blueheaven 2009-06-05, 13:17
Regndrottning skrev:
Själv är jag motståndare till kärnkraft.....trots att jag en gång i tiden röstade ja.
Jag är för utbyggnad och moderiserning av våra vattenkraftverk men inte att bygga ut de kvarvarande älvarna.
Jag tcker inte om vindkraft då det är fult men jag är inte emot den heller...den fungerar bra.
Jag är för solkraft, vågkraft, fjärr- och bergsvärme.
Med vind-, vatten-, sol- och vågkraft skulle vi komma långt om det satsades på detta istället för på gammal, beprövad teknik. Varför måste vi låsa fast oss med gamla lösningar i denna moderna värld? Vi har nya kunskaper så varför inte använda dem?
I stora drag så delar vi syn i denna fråga regndrottning!
Är varken motståndare eller anhängare till kärnkraft.
Är för en utbyggnad av redan exploaterade älvar.
Tycker vindkraft är bra och störs inte speciellt mycket av dem varken estetiskt eller ljudmässigt.
För landsorten är värmepumpar för uppvärmning i dagsläget en bra lösning som är billig i drift och installation.
För statsbebyggelse är fjärrvärmen bra det är dock ett aber att den inte är utsatt för konkurrens och det är dyra anläggningskostnader.
Sol och vågkraft behöver nog utvecklas ytterligare för att ge något tillskott att tala om här i Sverige.
Där tidvattnet är omfattande såsom i Bretagne så är ju möjligheterna för denna energikälla enorma.
I Spanien bör man kunna nyttja solvärme optimalt.