Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
RedCloud
F.I.S.T
6 posters

    Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas Empty Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas

    Inlägg  F.I.S.T 2010-04-21, 03:31

    http://svtplay.se/v/1947036/varldens_konflikter/del_1_av_6__israel-palestina?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,1963684/sb,p103549,1,f,-1

    Jag har inte läst spaltmetrar om denna konflikt som vissa av er har.
    Jag kan mycket väl kunna komma att få ta del av information som delvis ändrar min uppfattning i frågan.

    Jag har väl haft en uppfattning innan jag läst lite om detta nu, och innan jag såg på detta SVT-inslag om konflikten. Uppfattningen jag hade förut var i princip att båda parter i högsta grad var delaktiga i konflikten, och att våld föder bara mera våld. Och att enda chansen till fred är genom försoning och förlåtelse....

    Även om det kan från båda sidor te sig omöjligt.

    Och delvis håller jag fast vid den uppfattningen om en lösning.
    Men jag har förstärkt min uppfattning om grunden till denna konflikt i modern historia, 1900-tal och framåt.
    Som de flesta vet så är ju konflikten inte mellan två religioner, utan mellan två folk.... Men längre tillbaka så krigades det i religionens namn. Men det eg handlade om makt, som de flesta krig har gjort. Inga religions krig har eg handlat om religion. De har handlat om makt och religionen har varit deras alibi till krig.
    Men Jerusalem har varit i arabisk ägo 1187-1917....
    Men staden har oxå varit under Romersk ägo, längre tillbaka...

    Så vem har rätt till landet/staden utifrån historiska perspektiv, och hur kan man avgöra en sådan sak ?

    Min tanke är att ingen, eller båda parter har rätt till marken ur historiska perspektiv..... Så alltså måste konflikten lösas på andra grunder...

    Som jag ser det ÄR judarna/Israelerna där idag, och likaså ÄR Palestinierna där likaväl. Alltså måste de dela på landet ... eller gå ihop till ett land. Och det senare begriper vem som helst att det inte är möjligt än på tusen år minst.

    Men då kommer vi då till hur detta ska gå till, och vi kommer till varför jag påstår att Israel skapat Hamas.
    Det smiddes ju planer på att skapa en Judisk stat, redan på 1890-talet.
    Och Palestina var under brittisk flagg när Staten Israel utropades, och här gjorde man det första fröet till Hamas, när marken delades upp, där 55% av marken gavs Israel, som var 1/3 av befolkningen...

    Och sedan under kommande krig, så flyttar Israel fram sina gränser, och ockuperar palistinas områden, skapar ett förtryck, som leder till uppgivenhet och vrede....
    Ivrigt uppbackad av USA har Isreal blivit en av världens effektivaste militärmakterna, sett till population. Och många krigsförbrytelser har skett...
    Palestinierna hade stenar som vapen ... innan Hamas bildades och självmordsbombningarna började....
    Och det finns inget försvar för varken självmordsbombningar eller massakrer på palestinier som gjorts, men en sak står klar för mig ... och det är att Israels hållning i frågan, skapade Hamas, likaväl som Saddam Husein aldrig fått den militära slagkraft han hade och det hot han utgjorde utan USA militära hjälp ....

    Och det är MÅNGA konflikter och diktatorer som stärks eller skapas av supermakter genom historien, och sedan blir dessa ett hot mot dom som byggt upp dem ...

    Och med supermakter menar jag militäriskt sett i första hand USA och Ryssland/Sovjetunionen.... men även andra kolonialmakter som Storbritannien, Frankrike....

    Så där ja ... hugg i nu !
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas Empty Sv: Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas

    Inlägg  RedCloud 2010-04-21, 08:01

    Israel behöver Hamas för att rättfärdiga sin terror.
    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas Empty Prexis

    Inlägg  captaincodd 2010-04-21, 09:10

    och utan "Nakba" hade aldrig mellanöstern sett ut som det gör idag,,,,Hade väst varit lite mer uppmärksamma på Israels blod och landtörst så hade det troligen varit fred och tomtebolycka precis som det var innan 1947,,,Läs Ilan Pappes bok,,,,
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas Empty Sv: Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas

    Inlägg  lazy 2010-04-21, 09:23

    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas Empty Inget

    Inlägg  captaincodd 2010-04-21, 09:38

    är perfekt som judarna säger i dag om sin behandling av palestinierna,,,,Och vad startade massakern?Nåt liknande som startade massakrerna i Sabra och Shatila kanske???
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas Empty Sv: Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas

    Inlägg  F.I.S.T 2010-04-21, 13:33

    lazy skrev:Fred och tomtebolycka före 1947 var det ja. confused

    http://www.tabletmag.com/news-and-politics/13775/what-happened-in-hebron/

    Nej jag måste rätta dig här Lazy ... det var ingen fred och tomtebolycka före 1947
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas Empty Sv: Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas

    Inlägg  Dao 2010-04-21, 13:43

    Bakgrunden till Hamas maktövertagande i Gaza är rätt spektakulär faktiskt. Det var vid tiden då Israel vägrade tala med PLO. Då talade de istället med Hamas och på det sättet gav denna rörelse möjlighet att etablera sig bland de ockuperade palestinierna.

    Att konsekvensen av Israel nuvarande ovilja att föra ett samtal med just den organisation de själva såg till att etablera bland palestinierna, kommer antagligen att få historien att upprepa sig.

    Ett nytt parti kommer att etableras, som Israel först kommer att vilja samarbeta med, dvs ett LYDIGT palestinskt parti. Antingen kommer det partiet att få väldigt liten betydelse för palestinierna, eller också kommer den ockaå att reagera mot förtrycket som Israel har idag!

    Summan av kardemumman är alltså att så länge Israel vägrar föra konstruktiva samtal med de som palestinierna väljer skall representera dem, så kommer det alltid att finnas partier som organiserar det palestinska motståndet mot Israel!
    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas Empty skit samma

    Inlägg  captaincodd 2010-04-22, 00:07

    förtryckta människor tar varje halmstrå dom kan,,,,Palestinierna utövar enbart självförsvar med de medel dom har till hands och det skulle vilket folk i världen som helst göra mot en övermakt som inte lyssnar på dina argument,,,jag vill se argument på forumet för att detta skulle vara fel affraid
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas Empty Sv: Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas

    Inlägg  F.I.S.T 2010-04-22, 00:08

    captaincodd skrev:förtryckta människor tar varje halmstrå dom kan,,,,Palestinierna utövar enbart självförsvar med de medel dom har till hands och det skulle vilket folk i världen som helst göra mot en övermakt som inte lyssnar på dina argument,,,jag vill se argument på forumet för att detta skulle vara fel affraid

    Träng in ett vilt djur i ett hörn och se effekten !!!
    Jag kan garantera aggression
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas Empty Sv: Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas

    Inlägg  Dao 2010-04-22, 00:10

    captaincodd skrev:förtryckta människor tar varje halmstrå dom kan,,,,Palestinierna utövar enbart självförsvar med de medel dom har till hands och det skulle vilket folk i världen som helst göra mot en övermakt som inte lyssnar på dina argument,,,jag vill se argument på forumet för att detta skulle vara fel affraid

    De agerar i stort som vilka andra som helst skulle agera i deras situation!
    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas Empty Håller med

    Inlägg  captaincodd 2010-04-22, 10:57

    men tydligen skulle inte högermöglet reagera alls utan lägga sig ner underdånigt och vara till lags som en annan hund,eller göra som Israels regering vill:sticka från sitt land och lämna kvar nyckeln Laughing
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas Empty Sv: Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas

    Inlägg  Dao 2010-04-22, 22:12

    captaincodd skrev:men tydligen skulle inte högermöglet reagera alls utan lägga sig ner underdånigt och vara till lags som en annan hund,eller göra som Israels regering vill:sticka från sitt land och lämna kvar nyckeln Laughing

    Palestinierna har testat det redan, utan att Israel blev vänligare...
    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas Empty !!!Hallå

    Inlägg  captaincodd 2010-04-23, 00:52

    nä just de´ Suspect
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas Empty Sv: Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas

    Inlägg  KickTheRasist 2010-04-24, 00:50

    citat:
    "Jag har inte läst spaltmetrar om denna konflikt som vissa av er har."

    Det borde du göra !! Men det är ok .. du har rätt att uttala dig om problemen!!



    citat:
    "Jag kan mycket väl kunna komma att få ta del av information som delvis ändrar min uppfattning i frågan."

    Japp det är en helt del kartlagt dokumentation om frågan, visuellt eller dokumenterat i pappers ark !

    citat:
    "Jag har väl haft en uppfattning innan jag läst lite om detta nu, och innan jag såg på detta SVT-inslag om konflikten."

    Där i ligger ditt fel .. du skall "ALDRIG" tro på vad SVT servar till dig och resten av Svenska befolkningen. Det finns en hel del av median ute i världen som ser det med andra ögon!!

    Ta en del av varje, bearbeta den och kom "fram" till ditt egen slutsats , det är den bästa !!!

    citat:
    "Uppfattningen jag hade förut var i princip att båda parter i högsta grad var delaktiga i konflikten, och att våld föder bara mera våld. Och att enda chansen till fred är genom försoning och förlåtelse...."

    Fel igen!! det finns "INTE TVÅ PARTER " som har samma skyldighet , det finns ockupant och det finns folk som är fortfarande ockuperat !!! När du lär dig detta skillnaden, då klarhet kommer att uppstå .



    citat :
    "Och delvis håller jag fast vid den uppfattningen om en lösning."


    Ockupanter går hem !! Detta 'är en lösning ...


    citat:
    "Som de flesta vet så är ju konflikten inte mellan två religioner, utan mellan två folk.... "

    Sant!! Ockupant folk, och folk som försvarar sitt eget land!!


    citat:
    "Så vem har rätt till landet/staden utifrån historiska perspektiv, och hur kan man avgöra en sådan sak ?"

    Juden Muslim och även Kristna har rättighet för denna stad (JERUSALEM) , men inte palestinsk land under fascist stat Israel!!!

    citat:
    "Min tanke är att ingen, eller båda parter har rätt till marken ur historiska perspektiv..... Så alltså måste konflikten lösas på andra grunder..."

    Det är enbart Palestinier som har rätt till denna land INGEN ANNAN!!

    citat:
    "Som jag ser det ÄR judarna/Israelerna där idag, och likaså ÄR Palestinierna där likaväl. "


    Juden tog över den Palestinska landet ... och inom en snart framtid kommer dem inte finnas om kampen inte försätter!!

    M.A.O Israel har alldrig funnits, men Palestina som region har existerat !!


    citat:
    "Alltså måste de dela på landet ... "

    Enligt mig "ALDRIG" och jag tror att dem flesta Palestinier och normalt folk delar samma åsikt som jag !!


    citat:
    "eller gå ihop till ett land. "

    Palestina ja !!


    citat:
    "Och det senare begriper vem som helst att det inte är möjligt än på tusen år minst."

    Allt är möjligt, vi skall sluta göra vapen embargo för Palestinier så dem slutar med självmordsbombning och befriar sitt land som riktiga soldater !!!



    MVH
    //KTR

    Sponsored content


    Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas Empty Sv: Som jag ser det var det Israel som skapade Hamas

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-08, 01:45