Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+9
råttan.
MartinLindgren
Thetaxpayer
theward
Sossar-e-lata
Blåfront
Sniperace
blueheaven
ANNA2LINK
13 posters

    Dela på jobben.

    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Dela på jobben. Empty Dela på jobben.

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-08-09, 18:41

    Vore det inte bra nu när det inte finns så mycket jobb att dela på dom jobb som finns? Dom som inte har jobb dom har för lite att göra och dom som jobbar har för mycket. Varför inte dela på dom jobben som vi har så kanske vi får en ballans när det gäller det här med arbete och fritid? Jag är ganska säker på att den ballansen behövs när det gäller arbete i dag. Det skulle minska stressen och öka kreaktiviteten hos människor är jag övertygad om. Folk får mer tid till sina familjer och mer fritid som alla människor tycker är viktigt. Vi har inte den ballansen i dag.


    Jag är ganska övertygad om att vi kommer att bli tvingade till detta för vart ska dom nya jobben växa fram? Ska alla starta eget?


    Jag är klart för att vi i Sverige ska just dela på dom jobb som finns och dom flesta människor skulle må bra av det. Hälsan skulle bli bättre hos folk om mer tid finns till annat än jobb.


    Skulle det öka hälsan hos befolkningen så är det guld värt för hur många blir inte sjuka av den
    stress som vi har i dag?

    Det borde vara det viktigaste för ett land att jobba för en friskare befolkning, för en så frisk befolkning som är möjligt.



    Dom politiker som för en bra "modern" politik som inte bara bygger på arbete utan jobbar för befolkningens bästa är säkert den vinnande politiken för framtiden.


    För dom blåa den politiken i dag?
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  blueheaven 2009-08-09, 19:55

    ANNA2LINK skrev:Vore det inte bra nu när det inte finns så mycket jobb att dela på dom jobb som finns? Dom som inte har jobb dom har för lite att göra och dom som jobbar har för mycket. Varför inte dela på dom jobben som vi har så kanske vi får en ballans när det gäller det här med arbete och fritid? Jag är ganska säker på att den ballansen behövs när det gäller arbete i dag. Det skulle minska stressen och öka kreaktiviteten hos människor är jag övertygad om. Folk får mer tid till sina familjer och mer fritid som alla människor tycker är viktigt. Vi har inte den ballansen i dag.


    Jag är ganska övertygad om att vi kommer att bli tvingade till detta för vart ska dom nya jobben växa fram? Ska alla starta eget?


    Jag är klart för att vi i Sverige ska just dela på dom jobb som finns och dom flesta människor skulle må bra av det. Hälsan skulle bli bättre hos folk om mer tid finns till annat än jobb.


    Skulle det öka hälsan hos befolkningen så är det guld värt för hur många blir inte sjuka av den
    stress som vi har i dag?

    Det borde vara det viktigaste för ett land att jobba för en friskare befolkning, för en så frisk befolkning som är möjligt.



    Dom politiker som för en bra "modern" politik som inte bara bygger på arbete utan jobbar för befolkningens bästa är säkert den vinnande politiken för framtiden.


    För dom blåa den politiken i dag?

    Jasså har di röe skattat sönder lönearbetet?
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-08-09, 20:21

    blueheaven skrev:
    ANNA2LINK skrev:Vore det inte bra nu när det inte finns så mycket jobb att dela på dom jobb som finns? Dom som inte har jobb dom har för lite att göra och dom som jobbar har för mycket. Varför inte dela på dom jobben som vi har så kanske vi får en ballans när det gäller det här med arbete och fritid? Jag är ganska säker på att den ballansen behövs när det gäller arbete i dag. Det skulle minska stressen och öka kreaktiviteten hos människor är jag övertygad om. Folk får mer tid till sina familjer och mer fritid som alla människor tycker är viktigt. Vi har inte den ballansen i dag.


    Jag är ganska övertygad om att vi kommer att bli tvingade till detta för vart ska dom nya jobben växa fram? Ska alla starta eget?


    Jag är klart för att vi i Sverige ska just dela på dom jobb som finns och dom flesta människor skulle må bra av det. Hälsan skulle bli bättre hos folk om mer tid finns till annat än jobb.


    Skulle det öka hälsan hos befolkningen så är det guld värt för hur många blir inte sjuka av den
    stress som vi har i dag?

    Det borde vara det viktigaste för ett land att jobba för en friskare befolkning, för en så frisk befolkning som är möjligt.



    Dom politiker som för en bra "modern" politik som inte bara bygger på arbete utan jobbar för befolkningens bästa är säkert den vinnande politiken för framtiden.


    För dom blåa den politiken i dag?

    Jasså har di röe skattat sönder lönearbetet?
    '




    Det kan så vara...Blue, men inte bara. Lönerna för vissa grupper har ju skjutit i höjden också,detta beror på flera saker...
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  blueheaven 2009-08-09, 20:22

    ANNA2LINK skrev:
    blueheaven skrev:
    ANNA2LINK skrev:Vore det inte bra nu när det inte finns så mycket jobb att dela på dom jobb som finns? Dom som inte har jobb dom har för lite att göra och dom som jobbar har för mycket. Varför inte dela på dom jobben som vi har så kanske vi får en ballans när det gäller det här med arbete och fritid? Jag är ganska säker på att den ballansen behövs när det gäller arbete i dag. Det skulle minska stressen och öka kreaktiviteten hos människor är jag övertygad om. Folk får mer tid till sina familjer och mer fritid som alla människor tycker är viktigt. Vi har inte den ballansen i dag.


    Jag är ganska övertygad om att vi kommer att bli tvingade till detta för vart ska dom nya jobben växa fram? Ska alla starta eget?


    Jag är klart för att vi i Sverige ska just dela på dom jobb som finns och dom flesta människor skulle må bra av det. Hälsan skulle bli bättre hos folk om mer tid finns till annat än jobb.


    Skulle det öka hälsan hos befolkningen så är det guld värt för hur många blir inte sjuka av den
    stress som vi har i dag?

    Det borde vara det viktigaste för ett land att jobba för en friskare befolkning, för en så frisk befolkning som är möjligt.



    Dom politiker som för en bra "modern" politik som inte bara bygger på arbete utan jobbar för befolkningens bästa är säkert den vinnande politiken för framtiden.


    För dom blåa den politiken i dag?

    Jasså har di röe skattat sönder lönearbetet?
    '




    Det kan så vara...Blue, men inte bara. Lönerna för vissa grupper har ju skjutit i höjden också,detta beror på flera saker...

    Okej.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Dela på jobben. Empty Blue H

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-08-09, 20:28

    Vad tror du Blueheaven?
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  blueheaven 2009-08-09, 20:38

    ANNA2LINK skrev:Vad tror du Blueheaven?

    Jag tror lönearbetet är sönderskattat även om det säkert finns andra orsaker!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  Sniperace 2009-08-09, 20:48

    du menar att alla ska gå ner till halvtid eller kvartstid och klara sig på den lönen som då blir halverad eller sänkt till bara 25 procent av vad de hade innan?

    eller ska arbetsgivaren betala full heltidslön till den som bara jobbar halvtid eller 25 % och samma till den som delar jobbet med samma tid?

    vem ska betala?
    eller vem ska FÖRLORA?
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  Blåfront 2009-08-09, 21:16

    Vore det inte bra att alla arbetslösa invandrare får otacksamma svenskars jobb?

    flower flower flower flower
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-08-09, 21:38

    Sniperace skrev:du menar att alla ska gå ner till halvtid eller kvartstid och klara sig på den lönen som då blir halverad eller sänkt till bara 25 procent av vad de hade innan?

    eller ska arbetsgivaren betala full heltidslön till den som bara jobbar halvtid eller 25 % och samma till den som delar jobbet med samma tid?

    vem ska betala?
    eller vem ska FÖRLORA?




    Ja varför skulle dom som jobbar inte kunna gå ner i arbetstid? Sen när det gäller att sänka löner så gör ju vissa företag det i dag i alla fall.


    Sen tror jag att många kan gå ner i lön och klara sig på det samtidigt som arbetslösa får komma in och arbeta. Det är bättre att ha människor som mår bra utav mindre arbetstid som gör att folk klarar av familjeliv och en fritid som många vill ha mer utav.



    Alla tror jag är vinnare på det.Förlorare ja det är väl dom som blir missnöjda med lönen då....
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  Sniperace 2009-08-09, 22:18

    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:du menar att alla ska gå ner till halvtid eller kvartstid och klara sig på den lönen som då blir halverad eller sänkt till bara 25 procent av vad de hade innan?

    eller ska arbetsgivaren betala full heltidslön till den som bara jobbar halvtid eller 25 % och samma till den som delar jobbet med samma tid?

    vem ska betala?
    eller vem ska FÖRLORA?





    Ja varför skulle dom som jobbar inte kunna gå ner i arbetstid? Sen när det gäller att sänka löner så gör ju vissa företag det i dag i alla fall.


    Sen tror jag att många kan gå ner i lön och klara sig på det samtidigt som arbetslösa får komma in och arbeta. Det är bättre att ha människor som mår bra utav mindre arbetstid som gör att folk klarar av familjeliv och en fritid som många vill ha mer utav.



    Alla tror jag är vinnare på det.Förlorare ja det är väl dom som blir missnöjda med lönen då....

    hur många tror du klarar sig med halva eller en fjärdedel av lönen?

    ett ekonomibiträde med 12.000 innan skatt gå ner till 6000:- ? eller kanske 3000:- ?

    är DU villig till detta för dina medmänniskor, att inte längre kunna betala hyran, hamna i kronofogdens nät, bli vräkt för att sedan vara en av de hemlösa?

    du bör ju veta att hyrorna sänks inte, matpriserna lär inte gå ner, el, bensin och annat går inte heller ner, hur löser du sådant?

    och sänkta löner, ja det lär ju inte bli sänkt med nonom procent, utan sänkning gentemot sänkning i arbetstid, dvs halva arbetstiden blir halva lönen, 25 procent en fjärdedels lön....

    skulle du acceptera utan tvekan?

    och då självklart sänka alla AKASSOR till samma nivå, sjukpenning till samma osv, men med de gamla priserna osänkte, eller troligen HÖJDA pga ökade kostnader för arbetsgivare
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-08-09, 22:26

    [quote="Sniperace"][quote="ANNA2LINK"]
    Sniperace skrev:du menar att alla ska gå ner till halvtid eller kvartstid och klara sig på den lönen som då blir halverad eller sänkt till bara 25 procent av vad de hade innan?

    eller ska arbetsgivaren betala full heltidslön till den som bara jobbar halvtid eller 25 % och samma till den som delar jobbet med samma tid?

    vem ska betala?
    eller vem ska FÖRLORA?







    Har vi råd att ha det samhälle som vi har i dag, där massarbetslöshet råder och vilka är det som får betala mest för det i dag? Arbetslösa, sjuka....


    Varför kan inte alla vara med och hjälpa till så vi får ett fungerande samhälle? Det har vi inte i dag!
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata


    Antal inlägg : 1357
    Join date : 09-03-15
    Ort : Djursholm

    Dela på jobben. Empty Anna du är för söt.....och dum.

    Inlägg  Sossar-e-lata 2009-08-10, 00:04

    Om jag vill jobba ca 70 timmar i veckan, och tjäna så mycket pengar jag bara kan, om jag har som mål att jobba tills jag är 50 och sen flytta till varmare breddgrader, då vill jag inte "ge" bort arbetstid och därav pengar till NÅGON!! det är min rätt att styra mitt eget liv, därav har jag eget......och gör som jag vill.....
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  blueheaven 2009-08-10, 00:25

    Sniperace skrev:du menar att alla ska gå ner till halvtid eller kvartstid och klara sig på den lönen som då blir halverad eller sänkt till bara 25 procent av vad de hade innan?

    eller ska arbetsgivaren betala full heltidslön till den som bara jobbar halvtid eller 25 % och samma till den som delar jobbet med samma tid?

    vem ska betala?
    eller vem ska FÖRLORA?







    Har vi råd att ha det samhälle som vi har i dag, där massarbetslöshet råder och vilka är det som får betala mest för det i dag? Arbetslösa, sjuka....


    Varför kan inte alla vara med och hjälpa till så vi får ett fungerande samhälle? Det har vi inte i dag!
    [/quote]ANNA

    Kan du förklara hur det går till när de sjuka och arbetslösa utan tillgångar betalar mest?
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata


    Antal inlägg : 1357
    Join date : 09-03-15
    Ort : Djursholm

    Dela på jobben. Empty Anna!

    Inlägg  Sossar-e-lata 2009-08-10, 00:34

    hur gammal är du? jobbar du? hur länge har du jobbat? alltså du är för gullig och oförstående, hhmmmmm ser du ut som Shakira......en mans dröm! ha en kvinna i huset som ser ut som Shakira och inte förstår och säger så mycket!

    http://www.expressen.tv/noje/1.1664581/se-shakiras-nya-vagade-video

    Kolla 1,22 in i videon, vad blir man liiiiiite sugen på då??????
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 52
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  theward 2009-08-10, 07:06

    Sossar-e-lata skrev:hur gammal är du? jobbar du? hur länge har du jobbat? alltså du är för gullig och oförstående, hhmmmmm ser du ut som Shakira......en mans dröm! ha en kvinna i huset som ser ut som Shakira och inte förstår och säger så mycket!

    http://www.expressen.tv/noje/1.1664581/se-shakiras-nya-vagade-video

    Kolla 1,22 in i videon, vad blir man liiiiiite sugen på då??????

    där kom din kvinnosyn fram med...
    sen har du mage att klaga på muslimer, din grottman där tongue

    jag vill du iaf inte ha en dum blondin som inget fattar och som man inte kan ha en vettig diskutiion med.
    Är det så du vill att din dotter ska vara? Är det så du vill att din dotter ska behandlas av andra män??

    Tror jag vet vart din sko klämmer, kärleksbekymmer..eller hur?

    ps det hjälper föga att bete sig illa på nätet, det krävs helt andrasaker för att fixa en bra relation och kärleksliv
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 52
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  theward 2009-08-10, 07:10

    Sossar-e-lata skrev:Om jag vill jobba ca 70 timmar i veckan, och tjäna så mycket pengar jag bara kan, om jag har som mål att jobba tills jag är 50 och sen flytta till varmare breddgrader, då vill jag inte "ge" bort arbetstid och därav pengar till NÅGON!! det är min rätt att styra mitt eget liv, därav har jag eget......och gör som jag vill.....

    ja vill man dö ung så låter det som ett bra recept du har Wink
    Livet är mer än jobb och pengar, fast det verkar en del ha svårt att förstå..

    Jag tycker dessutom om man har barn, så bör man ägna mkt tid åt dom speciellt när de är små och fortfarande bor hemma
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata


    Antal inlägg : 1357
    Join date : 09-03-15
    Ort : Djursholm

    Dela på jobben. Empty The W

    Inlägg  Sossar-e-lata 2009-08-10, 07:24

    god morgon, nej då jag är lyckligt gift Very Happy med en tjej som vet vad hon vill och tjänar mer än mig, men man kan väl få skoja lite ibland.... cheers och reta vänstermupparna lite!


    Senast ändrad av Sossar-e-lata den 2009-08-10, 07:34, ändrad totalt 1 gång
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 52
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  theward 2009-08-10, 07:33

    Sossar-e-lata skrev:god morgon, nej då jag är lykligt gift Very Happy med en tjej som vet vad hon vill och tjänar mer än mig, men man kan väl få skoja lite ibland.... cheers och reta vänstermupparna lite!

    Jag vet inte vilken humor ni har i Djursholm....
    Men den är väldigt svår att förstå sig på tycker jag iaf..........

    och då har jag ändå blivit begåvad med en stor portion humor Wink

    Jag vet at det finns människor som säger ogenomtänkta saker, för att sedan när de tänkt efter lite.
    Försöker släta över det, genom att skoja bort det de sagt Rolling Eyes

    nää nu har jag inte tid med detta, ska dra till jobbet Wink
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  Sniperace 2009-08-10, 09:11

    [quote="ANNA2LINK"][quote="Sniperace"]
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:du menar att alla ska gå ner till halvtid eller kvartstid och klara sig på den lönen som då blir halverad eller sänkt till bara 25 procent av vad de hade innan?

    eller ska arbetsgivaren betala full heltidslön till den som bara jobbar halvtid eller 25 % och samma till den som delar jobbet med samma tid?

    vem ska betala?
    eller vem ska FÖRLORA?




    Har vi råd att ha det samhälle som vi har i dag, där massarbetslöshet råder och vilka är det som får betala mest för det i dag? Arbetslösa, sjuka....


    Varför kan inte alla vara med och hjälpa till så vi får ett fungerande samhälle? Det har vi inte i dag!

    Ja, jag tror att vi har bättre råd till att fortsätta som nu, än att paniklösa det genom att tvinga de arbetande att gå ner till halvtid eller kvartstid med motsvarande löner där självklart akassa och sjukpenning skulle följa detta (det får väl inte ge dubbla pengen mot arbete att vara sjuk eller arbetslös) hur tror du reaktionen skulle bli?

    att det fortfarande var LIKA dyrt med olja, bensin, el, telefon, mat kläder osv, kostnaderna skulle ju vara lika stora för arbetsgivare ändå, produktionskostnader skulle vara samma, med andra ord skulle sverige köras ner i botten och vi hade fått ett verkligt lidande, inte en krona mer in i skatteintäkter, men alla hade fått sina löner sänkta så att ingen hade till livets nödtorft....

    HUR löser du dessa problem, det är inte många vanliga arbetare som skulle överleva på halva lönen, och ännu färre på en kvarts lön.

    Hur stor lön har du?
    skulle du kunna överleva på halva denna?
    skulle du klara dig på en fjärdedel?

    Javisst du hade ju varit ledig motsvarande tid, men ger det mer mat, kläder annat som verkligen ÄR livsnödvändigt?

    tänk på alla ensamstående föräldrar till exempel, som aldrig har råd till semestrar och andra nöjen, men som ändå har svårt att få pengarna att räcka till, som köper alla kläder till barnen på andrahandsbutiker osv, hur tror du deras framtid skulle se ut om de skulle dela sitt jobb med en arbetslös?

    jo, kanske de med höga löner, runt 40.000 i månade skulle klara av att få den halverad, men även där skulle det gå åt he för en del, de har ju ofta höga boendekostnader som de fått av att ha stora lån och ett dyrt hus, som de sedan inte kan betala av på längre sedan lönen halverats, eller ännu värre blivit en fjärdedel...

    men den som har 80.000 då?

    jovisst, men vilka av våra vanliga svensson och arbetslösa kan direkt dela detta jobb med denne?
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  Thetaxpayer 2009-08-10, 09:23

    [quote="Sniperace"][quote="ANNA2LINK"]
    Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:du menar att alla ska gå ner till halvtid eller kvartstid och klara sig på den lönen som då blir halverad eller sänkt till bara 25 procent av vad de hade innan?

    eller ska arbetsgivaren betala full heltidslön till den som bara jobbar halvtid eller 25 % och samma till den som delar jobbet med samma tid?

    vem ska betala?
    eller vem ska FÖRLORA?




    Har vi råd att ha det samhälle som vi har i dag, där massarbetslöshet råder och vilka är det som får betala mest för det i dag? Arbetslösa, sjuka....


    Varför kan inte alla vara med och hjälpa till så vi får ett fungerande samhälle? Det har vi inte i dag!

    Ja, jag tror att vi har bättre råd till att fortsätta som nu, än att paniklösa det genom att tvinga de arbetande att gå ner till halvtid eller kvartstid med motsvarande löner där självklart akassa och sjukpenning skulle följa detta (det får väl inte ge dubbla pengen mot arbete att vara sjuk eller arbetslös) hur tror du reaktionen skulle bli?

    att det fortfarande var LIKA dyrt med olja, bensin, el, telefon, mat kläder osv, kostnaderna skulle ju vara lika stora för arbetsgivare ändå, produktionskostnader skulle vara samma, med andra ord skulle sverige köras ner i botten och vi hade fått ett verkligt lidande, inte en krona mer in i skatteintäkter, men alla hade fått sina löner sänkta så att ingen hade till livets nödtorft....

    HUR löser du dessa problem, det är inte många vanliga arbetare som skulle överleva på halva lönen, och ännu färre på en kvarts lön.

    Hur stor lön har du?
    skulle du kunna överleva på halva denna?
    skulle du klara dig på en fjärdedel?

    Javisst du hade ju varit ledig motsvarande tid, men ger det mer mat, kläder annat som verkligen ÄR livsnödvändigt?

    tänk på alla ensamstående föräldrar till exempel, som aldrig har råd till semestrar och andra nöjen, men som ändå har svårt att få pengarna att räcka till, som köper alla kläder till barnen på andrahandsbutiker osv, hur tror du deras framtid skulle se ut om de skulle dela sitt jobb med en arbetslös?

    jo, kanske de med höga löner, runt 40.000 i månade skulle klara av att få den halverad, men även där skulle det gå åt he för en del, de har ju ofta höga boendekostnader som de fått av att ha stora lån och ett dyrt hus, som de sedan inte kan betala av på längre sedan lönen halverats, eller ännu värre blivit en fjärdedel...

    men den som har 80.000 då?

    jovisst, men vilka av våra vanliga svensson och arbetslösa kan direkt dela detta jobb med denne?


    Och hur många är de som tjänar såpass mycket?
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  blueheaven 2009-08-10, 12:03

    theward skrev:
    Sossar-e-lata skrev:god morgon, nej då jag är lykligt gift Very Happy med en tjej som vet vad hon vill och tjänar mer än mig, men man kan väl få skoja lite ibland.... cheers och reta vänstermupparna lite!

    Jag vet inte vilken humor ni har i Djursholm....
    Men den är väldigt svår att förstå sig på tycker jag iaf..........

    och då har jag ändå blivit begåvad med en stor portion humor Wink

    Jag vet at det finns människor som säger ogenomtänkta saker, för att sedan när de tänkt efter lite.
    Försöker släta över det, genom att skoja bort det de sagt Rolling Eyes

    nää nu har jag inte tid med detta, ska dra till jobbet Wink

    Kors i taket theward skall dra till jobbet, inte ofta man hör om en vänstermupp som skall till jobbet! Laughing
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  MartinLindgren 2009-08-10, 13:22

    Det ska komma från dig Mr.Blue? den 52 årige fullt friska och arbetsföre frivilligt arbetslöse, som inte vill jobba?

    Sen att S-e-L anser att det är okey att han kan jobba hur mycket han vill för att dra in stålar, samtidigt som många arbetslösa tvingas gå på socbidrag och jagas med blåslampa är ju en annan sak?

    För dom där syskonen och kusinerna ute i Djursholmsträsket är ju inte direkt kända för att bry sig om andra?

    Dom tycker ju att det är som det ska vara att dom livnär sig på skumpa och skaldjur när andra får käka ur soptunnorna!
    (Läs ironi)
    Antar att S-e-L,är en av dom få blånäsorna som begriper ironin?
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  blueheaven 2009-08-10, 13:36

    martin7lindgren skrev:Det ska komma från dig Mr.Blue? den 52 årige fullt friska och arbetsföre frivilligt arbetslöse, som inte vill jobba?

    Sen att S-e-L anser att det är okey att han kan jobba hur mycket han vill för att dra in stålar, samtidigt som många arbetslösa tvingas gå på socbidrag och jagas med blåslampa är ju en annan sak?

    För dom där syskonen och kusinerna ute i Djursholmsträsket är ju inte direkt kända för att bry sig om andra?

    Dom tycker ju att det är som det ska vara att dom livnär sig på skumpa och skaldjur när andra får käka ur soptunnorna!
    (Läs ironi)
    Antar att S-e-L,är en av dom få blånäsorna som begriper ironin?

    Jo det är kanske så att Djursholmarna tjänar äckligt mycket och antagligen betalar de också äckligt mycket skatt martin vad tror du?
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  råttan. 2009-08-10, 13:39

    martin lille,

    He-he, du gör ju fler självmål än Djurgårdens IF.


    BlueHeaven är som bekant ingen bidragslyftare. Han lever på det han tidigare arbetat ihop. Varför skulle han inte få göra det. Låter som martin vill införa tvångsarbete.

    Låt oss anta att jag planerar att lyxrenovera mitt kök. Då vill jag såklart att SEL gör hela jobbet eftersom han vill jobba kommer han säkert göra ett bra jobb. Jag vill ju inte att någon tvingar BlueHeaven att göra jobbet om han inte vill själv.

    Om jag och SEL är överens om hur mycket vi jobbar åt varann så har du martin ingen rätt att lägga dig i det. Men framförallt bör du hålla truten när det gäller arbete och dess fördelning då du inte jobbat en dag i hela ditt liv.

    Och på tal om att bry sig om andra. martin lille har inte bidragit med ett öre i skattemedel. Tvärtom har han förbrukat gigantiska belopp genom åren. Att med den utgångspunkten spotta på de som faktiskt betalar in skattepengar får anses helt makalöst.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  Sniperace 2009-08-10, 14:08

    [quote="Thetaxpayer"][quote="Sniperace"]
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:du menar att alla ska gå ner till halvtid eller kvartstid och klara sig på den lönen som då blir halverad eller sänkt till bara 25 procent av vad de hade innan?

    eller ska arbetsgivaren betala full heltidslön till den som bara jobbar halvtid eller 25 % och samma till den som delar jobbet med samma tid?

    vem ska betala?
    eller vem ska FÖRLORA?




    Har vi råd att ha det samhälle som vi har i dag, där massarbetslöshet råder och vilka är det som får betala mest för det i dag? Arbetslösa, sjuka....


    Varför kan inte alla vara med och hjälpa till så vi får ett fungerande samhälle? Det har vi inte i dag!

    Ja, jag tror att vi har bättre råd till att fortsätta som nu, än att paniklösa det genom att tvinga de arbetande att gå ner till halvtid eller kvartstid med motsvarande löner där självklart akassa och sjukpenning skulle följa detta (det får väl inte ge dubbla pengen mot arbete att vara sjuk eller arbetslös) hur tror du reaktionen skulle bli?

    att det fortfarande var LIKA dyrt med olja, bensin, el, telefon, mat kläder osv, kostnaderna skulle ju vara lika stora för arbetsgivare ändå, produktionskostnader skulle vara samma, med andra ord skulle sverige köras ner i botten och vi hade fått ett verkligt lidande, inte en krona mer in i skatteintäkter, men alla hade fått sina löner sänkta så att ingen hade till livets nödtorft....

    HUR löser du dessa problem, det är inte många vanliga arbetare som skulle överleva på halva lönen, och ännu färre på en kvarts lön.

    Hur stor lön har du?
    skulle du kunna överleva på halva denna?
    skulle du klara dig på en fjärdedel?

    Javisst du hade ju varit ledig motsvarande tid, men ger det mer mat, kläder annat som verkligen ÄR livsnödvändigt?

    tänk på alla ensamstående föräldrar till exempel, som aldrig har råd till semestrar och andra nöjen, men som ändå har svårt att få pengarna att räcka till, som köper alla kläder till barnen på andrahandsbutiker osv, hur tror du deras framtid skulle se ut om de skulle dela sitt jobb med en arbetslös?

    jo, kanske de med höga löner, runt 40.000 i månade skulle klara av att få den halverad, men även där skulle det gå åt he för en del, de har ju ofta höga boendekostnader som de fått av att ha stora lån och ett dyrt hus, som de sedan inte kan betala av på längre sedan lönen halverats, eller ännu värre blivit en fjärdedel...

    men den som har 80.000 då?

    jovisst, men vilka av våra vanliga svensson och arbetslösa kan direkt dela detta jobb med denne?


    Och hur många är de som tjänar såpass mycket?


    inte många, och det skulle tillföra samhället mycket lite, eller rättare sagt det skulle nog istället göra skada med minskade skatteintäkter.


    jag anser förslaget vara huvudlöst och helt omöjligt att genomföra utan samhällskollaps

    Sponsored content


    Dela på jobben. Empty Sv: Dela på jobben.

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 15:17