Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


4 posters

    Politiska fångar i USA!

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Politiska fångar i USA! Empty Politiska fångar i USA!

    Inlägg  Dao 2010-04-05, 17:10

    Bara en av flera:

    http://www.freefahad.com/

    I en annan artikel nämns isoleringastortyren:

    Gawande [i en artikel i New Yorker 2009] concluded that prolonged isolation is objectively horrifying, intrinsically cruel, and more widespread in the U.S. than any country in the world.

    Tortyrtraditionen i väst upprättas ständigt...
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 47

    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  Kakmonstret 2010-04-05, 17:48

    Det finns en politisk fånge i USA, en jude som spionerade för Israel som fick livstid.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Jonathan_Pollard

    Många spioner har gjort värre saker och fått kortare fängelsestraff.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  RedCloud 2010-04-05, 18:00

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  Dao 2010-04-05, 18:28

    Inte att förglömma de cubanska fångarna, som är fängslade för terrorism - när de i själva verket AVSLÖJADE terrorism bland exil-cubanerna:

    http://www.svensk-kubanska.se/tidskriften/sidor/kuba4_02/4art3.html

    http://annaardin.blogspot.com/2005/08/libertad-los-5-cubanos.html#links

    http://www.sku.st/nyheter/03.03.23.htm

    USA:s "Nelson Mandela", Leonard Peltier, får vi inte glömma:

    http://web.telia.com/~u15508742/leonardpeltierswe.htm

    I en undersökning från Harvard, beräknas att USA hade ca 100 politiska fångar FÖRE 11 september 2001:

    http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://www.law.harvard.edu/students/orgs/blj/vol18/soffiyah.pdf

    Jag hittar dock inga uppgifter om dagens siffra...

    Sedan har vi ju också Mumia:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Mumia_Abu-Jamal
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-05, 18:30

    Dessa trådar är igentligen väldigt intressanta.. Men min engelska från slutet av 60 talet.
    Är ganska läs fattig. Jag kan men måste koncentrera mig oerhört villket gör att jag inte orkar tragla mig igenom hela texten..

    Så om ni vill och kan vore jag glad med svens inledning? kommentarer för att fånga mitt intresse och ambition.
    Hoppas ni förstår hur jag menar. och om ni vill ?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  Dao 2010-04-05, 18:31

    x-medborgare skrev:Dessa trådar är igentligen väldigt intressanta.. Men min engelska från slutet av 60 talet.
    Är ganska läs fattig. Jag kan men måste koncentrera mig oerhört villket gör att jag inte orkar tragla mig igenom hela texten..

    Så om ni vill och kan vore jag glad med svens inledning? kommentarer för att fånga mitt intresse och ambition.
    Hoppas ni förstår hur jag menar. och om ni vill ?

    Bara en av mina länkar är på engelska!
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-05, 18:36

    Dao skrev:
    x-medborgare skrev:Dessa trådar är igentligen väldigt intressanta.. Men min engelska från slutet av 60 talet.
    Är ganska läs fattig. Jag kan men måste koncentrera mig oerhört villket gör att jag inte orkar tragla mig igenom hela texten..

    Så om ni vill och kan vore jag glad med svens inledning? kommentarer för att fånga mitt intresse och ambition.
    Hoppas ni förstår hur jag menar. och om ni vill ?

    Bara en av mina länkar är på engelska!

    Jo jag såg det sedan... Och jag har inget emot att man länkar till engelska för att stärka sin fakta då är det upp till mig att fördjupa mig..
    Man är ju en gammal skol produkt när engelskan inte var så viktig..
    Jag har traglat mig igenom engelska böcker när det handlat om ämnen som intresserat mig djupt typ indianer..
    Nä nu ska jag läsa vad som står i tråden.. Fast jag ska käka middag först:D
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  Dao 2010-04-05, 18:37

    Det verkar faktiskt som att USA har fler politiska fångar än Cuba!

    Och då har jag inte ens räknat alla de som satt och sitter på Guantanamo Bay och i otaliga liknande koncetrationsläger världen över!
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-05, 19:09

    Nu har jag läst cuba tåden.. Min första allmäna reflektion är ju arbets situationen att företag tjänar pengar billigt.. Skulle nog inget sagt om det enbart handlade om självförsörjning. typ mat städ tvätt etc..

    Man kan tycka också med själva fängelse industrin som arbetsgivare att USA är ett märkligt land som satsar så otroliga pengar på "märkligt dömda eller ej dömda fångar" Men ylar halsen hes för en sjukvårds reform som enl. mitt tycke skulle gynna hela landets befolkning.

    Nu till fången Gerardo Hernández
    Jag fick inte riktigt klart för mig varför han är "dömd" Är det för att han skulle ha avslöjat USA stödda "terorrister" i cuba ?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  Dao 2010-04-05, 19:29

    x-medborgare skrev:Nu har jag läst cuba tåden.. Min första allmäna reflektion är ju arbets situationen att företag tjänar pengar billigt.. Skulle nog inget sagt om det enbart handlade om självförsörjning. typ mat städ tvätt etc..

    Man kan tycka också med själva fängelse industrin som arbetsgivare att USA är ett märkligt land som satsar så otroliga pengar på "märkligt dömda eller ej dömda fångar" Men ylar halsen hes för en sjukvårds reform som enl. mitt tycke skulle gynna hela landets befolkning.

    Nu till fången Gerardo Hernández
    Jag fick inte riktigt klart för mig varför han är "dömd" Är det för att han skulle ha avslöjat USA stödda "terorrister" i cuba ?

    Hernandez har jag för mig tilhör de fem som USA placerat på olika fängelser. De avslöjade terrordåd som planerades på Cuba av exil-cubaner - om jag inte missminner mig!
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-05, 19:37

    Dao skrev:
    x-medborgare skrev:Nu har jag läst cuba tåden.. Min första allmäna reflektion är ju arbets situationen att företag tjänar pengar billigt.. Skulle nog inget sagt om det enbart handlade om självförsörjning. typ mat städ tvätt etc..

    Man kan tycka också med själva fängelse industrin som arbetsgivare att USA är ett märkligt land som satsar så otroliga pengar på "märkligt dömda eller ej dömda fångar" Men ylar halsen hes för en sjukvårds reform som enl. mitt tycke skulle gynna hela landets befolkning.

    Nu till fången Gerardo Hernández
    Jag fick inte riktigt klart för mig varför han är "dömd" Är det för att han skulle ha avslöjat USA stödda "terorrister" i cuba ?

    Hernandez har jag för mig tilhör de fem som USA placerat på olika fängelser. De avslöjade terrordåd som planerades på Cuba av exil-cubaner - om jag inte missminner mig!

    Jo exakt så var det... Men jag mitt tröga huvud förstår inte varför detta skulle leda till fängelse i USA om inte USA stöttar Ex cubanerna.. Och då på något sätt såg dem som terrorister mot USA.. får liksom inte ihop det... Fast det kanske är kontentan av hela ämner att det inte finns nån logik i USAs politiska fångar.
    Politiska fångar = Åsikts fångar = Ingen demokratisk utövning sulle man kanske kunna säga.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  Dao 2010-04-05, 20:03

    USA stöttar exilcubanska terrorgrupper rejält, må jag säga. Även om de inte direkt finansierar (?) deras aktiviteter, gör de heller ingenting för att hejda deras aktioner. En gång fyrade de av ett bazookaskott mot FN-skrapan, t.ex.

    Ddetta trots att USA då bryter mot sin egen grundlag!!!
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-05, 20:08

    Dao skrev:USA stöttar exilcubanska terrorgrupper rejält, må jag säga. Även om de inte direkt finansierar (?) deras aktiviteter, gör de heller ingenting för att hejda deras aktioner. En gång fyrade de av ett bazookaskott mot FN-skrapan, t.ex.

    Ddetta trots att USA då bryter mot sin egen grundlag!!!

    Jo det har jag förstått eller tror mig veta att USA gör..
    Men det intressanta är vad har dessa män gort MOT usa så dom förtjänar fängelse.
    Kunde förstått logiken om Cuba anser att nån är terrorist.
    Men inte att USA anser att dom är Terrorister mot/för Cuba är jag ute och cyklar nu ?
    Grundlag du behöver bara viska terrorist så faller lagarna nu mera räddsla förmodligen ?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  Dao 2010-04-05, 22:17

    Betänk USA:s ståndpunkt gentemot Cuba! I USA får du böta stort om du gör någon form av affär med Cuba - även kulturellt...

    Betänk också att USA inte vill att det skall uppdagas att landet hyser terroristgrupper inom sina gränser!

    Politiska fångar är fångar utan större logik än härskarens egen paranoia!
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-05, 23:05

    Dao skrev:Betänk USA:s ståndpunkt gentemot Cuba! I USA får du böta stort om du gör någon form av affär med Cuba - även kulturellt...

    Betänk också att USA inte vill att det skall uppdagas att landet hyser terroristgrupper inom sina gränser!

    Politiska fångar är fångar utan större logik än härskarens egen paranoia!


    Är ärligt dåligt insatt i Cuba/USA förhållandet i dax läget rent historiskt vet jag mer.

    Men paranoia mot tex kommunismen är ju som en röd tråd genom USA historien Märkligt kanske om man betänker arbetar rörelsen/fackföreningar som du tog upp i en annan tråd.
    men även här är ja illa in satt.
    Tycker mycket med USA är dubbelbottnat
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  Dao 2010-04-05, 23:59

    x-medborgare skrev:
    Dao skrev:Betänk USA:s ståndpunkt gentemot Cuba! I USA får du böta stort om du gör någon form av affär med Cuba - även kulturellt...

    Betänk också att USA inte vill att det skall uppdagas att landet hyser terroristgrupper inom sina gränser!

    Politiska fångar är fångar utan större logik än härskarens egen paranoia!


    Är ärligt dåligt insatt i Cuba/USA förhållandet i dax läget rent historiskt vet jag mer.

    Men paranoia mot tex kommunismen är ju som en röd tråd genom USA historien Märkligt kanske om man betänker arbetar rörelsen/fackföreningar som du tog upp i en annan tråd.
    men även här är ja illa in satt.
    Tycker mycket med USA är dubbelbottnat

    USA har olagliga sanktioner på Cuba, eftersom de ogillar att Cuba går sin egen väg. Sanktionerna är redan från början värre än de som Irak råkade ut för, och har allteftersom förvärrats. Andra länder kan fritt handla med Cuba - men de företag som gör detta kan därefter inte ha några affärer med amerikanska företag...

    Detta är den SNÄLLA versionen av USA:s relation med Cuba. Den betydligt grymmare rör terror, mord, kemiska- och biologiska massförstörelsevapen, förutom de värsta ekonomiska sanktionerna någonsin...

    ...och hot om värre diktatur om Cuba öppnar upp sitt samhälle mer, i t.ex. fullt utveclad demokrati!
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-06, 01:00

    och hot om värre diktatur om Cuba öppnar upp sitt samhälle mer, i t.ex. fullt utveclad demokrati!.

    Syftet skulle vara ???? Ett bra exempel för usa på nån form av kommunist diktatur???
    En demokrati skulle störa USAs önskan av deras för välden seda värdsbild ?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  Dao 2010-04-06, 12:56

    x-medborgare skrev:
    och hot om värre diktatur om Cuba öppnar upp sitt samhälle mer, i t.ex. fullt utveclad demokrati!.

    Syftet skulle vara ???? Ett bra exempel för usa på nån form av kommunist diktatur???
    En demokrati skulle störa USAs önskan av deras för välden seda värdsbild ?

    USA är inte för demokrati, om inte demokratin resulterar i en politik som de vill att landet ifråga skall föra!

    Det är konsekvensen av Monroedoktrinen från tidigt 1800-tal, och som har genomsyrat Latinamerika sedan dess. Får USA kontroll över ett av länderna i regionen, är det Good Bye med en FRI demokrati där!

    Cuba skulle i praktiken bli som dagens Tahiti, eller som det var under den USA:stödda diktatorn Batista!

    Detta vet kubanerna!

    Sponsored content


    Politiska fångar i USA! Empty Sv: Politiska fångar i USA!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 16:22