Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
KickTheRasist
lazy
RedCloud
Dao
kanaljen
formsvackan
fredrik rahm70
SiP
MartinLindgren
Blåfront
14 posters

    Nämn EN POSITIV sak med islam

    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  SiP 2009-06-01, 19:26

    martin7lindgren skrev:Lugna ner dig lite Mr. Sip, Jag vet vad islam är för för något, med dom menar ju inte jag hela världen,
    Förvånar mig att man måste bokstavera det för ett klassens snille som dig?
    Du kanske inte är så djävla "kleever"som du inbillar dig?

    Men som sagts Mr. Brainiac, du säger vad du vill, men sista ordet är mitt, och det kan inte du göra ett dugg åt, så länge du dealar med mig!

    Förstå att det vimmlar av dussingubbar/tjejer som du på stan, vad du nu är för något!
    Grabb eller tjej i militärmundering, vem vet, inte jag iallafall?

    jag är i motsatts till dig alltid lugn..

    "Kleever"?? ahh du menar det engelska ordet för motsattsen till dig, smart, "clever"

    Du får hur många sista ordet du vill Martin, bara du skriver något vettigt, men det lär väl aldrig inträffa, så tyvärr....

    Sen vimmlar säkert av sådana som mig på stan, vi kallas arbetare...något som du aldrig varit eller kommer att bli..

    Och igen, ja jag har gjort lumpen, har du???
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  MartinLindgren 2009-06-01, 19:52

    Suck...? Mr. SiP, skriver jag "kleever" så menar jag just det!
    det framstår allt mer tydligt att du fröken lilla, tycks lida av just det,
    "kleever" komplex?

    Hur kommer det sig att du ständigt måste påtala hur smart du är? geek


    Jasså du har gjort lumpen, fantastiskt!
    I lottakåren då?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 19:56

    På vilket sätt skulle kvinnoförtryck, hängningar representera islam, det finns ingen generell inställning till sådant i religionen!

    Så - uppenbarligen var det fördomarna som talade... igen!


    Senast ändrad av Dao den 2009-06-01, 19:59, ändrad totalt 1 gång
    Potatiskungen
    Potatiskungen


    Antal inlägg : 281
    Join date : 09-04-15
    Ort : Stockholm

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Potatiskungen 2009-06-01, 19:56

    Blåfront skrev:Nämn EN POSITIV sak med islam
    Tacksamt att skylla på när vi söker enkla svar ; )
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  SiP 2009-06-01, 19:57

    martin7lindgren skrev:Suck...? Mr. SiP, skriver jag "kleever" så menar jag just det!
    det framstår allt mer tydligt att du fröken lilla, tycks lida av just det,
    "kleever" komplex?

    Hur kommer det sig att du ständigt måste påtala hur smart du är? geek

    Hur kommer det sig att du alltid måste visa hur korkad du är...

    Särk är en kaftan.
    Islam är en person.
    och clever stavas kleever. lol!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 20:01

    Vilka "enkla" svar, poptatiskungen?

    De existentiella frågorna är betydligt mer komplexa än den begränsning du valt på din uppfattning om religion...
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Blåfront 2009-06-01, 20:02

    KickTheRasist skrev:
    Blåfront skrev:
    RedCloud skrev:Blåfjant, nämn en positiv sak med kristendom.....

    suck

    Så försöker röding paja ännu en tråd

    Är du muslim röding?

    Du stödjer talibanism med andra ord


    Vad skulle spela det för roll
    om han verkar vara en muslim
    din lille äckel pedo ??

    Den som är äckel pedo är väl du som försvarar en pedofil religion?
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  lazy 2009-06-01, 20:07

    Potatiskungen skrev:
    Blåfront skrev:Nämn EN POSITIV sak med islam
    Tacksamt att skylla på när vi söker enkla svar ; )

    Men så är det inte, de flesta som har kommit hit från just religiöst
    (islamfundalism) förtryck har gjort det just pga att slippa det
    religiösa förtrycket och de blir oroade när Sverige av alla länder
    helt plötsligt håller med om att vi ska ha "särskilda religiösa
    skolor för muslimska barn" det är inte den demokrati som de flesta
    vill ha.
    Potatiskungen
    Potatiskungen


    Antal inlägg : 281
    Join date : 09-04-15
    Ort : Stockholm

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Potatiskungen 2009-06-01, 20:09

    Dao skrev:Vilka "enkla" svar, poptatiskungen? De existentiella frågorna är betydligt mer komplexa än den begränsning du valt på din uppfattning om religion...
    Kan någon annan förklara för Dao vad jag menar?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 20:10

    Lazy

    "...de flesta som har kommit hit från just religiöst
    (islamfundalism) förtryck..."


    Det stämmer inte. Generellt är det enbart iranier som flytt från muslimsk extremism.

    De flesta andra har flytt på grund av västerländska krig eller diktaturer!

    Angående religiösa friskolor, så kan du i valen rösta på de som inte vill ha sådana friskolor. Det gör jag! Jag vill inte ha några friskolor alls...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Sniperace 2009-06-01, 20:17

    Dao skrev:Lazy

    "...de flesta som har kommit hit från just religiöst
    (islamfundalism) förtryck..."


    Det stämmer inte. Generellt är det enbart iranier som flytt från muslimsk extremism.

    De flesta andra har flytt på grund av västerländska krig eller diktaturer!

    Angående religiösa friskolor, så kan du i valen rösta på de som inte vill ha sådana friskolor. Det gör jag! Jag vill inte ha några friskolor alls...

    Ahaa, så du menar Att min vän Reeza flydde den västerländska "ockupationen" i Afghanistan, fastän han själv säger att han flydde det religiösa förtryckey och talibanerna??

    Nästas alla Afhganer flydde pga talibenerna INTE pga USA...
    Potatiskungen
    Potatiskungen


    Antal inlägg : 281
    Join date : 09-04-15
    Ort : Stockholm

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Potatiskungen 2009-06-01, 20:20

    Dao skrev:Vilka "enkla" svar, poptatiskungen?

    De existentiella frågorna är betydligt mer komplexa än den begränsning du valt på din uppfattning om religion...
    Tacksamt att skylla på när vi söker enkla svar = det är enklare att generalisera än att försöka förstå. Precis som du gjorde nu Dao.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 20:28

    OK, Sniper... Talibanerna är också en liten extrem grupp som folk flydde ifrån. I och för sig inte lika många flyktingar som dagens krig där ger, men ändå...

    Du kan säkert finna något annat ställe där extremistiska grupper styr landet...

    Men i det stora ela är de flesta flyktingarna ett resultat av västs inblandning i muslimska världen. Skall man hårdra det var talibanerna också en konsekvens av västs krig i landet... Men det är iofs en annan fråga...

    Det viktigaste är att de flesta flyr från förtryck och krig, som sällan har religiösa bakgrunder!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Sniperace 2009-06-01, 20:38

    Dao skrev:OK, Sniper... Talibanerna är också en liten extrem grupp som folk flydde ifrån. I och för sig inte lika många flyktingar som dagens krig där ger, men ändå...

    Du kan säkert finna något annat ställe där extremistiska grupper styr landet...

    Men i det stora ela är de flesta flyktingarna ett resultat av västs inblandning i muslimska världen. Skall man hårdra det var talibanerna också en konsekvens av västs krig i landet... Men det är iofs en annan fråga...

    Det viktigaste är att de flesta flyr från förtryck och krig, som sällan har religiösa bakgrunder!

    Är det inte religiöst förtryck när flickor dödas av religiösa extremister för att de går i skola osv?

    Jag vidhåller att VÄLDIGT många flyr religiöst förtryck, där makthavare rättfärdigar förtrycket som religiösa krav/ normer.

    Att detta sedan INTE kanske är den "rätta" Islam är helt ovidkommande.

    Detta är iallafall svaret många muslimer ger när man frågar varför de flytt.
    i väldigt många fall är det en MYT att det skulle bero på väst (USA) även om dt nu är väldigt enkelt att skylla på dem
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  lazy 2009-06-01, 20:39

    Så varför DAO, vill inte pakistaner släppa in talibaner? Flera
    högutbildade pakistaner vill INTE bli förtryckta av en religion
    som de inte ens håller med? Har de möjligen högre IQ?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 20:46

    Förtryck och våld mot kvinnor och barn förekommer i alla samhällen, Sniper!

    Och visst finns det sådana som använder religionen för att på nått sätt rättfärdiga sitt förtryck. Det är naturligt att de gör så.

    Vad flyktingar uppger när de söker asyl i Sverige är ofta mer beroende på vilka svar som mest kan garantera dem detta visumet...

    De flesta flyr utifrån grunder som i FN inte anses vara godtagbara som orsak, så de uppger givetvis inte detta då...

    Att låta de fanatiska männen som dödar sina barn respresentera muslimer, och islam, är som att låta hustrumisshandlarna, de svenska hedersrelaterade vålden, representera svenskar och Sverige...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 20:49

    Lazy

    Ingen gillar talibaner!

    De högutbildade pakistanierna är troligen muslimer de också, och gör nog inte den koppling som du gör...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Sniperace 2009-06-01, 20:50

    kvinnor flyr för att inte straffas för äktenskapsbrott, kvinnor flyr religiösa krav, både m'n och kvinnor flyr för att inte straffas för att de avfallit från Islam, män och kvinnor flyr pga att de som homosexuella riskerar hårda straff pga RELIGIÖSA skäl....

    andra flyr för att de INTE tillhör rätt gruppering Inom Islam osv...

    Men visst INGEN flyr pga Islam, utan pga att andra MISSBRUKAR Islam, men som jag sa, det är egentlingen ovidkommande, för det de flyr ifrån är ju ändå ett missbruk AV ISLAM...

    Det går INTE att bortförklara, och förresten, då borde de väl utvisas om det inte enligt FN är godtagbara skäl, HEMSKA tanke-----

    Det är ändå som de flyr ISLAM i den form som praktiserad av makthavarna i sina länder
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Blåfront 2009-06-01, 20:54

    Och när dom flyr hit blir det inte bättre pga rödingarnas politik!

    http://svt.se/2.22620/1.1578289/jag_vill_leva_mitt_liv?lid=puff_1578533&lpos=rubrik

    Vad TUSAN har inte rödingarna gjort något när de hade makten!?

    Jämnställdhet? Jävla hyckleri!

    Vissa rödingar sjunker så jävla lågt så de vill införa badtider för muslimer ,annars kan de inte gå att bada, de ser burkan som ett alternativ när inte den för tighta våtdräkten duger... BARA POSITIVA SAKER!
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  lazy 2009-06-01, 20:58

    Dao skrev:Lazy

    Ingen gillar talibaner!

    De högutbildade pakistanierna är troligen muslimer de också, och gör nog inte den koppling som du gör...

    Yes Dao, de är muslimer eftersom de är födda så men vill inte ha några
    Sharialagar, är det konstigt?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 20:58

    Varför jag betonade iranierna, är nog för att det är den enda flyktinggrupp, där flyktingarna flyr just för religionen - som alltså sällan förblir aktivt troende i vårt land. De flesta andra flyr politiska grupper, som exempelvis talibanerna - och vet att islam inte är att skylla på!

    Har även träffat många iranier, främnst faktiskt kvinnor, som tar islam i försvar.

    Sniper - du blandar ihop retorik med religion. Även i "sekulariserade" länder finns det en snedvriden kvinnosyn, där kvinnor med många älskare blir "horor", men männen en form av hjältar... Även homosexuella trackaseras här!

    Graden på våld handlar då oftast på graden av fattigdom och osäkerhet i samhället!

    Det du skriver är ovidkommande, då islam som religion sällan har ett spel med i saken överhuvudtaget, vare sig som missbruk eller annat - mer än retorik!

    Ingen bortförklarar något här!

    Men du måste förklara hur det kommer sig att likartat förtryck även finns, i samma utsträckning, där islam inte är det som används retoriskt!!!

    Din sista mening är helt knasig - folk flyr från diktatur, förtryck och krig!!! Inget annat!!!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 21:02

    Lazy

    Sharialagar är ett begrepp som ofta konstlas med ganska fritt...

    Nej, inte många vill ha de traditionella fem sharialagarna från förr, det stämmer. Men begreppet är mer flexibelt än så. Alla vill ha lagar som de kan erkänna känns rätt och riktigt, religiösa skulle kunna kalla dem gudomliga, men skippa det ordet nu - för att undvika förvirring. Det är just den känslan som är grunden för religionerna, känslan för vad som är rätt och fel - moral och etik. När lagarna i ett land känns rätt enligt folks gemensamma uppfattning - är det alltså i praktiken sharialagar som de har skaffat!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Dao 2009-06-01, 21:03

    De enda "rödingar" jag känner till, är rödhakarna på tomten... Och de anser jag nog vara ganska oskyldiga till vad vi människor hittar på, Blåfront...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Sniperace 2009-06-01, 21:06

    Dao skrev:Lazy

    Ingen gillar talibaner!

    De högutbildade pakistanierna är troligen muslimer de också, och gör nog inte den koppling som du gör...

    Och du tror inte de skulle fly den islam som dessa representerar?

    och du tror inte att de skulle ha synpunkter på att riskera straff om de kom till insikten att de inte längre hade en tro på att Allah existerar?

    så den som riskerar dödsstraff pga att denne blivit kristen, eller förlorat tron på allah flyr förtryck och krig, istället för tolkningen att denne SKA dödas som det finns belägg för att bokstavstolkning i koranen anger som straff?

    förtrycket ÄR ett religioöst förtryck av dem som tolkar islam på sitt sätt, och det är det förtrycket och DEN Islam de flyr.

    på ditt sätt att resonerar skulle vi kunna acceptera NAZISMEN och påstå att det är ingen som blir illa utsatt av denna, utan det är förtryckare i dess namn osv....

    ISLAM ÄR ett ok, när denna används av religiösa DÅRAR! med helt ok, när den användas av eftertänksamma Muslimer som inte bokstavstolkar och PÅTVINGAR medmänniskorna att leva efter dessa regler
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  x-medborgare 2009-06-01, 21:12

    Dao skrev:Varför jag betonade iranierna, är nog för att det är den enda flyktinggrupp, där flyktingarna flyr just för religionen - som alltså sällan förblir aktivt troende i vårt land. De flesta andra flyr politiska grupper, som exempelvis talibanerna - och vet att islam inte är att skylla på!

    Har även träffat många iranier, främnst faktiskt kvinnor, som tar islam i försvar.

    Sniper - du blandar ihop retorik med religion. Även i "sekulariserade" länder finns det en snedvriden kvinnosyn, där kvinnor med många älskare blir "horor", men männen en form av hjältar... Även homosexuella trackaseras här!

    Graden på våld handlar då oftast på graden av fattigdom och osäkerhet i samhället!

    Det du skriver är ovidkommande, då islam som religion sällan har ett spel med i saken överhuvudtaget, vare sig som missbruk eller annat - mer än retorik!

    Ingen bortförklarar något här!

    Men du måste förklara hur det kommer sig att likartat förtryck även finns, i samma utsträckning, där islam inte är det som används retoriskt!!!

    Din sista mening är helt knasig - folk flyr från diktatur, förtryck och krig!!! Inget annat!!!

    eller av ekonomiska skäl eller för att tex sadam kastade ut dem vare sig de ville eller ej.


    Senast ändrad av x-medborgare den 2009-06-01, 21:44, ändrad totalt 1 gång

    Sponsored content


    Nämn EN POSITIV sak med islam - Sida 2 Empty Sv: Nämn EN POSITIV sak med islam

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 18:36