, vars uppgifter om kontakter ska sparas även i fortsättningen, kan nog acceptera det om det är avgörande för att klara upp grova brott. Men det kan aldrig förvanskas till att det stärker deras integritet i största allmänhet.
Samtidigt typiskt politiker ludd smaka på denna mening..
Andra människor, vars uppgifter om kontakter ska sparas även i fortsättningen,
Andra människor som råkar haft kontakt med eller känner en bandit. Skall enl Bodström fortsätta lagras. Helt utan brottsmisstanke
Bodströms våta dröm är livsfarlig för demokratin och integriteten