Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

5 posters

Badkarsfunderingar nr 2

PE Dal
    PE Dal

Antal inlägg : 1127

Badkarsfunderingar nr 2 Empty Badkarsfunderingar nr 2

Inlägg  PE Dal 2009-06-17, 23:52

Hej igen alla ni nulevare år 2009...
    Samtiden är en intressant tid att med vakna ögon iakttaga.
    Men framtiden, där våra barn kommer att fortsatt andas, blir förmodligen den tid i mänsklighetens historiebok, där föränderligheten kommer att vara tidshistorien själv.

Nu är Jag inte i den pålästa situationen att kunna presentera faktiska framtidsscenarior, nej,,,jag njuter av badkarsmöjligheteternas begränsade filosofiska tankeverksamhet, med en pilsner i näven.
    Precis i medborgerlig likhet med Ni alla andra läsvänliga skrivare.

1 Kommer tillväxt alltid att vara samhällets mål?
    2 Kommer ständig tillväxt att helt enkelt kunna pågå?
    3 Får våra "bortskämda barn" betala vår tillväxtfaktura?
    4 Kommer penningrikedom fortfarande, om 50 år att vara livsmålets mål?

Ja man funderar ju, även om det verkar hur oliberalt som helst, men en människohjärna är ju trots allt universums senast mest komplicerade uppfinning, och därför är vi ju evolutionens sätt att betrakta sig själv.
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Badkarsfunderingar nr 2 Empty Sv: Badkarsfunderingar nr 2

Inlägg  RedCloud 2009-06-18, 08:36

1 Kommer tillväxt alltid att vara samhällets mål?

Om vi fortfarande tillber marknadsekonomi som den högsta formen av intelligens, JA.

2 Kommer ständig tillväxt att helt enkelt kunna pågå?

Minsta barnunge vet att man bara kan blåsa upp ballongen till en viss volym, sedan spricker den. GA, Blueheaven, fredrik mfl marknadskramare har dock ännu inte fått denna inre upplysning klar för sig.

3 Får våra "bortskämda barn" betala vår tillväxtfaktura?

Ja, med ränta dessutom

4 Kommer penningrikedom fortfarande, om 50 år att vara livsmålets mål?

förhoppningsvis inte...
    PE Dal
    PE Dal

Badkarsfunderingar nr 2 Empty Marknadsfundering

Inlägg  PE Dal 2009-06-18, 21:35

Red Cloud...
    Tacksam för Dina reflektioner.

Vill bara fråga Dig? vilket sorts ekonimiskt alternativsystem kan ersätta marknadsekonomin, som trots allt omfattar all sorts penningbytande i vår demokratiskt sinnade världsdel.?
    Mer eller mindre lagreglerade förordningar, beroende på vilken sorts styre som framröstats, reglerar numera marknadens villkor.

Planekonomien har historiskt sett visat sig vara ett uruselt sätt att bedriva samhällsekonomi på,så menar Du att vi kan förvänta oss någon slags kompromiss mellan dessa två ytterligheter? eller ett alldeles nytt oprövat sätt att bedriva prissättning och handel på??? Intressant tanke,,,men vad skulle detta nya ekonomitänk bestå av????

Tror själv på kooperativet som nytt sätt att bedriva bashandel på...vad tror Du?
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-06-19, 01:03

Något jag läste i en Sci-Fi bok...

En planet, koloniserade av människor, hade inga pengar, ingen ekonomi som vi känner till det. De var tekniska människor och allt tillhandahölls gratis. Alltså det var bara att gå till marknaden och ta det du ville. Ingenting hade något större värde.

Det som utgjorde grundvärdet för 'ekonomin' var respekt för personers kompetens. Det spelade ingen roll om någon var kärnfysiker eller målare, huvudsaken att de utförde sina arbeten väl. Inte heller arbetade människor heltid med något... det var mer projekt. Kärnfysikern kunde också träna hästar och måla tavlor..... Huvudsaken var att alla arbetade. Ingen ville vara fattig och ömkad.

Ett sådan samhälle skulle också utsluta brott... för hur kan man stjäla någons kompetens? Alla prylar var gratis.

Det var respekten som var valutan.

Mycket bra bok, för övrigt...
    Wink

queen
    PE Dal
    PE Dal

Badkarsfunderingar nr 2 Empty Nattsudd

Inlägg  PE Dal 2009-06-19, 01:22

Verkar vara en mycket intressant läsupplevelse, Regndrottning,.
    Vad heter denna fantasieggande bok? Jag läste för många år sedan en något liknande framtidsvision, skriven av en norrman,,,jag har dåligt namnminne, tyvärr. Men den gav mig iallafall en ny synvinkel på vårt nutida sätt att värdera de timmar och dagar våra liv består av.

I vår värld är allting som idag kallas omöjligt, en ny möjlighet i framtiden.
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-06-19, 09:01

Boken heter Voyage from Yesteryear av James P Hogan.

Boken är inte ny, från 80-talet, tror jag.... Men den är skitbra! Mycket politik i boken.

Och om du gillar sci-fi så kan jag varmt rekommendera Inherit the Stars av samma författare. Det är nog den bästa sci-fi bok jag har läst. Och det säger nte lite....

Handlingen utspelar sig några årtionden i vår framtid, månbaser finns upprättade av både USA och Sovjet. En dag hittas en rymddräktsklädd lik på ytan. USA konstanterar att de inte saknar någon. De ringer till Sovjet och frågor om de saknar någon? "Njet", det gjorde de inte.

Kroppen förs till USA för rättsteknisk undersökning och kommer fram till att kroppen har legat där i 20 000 år!

Resten av boken går ut på att forska fram varifrån denne människa kom, hur han hamnade på månen och varför. Det är sci-fi i dess rätta bemärkelse... Vetenskaplig skönlitteratur! T.o.m. Asimov berömde boken!

queen
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-06-19, 09:51

"Vill bara fråga Dig? vilket sorts ekonimiskt alternativsystem kan ersätta marknadsekonomin, som trots allt omfattar all sorts penningbytande i vår demokratiskt sinnade världsdel.?
    Tror själv på kooperativet som nytt sätt att bedriva bashandel på...vad tror Du?"

Det vi ser nu, är förmodligen kapitalismens dödsryckningar, ännu en ism som går i graven.

Vad ska vi ha istället (som om vi fick välja) ?

Jo en ekologisk, grön, folkens uthålliga ekonomi baserad på reala värden.
    Där ekologi går före kvartalsrapporter, där långsiktighet går före vinstmaximering.
    Där människor basala behov tillgodoses, inte marknadens.

Hur komma dit ?

Ingen aning.

För övrigt...om du tycker att det omodererade ACbladet rör sig på träsknivån inbjuds till det modererade forumet "Testaren", ung samma medlemmar, men utan tasksparkar, hot och påhopp, fredrik "den falske liberlaen Kulrahm får vi dock dras med även där:
    http://testaren.swedishforum.net/forum.htm
    Testaren

Även om vi inte står på samma sida om barrikaderna tillför du något Velocipedmannen
    GustavAnder
    GustavAnder

Antal inlägg : 2835

Badkarsfunderingar nr 2 Empty LOL, röde jubalapa.

Inlägg  GustavAnder 2009-06-19, 16:33

PE Dal skrev:Red Cloud...
    Tacksam för Dina reflektioner.

Vill bara fråga Dig? vilket sorts ekonimiskt alternativsystem kan ersätta marknadsekonomin, som trots allt omfattar all sorts penningbytande i vår demokratiskt sinnade världsdel.?
    Mer eller mindre lagreglerade förordningar, beroende på vilken sorts styre som framröstats, reglerar numera marknadens villkor.

Planekonomien har historiskt sett visat sig vara ett uruselt sätt att bedriva samhällsekonomi på,så menar Du att vi kan förvänta oss någon slags kompromiss mellan dessa två ytterligheter? eller ett alldeles nytt oprövat sätt att bedriva prissättning och handel på??? Intressant tanke,,,men vad skulle detta nya ekonomitänk bestå av????

Tror själv på kooperativet som nytt sätt att bedriva bashandel på...vad tror Du?

Om nu kommunisten ska försöka sig på ett fake nick under liberal täckmantel kunde han väl göra det på ett någorlunda trovärdigt sätt, eller den obehörige är så kass som vi vet att han är ? Smile
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-06-19, 16:37

"Om nu kommunisten ska försöka sig på ett fake nick under liberal täckmantel kunde han väl göra det på ett någorlunda trovärdigt sätt, eller den obehörige är så kass som vi vet att han är ?"

Vad göro icke alkoholen med dessa vilsna själar ?

Nej Gustav "svartarbetaren, xenofoben, kvinnoförnedraren" Ander, jag är inte Velicopedmannen.

Däremot gillar jag hans/henns språk och underfundiga humor.
    GustavAnder
    GustavAnder

Badkarsfunderingar nr 2 Empty nä du är INTE, inte riktigt frisk i huvet.

Inlägg  GustavAnder 2009-06-19, 16:43

Självklart är du inte det... LOL
    lika mycket som du INTE trakasserade fredrik, nicknappade och ljuger så det rinner ut genom öronen på dig,
    och du bara måste dementera att du INTE ( fniss) är pedal efter 3 sekunder.

Och Påven är INTE katolik.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-06-19, 16:49

"lika mycket som du INTE trakasserade fredrik"

presens: trakasserar

" nicknappade"

nope

och ljuger

nope

så det rinner ut genom öronen på dig,
    och du bara måste dementera att du INTE ( fniss) är pedal efter 3 sekunder.

vilken tidsrymd skulle påverka din fantasigenerator i en annan riktning ?
    6 sek, 1 min, 1 timme

Och Påven är INTE katolik.

shit, stoppa pressarna, en ny GA sanning.... affraid
    GustavAnder
    GustavAnder

Badkarsfunderingar nr 2 Empty INTE.

Inlägg  GustavAnder 2009-06-19, 16:53

INTE... INTE.. man gapskrattar åt denne kommunist-apa vars moral står amöban efter.

redcloud har INTE gjort det , eller det... ingen med IQ över berra kan tro på detta sketprat.

Jorden är INTE rund.

Det patetiska är att han likt ett barn faktiskt tror själv att hans lögner och vidriga beteende går att slingra sig ur.

"" mamma, det var INTE jag som tog femkronan, det var INTE jag som åt upp glassen..."
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-06-19, 16:58

Håller med dig Red Cloud, oavsett vem Pe.Dal än är, så tycker jag också han verkar helt okey?
    Så oavsett var han står politiskt så hörs det att han inte är tom i bollen!
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-06-19, 17:03

INTE... INTE.. man gapskrattar åt denne kommunist-apa vars moral står amöban efter.

nu har jag inte någon direkt kännedom om amöbornas ev moral, men det låter som du även där är obestridd mästare

redcloud har INTE gjort det , eller det... ingen med IQ över berra kan tro på detta sketprat.

berra 4 president, typ

Jorden är INTE rund.

Åhhh nej nu skenar fantasigeneratorn.....

Det patetiska är att han likt ett barn faktiskt tror själv att hans lögner och vidriga beteende går att slingra sig ur.

det roliga Gustav "svartarbetaren, xenofoben, kvinnoförnedraren" Ander, är att du hittills aldrig kunnat beslå mig med en lögn, men du har desstå flitigare använt det som "argument"

"" mamma, det var INTE jag som tog femkronan, det var INTE jag som åt upp glassen..."

Skruva på korken nu GA, innan det slutar med förskräckelse...

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-26, 15:21