Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+6
formsvackan
Redvictory
theward
Dao
blueheaven
Susz X
10 posters

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  Susz X 2009-06-04, 19:31

    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  blueheaven 2009-06-04, 20:32

    Schyman är nog bland de absolut sista jag skulle gå till med mitt mindre företag! pirat
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  Dao 2009-06-04, 20:47

    Vet inte hur det är nu, men för typ tio år sedan var V och mp de partier som hade flest egnaföretagare aktiva inom partierna...
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Det talas det tyst om bland högern

    Inlägg  theward 2009-06-04, 20:51

    Dao skrev:Vet inte hur det är nu, men för typ tio år sedan var V och mp de partier som hade flest egnaföretagare aktiva inom partierna...

    på deta forum...undrar varför???
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  Susz X 2009-06-04, 20:55

    Dao skrev:Vet inte hur det är nu, men för typ tio år sedan var V och mp de partier som hade flest egnaföretagare aktiva inom partierna...

    Småföretagare kursar i dag- ingen tänker på andra än stora företag- med monopol..
    Småföretagare har ett rent helvete- de allra flesta..
    Många väletablerade småföretag har tvingats i konkurs för att storföretag vunnit byggmark
    i Sverige. Hä'r i Borås har vi inte en enda liten privatägt affär kvar- de fick försvinna när danska Netto och Lidl köpte mark av kommunen...i början var de billiga- i dag ligger de på samma priser som småaffärerna / närbutikerna en gång gjorde..bara ETT exempel på fakta från dagsläget.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  blueheaven 2009-06-04, 20:59

    Susz X skrev:
    Dao skrev:Vet inte hur det är nu, men för typ tio år sedan var V och mp de partier som hade flest egnaföretagare aktiva inom partierna...

    Småföretagare kursar i dag- ingen tänker på andra än stora företag- med monopol..
    Småföretagare har ett rent helvete- de allra flesta..
    Många väletablerade småföretag har tvingats i konkurs för att storföretag vunnit byggmark
    i Sverige. Hä'r i Borås har vi inte en enda liten privatägt affär kvar- de fick försvinna när danska Netto och Lidl köpte mark av kommunen...i början var de billiga- i dag ligger de på samma priser som småaffärerna / närbutikerna en gång gjorde..bara ETT exempel på fakta från dagsläget.

    Är det Lidl som blivit dyrare eller är det de kvarvarande småbutikerna som blivit billigare?
    Kan sjunkande krona ha något att göra med stigande priser i Sverige?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  Dao 2009-06-04, 21:01

    Att småföretag, hantverksföretag och även de udda butikerna försvinner är en styggelse utan liknelse!

    Med idén om medborgarlön, ökar mököigheterna för folk att försörja sig någorlunda med udda verksamheter - sånt som skapar mångfalld... Kanske det finns andra lösningar också!?

    Idén om att skrota räntan skulle vara en sådan...
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Vad ska ockrarna leva av då???

    Inlägg  theward 2009-06-04, 21:16

    Dao skrev:Att småföretag, hantverksföretag och även de udda butikerna försvinner är en styggelse utan liknelse!

    Med idén om medborgarlön, ökar mököigheterna för folk att försörja sig någorlunda med udda verksamheter - sånt som skapar mångfalld... Kanske det finns andra lösningar också!?

    Idén om att skrota räntan skulle vara en sådan...

    Desto fattigare man är, desto högre ränta får man betala på lån.
    Snacka om totalt bakvänt Rolling Eyes
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  blueheaven 2009-06-04, 21:19

    De som har skaffat sig pengar behöver inte låna och måste då lockas med lägre ränta, den som inte har skulder är fri!

    Du kan ju tänka dig vilka som har intressen av att folk skall låna upp över öronen?

    theward allvetaren vad säger du?
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Du säger emot dig själv

    Inlägg  theward 2009-06-04, 21:23

    blueheaven skrev:De som har skaffat sig pengar behöver inte låna och måste då lockas med lägre ränta, den som inte har skulder är fri!

    Du kan ju tänka dig vilka som har intressen av att folk skall låna upp över öronen?

    theward vad säger du allvetaren?

    Rika behöver inte låna säger du.
    Vad har då räntan för en jävla betydelse?

    Fattiga skulle ju kunna låna mera och lättare kunna betala tillbaka pengarna om räntan var lägre.

    Färre skulder skull bli oreglerade och mindre bemedlade skulle fortsätta låna, de de har råd med det..

    Summa sumaraum skulle banker ändå tjäna på det, men det är så kortsiktigt giriga att det fan är äckligt
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  Redvictory 2009-06-04, 21:26

    Många svenska småföretag tvingas slå igen portarna med denna skitregering!
    Maud Olofsson lovade stort vid valet att alliansen skulle få fart på sverige men det som hände blev det motsatta! länge har maud stått och hånflinat i tv rutan tills nu när hon börjat inse att hon är rökt för all framtid! Bye Bye little bitch
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  blueheaven 2009-06-04, 21:31

    theward skrev:
    blueheaven skrev:De som har skaffat sig pengar behöver inte låna och måste då lockas med lägre ränta, den som inte har skulder är fri!

    Du kan ju tänka dig vilka som har intressen av att folk skall låna upp över öronen?

    theward vad säger du allvetaren?

    Rika behöver inte låna säger du.
    Vad har då räntan för en jävla betydelse?

    Fattiga skulle ju kunna låna mera och lättare kunna betala tillbaka pengarna om räntan var lägre.

    Färre skulder skull bli oreglerade och mindre bemedlade skulle fortsätta låna, de de har råd med det..

    Summa sumaraum skulle banker ändå tjäna på det, men det är så kortsiktigt giriga att det fan är äckligt

    Men du hajjade inte riktigt tror jag?

    Den som har skuld är inte fri, säger inte detta något?

    När man är fri det vill säga när man inga skulder har så har man ju visat att man kan förvalta pengarna och inte behöver bankfolks ynnest eller politikers, det finns inget som tilltalar politiker mer än att ha ett beroende folk som spelar dem i händerna, ett beroende folk är ett lydigt folk!
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty du menar väl

    Inlägg  theward 2009-06-04, 21:32

    Redvictory skrev:Många svenska småföretag tvingas slå igen portarna med denna skitregering!
    Maud Olofsson lovade stort vid valet att alliansen skulle få fart på sverige men det som hände blev det motsatta! länge har maud stått och hånflinat i tv rutan tills nu när hon börjat inse att hon är rökt för all framtid! Bye Bye little bitch

    bye bye beaver, be gone forever hehe tongue

    nää dom har inte gjort ett skit för småföretagen, det måste anses som ett jättesvek
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Du fattar väl att

    Inlägg  theward 2009-06-04, 21:34

    blueheaven skrev:
    theward skrev:
    blueheaven skrev:De som har skaffat sig pengar behöver inte låna och måste då lockas med lägre ränta, den som inte har skulder är fri!

    Du kan ju tänka dig vilka som har intressen av att folk skall låna upp över öronen?

    theward vad säger du allvetaren?

    Rika behöver inte låna säger du.
    Vad har då räntan för en jävla betydelse?

    Fattiga skulle ju kunna låna mera och lättare kunna betala tillbaka pengarna om räntan var lägre.

    Färre skulder skull bli oreglerade och mindre bemedlade skulle fortsätta låna, de de har råd med det..

    Summa sumaraum skulle banker ändå tjäna på det, men det är så kortsiktigt giriga att det fan är äckligt

    Men du hajjade inte riktigt tror jag?

    Den som har skuld är inte fri, säger inte detta något?

    När man är fri det vill säga när man inga skulder har så har man ju visat att man kan förvalta pengarna och inte behöver bankfolks ynnest eller politikers, det finns inget som tilltalar politiker mer än att ha ett beroende folk som spelar dem i händerna, ett beroende folk är ett lydigt folk!

    Att världen som den ser ut i dag, inte funkar om alla skulle klara sig utan lånade pengar...

    Hur många skulle kunna klara av att spara till en bil, till ett hus osv??

    Då måste ju nåt radikalt hända och nej det handlar inte om sänkta skatter i absurdum.

    Jag anser att har jag ett lån med låg ränta och valfri amortering, så är jag väldigt nära fri iaf Wink
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  blueheaven 2009-06-04, 21:40

    theward skrev:

    Att världen som den ser ut i dag, inte funkar om alla skulle klara sig utan lånade pengar...

    Hur många skulle kunna klara av att spara till en bil, till ett hus osv??

    Då måste ju nåt radikalt hända och nej det handlar inte om sänkta skatter i absurdum.

    Jag anser att har jag ett lån med låg ränta och valfri amortering, så är jag väldigt nära fri iaf Wink

    Okej det är väl antagligen din ringa erfarenhet och ringa ålder som ställer till det, får man hoppas? cyclops
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  formsvackan 2009-06-04, 21:44

    blueheaven skrev:Du kan ju tänka dig vilka som har intressen av att folk skall låna upp över öronen?
    Har du äntligen börjat förstå banksystemet, eller låtsas du bara ?
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  Susz X 2009-06-04, 21:44

    blueheaven skrev:
    Susz X skrev:
    Dao skrev:Vet inte hur det är nu, men för typ tio år sedan var V och mp de partier som hade flest egnaföretagare aktiva inom partierna...

    Småföretagare kursar i dag- ingen tänker på andra än stora företag- med monopol..
    Småföretagare har ett rent helvete- de allra flesta..
    Många väletablerade småföretag har tvingats i konkurs för att storföretag vunnit byggmark
    i Sverige. Hä'r i Borås har vi inte en enda liten privatägt affär kvar- de fick försvinna när danska Netto och Lidl köpte mark av kommunen...i början var de billiga- i dag ligger de på samma priser som småaffärerna / närbutikerna en gång gjorde..bara ETT exempel på fakta från dagsläget.

    Är det Lidl som blivit dyrare eller är det de kvarvarande småbutikerna som blivit billigare?
    Kan sjunkande krona ha något att göra med stigande priser i Sverige?

    Finns knappt inga småbutiker kvar ( inte ens de som verkligen var väletablerade)- när de stora kedjorna etablerades hade de superlåga priser i början ett tag- tills de konkurrerat ut småbutikerna. Sedan höjde de priset på varorna så de kostar i dag kunden lika mycket som i tidigare småbutiker- de som inte existerar längre..
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  blueheaven 2009-06-04, 21:46

    formsvackan skrev:
    blueheaven skrev:Du kan ju tänka dig vilka som har intressen av att folk skall låna upp över öronen?
    Har du äntligen börjat förstå banksystemet, eller låtsas du bara ?

    Har alltid förstått detta och av samma anledning har jag nu kapital sparat och ej så stora lån, hatar att stå med mössan i hand!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  formsvackan 2009-06-04, 21:52

    blueheaven skrev:Har alltid förstått detta och av samma anledning har jag nu kapital sparat och ej så stora lån, hatar att stå med mössan i hand!
    Varför protesterade du då när baksidan av FRB presenterades på AB forum ? Av vilken anledning är vi som vill bort med räntan konspirationsteoretiker ?
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  blueheaven 2009-06-04, 21:54

    Susz X skrev:
    Finns knappt inga småbutiker kvar ( inte ens de som verkligen var väletablerade)- när de stora kedjorna etablerades hade de superlåga priser i början ett tag- tills de konkurrerat ut småbutikerna. Sedan höjde de priset på varorna så de kostar i dag kunden lika mycket som i tidigare småbutiker- de som inte existerar längre..

    Hur länge skall du jämföra med priser från förr tror du att det är första gången i världshistorien som priser går upp?

    Rekordet slogs väl av euromotståndaren som påstod att allt var mycket dyrare nu än det var i den lokala valutan som upphörde för tio år sedan!

    Vilken växelkurs använder man när man jämför med en valuta som försvann för tio år sedan?
    Menar samma stolle att om den tidigare valutan hade funnits kvar så hade inte priserna eller växelkurserna förändrats på tio år?

    Hur jävla pantad får man bli? geek
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  Susz X 2009-06-04, 22:26

    Vad är det för fel på dig? Eller försöker du på ett fjantigt sätt skyla över monopolbolagens
    tydliga taktik för att få just- monopol?
    BH- jag kan verkligen skatta mig lycklig att inte ha en lurifax innanför vare sig pannbenet eller hemmets dörr.. Smile
    Ojusta metoder fördömer jag
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  blueheaven 2009-06-04, 23:30

    Susz X skrev:Vad är det för fel på dig? Eller försöker du på ett fjantigt sätt skyla över monopolbolagens
    tydliga taktik för att få just- monopol?
    BH- jag kan verkligen skatta mig lycklig att inte ha en lurifax innanför vare sig pannbenet eller hemmets dörr.. Smile
    Ojusta metoder fördömer jag

    Vad jiddrar du om?

    Jag är monopolens och planekonomins edsvurna fiende!
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  Susz X 2009-06-05, 01:19

    blueheaven skrev:
    Susz X skrev:Vad är det för fel på dig? Eller försöker du på ett fjantigt sätt skyla över monopolbolagens
    tydliga taktik för att få just- monopol?
    BH- jag kan verkligen skatta mig lycklig att inte ha en lurifax innanför vare sig pannbenet eller hemmets dörr.. Smile
    Ojusta metoder fördömer jag

    Vad jiddrar du om?

    Jag är monopolens och planekonomins edsvurna fiende!

    Jasså?
    cat
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  Dao 2009-06-05, 01:27

    Om du är emot monopol och planekonomi, var då med och slåss om att förbjuda räntan, BH. Och afgiftsbelägg belopp i banken över en viss nivå. Då kommer pengarna ut i samhället - varpå småbutiker, sysslesättning, hantverk, människovärde, etc, etc, blomma upp i vårt samhälle. För att inte tala om mångfalden!!!

    Att vara mot monopol och samtidigt för nyliberalism, är en av de värsta motsägelser man kan säga!!!
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  Redvictory 2009-06-05, 07:01

    Dao skrev:Om du är emot monopol och planekonomi, var då med och slåss om att förbjuda räntan, BH. Och afgiftsbelägg belopp i banken över en viss nivå. Då kommer pengarna ut i samhället - varpå småbutiker, sysslesättning, hantverk, människovärde, etc, etc, blomma upp i vårt samhälle. För att inte tala om mångfalden!!!

    Att vara mot monopol och samtidigt för nyliberalism, är en av de värsta motsägelser man kan säga!!!

    Hela Högerpacket är ju motsägelsefullt och riktigt riktigt vämjeligt!

    Sponsored content


    Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen? Empty Sv: Vart tar alla Sveriges småföretagare vägen?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-06, 23:57