Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+9
blueheaven
råttan.
formsvackan
berralarzon
fredrik rahm70
kanaljen
x-medborgare
Redvictory
RedCloud
13 posters

GRATTIS OSKARSHAMN

RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

GRATTIS OSKARSHAMN Empty GRATTIS OSKARSHAMN

Inlägg  RedCloud 2009-06-03, 14:46

Grattis Oskarshamnsbor, ni slipper 12 000 ton högaktivt kärnavfall med en halveringstid på 100 000 år.

Grattis, ni slipper också att ta emot kärnavfallet från övriga EU länder...

Till Östahammarsborna, bättre lycka nästa gång....

Strålande...
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

GRATTIS OSKARSHAMN Empty Sv: GRATTIS OSKARSHAMN

Inlägg  Redvictory 2009-06-03, 15:45

RedCloud skrev:Grattis Oskarshamnsbor, ni slipper 12 000 ton högaktivt kärnavfall med en halveringstid på 100 000 år.

Strålande...

Ett förslag är att alla som röstar ja till kärnkraft får förvara lite avfall i sina källare! (mysig källarbelysning)

Jag skulle inte behöva vara orolig eftersom jag och mina grannar har elkraft från älvarna och röstar NEJ till Kärnkraft! Very Happy
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Inlägg  x-medborgare 2009-06-03, 15:59

Röstade oxå nej.. Very Happy
    kanaljen
    kanaljen

Antal inlägg : 609

Inlägg  kanaljen 2009-06-03, 16:16

Redvictory skrev:
    RedCloud skrev:Grattis Oskarshamnsbor, ni slipper 12 000 ton högaktivt kärnavfall med en halveringstid på 100 000 år.

Strålande...

Ett förslag är att alla som röstar ja till kärnkraft får förvara lite avfall i sina källare! (mysig källarbelysning)

Jag skulle inte behöva vara orolig eftersom jag och mina grannar har elkraft från älvarna och röstar NEJ till Kärnkraft! Very Happy

Det finns faror med vattenkraft också, försämrat underhåll är en stor fara. Sedan kommer vi att behöva fusionskraft i framtiden t ex. vid rymdfärder. Jag är då för fortsatt forskning, fusionskraft tar även hand om fissionkraftens avfall.
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2009-06-03, 16:48

kanaljen skrev:
    Redvictory skrev:

Strålande...

Det finns faror med vattenkraft också, försämrat underhåll är en stor fara. Sedan kommer vi att behöva fusionskraft i framtiden t ex. vid rymdfärder. Jag är då för fortsatt forskning, fusionskraft tar även hand om fissionkraftens avfall.

Ja tyvärr har underhållet blivit försämrat efter privatiseringen där enbart ett vistsyfte finns med! just det underhållet och beredskapen skall länstyrelserna sköta med sna kontrollorgan och inspektioner! de skall naturligtvis vara statliga!
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Antal inlägg : 3811

Inlägg  fredrik rahm70 2009-06-03, 17:07

Redvictory skrev:

Ja tyvärr har underhållet blivit försämrat efter privatiseringen där enbart ett vistsyfte finns med! just det underhållet och beredskapen skall länstyrelserna sköta med sna kontrollorgan och inspektioner! de skall naturligtvis vara statliga!

och det där PÅSTÅENDET har du källa på...eller hittade du på och skall ge mej öknamn nu som vanligt?? =)

berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2009-06-03, 18:18

fredrik rahm skrev:
    Redvictory skrev:

och det där PÅSTÅENDET har du källa på...eller hittade du på och skall ge mej öknamn nu som vanligt?? =)

Du freikrahm aka mickewred du får ett av mig håll till godo mobbaren "psykotpatfredrik".
    //berra
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-06-03, 18:23

Varför inte försöka använda skiten en gång till, och en gång till .....

Samtliga fysiker jag pratat med är av uppfattningen att det är det absolut bästa sättet, men det finns ju tyvärr politiker också. Röstfiske går som vanligt före utveckling och säkerhet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5299082.ab

Vad är alternativet till slutförvaring?
    – Antingen kan man göra som idag, bara låta det använda kärnbränslet deponeras. Eller också kan man mata in det i processen igen, i en sluten bränslecykel. Idag klarar man bara av att använda en procent av uranet, men i framtidens kärnkraft kommer det gå.
    – Men Sverige har valt att inte göra det och därför behövs ett slutförvar. Man jag hoppas att Sverige kommer att ändra sig.
    råttan.

Antal inlägg : 4318

Inlägg  råttan. 2009-06-04, 00:32

Man får väl gratulera Östhammar till de nya arbetstillfällena.

Den okunniga vänstern är det ingen som har förtroende för.
    blueheaven

Antal inlägg : 5228

Inlägg  blueheaven 2009-06-04, 01:09

formsvackan skrev:Varför inte försöka använda skiten en gång till, och en gång till .....

Samtliga fysiker jag pratat med är av uppfattningen att det är det absolut bästa sättet, men det finns ju tyvärr politiker också. Röstfiske går som vanligt före utveckling och säkerhet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5299082.ab

Samtliga fysiker du talat med, vilka skulle det vara för de finns väl inte på vpk's partikansli?

Är det fantasigeneratorn som spelar dig ett spratt eller är det båten som driver med dig?
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-06-04, 10:36

blueheaven skrev: Samtliga fysiker du talat med, vilka skulle det vara för de finns väl inte på vpk's partikansli?
    Nej, men det gör ju inte jag heller. Duger CERN ?
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-06-04, 11:47

Ja visst är det fantastiskt, man skapar bergsrum för att förvara livsfarligt atomavfall,
    Till en kostad av 25 miljarder, pengar som kommer skapa makalösa 250 arbetstillfällen när det står klart?
    Men så klart då vet jag ju inte hur mycket av miljarderna som gått till politiker, chefer och konsulter,
    Men dom lär väl bo i sina nya herrgårdar hela gänget, på behörigt avstånd, innan första spadtaget är grävt?

ALLTIHOP IVRIGT HYLLAT AV MR. RÅTTA!
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2009-06-04, 12:52

Om sanningen skall fram så såg majoriteten av invånarna i Oskarshamn sig som förlorare och de flesta i Östhammar jublade.
    Och ja, det finns tekniker för att återanvända kärnbränslet och därför skall väl detta inte ses som någon SLUT-förvaring utan istället som en DJUP-förvaring.

"Om allt kärnbränsle som hittills använts i Sverige upparbetades och återanvändes kontinuerligt skulle det räcka många hundra år som bränsle i bridreaktorer. Dessa kommer att byggas i stor utsträckning framöver, var så säkra!"

Jo, vänstern kommer inte kunna lyckas stoppa utvecklingen i all oändlighet. Det kommer bättre teknik.
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-06-05, 08:57

Jo, vänstern kommer inte kunna lyckas stoppa utvecklingen i all oändlighet. Det kommer bättre teknik.

Ja, det vore bra. Då skulle vi inte behöva låsa oss fast på just kärnkraften. Inte när det finns så mycket annat att välja på!

Tack för de uppmuntrande rader, DD!
    Very Happy

queen
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-06-05, 10:18

x-medborgare skrev:Röstade oxå nej.. Very Happy

Vad överraskad man blir! Wink
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2009-06-05, 10:26

blueheaven skrev:

Törs du förvara din del av kärnavfallet i din källare B-H? om inte så ska också du rösta NEJ!

Jag tycker det skulle stå på röstsedeln JA till kärnkraft = JA jag vill att kärnavfallet blir en del av mig tills jag dör

och NEJ till kärnkraft Nej jag frånsäger mig härmed allt som har med kärnavfall att göra resten av mitt liv!

Det måste ju vara det mest solidariska och rättvisa beslut man kommer!
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2009-06-05, 12:53

torkramarna skall inte kunna hindra utvecklingen i all evighet - redan idag finns det bra miljövänslig teknik som täcker alla behov, och i morgon blir de bättre - om de tillåts!
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-06-05, 12:55

Redvictory skrev:
    blueheaven skrev:

Törs du förvara din del av kärnavfallet i din källare B-H? om inte så ska också du rösta NEJ!

Jag tycker det skulle stå på röstsedeln JA till kärnkraft = JA jag vill att kärnavfallet blir en del av mig tills jag dör

och NEJ till kärnkraft Nej jag frånsäger mig härmed allt som har med kärnavfall att göra resten av mitt liv!

Det måste ju vara det mest solidariska och rättvisa beslut man kommer!

Har jag sagt att jag röstade ja?

Redviktory är motståndare till kärnkraft, motståndare till utbyggd vattenkraft och motståndare till vindkraft men stänger inte ens av datorn när han lämnar den!
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-06-05, 13:02

Själv är jag motståndare till kärnkraft.....trots att jag en gång i tiden röstade ja.

Jag är för utbyggnad och moderiserning av våra vattenkraftverk men inte att bygga ut de kvarvarande älvarna.

Jag tcker inte om vindkraft då det är fult men jag är inte emot den heller...den fungerar bra.

Jag är för solkraft, vågkraft, fjärr- och bergsvärme.

Med vind-, vatten-, sol- och vågkraft skulle vi komma långt om det satsades på detta istället för på gammal, beprövad teknik. Varför måste vi låsa fast oss med gamla lösningar i denna moderna värld? Vi har nya kunskaper så varför inte använda dem?

queen
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2009-06-05, 13:12

Framför allt måste de alternativa energimetoderna få möjlighet att utvecklas idag. Nästan alla Sveriges energipengar, där man bygger ut något, har gått till Kärnkraften - trots resultatet av folkomröstningen.

Hade ex. vindkraftverken fått en tiondel av vad kärnkraften fått, hade vi idag sannoligt även haft vackra vindsnurror! Wink
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-06-05, 13:17

Regndrottning skrev:
    Själv är jag motståndare till kärnkraft.....trots att jag en gång i tiden röstade ja.

Jag är för utbyggnad och moderiserning av våra vattenkraftverk men inte att bygga ut de kvarvarande älvarna.

Jag tcker inte om vindkraft då det är fult men jag är inte emot den heller...den fungerar bra.

Jag är för solkraft, vågkraft, fjärr- och bergsvärme.

Med vind-, vatten-, sol- och vågkraft skulle vi komma långt om det satsades på detta istället för på gammal, beprövad teknik. Varför måste vi låsa fast oss med gamla lösningar i denna moderna värld? Vi har nya kunskaper så varför inte använda dem?

queen

I stora drag så delar vi syn i denna fråga regndrottning!

Är varken motståndare eller anhängare till kärnkraft.
    Är för en utbyggnad av redan exploaterade älvar.
    Tycker vindkraft är bra och störs inte speciellt mycket av dem varken estetiskt eller ljudmässigt.
    För landsorten är värmepumpar för uppvärmning i dagsläget en bra lösning som är billig i drift och installation.
    För statsbebyggelse är fjärrvärmen bra det är dock ett aber att den inte är utsatt för konkurrens och det är dyra anläggningskostnader.
    Sol och vågkraft behöver nog utvecklas ytterligare för att ge något tillskott att tala om här i Sverige.
    Där tidvattnet är omfattande såsom i Bretagne så är ju möjligheterna för denna energikälla enorma.
    I Spanien bör man kunna nyttja solvärme optimalt.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 20:34