Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+10
Stefan
lazy
SiP
bobos
Nille
råttan.
Corven
Regndrottning
fredrik rahm70
carlwiss
14 posters

Vägskatt för de rika. Ja tack.

carlwiss

Antal inlägg : 72

Vägskatt för de rika. Ja tack. Empty Vägskatt för de rika. Ja tack.

Inlägg  carlwiss 2009-03-10, 10:50

Jag har bil, jag har arbete. Idag har även min fru körkort. Vi tillhör den delen av befolkningen som haft ekonomi nog att inskaffa oss körkort.
    Körkort är idag en klassfråga. Eller inte fråga utan klass tillgång.

Jag har nu en ide som jag själv är villig att dra mitt strå till stacken med.
    Nämligen vägskatt att finansiera de stora motorvägarna med.

Efter som enbart den rikare delen av befolkningen har tillgång till dessa vägar, så bör vi själva finansiera dessa. Dvs så som resten av EU gör.
    Vi kan handla ett vägskattemärke som ger oss tillgång till alla Europa vägar i vårt land. Likaså måste alla yrkeschaufförer som använder våra vägar för att korsa vårt land betala denna särskilda skatt.

1 meter av denna väg kostar över 1 miljon kr att konstruera och underhålla.
    Dessa pengar borde vi själva stå för, eftersom denna väg inte är tillgänglig för alla skattebetalare i vårt land. Utan enbart för oss som är privilegierade nog att kunna inskaffa ett körkort.

Jag är villig att avlasta sjukvård, skola etc genom att finansiera denna väg vid sidan av vanliga skattekassan.

Är ni det? Blueheaven, Lazy, Sip, Blåfront ?
    Här är det ju vi som är privilegierade med vägar likt bidrag för att underlätta vår vardag. Om man inte vill köra på dessa superdyra vägar, ja då kan man slippa denna skatt, men vill man köra lyxigt, så borde man även betala för detta.

Dessa pengar skulle verkligen underlätta för vård, skola och äldreomsorg.

Mvh Carl Wisser
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Antal inlägg : 3811

Vägskatt för de rika. Ja tack. Empty Sv: Vägskatt för de rika. Ja tack.

Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-10, 11:10

jag tycker vi skall ha skatt på Luft för att det är en klassfråga att andas och få andas för är bara "rika" får ju leva och äta mat i sverige och dessa pengar kan vi satsa på allt annat?? bounce
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-03-11, 10:53

Nej, jag kan inte hålla med om detta.

Alla har tillgång till vägarna även vi som inte har körkort och bil.

Bussar färdas längs vägarna, mattransporter sker längs vägerna och jag är inte villig att se en höjning av matpriserna p.g.a. extra vägskatter.

Det du föreslår är en riktig gräddfil. De 'fina' vägarna till dem som har råd att betala för att köra på dem, dåligt underhållna småvägar för de 'fattiga'.

queen
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2009-03-11, 11:12

Vi har redan en sådan skatt. Fordonsskatten....Betalas bara av fordonsinnehavare, och det påstås att dessa pengar ska gå till vägarna...
    råttan.

Antal inlägg : 4318

Vägskatt för de rika. Ja tack. Empty Regndrottning

Inlägg  råttan. 2009-03-12, 03:04

Håller med regndrottning. Alla behöver vägarna.

Håller också med en annan debattör som riktigt påpekar att vi redan har fordonsskatt.

Tyvärr har ju vänstermuppar dille på att beskatta samma sak många ggr om.

Personligen åker jag aldrig norr om Sundsvall. Ska jag enligt vänstermupplogiken då slippa betala skatt för de vägar som ligger norr om Sundsvall?
    Nille

Antal inlägg : 6

Vägskatt för de rika. Ja tack. Empty Vägskatt

Inlägg  Nille 2009-03-12, 13:19

Det är u tur att Staten har bilisterna, som mjölkkor till Statens kassa.
    Förutom bilskatt, så betalas ju ca 7 kronor i skatt på varje liter, som tankas.
    Om MP + S + V kommer till makten 2010, så kommer väl den skatten att öka till minst
    10 - 12 kronor.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-03-12, 13:53

Nille skrev:Det är u tur att Staten har bilisterna, som mjölkkor till Statens kassa.
    Om MP + S + V kommer till makten 2010, så kommer väl den skatten att öka till minst
    10 - 12 kronor.

Vilket är en bra början till Mauds förslag. Hon vill ju fasa ut bensindrivna bilar..... Wink
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2009-03-12, 13:57

Regndrottning skrev:

Vilket är en bra början till Mauds förslag. Hon vill ju fasa ut bensindrivna bilar..... Wink

Det känns lite som kärnkraftsfrågan.... Man sa att vi måste avveckla kärnkraften, och om vi inte bestämmer en tidpunkt för denna avveckling, så kommer ingen utveckla några alternativ.

Nu har man varit tvungna att ta bort avvecklingsbeslutet. För ingen kom med några hållbara alternativ....

Det känns som man försöker sig på samma sak med bilarna. Om vi bestämmer att 2030 så måste alla bilar drivas av något annat än bensin, så kommer nog någon uppfinna något annat drivmedel...
    bobos

Antal inlägg : 46

Vägskatt för de rika. Ja tack. Empty Både ja och nej.

Inlägg  bobos 2009-03-12, 14:07

Om jag förstått saken rätt så är de de stora transportlederna vi talar om?
    Dvs de vägar som uteslutande kostar mest att underhålla bygga. Tänk på att hälften av all tung trafik som sliter på vägen inte betalar en krona i skatt till svenska staten. Detta gör varje transportföretag i alla andra länder för att få använda vägarna. Jag talar om lastbilar från alla möjliga europeiska länder som ständigt sliter ner våra vägar.

Varför ska vi betala i de andra europeiska länderna för detta, men dem inte i vårt land? Sedan är ju faktiskt körkort mer eller mindre en klassfråga idag precis som trådstartaren säger. Varför inte underlätta för de fattigaste genom att vi som har råd själva finansierar vägen? På så sätt kan ju de fattigaste konsumera någonting annat för denna summa. Samt, skolor sjukvård behöver dessa pengar. Jag håller nog med tråd startaren. Samt, han/hon verkar ju vara en av de som själv kör bil eller lastbil. Vart är den Svenska empatin nu Regndrottningen? Du brukar ju gilla att kämpa för de utsatta, varför inte nu? Är det för att du nu tvingas betala extra skatt eller?
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-03-12, 14:34

Vart är den Svenska empatin nu Regndrottningen? Du brukar ju gilla att kämpa för de utsatta, varför inte nu? Är det för att du nu tvingas betala extra skatt eller?

*suck* Jag trodde faktisk att ämnet var vägskatt och inte sjukvården eller något dyligt.

Berträffande vägskatten så har jag redan sagt mitt. Och pengarna från en vägskatt skall gå till vägarna, inte till vården, skolorna och dyligt. Så var kommer empatin in i bilden?

Och nej, jag kommer inte att få betala i extra skatt. Inte heller förstår jag varför folk vill så gärna ha mer skatter att betala... Däremot så skall de skatter som betalas användas rättvist.
    bobos

Antal inlägg : 46

Inlägg  bobos 2009-03-12, 14:39

Regndrottning skrev:
    Vart är den Svenska empatin nu Regndrottningen? Du brukar ju gilla att kämpa för de utsatta, varför inte nu? Är det för att du nu tvingas betala extra skatt eller?

*suck* Jag trodde faktisk att ämnet var vägskatt och inte sjukvården eller något dyligt.

Berträffande vägskatten så har jag redan sagt mitt. Och pengarna från en vägskatt skall gå till vägarna, inte till vården, skolorna och dyligt. Så var kommer empatin in i bilden?

Och nej, jag kommer inte att få betala i extra skatt. Inte heller förstår jag varför folk vill så gärna ha mer skatter att betala... Däremot så skall de skatter som betalas användas rättvist.

Bra svar Regndrottningen. Jag är nöjd med det svaret. Var inte meningen att vara stötande. Men en sak kvarstår, vi bjuder resten av Europa på att slita ner våra vägar. Men vi får betala när vi kör på deras? Så fort du paserat gränsen så måste du ha ett vägskattemärke om du vill köra på de tunga transportlederna.

Jag skulle åtminstånne vilja att dessa transportföretag av utom Skandinaviska företag hjälper till att financiera vägarna de är beroende av, och som de sliter ner. 1 lastbil sliter ner en väg ungifär lika som 75 bilar. Någonting att tänka på.

De kostar 1 miljon kronor per meter att finansiera. Så det är inga småpengar att sköta dessa.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-03-12, 15:38

Jag kan hålla med i principen att utländska lastbilar skall få betala för att slita på våra vägar. Nackdelen att de inte kommer att göra det för den ökande kostnaden kommer att läggas på de varor som transporteras..... sånt som vi får betala!

Det blir vi konsumenter som alla, indirekt, får betala till staten i form av väg skatt. Och att betala vägskatt på tomatpriset vet jag inte om att jag vill.

Men, en vägskatt till utländska fordon låter bra....

queen
    SiP
    SiP

Antal inlägg : 4427

Inlägg  SiP 2009-03-12, 16:11

Varför skall vi betala skatt på skatt på skatt CW??
    Vi har ju som nämts redan fordonsskatt och drivmedelsskatt som skall gå till underhåll och nybyggnation av vägar....

Titta på Norge där deras bomepeng finansierar vägarna, eller kostigarna som jag väljer att kalla dom, det tar ca: sex år för att få ihop pengar till 1,5 mil motorväg där.

Men vägtullarna i storstäderna kan finnas, men då skall pengarna gå oavkortat till miljöfrämjande åtgärder....och b.t.w. så kan de höja den rejält för de som absolut måste vräka runt i en suv inne i stan!!!!
    Nille

Antal inlägg : 6

Inlägg  Nille 2009-03-12, 16:37

Nille skrev:Det är u tur att Staten har bilisterna, som mjölkkor till Statens kassa.
    10 - 12 kronor.

Bensinbilarna lär väl även fasas ut om de rödgröna kommer till makten?
    Vem orkar med ett literpris, som på sikt skall bli 25:-om MP får som dom vill.
    Själv kör jag en sk. miljöbil, tyvärr är det ju för tillfället dyrare att köra på Etanol, vilket bevisar att det bara är snack med miljön.Det är bara pengar som räknas.
    I annat fall skulle ju Etanolen vara subvetionerad
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2009-03-12, 18:16

x

Senast ändrad av lazy den 2010-01-22, 21:48, ändrad totalt 1 gång
    Stefan

Antal inlägg : 65

Inlägg  Stefan 2009-03-19, 15:34

Min nästa bil kommer ägas av ett cyperidiotiskt bolag och därför ingen skatt till di dumme...

Idag har jag ingen bil jag har en då papper på bil öh verka utan att synas...
    Varför göra saker man inte vill ,jag riktar mig bara på att göra vad jag vill.

Lite horigt är att bara vara andra till lags är det inte??

Ta det inte så hårt mina ord jag överdriver dem för att få fram en pungt.
    blueheaven

Antal inlägg : 5228

Inlägg  blueheaven 2009-03-19, 17:32

Får nog säga att jag till stora delar delar uppfattning med corven och regndrottning!

I princip har jag inget emot betalvägar som betalas av dem som använder den men nu betalar vi staten för att tillhandahålla vägar redan och jag ser nog ingen större nackdel med den lösningen så länge den sköts som den skall!
    Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

Inlägg  Susz X 2009-03-19, 17:44

En vägtull/ vägskatt för utländska fordon tycker jag är rimligt.Dyrare för tung trafik. Samtidigt som är det i dag mycket tung trafik från ex Polen- som inte har det bästa utsläppet på sina lasbilar precis - något borde göras där oxå..
    Ska man göra allt dyrare för alla som är rika och ligger på vägarna kan man ju lika gärna höjja dessas skatt över lag..billigare än att särskilja om dessa har körkort/ bil eller inte. Samtidigt tror jag inte det löser problemen...samtitigt så fick de som tjänade allra mest den största skattesänkningen i rena pengar räknat för inte såå länge sedadan...
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-03-19, 18:12

Susz X skrev: Samtidigt tror jag inte det löser problemen...samtitigt så fick de som tjänade allra mest den största skattesänkningen i rena pengar räknat för inte såå länge sedadan...[/center][/color]

Men fick de inte den största höjningen av skatten i reda pengar sist?

Dessutom betalar de ju väldigt mycket mer i reda pengar redan nu! clown
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-03-19, 19:45

Att i ett samhälle, uppbyggt på transporter, transporter och åter transporter, belasta dessa med höjda avgifter är i mina ögon helt åt h-vete.

Punktskatter ska absolut inte få existera, annat än på sådant som på ett realistiskt sätt går att välja bort. Detta kan idag inte göras vad transporter beträffar, varför dessa utnyttjas som mjölkko av regeringarna, numera oftast med miljö och klimatansvar som täckmantel.

.
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-03-19, 21:40

Fasen formsvackan du kan nog få bli min kompis i alla fall! Surprised
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2009-03-19, 22:31

x

Senast ändrad av lazy den 2010-01-22, 21:49, ändrad totalt 1 gång
    Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

Inlägg  Susz X 2009-03-20, 01:01

formsvackan skrev:Att i ett samhälle, uppbyggt på transporter, transporter och åter transporter, belasta dessa med höjda avgifter är i mina ögon helt åt h-vete.

Punktskatter ska absolut inte få existera, annat än på sådant som på ett realistiskt sätt går att välja bort. Detta kan idag inte göras vad transporter beträffar, varför dessa utnyttjas som mjölkko av regeringarna, numera oftast med miljö och klimatansvar som täckmantel.

.

Ligger en del i det du skriver- samtidigt - hur smarta är vi egentligen när vi inte gynnar svenska varor- i vår egen närmiljö?
    På sikt- hur skadar det småföretagandet i landet? Och- svenskt öl transporteras till Danmark som svennen sedan shoppar där-eller som smuggel via tradare.. hur smart är det?
    Kan ju bli så att varor blir billigare och företagande bättre oxå- beror på hur man
    ser det...
    Att försöka fixa till en bättre helhetssyn på konsekvenser / utveckling är nog inte fel- vad värre är ett fragmentariskt tänk....som vi är så bra på egentligen
    ..
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2009-03-20, 08:55

lazy skrev:Att i ett samhälle, uppbyggt på transporter, transporter och åter transporter, belasta dessa med höjda avgifter är i mina ögon helt åt h-vete.

För att inte tala om alla dessa människor som gnäller över att lastbilarna är i vägen.... Folk verkar inte fatta att utan lastbilar så stannar Sverige.

På sjön har brödbåtar företräde, Brödbåt=seglar för brödfödan, dvs lastfartyg. Varför har man inte samma inställning när det gäller lastbilar? Ingen åker runt i lastbil för nöjes skull, utom i de lastbilar som gjorts om till epa-traktorer...

Sen kan man ju tycka att järnvägen borde byggas ut till en kapacitet som gjorde långtradarna överflödiga, och bara ha distributionsbilar på den lokala orten. Som det är idag så funkar inte järnvägen som alternativ för de flesta transporter. Mellan Stockholm och Göteborg funkar det, då resan är ganska kort tidsmässigt, vilket gör att tågen går sent. Men t ex Stockholm-Sundsvall fungerar inte särskilt bra, tågen har alldeles för tidig avgång för att det ska vara rimligt. Alltså går trafiken på landsvägen.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-03-20, 09:17

Susz X skrev:Ligger en del i det du skriver- samtidigt - hur smarta är vi egentligen när vi inte gynnar svenska varor- i vår egen närmiljö?
    På sikt- hur skadar det småföretagandet i landet? Och- svenskt öl transporteras till Danmark som svennen sedan shoppar där-eller som smuggel via tradare.. hur smart är det?
    Kan ju bli så att varor blir billigare och företagande bättre oxå- beror på hur man
    ser det...
    Att försöka fixa till en bättre helhetssyn på konsekvenser / utveckling är nog inte fel- vad värre är ett fragmentariskt tänk....som vi är så bra på egentligen

Jakten på den sista lilla kronan tvingar oss att bl.a. göra våra inköp på stormarknaden, där de stora kedjorna kan hålla något lägre priser tack vare de volymer som stormarknaden medför. Detta innebär tyvärr att mindre handlare får slå igen, vilket leder till bl.a. sämre tillgång och service för kunden, samt en ren och skär förlust för samhället.

De enda som "tjänar" på detta är de storföretag som har möjlighet att finnas på stormarknaden.

Dessa förbaskade köpcentra förläggs av olika anledningar, bl.a. markpriser och parkeringsutrymmen, en bit utanför städer och bostadsområden. Vi drabbas alltså av ett ökat transportbehov, enbart för att kunna köpa "vårt dagliga bröd".
    De hett eftertraktade stordriftsfördelarna innebär ett ökat transportbehov i alla led, från råvaruproducent till slutkonsument.

Att då av anfört miljöansvar stirra sig blind på, och skattebelägga transporter ytterligare är fasiken inget annat än ett förbaskat hyckleri.

Bryter vi inte denna vansinniga utveckling, ska vi fasiken inte snacka om vare sig miljö eller arbetslöshet.

.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 02:12