Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

En tillbakablick till 2001- från BRÅ...

Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

En tillbakablick till 2001- från BRÅ... Empty En tillbakablick till 2001- från BRÅ...

Inlägg  Susz X 2009-07-02, 18:33

EXIT- ett toppenbra stöd!
    Men- det är tack vare kompetensen hos frivilliga som vet vad det handlar om- har varit där själva!

Uppföljning gjord av BRÅ 2001

"Svårt att lämna
    Bilden som framkommer är entydig: Exit har varit till stor hjälp för många av de ofta unga människor som har velat lämna Vit maktvärlden bakom sig.

"En av de som intervjuats berättar:

Om inte jag hade tagit kontakt med Exit så hade det varit stor risk att jag hade halkat tillbaka. Vitsen med att gå till Exit var att avhoppet skulle bli offentligt, att bränna broarna. Jag saknar fortfarande mina gamla kompisar - när jag får syn på dem kan jag tänka "fan vad kul att se dem". Men i nästa ögonblick vet jag att de hatar mig och tycker att jag förtjänar att dö för mitt förräderi.

Knappast någon av de intervjuade avhopparna trodde att de skulle ha klarat av att ta sig ur Vit maktvärlden utan Exits hjälp.

Under åren har 133 personer bett om hjälp med att lämna de rasistiska och nazistiska grupperna bakom sig, enligt Exits egna uppgifter. Av dessa har 125 verkligen lyckats hoppa av. Av de återstående åtta hade fyra gått tillbaka, en anslöt sig till en MC-klubb och två fastnade i narkotikamissbruk."

"Vissa hamnar i fängelse
    Enligt Exit har de ungdomar som väljer att lämna Vit maktvärlden bakom sig på ett eller annat sätt kommit fram till att medlemskapet har fått obehagliga konsekvenser. Vissa har åkt fast för brott och insett att de förr eller senare hamnar i fängelse. För andra har hatet, våldet eller missbruket fått en omfattning som de inte längre kan hantera. "

se mer här:
    http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=285&module_instance=12

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 14:15