Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+3
Blåfront
blueheaven
theward
7 posters

Arbetsförmåga

theward
    theward

Antal inlägg : 6709

Arbetsförmåga Empty Arbetsförmåga

Inlägg  theward 2009-09-17, 09:28

är det som FK ska bedömma....
    Vilket är helt ok, om de nu verkligen testat arbetsförmågan under en längre tid hos den försäkrade personen..

Detta gör oftast inte...
    Sen även om de "gjort" det och man arbetsprovad mm, så verkar det ha mkt liten betydelse vad läkaren och en själv säger om hur det gått...

FK som man typ har kontakt med 1-2 ggr per år max...
    Hur ska de kunna bedömma hur det går, hur det känns och hur det ser ut när man kommer hem från arbetet?

Min handläggare har aldrig träffat mig, jag har talat 1 gång i telefon med henne, det var för snart ett halvår sen, nu till hösten skulle vi ha ett avstämningmöte..

Målet för FK är tydligen alltid att man ska jobba 100%, det var det hon sa sist iaf...

Frågan är ju hur hon ska kunna veta hur sjuk jag är eller vilket arbetsförmåga jag har??

det rimliga vore ju att många fler personliga kontakter gjordes..
    Fast det skulle ju vara "rättsäkert", så handläggarna är ju beordrade att inte komma för nära i princip...

men kärnfrågan är hur FK öht kan bedömma arbetsförmågan på de svaga grunder de har att stå på?

De är ju faktiskt de som sämst kan bedömma detta, av alla inblandande parter

Sammarbete mellan AF och FK fungerar heller inte som det ska och många läkare känner stor frustration över att deras patienter inte får sjukskrivningar som de borde

Sjukförsäkring är totalkvadd, frågan öär ju om när folk ska börja fatta detta och bry sig. För nästqa dg, kan de själv vara drabbade
    blueheaven

Antal inlägg : 5228

Arbetsförmåga Empty Sv: Arbetsförmåga

Inlägg  blueheaven 2009-09-17, 09:57

theward skrev:är det som FK ska bedömma....
    Vilket är helt ok, om de nu verkligen testat arbetsförmågan under en längre tid hos den försäkrade personen..

Detta gör oftast inte...
    Sen även om de "gjort" det och man arbetsprovad mm, så verkar det ha mkt liten betydelse vad läkaren och en själv säger om hur det gått...

Hur ska de kunna bedömma hur det går, hur det känns och hur det ser ut när man kommer hem från arbetet?

Min handläggare har aldrig träffat mig, jag har talat 1 gång i telefon med henne, det var för snart ett halvår sen, nu till hösten skulle vi ha ett avstämningmöte..

Målet för FK är tydligen alltid att man ska jobba 100%, det var det hon sa sist iaf...

Frågan är ju hur hon ska kunna veta hur sjuk jag är eller vilket arbetsförmåga jag har??

Fast det skulle ju vara "rättsäkert", så handläggarna är ju beordrade att inte komma för nära i princip...

men kärnfrågan är hur FK öht kan bedömma arbetsförmågan på de svaga grunder de har att stå på?

Sammarbete mellan AF och FK fungerar heller inte som det ska och många läkare känner stor frustration över att deras patienter inte får sjukskrivningar som de borde

Sjukförsäkring är totalkvadd, frågan öär ju om när folk ska börja fatta detta och bry sig. För nästqa dg, kan de själv vara drabbade

Om man inte utför ett arbete så blir man förr eller senare drabbad, tycker jag inte låter så konstigt, hur skulle det se ut om alla gjorde så? Arbetsförmåga Icon_rolleyes
    theward
    theward

Inlägg  theward 2009-09-17, 16:44

blueheaven skrev:
    theward skrev:är det som FK ska bedömma....

Detta gör oftast inte...

Om man inte utför ett arbete så blir man förr eller senare drabbad, tycker jag inte låter så konstigt, hur skulle det se ut om alla gjorde så? Arbetsförmåga Icon_rolleyes

Ett svar är det man får och det är mer eller mindre ett iq-befriat svar

"Gjorde så " ja du bh, jag tror att merparten av människorna vill vara friska, tror inte du det?

ps sen handlade det inte om att man absolut inte utförde nåt arbete, många av de utförsäkrade jobbar faktiskt också i varierande grad.......
    De gör mao så gott de kan
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-09-17, 16:48

theward skrev:

"Gjorde så " ja du bh, jag tror att merparten av människorna vill vara friska, tror inte du det?

ps sen handlade det inte om att man absolut inte utförde nåt arbete, många av de utförsäkrade jobbar faktiskt också i varierande grad.......

Men nu får du ju ta och lyfta blicken bortom nästippen!

Hur skulle det se ut om alla fick betalt för att vara improduktiva var frågan, såväl sjuka som friska? affraid
    Blåfront

Antal inlägg : 5440

Inlägg  Blåfront 2009-09-17, 17:04

Din handläggare har aldrig träffat dig?

Själv har jag haft möte med FK, AF, KOMMUNEN, LÄKARE, SJUKGYMNAST

FK som man typ har kontakt med 1-2 ggr per år?

Själv har jag hyfsat majl kontakt med min

Målet är att man ska jobba 100%

Och theward... om man inte kan jobba 100%

Vad säger din handläggar då? vad säger dina medicinska underlag?

HUR BEDÖMMER FK?

Gå samverkan 6 månader? gå arbeträning?

Samarbetet mellan AF och FK fungerar inte?

Nähä?

https://2img.net/h/oi31.tinypic.com/aakgg4.jpg

Vad står det här theward?

Har du gått med i 2 parts med AF och FK?

Har du gått samverkan i 6 månader???
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2009-09-17, 17:13

Blåfront skrev:Din handläggare har aldrig träffat dig?

Själv har jag haft möte med FK, AF, KOMMUNEN, LÄKARE, SJUKGYMNAST

FK som man typ har kontakt med 1-2 ggr per år?

Själv har jag hyfsat majl kontakt med min

Målet är att man ska jobba 100%

Och theward... om man inte kan jobba 100%

Vad säger din handläggar då? vad säger dina medicinska underlag?

HUR BEDÖMMER FK?

Gå samverkan 6 månader? gå arbeträning?

Samarbetet mellan AF och FK fungerar inte?

Nähä?

https://2img.net/h/oi31.tinypic.com/aakgg4.jpg

Vad står det här theward?

Har du gått med i 2 parts med AF och FK?

Har du gått samverkan i 6 månader???

Att du blåfront INTE ska släppas ut på en normal arbetsplats är det ju ingen tvekan om, så lyckas till wannabe bidragparasiten.. men lövblåsare inom en kommun skulle det vara något lövblås men ingen bensin till densamma..
    //berra
    theward
    theward

Inlägg  theward 2009-09-17, 22:58

blueheaven skrev:
    theward skrev:

Hur skulle det se ut om alla fick betalt för att vara improduktiva var frågan, såväl sjuka som friska? affraid

Det var öht inte frågan, förrens du började med sedvanlig fokusförskjutning och sketprat
    Blåfront

Antal inlägg : 5440

Inlägg  Blåfront 2009-09-17, 23:08

Så the ward

du har alltså inga medicinska underlag för din arbetsförmåga och fk säger du ska jobba 100% och du har inte gått samverkan och du har inte arbetstränat?
    theward
    theward

Inlägg  theward 2009-09-17, 23:26

Blåfront skrev:Så the ward

du har alltså inga medicinska underlag för din arbetsförmåga och fk säger du ska jobba 100% och du har inte gått samverkan och du har inte arbetstränat?

joo jag har verkligen medicinskt underlag, är välutredd och just nu i dagarna är jag på återbesök på smärtsektionen, har dessutom magnetröntgen som visar skador

joo jag har arbetstränat i 14 månader, det du Wink
    Dock gjorde jag det tillsammans med AF, utan att FK brydde sig det minsta om mig....

Arbetsträningen visade att jag hade in gräns på 50% just då och den gränsen är nu tack vare att FK är som de är, forcerad till 75%

Nu sedan jag talade med handläggaren i mars, så har jag först jobbat 50%, nu sedan juni 75%...
    Fick ett brev som säger att jag har som längst rätt till sjukpenning till 16 januari 2010...
    Då ska jag börja jobba 100% eller iaf börjat testa det...

hur jag mår i januari, eller vilken arbetsförmåga jag har då, har alltså ingen som helst betydelse...

jag får inga pengar från FK efter det datumet... punkt

ingen normal person spä'nner bågen för högt..
    Dvs jag tänker inte chans några månader med 100% arbete, när risken finns att jag blir jättesjuk igen.
    Skulle detta hända, står jag ju helt utan ersättning...

Då får försöka fortsätta klara av de 75% jag jobbar idag...så jag åtminstone håller på kroppen och ekonomin över vattenytan

Både du och jag vet att nya beslut om sjukersättning kan man idag närmast titta efter uppe bland stjärnorna
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-09-17, 23:49

theward skrev:
    blueheaven skrev:
    theward skrev:

Hur skulle det se ut om alla fick betalt för att vara improduktiva var frågan, såväl sjuka som friska? Arbetsförmåga Affraid

Det var öht inte frågan, förrens du började med sedvanlig fokusförskjutning och sketprat

Försökte bara att hjälpa dig få ett vidare perspektiv och vidga dina vyer, det verkar ju lite enfaldigt att bara ha en fråga i huvudet? Arbetsförmåga Icon_cyclops
    MartinLingren
    MartinLingren

Antal inlägg : 121

Arbetsförmåga Empty sjuk?

Inlägg  MartinLingren 2009-09-18, 01:31

Min sjukdomsbild gör det svårt för mig att avgöra helhetsförståelse av konkreta inlägg. Jag tolkar seriösa inlägg helt fel säger min terapeut.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2009-09-18, 01:35

ingen normal person spä'nner bågen för högt..

Bättre lyss till den säng som brast, än att aldrig spänna på någon...
    MartinLingren
    MartinLingren

Antal inlägg : 121

Arbetsförmåga Empty ---------------------------

Inlägg  MartinLingren 2009-09-18, 02:02

Min terapeut tycker att jag "spänner bågen för högt" när jag fasar ut min medicin i ett så tidigt stadium av behandlingen.

Min terapeut tycker fortfarande jag påvisar stereotypa mönster i mitt beteende.
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2009-09-18, 07:13

BRUN CLOWN skrev:Min terapeut tycker att jag "spänner bågen för högt" när jag fasar ut min medicin i ett så tidigt stadium av behandlingen.

Min terapeut tycker fortfarande jag påvisar stereotypa mönster i mitt beteende.

Din terapeut är också din coach från arbetsförmedlingen va? Very Happy
    theward
    theward

Inlägg  theward 2009-09-18, 08:06

Vercingetorix skrev:ingen normal person spä'nner bågen för högt..

Bättre lyss till den säng som brast, än att aldrig spänna på någon...

För att komma från dig, så var detta ett otroligt dumt uttalande Evil or Very Mad

Läs och förstå innebörden av det jag skrev....

FK tvingar dig att spänna bågen, men de tar inte emot dig när strängen brister
    under dessa förrutsättningar spänner man inte bågen till bristninggränsen

För vilket är bäst en "säker" inkomst från 50-75% arbete, eller att gå upp i tid i desperation och bli sjukare igen och inte kuna jobba alls och då inte längre ha rätt till sjukpenning

Sjuka tvingas hur de än vänder sig in i "fattigfållan" och drar på sig helt onödiga skulder pga av hur illa FK sköter sig gentemot sina försäkringstagare

Tror det mesta beror på okunskap bland folk, som inte verkar vilja förstå vad dålig den nya sjukförsäkringen är och vad mkt sämre FK fungrar nu och då talar vi ändå om en myndighet som aldrig funkat speciellt bra...

Sätt er in i reglerna och kom sen inte att säg att de är bra eller ens halvbra...de är usla rakt av

Senast ändrad av theward den 2009-09-18, 08:16, ändrad totalt 1 gång
    theward
    theward

Inlägg  theward 2009-09-18, 08:08

blueheaven skrev:
    theward skrev:
    blueheaven skrev:
    theward skrev:

Hur skulle det se ut om alla fick betalt för att vara improduktiva var frågan, såväl sjuka som friska? Arbetsförmåga Affraid

Försökte bara att hjälpa dig få ett vidare perspektiv och vidga dina vyer, det verkar ju lite enfaldigt att bara ha en fråga i huvudet? Arbetsförmåga Icon_cyclops

jag har bra mkt mer än en fråga i huvudet, men det mest akuta för mig och de bekanta jag lärt att jänna på tex sjukhuset är detta en livsviktig fråga.
    Sen att du är så enfaldig, arrogant och naiv att du inte förstår detta är beklagligt

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Liknande ämnen

-

Aktuell tid och datum: 2024-11-24, 16:14