Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+3
DMustaine
Susz X
marxisten
7 posters

    Friheten i väst?

    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Friheten i väst? Empty Friheten i väst?

    Inlägg  marxisten 2009-09-27, 00:03

    I västvärlden talar vi alltid om att vi är så fria och vi har rättigheter etc. Detta saknar de i mellanöstern exempelvis. Men hur fria är vi i väst egentligen?

    Som jag ser det så är jag väldigt fri. Jag har mängder av rättigheter och frihet att göra vad jag vill. Eller har jag det egentligen? Jag ska ta ett exempel. I Sverige har jag yttrande och pressfrihet. Jag har rätten att starta ett företag om jag vill, t.ex. en tidning eller tidsskrift. Här har jag en stor frihet, eller hur? Eller hur stor är den?

    För att kunna starta ett medieföretag så behöver jag ju mer än friheten att göra det. Till detta behöver jag kapital. Jag måste anställa, köpa datorer och utrustning. Vad händer om jag saknar kapital. Jag kan inte starta ett medieföretag. Därmed så har jag friheten och rättigheten till det, men kan ändå inte göra det för jag saknar kapital och pengar.

    Det är det som är problemet med friheten i Sverige och i väst, därmed så anser jag att den till stor del är en illusion! Jag har förvisso stora friheter och rättigheter att göra som jag vill inom lagens gräns, jag har rättigheten att skapa opinionsbildande media, men inte möjligheten för jag saknar kapitalet till det. Detta genomsyrar hela västvärlden. I Sverige har exempelvis Bonnier koncernen närmast monopol på stora medier. Så hur fri är friheten i vårt land egentligen? Är det frihet för alla? Är det frihet för alla medborgare i landet, eller sträcker sig vår frihet bara så lång plånboken är fet?

    Jag säger det sistnämnda. Vi har ingen frihet för alla, vi har bara friheten så länge vi har en plånbok till det. Så kan man säga vårt land är fritt? Nej, friheten i Sverige är en illusion av rättigheter, men för att jag ska bli fri så måste jag har ett kapital. Om jag inte har det så har jag knappt rätten till käk och bostad!

    Detta håller nog inte alla med mig om, men enligt min åsikt så är vi inte så fullt fria som vi vill tro. Jag skulle förvissa inte byta bort den frihet vi har i Sverige mot exempelvis Sovjet, Nordkorea, Irak, Iran eller något annat samhälle helt utan rättigheter, men jag skulle gärna byta det mot ett samhälle där jag har möjlighet att nyttja mina rättigheter fullt ut. Detta har jag dock ingen möjlighet till i Sverige, så på pappret är vi fritt, men i verkligheten är frågan hur fria vi egentligen är?

    Jag har fastställt min åsikt i frågan. Vi är inte fria, inte så fria som vi har rätten till. Allt bestäms av min plånbok. Vill jag har en bil, kapital till körkort och bil, men rättigheten finns. Vill jag ha en bra bostad, rätten finns, men kapital behövs. På punkt efter punkt återkommer kapital och pengar och därmed så har jag som en vanlig arbetarklass pojke inte den frihet som jag på pappret har rätt till. Därmed så är Sverige inte så fritt som vi vill tro. I slutändan är det pengarna som bestämmer hur fria vi är. Går du på soc så kan ni ju tänka er själva hur fri du är, är du son till en multimiljonär så kan ni tänka er hur fri den är. Är det verkligen ett fritt land när allt avgörs på vilken klass du tillhör?

    Är det inte så att i slutändan så är det marknaden och din klasstillhörighet som avgör hur fri du är. För från min vy så är frihet inte att ha en jävla massa rättigheter som jag inte kan nyttja, utan frihet för mig är dels att ha rättigheter men också rätten att kunna nyttja de! Därmed så är min slutsats om västs frihet. Vi är fria enbart i den mån att vi har rättigheter, men vi är inte fri att nyttja de, då kommer nämligen det ord in som alltid återkommer i vårt samhälle. Pengar, det avgör din frihet, har du inga pengar har du ingen frihet och därmed kan jag inte påstå Sverige är fritt för alla!
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  Susz X 2009-09-27, 00:22

    Vi har det bra- vi har rättigheter.Vi är fria människor.Vi har förmånen att slippa
    leva i krig och svält.
    Detta tack vare människor som kämpat för det- för så har det inte alltid varit i vårt land.

    Anser att vi därmed även har skyldiheter Marxisten- skyldihet att
    inte blunda och tiga av ren feghet eller lathet/ egoism att inte vilja kolla fakta
    - fast vi har redskapet mitt framför ögona....
    Och använda dito med solidaritet gentemot vår omvärld med hjärta och hjärna, i tanke, ord och handling.


    Senast ändrad av Susz X den 2009-09-27, 00:27, ändrad totalt 2 gånger
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  DMustaine 2009-09-27, 00:25

    Arbetar du hårt kan du starta en tidning! Kan du visa på en god affärsidé med trovärdig ekonomisk balans så kan du få in kapital. Men det låter på dig som att du vill att alla ska göra det åt dig. Så funkar det inte i något samhälle jag vet existerar iaf. Det har ingenting med klass att göra. Och du har ju uppenbarligen tillgång till internet så varför inte börja där. Visar det sig att det finns en efterfrågan för dina skriverier så har du ju automatiskt skapat ett behov som du kan slå mynt av. Om inte förblir du bara en i bruset! Jag begriper inte vad du snackar om egentligen!
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  marxisten 2009-09-27, 00:26

    Susz X skrev:Vi har det bra- vi har rättiheter.Vi är fria människor.Vi har förmånen att slippa
    leva i krig och svält.

    Anser att vi därmed även har skyldiheter Marxisten- skyldihet att
    inte blunda och tiga av ren feghet eller lathet/ egoism att inte vilja kolla fakta
    - fast vi har redskapet mitt framför ögona....
    Och använda dito med solidaritet i hjärta och hjärna.

    Aldrig sagt vi inte har det bra och har rättigheter. Den friheten har vi, vilket jag är mer än lovligt nöjd med. Jag bara frågar hur fria vi är när vi tänker efter, för även om vi har våra rättigheter har vi ju inte möjligheten att nyttja de. Är de då frihet för alla? Det är det jag funderar över. Att har en rättgihet måste ävl inte betyda frihet när jag ladrig får lov att nyttja den?
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  marxisten 2009-09-27, 00:28

    DMustaine skrev:Arbetar du hårt kan du starta en tidning! Kan du visa på en god affärsidé med trovärdig ekonomisk balans så kan du få in kapital. Men det låter på dig som att du vill att alla ska göra det åt dig. Så funkar det inte i något samhälle jag vet existerar iaf. Det har ingenting med klass att göra. Och du har ju uppenbarligen tillgång till internet så varför inte börja där. Visar det sig att det finns en efterfrågan för dina skriverier så har du ju automatiskt skapat ett behov som du kan slå mynt av. Om inte förblir du bara en i bruset! Jag begriper inte vad du snackar om egentligen!

    Jag snackar om allt. Alla friheter vi har kräver pengar, ha bil, ha företag, ha dator och internet etc, allt. Om jag saknar pengar saknar jag friheten att nyttja min rättighet. Det är det jag diskuterar, hur fria är vi, när vi kräver pengar för att kunna nyttja ett flertal av de friheter jag har.

    Och, nej det finns inget samhälle som har möjligheter jag snackar om, just därför är det intressant att diskutera. Jag snackar inte om att nån ska fixa allt för mig, jag däremot funderar över möjligheten om vi inte är fullt så fria som vi tror. För att ha en rättighet jag inte har möjlighet att nyttja låter inte som frihet.


    Senast ändrad av marxisten den 2009-09-27, 00:31, ändrad totalt 1 gång
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  Susz X 2009-09-27, 00:30

    marxisten skrev:
    Susz X skrev:Vi har det bra- vi har rättiheter.Vi är fria människor.Vi har förmånen att slippa
    leva i krig och svält.

    Anser att vi därmed även har skyldiheter Marxisten- skyldihet att
    inte blunda och tiga av ren feghet eller lathet/ egoism att inte vilja kolla fakta
    - fast vi har redskapet mitt framför ögona....
    Och använda dito med solidaritet i hjärta och hjärna.

    Aldrig sagt vi inte har det bra och har rättigheter. Den friheten har vi, vilket jag är mer än lovligt nöjd med. Jag bara frågar hur fria vi är när vi tänker efter, för även om vi har våra rättigheter har vi ju inte möjligheten att nyttja de. Är de då frihet för alla? Det är det jag funderar över. Att har en rättgihet måste ävl inte betyda frihet när jag ladrig får lov att nyttja den?
    Frihet- är väl subjektivt. Vad man gör det till själv när man lever här.
    Har en person hämningar och inte känner sig fri- kan man inte uppleva frihet alls.
    Känslor är till för att bejakas och tillåtas..
    Men då är det enbart ett arbete att ta tag i: självkännedom och stärkt tillit till sig själv.
    Tillåta sig vara just: människa!
    Sånt tar SIN tid- och det är det värt!
    Så småningom märker man att det ofta kan vara man själv som satt upp gränserna för frihet-
    kanske pga sin omivnings vibbar i sin uppväxt..olika obearbetade kriser/trauman..etc..
    så mycket spelar in- och det är inte alltid så enkelt som att knäppa med tummen..men- det ska det nog inte vara- då lär man sig inget alls ju..


    Senast ändrad av Susz X den 2009-09-27, 00:37, ändrad totalt 1 gång
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  marxisten 2009-09-27, 00:35

    Susz X skrev:
    marxisten skrev:
    Susz X skrev:Vi har det bra- vi har rättiheter.Vi är fria människor.Vi har förmånen att slippa
    leva i krig och svält.

    Anser att vi därmed även har skyldiheter Marxisten- skyldihet att
    inte blunda och tiga av ren feghet eller lathet/ egoism att inte vilja kolla fakta
    - fast vi har redskapet mitt framför ögona....
    Och använda dito med solidaritet i hjärta och hjärna.

    Aldrig sagt vi inte har det bra och har rättigheter. Den friheten har vi, vilket jag är mer än lovligt nöjd med. Jag bara frågar hur fria vi är när vi tänker efter, för även om vi har våra rättigheter har vi ju inte möjligheten att nyttja de. Är de då frihet för alla? Det är det jag funderar över. Att har en rättgihet måste ävl inte betyda frihet när jag ladrig får lov att nyttja den?
    Frihet- är väl subjektivt. Vad man ör det till själv när man lever här.
    Har en person hämninar och inte känner si fri- kan man inte uppleva frihet alls.
    Men då är det enbart ett arbete att ta ta i: självkännedom och stärkt tillit till sig själv.
    Sånt tar SIN tid- och det är det värt!

    Vet det är subjektivt, därför är det intressant att diskutera. Och jag känner frihet i landet, jag har rätten till mycket. Det jag undrar är snarare om man räknar ihop antalet friheter och rättigheter jag har och antalet jag har möjlighet att nyttja, hur mycket blir det då? Som jag ser det så beror allt på vad jag har i plånboken. Är det frihet att allt ska avgöras av min ekonomiska situation?

    Dock har jag inget emot alla friheter som getts mig i landet. Det kan jag garantera.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  Susz X 2009-09-27, 00:39

    Skrev till en del om det- men du var så snabb nu..
    står att läsa hur man kan se det..ovan. Very Happy
    Ja- det är intressant at diskutera- man förändras hela livet..
    om man väljer att lära av sina erfarenheter/ misslyckanden..
    och andras..och vilja diskutera.


    Senast ändrad av Susz X den 2009-09-27, 00:42, ändrad totalt 1 gång
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  marxisten 2009-09-27, 00:41

    Susz X skrev:Skrev till en del om det- men du var så snabb nu..
    står att läsa hur man kan se det..ovan. Very Happy

    Men, vad anser du om min frågeställning. Hur fria är vi när alla rättigheter (nästan iaf) avgörs av min plånbok.

    Riktigt filosofisk diskussion ju. Smile
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  Susz X 2009-09-27, 00:47

    marxisten skrev:
    Susz X skrev:Skrev till en del om det- men du var så snabb nu..
    står att läsa hur man kan se det..ovan. Very Happy

    Men, vad anser du om min frågeställning. Hur fria är vi när alla friheter (nästan iaf) avgörs av min plånbok.

    Riktigt filosofisk diskussion ju.
    Om alla friheter avgörs av pluskan?
    Då är man inte fri alls- då är man enbart beroende..
    Klart att en grund till att känna frihet är att inte
    ständigt vara tvingad att vara nervös för att inte klara sig
    ekonomiskt. Sådant tär och bryter ned.
    Men har man trygghet på den biten- att man har råd att bo och äta
    - så finns mycket som inte måste kosta..då kan man känna frihet.
    En aspekt- finns bergis fler..
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  Susz X 2009-09-27, 00:55

    Frihet kan oxå vara att kunna säga nej- skala bort alla "måsten"
    som egentlien inget betyder för mig/dig själv eller dem som man tycker är bässt!
    Kanske vill vi i väst ha för mycket prylar- ett surrogat och inbillad frihet?
    Ofta är det ju så- att den som råkat riktigt illa ut- får andra värderingar- i det lilla vackra
    - att få vara en del av det.Och med sin frihet kunna stödja dem som ingen frihet har alls.
    bara ett exempel..Hör väl livet till...allt förändras..lixom.
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  Thetaxpayer 2009-09-27, 01:21

    Jag tycker det låter som vanlig tycka synd om mig ge mig mer vänster dynga.
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 47

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  Kakmonstret 2009-09-27, 02:20

    Det är förlegat att tala om klasskamp i dagens samhälle.
    Alla kan lyckas, bara viljan finns.

    Många, särskilt vänsternissar, sitter och är avundsjuka på folk som har det bättre istället för att förbättra sin egen situation.

    Vänsterpartiets (Ohlys) lösning på alla problem tycks vara kollektivt ägande. Ett system som visat sig misslyckat där det prövats.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-09-27, 04:25

    Primärt behövs det två saker, och kapital är inte ett av dem, utan nämligen kunskap och gnista.
    Jag startade mitt företag utan att lägga ner en enda krona (mer än anmälningsavgiften till patentverket), utan endast mitt know how. I dagens samhälle är det din kunskap som betyder något, inte din muskelkraft. Det fina i kråksången är att kunskap kan du tillskansa dig genom en allmän och fri skola i detta land. Den friheten är den största vi har, och ska bevaras och vårdas på bästa sätt. Det är endast genom kunskap vi blir rika. Och då talar jag inte endast om pengar.
    Strunta i kapital, och starta en verksamhet du tror på och brinner för. Kapital kommer att dyka upp under resans gång.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  Susz X 2009-09-27, 04:45

    Kloka ord. Och att tro att man vet och kan allt och därmed sluta söka kunskap - som vi har suveräna medel för utan gränser bla virtuellt- då är det bara dig själv du sätter hinder för.
    Man lär så länge man lever- man lever så länge man lär.

    En oerhört värdefull frihet.

    Ibland kanske det inte skadar att läsa en bok om hur människor i krigsländer/ fattiga har det
    - för att förstå att uppskatta det du själv har och ta vara på det.
    Inte enbart sakna det du INTE har.
    För vem VILL ha allt?
    Är det frihet?
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  marxisten 2009-09-27, 13:29

    Thetaxpayer skrev:Jag tycker det låter som vanlig tycka synd om mig ge mig mer vänster dynga.

    Nej, det är inget sådant. Bara en ren frågeställning. Om man kollar på hur vi har det, hur fria är vi då egentligen. För jag har ju rätten till mycket, men hur mycket av min rätt kan jag nyttja. Jag behöver ju ekonomiska resurser för de flesta friheter och rättigheter, och är den då fri för alla i landet.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  marxisten 2009-09-27, 13:34

    Vercingetorix skrev:Primärt behövs det två saker, och kapital är inte ett av dem, utan nämligen kunskap och gnista.
    Jag startade mitt företag utan att lägga ner en enda krona (mer än anmälningsavgiften till patentverket), utan endast mitt know how. I dagens samhälle är det din kunskap som betyder något, inte din muskelkraft. Det fina i kråksången är att kunskap kan du tillskansa dig genom en allmän och fri skola i detta land. Den friheten är den största vi har, och ska bevaras och vårdas på bästa sätt. Det är endast genom kunskap vi blir rika. Och då talar jag inte endast om pengar.
    Strunta i kapital, och starta en verksamhet du tror på och brinner för. Kapital kommer att dyka upp under resans gång.

    Jag talar om mer än att starta företag. Jag har mängder av rättigheter och saker jag får göra i landet. Företag är en sak, men även: ta körkort, skaffa data, läsa tidningar etc. Men de mesta saker kräver pengar, så då undrar jag om vi verkligen är fria om i landet eller om det blivit så att istället för statens förtryck är det vår egen ekonomi förtryck vi hamnat under. Eller förtryck och förtryck, men ni förstår vart jag vill komma. Lite filosofisk diskussion.

    Så frågan är, är det så att vi är fria som vi gärna vill tro eller är det ekonomin som sätter hämningarna för vår frihet i dagens samhälle?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  Sniperace 2009-09-27, 13:42

    hur stor är friheten i Sverige om jag vill ha ett eget jetplan, jag har ju inte pengar så jag kan förverkliga det!!

    hur är friheten här, jag vill ha en jättevilla med utsikt över havet och en uppvärmd pool ett stort garage med an massa veteranbilar och en rolls, men inte har pengar att uppfyla detta, vilken dålig frihet?


    det är visst så att vissa vill ha utan att kämpa för det, att allt ska vara serverat på silverfat....
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  marxisten 2009-09-27, 13:45

    Sniperace skrev:hur stor är friheten i Sverige om jag vill ha ett eget jetplan, jag har ju inte pengar så jag kan förverkliga det!!

    hur är friheten här, jag vill ha en jättevilla med utsikt över havet och en uppvärmd pool ett stort garage med an massa veteranbilar och en rolls, men inte har pengar att uppfyla detta, vilken dålig frihet?


    det är visst så att vissa vill ha utan att kämpa för det, att allt ska vara serverat på silverfat....

    Snarare hur stor är friheten för de ungdomar som inte har råd med KÖRKORT ex. De saknar ju inte bara den friheten nu utan det slår på de när de söker jobb etc. sen. Hur stor frihet har de utöver ekonomin?

    Jag personligen skulle varken vilja ha jättevilla eller jetplan. Jetplan kan jag inte nyttja och jag hatar att stöda så en stor villa, nej tack.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  Sniperace 2009-09-27, 14:03

    marxisten skrev:
    Sniperace skrev:hur stor är friheten i Sverige om jag vill ha ett eget jetplan, jag har ju inte pengar så jag kan förverkliga det!!

    hur är friheten här, jag vill ha en jättevilla med utsikt över havet och en uppvärmd pool ett stort garage med an massa veteranbilar och en rolls, men inte har pengar att uppfyla detta, vilken dålig frihet?


    det är visst så att vissa vill ha utan att kämpa för det, att allt ska vara serverat på silverfat....

    Snarare hur stor är friheten för de ungdomar som inte har råd med KÖRKORT ex. De saknar ju inte bara den friheten nu utan det slår på de när de söker jobb etc. sen. Hur stor frihet har de utöver ekonomin?

    Jag personligen skulle varken vilja ha jättevilla eller jetplan. Jetplan kan jag inte nyttja och jag hatar att stöda så en stor villa, nej tack.

    visst överdrev jag, men detta att anse att frihet saknas för att man inte har PENGAR att köpa det man vill ser jag som befängt, körkort är en rättighet, men varför ska man kräva att få det gratis?

    Starta företag är en rättighet, men ska vi kräva att staten köper det åt oss?
    det är väl upp till vor och en att själv satsa och arbeta för att klara detta

    inte kan man kräva att nu vill jag starta ett företag där jag tillverkar datorer, så nu ska staten ge mig först lokal, sedan de maskiner som behövs, lön till den personal jag behöver, så att jag kan sätta mig på direktörsstolen med allt serverat ......
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  marxisten 2009-09-27, 14:07

    Sniperace skrev:
    marxisten skrev:
    Sniperace skrev:hur stor är friheten i Sverige om jag vill ha ett eget jetplan, jag har ju inte pengar så jag kan förverkliga det!!

    hur är friheten här, jag vill ha en jättevilla med utsikt över havet och en uppvärmd pool ett stort garage med an massa veteranbilar och en rolls, men inte har pengar att uppfyla detta, vilken dålig frihet?


    det är visst så att vissa vill ha utan att kämpa för det, att allt ska vara serverat på silverfat....

    Snarare hur stor är friheten för de ungdomar som inte har råd med KÖRKORT ex. De saknar ju inte bara den friheten nu utan det slår på de när de söker jobb etc. sen. Hur stor frihet har de utöver ekonomin?

    Jag personligen skulle varken vilja ha jättevilla eller jetplan. Jetplan kan jag inte nyttja och jag hatar att stöda så en stor villa, nej tack.

    visst överdrev jag, men detta att anse att frihet saknas för att man inte har PENGAR att köpa det man vill ser jag som befängt, körkort är en rättighet, men varför ska man kräva att få det gratis?

    Starta företag är en rättighet, men ska vi kräva att staten köper det åt oss?
    det är väl upp till vor och en att själv satsa och arbeta för att klara detta

    inte kan man kräva att nu vill jag starta ett företag där jag tillverkar datorer, så nu ska staten ge mig först lokal, sedan de maskiner som behövs, lön till den personal jag behöver, så att jag kan sätta mig på direktörsstolen med allt serverat ......

    Nej, men frågan var inte huruvida staten ska fixa det åt dig. Frågan var hur fria vi är om man är fattig. Och om friheten gäller för alla i landet... Udda frågeställning, men det handlar inte om att det måste kosta något för dig (det vet jag med), det handlar om hur mycket av dina rättigheter som vanlig medborgare du kan nyttja och har möjlighet till. Om det är så i Sverige att det är min ekonomiska situation och inte staten som sätter stopp för min frihet....

    Körkort är en bland de saker som jag personligen anser staten alt. kommunen ett par 1000 eller ett X % så att alla ungdomar har råd.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-09-27, 14:46

    Frihet är alltid förenat med ansvar, och ansvaret i detta fall är att se till att man förtjänar sitt eget uppehälle, och därigenom bidrar till vårt samhälle. Att ta på sig offermasken och kalla sig fattig fungerar inte.
    F.ö. kan man ju alltid ha en åsikt om att körkortsutbildning bör ingå i gymnasieutbildningen, likt den i USA... (Land of the free, y´know.. ;-) )
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  marxisten 2009-09-27, 14:58

    Vercingetorix skrev:Frihet är alltid förenat med ansvar, och ansvaret i detta fall är att se till att man förtjänar sitt eget uppehälle, och därigenom bidrar till vårt samhälle. Att ta på sig offermasken och kalla sig fattig fungerar inte.
    F.ö. kan man ju alltid ha en åsikt om att körkortsutbildning bör ingå i gymnasieutbildningen, likt den i USA... (Land of the free, y´know.. ;-) )

    I nybro har de lyckats ännu konstigare. På Fordonsutbildningen där ingår lastbilskort. Vi andra fick inte ett öre, men på Fordon så får de B + BE + C + CE. Sad
    Där kan man snacka körkortsutbildning ingår!

    Och jag håller helt med. Man ska kräva ett visst ansvar. Vilket jag inte förnekat. Men jag undrar ändå hur mycket frihet man har. För så stor del avgörs på ens ekonomiska tillgång. Och speciellt innan man är i arbetsför ålder. Är det 16 eller något sådant. 18 för kassa jobb och farligare jobb. Är det då rättigheter eller ekonomin som avgör friheten?

    Sponsored content


    Friheten i väst? Empty Sv: Friheten i väst?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 05:07