DirtyDog skrev: cleopatra skrev:Jaha, kan man se IP-nummer på skärmdumpar? Visste inte det..... Ja då förstår jag hur de får bevis som de kan visa för internetleverantören så dessa kan lämna ut personuppgifterna. TACK för det vovven!!
Inser du att du förvirrar mig (och då menar jag inte bara genom den fina bilden till vänster)?
Du skrev tidigare: cleopatra skrev:Ja, iofs behöver tex en forumadmin bara en skärmdump som bevis för att få ut ett IP-nummer, man kan väl göra skärmdumpar på fildelning likväl som olagliga och kränkande inlägg på forum. Bara att gå in på TPB och göra en skärmdump på ett nick som verkar lägga upp mycket där och sen lägga fram det som bevis för att få ut IP-nummret av internetleverantörerna.
Jag trodde att du hade skrivit fel tidigare.
Det ENDA riktiga spår som du lämnar efter dig på webben ÄR just ditt IP-nummer. Ditt ipnummer skriver inlägg och skickar och tar emot filer på olika siter på internet. Det är ungefär som ett telefonnummer. De som har detta forum kan därför se om du är inloggad här med två olika nick (eftersom ni har samma ip-nummer) om du inte kör den ena via en proxy (normalt en dator i ett annat land).
Att du är den du framställer dig som kan de inte veta (eftersom det är något som du själv styr över) utan det ENDA som de med SÄKERHET vet är ditt ip-nummer. Det behöver de alltså aldrig fråga någon om.
Det kan dock få en möjlig uppgift om VAR du befinner dig genom att mata in ditt ip-nummer i sökrutan på denna sida:
www.ip2location.com Man kan inte lita på lokaliseringen till 100% eftersom många ofta ändrar ip-nummer ofta och den som råkar få numret efter dig kanske bor i en annan del av landet.
IP-numret ger dem även möjlighet att ta reda på vem som är din internetleverantör (Telia, Bredbandsbolaget eller Tele2 t.ex.) men där slutar normalt spåren. Vill de veta ifall du är så söt som på bilden och inte en flitskallig gubbe med nätundertröja så måste de lyckas övertyga din internetoperatör om att det finns rimliga motiv till att de skall informera om vilket hushåll som vid en given tidpunkt hade just den ip-adressen.
Nu måste de alltså presentera BEVIS för nåt olagligt och genast uppstår frågan om VAD som skall räknas som bevis?
Vem som helst kan editera och förfalska en skärmdump. Även loggfiler är relativt lätta att manipulera.
På nåt sätt så skall de hursomhelst övertyga din ISP om att lämna ut dina uppgifter och det är DÅ som det kan bli tråkigt.
cleopatra skrev:Men då kommer nästa fråga (de tar ALDRIG slut ) På detta sätt kan man väl bara komma åt dem som lägger upp filer, hur ska de få tag i dem som "bara" laddar ner?
Ditt ip-nummer registreras oavsett om du laddar ned, skickar upp eller bara besöker en sida. Skillnaden är bara att du förekommer i olika logg-filer. Om du bara besöker sidan så kan de se vilka inlägg du besökt och exakt hur länge du var på sidan men du kommer inte med i några loggar över fil-transaktioner. I dessa loggar blandas nog uppladdningar med nedladdningar i samma loggfil så visst ser de ALLT du gör. De kan även kontrollera detta månader senare (beroende på hur länge de sparar sina loggar).
cleopatra skrev:
Nope, förväxlade dem inte, för att kunna förväxla dem måste jag ju veta vad ett MAC-nummer är och det vet jag inte.. *asg* Nej jag trodde att IP-nummret var kopplat till datorn och att varje dator hade sitt eget, men förstår nu att det är nätverkets router som har ett (om man nu har en router och inte en switch).
HÄR hittar du en förklaring på MAC-adresser som är unika för nätverkskorten i datorn (som kan ha flera nätverkskort i sig).
Varken routern, switchen eller nätverkskorten har några egna EXTERNA ip-nummer. De FÅR "låna" sådana från din bredbandsoperatör. När du kopplar upp dig mot internet så ber din dator andra änden om ett ip-nummer som medger surfning. Den andra änden (T.ex. Telias server) ber dig då att identifiera dig (logga in) och när du gjort det så får du ett ip-nummer från dem som din router (eller dator) lägger beslag på. Med hjälp av detta så kan nu du och övriga datorer där hemma surfa på internet. När ni slutar surfa och kopplar ned internetförbindelsen så lämnar ni tillbaka ip-numret och nästa gång ni skall surfa får ni kanske ett helt annat nummer. Det ni hade igår kan alltså nån i andra änden av landet ha idag.
cleopatra skrev:Då förstår jag också hur man kan missbruka öppna nätverk, även om jag på något sätt tycker att man får skylla sig lite själv om man har det öppet....
Man kanske har det öppet eftersom man inte vill krångla till det för sina besökare (eller för att man vill kunna skylla på utomstående).
cleopatra skrev:WOW vilken massa info jag fick av dig vännen, nu kan jag nog nästan knäppa gubben på näsan med mina kunskaper TACK för den mycket pedagogiska lektionen!!
Slå honom på näsan med spel-konsolen.