Sniperace 2009-07-10, 12:26
Detta är eg en svår fråga, Per är beviljad sjukersättning (sjukpension) som ska försörja honom, det han sedan får 18 kr om dagen för är något som han enligt lag har rätt till, kalla det social träning, aktivitet eller vad ni vill, detta är INTE något som ska försörja hopnom, utan istället en helt frivillig sak som ger hans liv lite mening, de flesta förstår nog att det är själsdödande och passiviserande att bara gå hemma utan någon meningsfull sysselsättning vilket drar många i skiten med alkohol drogmissbruk, eller bara försoffning så att man bara sitter apatisk framför TV,n.
Själv gör jag så att jag GRATIS ställer upp och svetsar hos en kompis helt efter ork och lust utan några krav på prestation osv, detta ger mig oerhört mycket av just social samvaro och lite livsglädje..
MEN skulle jag kunna försörja mig på detta, nej knappast, skulle kompisen kunna anställa mig och kunna gå jämt ut eller till och med med vinst? Nej, helt ärligt, det skulle helt enkelt inte funka.
Visst, TÄNK om jag kunde få avtalsenlig lön, och att kompisen fick bidrag från staten att ha mig där, det hade varit fantastiskt, dels en bättre ekonomi, dels kanske mer livsglädje.
Men det förutsätter att arbetsgivare accepterar att man inte kan dra in en heltidslön, det innebär att denne måste acceptera att man ofta inte kan göra mycket osv....
att ställa denne som en frisk med krav på prestation och närvaro osv med sänkt lön vid frånvaro osv skulle knappast funka.
Det finns ett otal människor som gör så här, MÅNGA som ställer up som vaktmästare hos föreningar osv, helt utan ersättning.
Per ska ha ALLT beröm han kan få eftersom han gör vad han kan och klarar av, han är INTE tvingad till detta men gör det ändå, och han ÄR värd en extra ersättning för vad han gör, frågan är bara om hans "arbetsgivare" har råd att stå för en riktig lön med alla arbetsgivaravgifter, sociala avgifter osv....