Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


2 posters

    Hur gör man eggakaka ?

    womanlover
    womanlover


    Antal inlägg : 421
    Join date : 09-02-17
    Age : 57
    Ort : Öland

    Hur gör man eggakaka ? Empty Hur gör man eggakaka ?

    Inlägg  womanlover 2009-03-21, 14:35

    Detta är ett skånskt mästerverk.
    Förklara för en norrbottning.
    Hur gör man ?
    Om jag lyckas så ska jag lära ut hur man äter SURSTRÖMMING.
    avatar
    Rainman


    Antal inlägg : 123
    Join date : 09-02-17

    Hur gör man eggakaka ? Empty Sv: Hur gör man eggakaka ?

    Inlägg  Rainman 2009-03-21, 15:10

    OK, det finns säker lika många recept som det finns skåningar men här kommer ett. Vad gäller surströmmingen känner jag att jag kan dö nyfiken på den punkten. Wink

    Skånsk äggakaka

    1 ½ dl vetemjöl
    ½ dl potatismjöl
    ¾ tsk salt
    3 msk socker
    7 ½ dl mjölk 3% fett
    6 ägg
    600 gram salt fläsk eller bacon

    1. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt hälften av mjölken samt äggen, rör ihop till en jämn smet och låt denna stå i ca trettio minuter.
    2. Stek fläsk eller bacon (gärna restaurangbacon som är lite tjockare skuren) tag till vara fettet.
    3. Tillsätt resten av mjölken i smeten och rör ihop.
    4. I en stor stekpanna (gärna med ett handtag som tål ugnsvärme) hälls hälften av fläskflottet. Häll i smeten i pannan och låt den gå på medelvärme. Under gräddningen skall man med en stekspade försiktigt skrapa stekpannan botten så att stelnad smet släpper och ny smet rinner ner mot botten. Till sist har all smet stelnat, då är det dags att göra ett val.
    5. Om du har en stekpanna vars handtag tål ugnsvärme penslar på äggakakan med resten av flottet och ställer in pannan i 200 graders ugnsvärme tills den fått vacker färg.
    Om din stekpanna inte klarar ugnsvärmen lägger du en tallrik eller ett lock över stekpannan och vänder den upp och ner. Häll resten av flottet i pannan och låt äggakakan glida ner igen.
    Skall du göra den på detta viset är det smart att smörja tallriken eller locket innan så att äggakakan lättare kan glida. Stek ca fem minuter så att undersidan får färg.

    Servera med fläsket/bacon och lingonsylt. En del anser att mjölk är den enda tänkbara drycken till, själv tycker jag att öl (och nubbe) funkar bäst.

    Mvh
    Rainman

      Aktuell tid och datum: 2024-04-26, 18:25